Ecuador
Baños de Agua Santa

Here you’ll find travel reports about Baños de Agua Santa. Discover travel destinations in Ecuador of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day246

Adiós Ecuador, Buenas días Colombia :-)

March 18 in Ecuador ⋅ 🌧 14 °C

We kwamen 's avonds laat aan in ons hostel in Baños, wel een leuk hostel met een binnenplaats en een schildpad. De volgende ochtend rustig aan gedaan en in de middag naar Pailon del Diablo (.... of the devil..) waterval geweest. Hier kwam zoveel water met zoveel kracht uit, super indrukwekkend. Deed mij denken aan een brandweerslang maar dan 20 keer zo groot.

De volgende ochtend zijn we wezen wildwaterraften. Super leuk. Had het nooit eerder gedaan, maar zou het zeker nog wel keertje willen doen. In de middag besloten een korte wandeling te maken door de vallei, dacht ik... helaas had ik het verkeerd begrepen en was het een wandeling van 2uur met uitzicht over de vallei... dus eerst een flinke klim, maar wel mooi uitzicht over de stad en lekker gelopen.
    De volgende ochtend naar Casa de Arbol geweest. Hier hebben ze schommels met een gaaf uitzicht. Bij één schommel werd je geduwt, dus dat ging super hard en hoog, super leuk.

Vervolgens de bus genomen naar Quito, hier hadden we wederom een couchsurfingsadresje geregeld bij Ricardo. Toen wij 's avonds laat aankomen, maakte hij nog eten voor ons, heel lief. De volgende ochtend ook weer ontbijt, dus we werden verwend ☺. Ricardo is een advocaat, maar hij werkte niet veel in de dagen dat wij er waren. De 2e avond vloog hij naar Guayaquil voor een concert. Dus we hadden het huis alleen. Ook wel lekker. In Quito hebben we rondgelopen door het historisch centrum, dit was niet super spectaculair. En zij we op trip geweest naar Mt. Cotopaxi. Die wilde ik heel graag zien, en dat was het ook zeker waard.

Vanuit Quito doorgegaan naar Mindo. Dit stond bekend om de vele vogels, dus hier wilde ik graag heen. Rondom het hostel waren inderdaad veel colibries, maar verder weinig vogels gezien. Zijn nog naar 7 verschillende watervallen gelopen, 's ochtends toen we bult op moesten was het bloedheet in de zon. Maar na de lunch begon het te regenen. Dus uiteindelijk zeiknat en stond te soppen in mijn schoenen terug gekomen. Maar de laatste waterval was het zeker waard. En gelukkig is het een regenwoud en dus niet koud.

Gisterochtend zijn Michaela en ik opgesplitst. Michaela wilde heel graag naar de kust om te surfen, ik wilde graag naar colombia en nog wat Spaanse lessen nemen. Dus ik ben via Tulcán (nog net voor de grens) naar Ipiales (net over de grens) gegaan. Hier wordt je voor de grens afgezet, moet je eerst je uitstempel van Ecuador halen, dan loop je de brug over en haal je je aankomst stempel van Colombia. Geen tassencontrole niets. Valt me op dat ik dat bij nog geen enkele grensovergang mijn tassen gecontroleerd zijn.
    Vanuit Ipiales heb ik de bus naar Popayan gepakt. Hier zal ik een weekje blijven, wat Spaanse lessen nemen en werken voor accomodatie en vanaf daar zien welke kant ik eerst op ga. Michaela en ik gaan mekaar waarschijnlijk weer ergens ontmoeten in Colombia.

Hierbij de foto's van Baños

• Day20

Gevonden!

May 16, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 17 °C

Al dagen horen we tikbeesten als het donker is. Alsof iemand met twee houtjes tegen elkaar slaat (hard). Nu ook, in het suikerriet om de camping. Maar tot nu toe hielden ze steeds hun klep als je in de buurt kwam.
    Tot vanavond.
    HA!

• Day17

13-5 Baños

May 13, 2018 in Ecuador

Ik ben vroeg wakker zodat ik nog kan douchen in de douche zonder deur voordat er iemand is. Ik geniet van de optrekkende mist, totdat ik door krijg dat hij vooral optrekt vanuit het dal. We ontbijten droog, maar breken nat op. Karin vindt het geen goed idee om te wachten tot het droog wordt. Prima advies, het wordt nl. helemaal niet meer droog. 😕
    We duwen met zijn tweeën steeds een fiets terug naar de weg, in de hoop dat dat het laatste duwen is. De rest is immers stroomaf met de rivier mee. Schreef ik dat gisteren niet ook al? 346 meters klimmen zat er in onze stroomaf vandaag. Jeemig. Maar wel veel gefietst en 1 keer zagen we de weg een hele berg op gaan, ...en toen was ie het niet gelukkig. Waar ik een beetje last van had was op de berg "welkom in Baños" en toen was het nog 6 km op en neer. En enige oververhitting in een regenpak. Blij dat ik mijn al stinkende shirt had aan gedaan.
    In Baños zoeken we van alle campings de leukste uit, al hebben we de allerleukste waarschijnlijk niet gezien omdat hij weer oempt kilometer een berg op was.
    We kiezen die vlakbij de rode weg, want dat viel reuze mee, je hoort hem niet zo. Foutje blijkt 's avonds. Wat een t... herrie.
    En wat een schrik als bij aankomst Karin helemaal in tranen raakt en de hele dag een rotdag vindt. En ik had niets gemerkt. Blijkt gelukkig ook niet echt zo te zijn, maar regen is haar ding niet en ze had net haar vinger mega bezeert.
    Daarna gaat de zon schijnen, doen we de was en gaan zalig uit eten bij een pizeria. Dorp blijkt veel dichterbij dan we dachten. We boeken ook alvast rafting voor overmorgen.
    Daarna nog vol verbazing naar een paarse hemelpoort zitten kijken en klikbeesten gezocht (en niet gevonden)

