Nieuw Zeeland Zuidereiland 1

October - December 2018
De heenweg via de westkust Read more

6-11 Speciaal voor Edo en Frank

November 6, 2018 in New Zealand ⋅ 🌙 13 °C

Ander treintje dan?
    In Greymouth, op de historische pier dinges. Iets met kolenmijnen.

7-11 Rondje west coast wilderness track

November 7, 2018 in New Zealand

Eerst wassen en in de droger voor de zekerheid, dan richting Hokitika, daar zoeken naar iets leuks vlakbij zee en de glowworms. Hm. Uiteindelijk half 11 echt aan het fietsen. Afstanden niet helemaal tof ingeschat. Weer oefenen voor in het moment. Maar als je 5 km haarspelt voor wat 2 op de kaart lijkt wordt het toch wat zorgelijk. Wel knettermooi. Om half 1 miezer, om half 2 niet meer te negeren. Vanaf Cowboys Paradise wordt de route wat rechter. En het bordje zei Blue ducks, maar volgens mij zijn het Nieuwzeelandse toppereenden. Ook zeldzaam. Ik ben om half 5 ongeveer, na 82 km, en zo koud dat ik mijn helm zelf niet meer los krijg, weer "thuis". Wat is een hete douche dán lekker zeg. Het waait ook wat, tent meteen erg eng, dus ik eindelijk de boze mail aan Nigor gestuurd, nadat ik het vasthouden van de stokken heb opgegeven wegens kramp. En, afgeklopt: hij staat nog. Niet meer droog geweest, maar ik zit wel lekker met mijn wijntje. Het water loopt gelukkig van de binnentent af. 😣Read more

8-11 Hokitika

November 8, 2018 in New Zealand

Het plan was om een dag in mijn tent te blijven. Er steekt alleen ook een windje op. Ik besluit dat dat een mooie test is voor mijn tentstokken. Alleen: who am I kidding?
    Mijn tent lekt als een zeef en met een beetje wind staat hij, ondanks de stormlijnen zo te schudden dat ik gewoon lig te wachten op een stokbreuk. Nadat ik om 7 uur al een half uur weer stokken heb liggen vasthouden en dus ook niet zo lang geslapen heb als gepland, geef ik het op. De echte storm moet volgens het weerbericht nog komen! En dat noemen ze trouwens "windy", niet eens storm. Ik breek af, lukt me via onorthodox laten wegvliegen van de tent (en veel mazzel hebben) zonder breuken. Zo is kamperen écht niet leuk!
    Had een aardige pub met kamers gegoogled, maar die gaat pas om 2 uur open, hotel vol, ondertussen ben ik weer zeiknat, dus eerste motel/hotel met een kamer. Beetje achenebbish, niet de luxe die ik in gedachte had, maar wel droog en niet zo heel duur. Blij dat ik binnen zit, 4 wolkbreuken langs zien komen. Zal hier wel een buitje heten. Tussendoor regent het "gewoon".
    De fietsenwinkel heeft zowaar een tent, maar dat is merk Big Agnes, dat wil ik niet. Kiwi camping heeft goede reviews, moet ik het nog zien uit te zingen tot Wanaka. Of op laten sturen, of heen en weer bussen. Voorlopig moeten ze hem eerst nog bestellen.
    Waar ik vooral van baal: het mooie weer van morgen is verhuisd naar de dag er na. Er stopte wel een auto toen naar Hokitika fietste: Lisa zegt dat ik bij haar onderdak kan vinden in Ross. Op de heuvel, iedereen weet wel waar ze woont. Lief hѐ?

9-11 Hokitika: Help!

November 9, 2018 in New Zealand ⋅ 🌧 11 °C

Was toch geen gewone regen gisteren, alle wegen zitten dicht vanwege flooding. (volgens mij is er maar 1 weg die noord en zuid gaat). Schijnt 3 dagen te gaan duren, alleen de pas naar Christchurch schijnt open te zijn.
    Ik heb nog geen verdere info, heb zo een afspraak bij de dokter want mijn teen gaat niet goed. Daarna ga ik naar het info cetrum, maar dan slapen jullie al.
    Misschien ga ik wel retour Greymouth (als dat kan) en dan naar Christchurch. Kan ik daar meteen een tent kopen. Andere optie is hier hangen. En Hokitika heeft niet echt mijn hart gestolen, al ziet het er relatief aardig uit.
    Graag input, ik voel me even erg alleen. Heb geen Wifi, dit gaat via mijn vodafone abonnement.
    Help? Wat vinden jullie?

