Ecuador

• 1,4kkilometer
  • Dag 16

12-5 Patate

12. mai 2018, Ecuador ⋅ ⛅ 18 °C

We konden om 7 uur ontbijten. Karin zei gisteravond nog : we zijn toch altijd vroeg wakker. Behalve nu. 7 uur, da"s laat voor ons. De rode weg Latacumba uit is vol rood: druk en vies dus. De witte weg is grotendeels geasfalteerd en best mooi behalve dat hij onverwacht een heel eind de hoogte in klimt. Maar dan fietsen we ook op zo'n 3000 meter hoogte parallel met de E35 en een rivier. En met die rivier zakken we volgens de kaart Baños in. Hahaha, op de 10% klimmen na dan gedurende ettelijke kilometers. Dus stranden we in Patata, mikken op de hosteria waar je kan kamperen, slechts 5 min. uit het centrum. Oempf, max helling was 22%. En toch halen we het en zitten nu in de zon (!) naast de tent na zwemmen in het zwembad. Toch tof. Wel duur en geen wifi.
    De hele dag overal keiharde muziek gehoord, nu ook. Gaat alles toch uit om 7 uur. En we zien een ster. Wat wil je nog meer.
    Helaas gaat het in het dorp om 5 over 7 weer aan, maar best te hebben.

• Dag 17

13-5 Baños

13. mai 2018, Ecuador

Ik ben vroeg wakker zodat ik nog kan douchen in de douche zonder deur voordat er iemand is. Ik geniet van de optrekkende mist, totdat ik door krijg dat hij vooral optrekt vanuit het dal. We ontbijten droog, maar breken nat op. Karin vindt het geen goed idee om te wachten tot het droog wordt. Prima advies, het wordt nl. helemaal niet meer droog. 😕
    We duwen met zijn tweeën steeds een fiets terug naar de weg, in de hoop dat dat het laatste duwen is. De rest is immers stroomaf met de rivier mee. Schreef ik dat gisteren niet ook al? 346 meters klimmen zat er in onze stroomaf vandaag. Jeemig. Maar wel veel gefietst en 1 keer zagen we de weg een hele berg op gaan, ...en toen was ie het niet gelukkig. Waar ik een beetje last van had was op de berg "welkom in Baños" en toen was het nog 6 km op en neer. En enige oververhitting in een regenpak. Blij dat ik mijn al stinkende shirt had aan gedaan.
    In Baños zoeken we van alle campings de leukste uit, al hebben we de allerleukste waarschijnlijk niet gezien omdat hij weer oempt kilometer een berg op was.
    We kiezen die vlakbij de rode weg, want dat viel reuze mee, je hoort hem niet zo. Foutje blijkt 's avonds. Wat een t... herrie.
    En wat een schrik als bij aankomst Karin helemaal in tranen raakt en de hele dag een rotdag vindt. En ik had niets gemerkt. Blijkt gelukkig ook niet echt zo te zijn, maar regen is haar ding niet en ze had net haar vinger mega bezeert.
    Daarna gaat de zon schijnen, doen we de was en gaan zalig uit eten bij een pizeria. Dorp blijkt veel dichterbij dan we dachten. We boeken ook alvast rafting voor overmorgen.
    Daarna nog vol verbazing naar een paarse hemelpoort zitten kijken en klikbeesten gezocht (en niet gevonden)

• Dag 17

13-5 rare dingen

13. mai 2018, Ecuador ⋅ ⛅ 8 °C

Het regent hier toch genoeg, maar de traditionele regenkleding bestaat uit alleen een plastikje over je hoed.
    Leuke levensgrote steen
    Opeens beelden op een rand
    Markt in een sporthal!

• Dag 18

14-5 Leve Baños

14. mai 2018, Ecuador

Na het ontbijt vertrekken Karin en ik per fiets richting Puj, de fantastische watervallenweg. Zal vast, maar hij is ook gewoon druk, dus na een paar kilometer slaan we linksaf, zien weer zo'n fantastische kloof, nu in vulkanisch gesteente. En roofvogels, echt vlak boven ons hoofd twee keer. En toen we terug naar de drukke weg gingen zag Karin gelukkig een bord naar 2 watervallen. Was maar 600 meter van die rode weg af, maar meteen in een andere wereld. Zó fantastisch. Naar allebei de watervallen geklauterd (vooral die ene) en nog een stuk ri. een restaurant bovenop. Kreeg ik nog een mega hoogtevrees aanval, maar kreeg het onder controle. En hoefde toen het laatste laddertje niet op omdat er iemand naar beneden kwam die zei dat daar niets te beleven viel.
    Na de lunch (nee laat voortaan maar, die gebakken banaan met kaas) naar de Thermas de Virgin. Gelukkig is het nieuwe moderne complex nog niet klaar. Lig je op je rug in gloeiend heet water naar een waterval te kijken. Helemaal leuk.
    De excursie naar de casa del arbol mislukt bij gebrek aan vervoer. Mischien maar beter ook, want het begint keihard te waaien en het trekt helemaal dicht. Maar nu zijn we al "thuis". Wat een topdag. Diner met maaltijdsalade bevalt ook goed.