• Day18

14-5 Leve Baños

May 14, 2018 in Ecuador

Na het ontbijt vertrekken Karin en ik per fiets richting Puj, de fantastische watervallenweg. Zal vast, maar hij is ook gewoon druk, dus na een paar kilometer slaan we linksaf, zien weer zo'n fantastische kloof, nu in vulkanisch gesteente. En roofvogels, echt vlak boven ons hoofd twee keer. En toen we terug naar de drukke weg gingen zag Karin gelukkig een bord naar 2 watervallen. Was maar 600 meter van die rode weg af, maar meteen in een andere wereld. Zó fantastisch. Naar allebei de watervallen geklauterd (vooral die ene) en nog een stuk ri. een restaurant bovenop. Kreeg ik nog een mega hoogtevrees aanval, maar kreeg het onder controle. En hoefde toen het laatste laddertje niet op omdat er iemand naar beneden kwam die zei dat daar niets te beleven viel.
    Na de lunch (nee laat voortaan maar, die gebakken banaan met kaas) naar de Thermas de Virgin. Gelukkig is het nieuwe moderne complex nog niet klaar. Lig je op je rug in gloeiend heet water naar een waterval te kijken. Helemaal leuk.
    De excursie naar de casa del arbol mislukt bij gebrek aan vervoer. Mischien maar beter ook, want het begint keihard te waaien en het trekt helemaal dicht. Maar nu zijn we al "thuis". Wat een topdag. Diner met maaltijdsalade bevalt ook goed.

• Day19

15-5 Raften in "Baños"

May 15, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 17 °C

15 kilometer met de bus naar de rivier. Uhh, blijkt geen fifteen maar fifty.
    Oeps.
    Het raften was hartstikke leuk, de sport van de gids is om iedereen zo nat mogelijk te krijgen. En dat maakt niets uit met je wetsuit aan. De terugweg vertoonde wat technische complicaties, waardoor we niet om 1 uur (hadden we sowieso nooit gehaald) terug zijn, maar om kwart over 4.
    Gelukkig is het grauw weer, het hoosde zelfs in Shell waar we lunchten, dus heel veel hebben we niet gemist. Trip naar de casa de Arbol gaat dus weer niet door omdat we te laat zijn. Maar alles zit in de wolken, dus niet erg. Van de besparing kopen we wijn.
    De hemelpoort schijnt de schommel te zijn.

• Day154

Baños - Mountainbiken & ein Stück Heimat

April 9 in Ecuador ⋅ ⛅ 24 °C

7 Stunden nach Abfahrt in Cuenca erreichen wir Baños. Ohne erklärlichen Grund dauert die Reise über 2 Stunden länger als angekündigt. Was lernen wir dabei? Den ecuadorianischen Zeitangaben soll man nicht zu viel Glauben schenken.
    Aus den vielen Aktivitäten die zur Wahl stehen, entscheiden wir uns für Mountainbiken und wagen uns auf die Strasse der Cascadas (Wasserfälle). Weniger spektakulär und herausfordernd als gedacht meistern wir die 20km Abfahrt trotz quitschender Gangschaltung problemlos. Unterwegs stoppen wir für eine Art Sesselkorb-Überfahrt um dem ersten Wasserfall näher zu kommen und die schöne Aussicht zu geniessen.
    Der letzte Wasserfall (und eigentlich nur der Zweite, den wir entdeckt haben) schafft es, uns mit der gewaltigen Wassermenge, dem Regenbogen und der Landschaft nicht nur zu beeindrucken, sondern hinterlässt und auch seine Spuren (siehe Video).
    Zurück geht es mit einem Truck, um uns die Strapatzen des Hochfahrens zu ersparen.
    Um 16 Uhr begeben wir uns auf eine Tour für 3 Dollar um ein anscheinend bekanntes Baumhaus zu besuchen. Einfach doof dass ALLE Touren um die selbe Zeit losfahren, damit man vor lauter Touristen das Baumhaus kaum sieht. Doch der riesen Touristenspielplatz bietet trotzdem ein bisschen Spass für Gross und Gross.
    Den Abend klingen wir in einem Schweizer Restaurant mit Schweizer Gesellschaft aus. Wir haben Matthias und Seraina, unsere Reisegefährten vom argentinischen Norden, per Zufall beim Baumhaus angetroffen. Für Dani gibt's Älplermakroni, für mich Olma Bratwurst an Zwiebelsauce mit Rösti. Schmeckt nicht ganz wie aus Mami's Küche aber doch ziemlich gut:-)