10-11 Alles o.k.

November 10, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 13 °C

Gisteren de hele middag met mijn voet omhoog zitten wachten tot het echt pijn ging doen. Uiteindelijk 's avonds nog wel ibuprofeen geslikt "voor de zekerheid" maar eigenlijk voelde ik toen al bijna niets meer. Dat viel dus héél erg mee. Waar ik nog het meeste last van had was de nawerking van de enorme zenuwen. 's Avonds kom ik er achter dat ik waarschijnlijk mijn telefoon bij de drogist heb laten liggen.
    Alle lieve en nuttige berichtjes hielpen enorm, en ook dat de mensen hier zo lief zijn.
    Vanochtend naar de dokter voor opnieuw verbinden. Zit nu gewoon een soort dikke pleister op, eind van de week al een gewone zei ze. Ik voel er eigenlijk niets van. Ik kreeg zelfs dikke pleisters mee. Ben ik met mijn gisteren gekochte gaasjes, windels en extra ibuprofeen terug gegaan naar Westland Pharmacy, krijg ik zelfs mijn geld terug! Wat een kanjers. Mijn telefoon hebben ze inderdaad gevonden en naar de politie gebracht. Die blijkt het weekend dicht. Iemand die langsloopt en mij vertwijfeld ziet kijken zegt: gewoon er omheen lopen of er iemand is en dan op het raam of de deur kloppen. En dan doen ze hier gewoon open!
    Ik heb iedereens advies gevolgd en blijf nog een nachtje in mijn motel. Morgen rustig door ri zuid: het is de komende dagen goed weer aan de westkust, de weg is weer open (soms maar 1 baan) en de weg naar Arthurs pass is nu dicht! (weet niet hoe het met de trein is). Tegen de tijd dat ik bij een gletsjer ben, kan ik mijn schoenen weer aan.
    Ik ga zo een dutje doen.
    Vanavond naar de Glowworm Dell.

11-11 Ross

November 11, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 14 °C

De lucht is blauw, ik voel niets van mijn teen, het fietsen kriebelt. Er ligt verse sneeuw op de bergen.
    De glowworm dell gisteravond was vooral een bruin bord, een heras hekwerk en een horde toeristen. Blij dat ik ze op andere plekken al op een andere manier heb gezien.
    Ik doe de West Coast Wilderness track naar Ross. Het is prachtig. Oude trambaan, oude treinbaan, zo recht en vlak dat het bijna saai werd. Kwam ik langs een bord, er zouden white herons en valken moeten zitten. Niet gezien, maar wel spannend. Daarvoor verdween de track even geheel in een meer (letterlijk!). Op maps and me kon ik zien dat het maar ongeveer 300 meter zou duren. Óók spannend, op een vlonder onder water rijden. Rechter voet voor de zekerheid in plastic zakjes gepakt.
    Vlak daarna kom ik Nicole en Rob tegen. We drinken samen koffie bij the Treetop. Vergeet een foto van ze te maken. Te gezellig aan het beppen. Ze nodigen me uit om te logeren, ik ga toch door naar Lisa, ik ben pas 10 km onderweg. Maar wel lief.
    Met veel getrut en alle bordjes lezen ben ik na 35 km om half 3 toch al bij Lisa en Xaby.
    Alles kan, zij gaan redelijk hun eigen gang, ik ook. Lisa neemt mij en de kinderen (Ainoa en Tana) mee naar het strand want ze moet daar in de buurt plantjes water geven. Zij en Xaby hebben elkaar in Zuid Amerika ontmoet, op de fiets! Veel over fietsen gepraat en veel tips gekregen. Goed om te merken dat ik zeker de helft zelf al bedacht had.
    Ik slaap in de caravan.