• Dag 19

15-5 Raften in "Baños"

15. mai 2018, Ecuador ⋅ ⛅ 17 °C

15 kilometer met de bus naar de rivier. Uhh, blijkt geen fifteen maar fifty.
    Oeps.
    Het raften was hartstikke leuk, de sport van de gids is om iedereen zo nat mogelijk te krijgen. En dat maakt niets uit met je wetsuit aan. De terugweg vertoonde wat technische complicaties, waardoor we niet om 1 uur (hadden we sowieso nooit gehaald) terug zijn, maar om kwart over 4.
    Gelukkig is het grauw weer, het hoosde zelfs in Shell waar we lunchten, dus heel veel hebben we niet gemist. Trip naar de casa de Arbol gaat dus weer niet door omdat we te laat zijn. Maar alles zit in de wolken, dus niet erg. Van de besparing kopen we wijn.
    De hemelpoort schijnt de schommel te zijn.

• Dag 20

16-5 Leve Baños?

16. mai 2018, Ecuador ⋅ ⛅ 20 °C

Vanwege storthoos besluiten we nog niet te gaan fietsen, maar nog een keer de Thermas te doen. Als we dan toch nat moeten worden, liever in het warme water. We hebben nu onze eigen badmutsen!
    Ik hoopte dat het droog zou worden zodat we "s middags nog een eind konden fietsen. De camping heeft toch wel erg veel herrie en ik vind trekken ook gewoon leuk. Karin heeft dat minder, maar die geeft heel lief toe als we in een vaag zonnetje terug naar de tent lopen. Dus begint het weer te regenen als we op de camping zijn.
    Vanaf het moment dat zij haar middagdutje doet is het droog.
    Beetje pesterig.
    We kopen zoetigheid en suikerriet om te proeven. Dat riet is veel sappiger dan je denkt,.... maar maar heel even. Daarna ben je toch gewoon op een potlood aan het kauwen.

• Dag 20

Gevonden!

16. mai 2018, Ecuador ⋅ ⛅ 17 °C

Al dagen horen we tikbeesten als het donker is. Alsof iemand met twee houtjes tegen elkaar slaat (hard). Nu ook, in het suikerriet om de camping. Maar tot nu toe hielden ze steeds hun klep als je in de buurt kwam.
    Tot vanavond.
    HA!

• Dag 21

17-5 Cotaló

17. mai 2018, Ecuador ⋅ ⛅ 15 °C

De 8 km langs de E30 worden er 15, zelfs openstreetmap liegt tegen ons. En aldoor klimmen, dus dan duurt het lekker lang. Maar wel alles te fietsen. Op de top leuk terrasje. 😕. En dan linksaf het dal in. Dal?? Nog 5 km klimmen, waarvan de eerste 3,5 continu 10% en tsja, dat kan ik niet fietsen. Dus duwen en hijgen en dan is 3,5 erg ver.
    In Cotaló is Karin het spuugzat, al hebben we dan net ons eerste stukje naar beneden gehad. Ze heeft ook last van haar maag. Slaapplek vinden lukt daar nie?t, net buiten het dorp wel, achter wat rotsen. Staan we net: is erg onveilig, kom maar bij mijn huis staan. Hartstikke lief, wij de tent opgepakt en daarna de rest. Het waait wel heel koud. We doen een patienceje, dan poedelen onder mijn koude douche, genieten van de mist/langstrekkende wolken en daarna footprint schrijven.

• Dag 22

18-5 Riobamba

18. mai 2018, Ecuador ⋅ ⛅ 17 °C

De dag begint in de mist. Best mooi en dan kunnen we mooi onze hesjes aan. Karin heeft zelfs haar badmuts op, bovenop haar helm.
    En dan stroomopwaarts met hobbels, dus ook af en toe even naar beneden. We bezienswaardigen de brug (had ik al van te voren gezegd, en ik wist niet eens dat die oude brug er nog hing) en de kerk in Penipe. (dicht).
    De dorpjes worden wat eentonig met alles vierkant en als je mazzel hebt zo'n parkje.
    Wel een heel lekkere lunchpauze op een mooi plekje met een lekker broodje en heel lekker sap.
    In Riobamba zijn aanzienlijk minder hostels dan verwacht en de enige die we konden vinden was erg duur. Maar wel iets leuker dan waar we nu zijn in een buitenwijk, volgens mij een per-uur-hotel. We hebben ook een condoom gekregen.
    Bij de avondwandeling richting eten, bedenken we nog een nieuw onderwerp: trottoirs.