• Day33

Quilotoa & Banos

February 15 in Ecuador ⋅ ⛅ 19 °C

Het meer van Quilotoa is een erg groot meer in een nog grotere krater van een voormalige vulkaan. Een enorm mooi zicht vanaf de top van de krater, en een erg leuke wandeling naar het meer en terug. Hierna zijn we naar Baños gegaan, een stadje dat bekend staat om avontuur en spa's. Het hele stadje is omringd door bergen wat een enorm mooi beeld geeft. We hebben de spa bezocht, Ajax - Real Madrid gekeken, en zijn gaan raften, wat super tof was.

Lake Quilotoa is an enormous lake in an even bigger crater of a former volcano. Beautiful to see for a day and great to hike down from the top of the crater to the lake. After this, we went to Baños, a city known for its adventure sports and thermal baths. Surrounded by mountains, this beautiful town was awesome to spend some time in. We visited the thermal baths, watched Ajax - Real Madrid (of course...) and went white water rafting, which was an amazing experience.

• Day20

16-5 Leve Baños?

May 16, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 20 °C

Vanwege storthoos besluiten we nog niet te gaan fietsen, maar nog een keer de Thermas te doen. Als we dan toch nat moeten worden, liever in het warme water. We hebben nu onze eigen badmutsen!
    Ik hoopte dat het droog zou worden zodat we "s middags nog een eind konden fietsen. De camping heeft toch wel erg veel herrie en ik vind trekken ook gewoon leuk. Karin heeft dat minder, maar die geeft heel lief toe als we in een vaag zonnetje terug naar de tent lopen. Dus begint het weer te regenen als we op de camping zijn.
    Vanaf het moment dat zij haar middagdutje doet is het droog.
    Beetje pesterig.
    We kopen zoetigheid en suikerriet om te proeven. Dat riet is veel sappiger dan je denkt,.... maar maar heel even. Daarna ben je toch gewoon op een potlood aan het kauwen.

• Day221

Bumming around Baños

March 7, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 20 °C

From Riobamba, we travelled to Baños via Ambato, which, although it was only a short distance away, took most of the day to get to our destination. Baños de Agua Santa is a small town situated at the foot of the active volcano, Tungurahua, and is known as the “gateway to the Amazon”. We had conjured up all kinds of stereotypical images of the Amazon jungle with head-hunters wearing traditional costume, shrunken heads and blowguns. Instead, we entered the world of adventure tourism, with bungy jumping, water sports and mountain adventures.

The small town, with a population of about 15,000 people, can be easily walked in a few hours. Even within the small town centre, there are impressive waterfalls cascading down the sides of mountains, steep gorges dropping to the Pastaza river below as well as the famous mineral-enriched thermal springs. Anyone would have thought that it was paradise, except for the loud, pumping techno music that was blasted across the town. We suspect that practice for the local school eisteddfod was in progress as short snippets of music got placed on a perpetual loop.

The town is also known for its many hiking trails, so, along with our little brown Canadian bear, Dave (a.k.a one half of los Canadienses), we set out to traverse one of the nearby mountains. Not long into the walk, the little brown Canadian bear morphed into a little Canadian mountain goat as he took-off up the mountain, skirting around narrow pathways to make it almost to the top. After a short breather to take in the views from far above the town, we made our descent. The next day our bodies ached, most likely out of shock that we had forced physical exertion rather than loading up on calorie-laden pastries from the panadería.

The following day, we, along with los Canadienses, travelled “deep” into the Amazon to a town called Puyo. In the depths of Puyo, we traversed through the concrete jungle to find the local coffeeshop, before setting out on a trek through the Amazonian jungle in search of shrunken heads and sloths. At the coffeeshop, we planned our strategy. It was there that the little Canadian mountain goat told the barista that los Australianos were loco (crazy). To which Ricky replied “No, los Canadienses están locos porque viven en el hielo y sus cerebros congelan.” [No, the Canadians are crazy because they live in the ice and their brains freeze]. We all chuckled and went on our search.

The little Canadian mountain goat was determined to find himself a shrunken head and Ricky continued to hunt for the ever allusive sloth. But to their disappointment neither were found along the well-constructed walkway, in the shallow-end of the Amazon basin, along the Puyo river. There were no threats of being ambushed by a cannibalistic, headhunting tribe looking for some gringo heads to shrink or a slow-moving sloth falling from a tree. The only threat we were likely to encounter was salmonella poisoning from food purchased along the way. We certainly would never make it as contestants of the reality TV show “Survivor”. After the “gruelling” fifty minute trek through manicured pathways, we jumped on-board the next bus to Baños to prepare for the next part of our adventure.

Next stop: Quito

• Day17

13-5 rare dingen

May 13, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 8 °C

Het regent hier toch genoeg, maar de traditionele regenkleding bestaat uit alleen een plastikje over je hoed.
    Leuke levensgrote steen
    Opeens beelden op een rand