12-11 Harihari

November 12, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 15 °C

Lekker geslapen. Ik krijg nog ontbijt ook. Ik ga echt proberen om een foto te sturen.
    Ik bel over mijn nieuwe tent, problemen met de levering, maar nou is hij wel besteld zonder dat ik hoef aan te betalen. Als hij niet komt heb ik nu een tip voor een vergelijkbare.
    Ik verzin zelf een stukje weg van de snelweg. Wel spannend of er niets is weg gespoeld, maar het gaat goed. Hugh uit Ierland fietst me achterop, we fietsen een stukje samen. Mijn teen gaat na 40 km een beetje kloppen, dus ik stop braaf in Harihari onder het motto: luister naar je lijf en doe rustig aan. Bovendien ben ik veel dichter bij de gletsjers dan ik dacht, en ik kan mijn schoenen nog niet aan. Kan gelukkig in de luwte staan en kijk van onder een zonnetje naar allemaal dreigende wolken.

13-11 Franz Josef Glacier

November 13, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 13 °C

Leuke dag, tot aan Franz Josef. Weer mooi weer, gezien op het weerbericht dat de regendagen die er aan kwamen zijn veranderd in "bewolkt". Fietsen ging lekker; af en toe uit voorzorg een wat langere pauze met mijn voet omhoog. Ik was om kwart over 12 al op de helft, en ik was pas om 10 uur vertrokken. Door naar de gletsjer.
    Grrrr. Alle campings in het dorp zijn alleen voor campers (alleen gravel). Ik kon wel bij het Chateau staan, tussen een gebouw en een hoge rotswand, op een groen tapijtje (letterlijk!) in altijd schaduw. Kom ik toch bij Top 10 terecht, waar ik langs gefietst was want die zijn altijd duur. Nou, deze niet hoor, deze is héél duur. Baalde ik al van, zijn ze ook nog de paden opnieuw aan het aanleggen met een buldozer, een schraper en zo'n aanstampding. Lekker rustig. Gelukkig gaan ze morgen "pas" om 8 uur verder. En dan wel hoogseizoen prijzen vragen! Nu maakt die herrie niet zo veel uit, want er zijn 5 of zo aanbieders van helicoptervluchten en zo te horen doen die goede zaken. (? Het is echt dúúr!). Gletsjertocht is ook heel duur. Vind ik het opeens niet zo erg dat ik mijn schoenen nog niet aan kan. Morgen wandelen naar de gletsjer (dus niet er op). Blijf ik toch maar niet 3 nachtjes 🙁. Gelukkig is het nu wel rustig al komen er andere tenten op "mijn" veldje staan. Zal wel even wennen worden in het zomerseizoen.

14-11 Franz Josef glacier

November 14, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 15 °C

Om 8.20 op weg want de werklui beginnen. Voor een goed doel! Ik ben gelukkig zo slim om meteen mijn wandeling naar de gletsjer te doen. Op de terugweg zit hij al in de wolken! De rotsen en watervallen onderweg zijn mooier dan de gletsjer vind ik.
    Op de terugweg nog een miniwandelingetje naar een ketelmeertje.
    Daarna boodschappen en met oordoppen in toch voor de tent. Het was te heet in de zon! Internet is hier zwaar kl... dus ik doe eerst tekst en ooit foto's erbij.

15-11 Vlak voor Jacobs River

November 15, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 15 °C

Tsjonge, dat was best een heftig stukje tussen Franz Jozef en Fox. Van de andere kant volgens mij wat minder steil, maar het blijven 3 dikke heuvels. Wel héle lekkere ijsmokkacino in Fox.
    Het fietspad naar Fox Glacier is dicht vanwege een landslide. Ik neig nog even naar een andere weg nemen, maar zie dan dat alles boven de 1500 meter in de wolken zit. Prima, door. Dat is toch niet zo 2 vingers in je neus naar beneden als Maps en Me zei, dus na 50 km ben ik het spuugzat en mijn teen doet zeer en ik zou toch nu al bij dat motel en camping zijn? Nee hoor, nog bijna 8 km met wind tegen. Ik denk dat ik een valk zie, maar is toch een duif. Wordt morgen een kort dagje naar de Doc site, want Haast is weer net te ver met die pas er tussen. Een tegenligster gaat om 3 uur nog 30 km fietsen (wel wind mee) ondanks dat ze moe is. 2 andere fietsters Anna en Ruth staan hier wel.Read more