Vanaf Balclutha terug naar Picton

16-1 Kaikoura

January 16 in New Zealand ⋅ ☀️ 18 °C

Gisteren bleek Manuela naast me te staan,we hadden even vluchtig staan praten in Waiau. Vandaag samen aan de wandel. Eerst dolfijnen boeken, kan pas zaterdag, maar ik sta op de wachtlijst. Ik vind de camping niet zo heel leuk namelijk; aan de highway. Maar de dagen krijg ik goed gevuld. Morgen walvissen, vrijdag zwemmen met zeehonden. De wandeling vandaag was veel langer dan gepland, maar erg mooi, vooral vanwege alle nieuwe rotsen. Wat je voor de aardbeving zag bij laag water, zie je nu bij hoog water. Zo veel is de zeebodem omhoog gekomen. Moeilijk kiezen uit de foto's, dus ik doe er nog een paar apart voor biologen.... 😉Read more

15-1 Kaikoura

January 15 in New Zealand ⋅ ☁️ 13 °C

Ff niet zo veel zin om te schrijven. Veel klimmen, maar meestal goed te doen. Beetje wind mee. Gratis koffie in de lodge tijdens buitje en terwijl ze eigenlijk dicht waren. Goede oefening om in het moment te blijven en niet te veel met het doel bezig te zijn.
    Pas wind tegen tijdens afdaling. Prima timing dus. 1189 hoogtemeters en 90 km (omdat de 4square door de aardbeving niet meer bestaat en ik dus nog naar de New World moest) dus wel een beetje moe.Read more

14-1 Waiau

January 14 in New Zealand ⋅ 🌧 12 °C

O.k. weer geen topdag, maar ondanks de ingrediënten voor een baaldag, best een leuke dag, ik denk omdat ik een route had met niet zo veel verkeer meestal en omdat ik steeds driekwart rondjes reed had ik af en toe wind mee. Ik kon gewoon fietsen: fijn.
    Het regent de hele nacht, dus ik ben blij dat het 's morgens ongeveer droog is. Dat het begint te regenen als ik de camping afrijd mag de pret niet drukken. Vooral omdat ik vlak daarna het monster van Loch Ness in een weiland zie staan, ... wat een rare koeien!? Ook zo'n verhaal over de renbaan kan ik erg waarderen (laatste alinea).
    Regen wordt miezer, toch maar regenpak aan houden. Goed idee, maar na een uur plenzen vind ik het toch minder leuk worden. Ik lunch in een pub, maar de regen wordt niet minder. Ook mijn waterdichte sokken maar weer aan in mijn nieuwe sandalen. Dáár had ik ze niet voor gekocht, daar moet ik dan weer om lachen. Door, gele weg is druk, ik ga maar Turquasi liedjes oefenen. Daar ben ik zo druk mee dat ik niet eens in de gaten heb dat de weg ondertussen minder druk is en de regen minder. Op de hartstikke schattige camping kan ik tussen 2 buien opzetten en het wordt nog droog ook. Ik vertrouw het niets en blijf in mijn tent, bovendien; warm is anders. Ik heb mijn winterbroek weer aan! Blij dat ik die nog niet heb weg gegooid. Wat zal ik lekker slapen vannacht!

13-1 Waikari

January 13 in New Zealand ⋅ 🌧 18 °C

Zó schiet het niet op. De wind wakkert niet aan in de middag, maar om half 10, als ik ongeveer afbuig naar het noorden. En inderdaad, noordweste wind en een heel klein beetje omhoog. Puf. Verder hoor ik van een wielrenster, die een stukje met me op rijdt om te kletsen, dat het gaat regenen. De wind gaat draaien, maar ja, wanneer..... Ik ben na 55 km kapot, zuur in mijn benen en ik vind tegen windkracht 7-8 intrappen echt zonde van de moeite, dus ik stop maar weer. Het is pas 2 uur maar jammer dan. De fiets begeleider van een groep verliest meteen de interesse in me als hij hoort dat ik nu al stop.
    Wel bizar dat je in een paar kilometer van plat, via wijngaarden, de witte rotsen weer inrijdt.
    Ennuh, het is nog droog. De wind is inderdaad nu zuidwest.

12-1 Rangiora

January 12 in New Zealand ⋅ ☁️ 16 °C

Ik had geen hoog gespannen verwachtingen van deze dag. Klopt.
    Redelijk droog kunnen inpakken, soms nog wel leuk langs een riviertje kunnen rijden, maar meer miezer en wind tegen langs een drukke weg zijn voor mij geen ingrediënten voor een top dag.
    Ik geef er dan ook vroeg de brui aan. Dan wordt het natuurlijk droog en de wind gaat liggen. Toch kan ik wel redelijk met Murphy overweg deze trip.Read more

Speciaal voor Frans Jan

January 11 in New Zealand ⋅ ☁️ 15 °C

Ze hebben hier wél een telpaal🤔
    Je moet naar voetgangers kijken.... ? Er staat niet bij wat je dan moet doen😁

11-1 Aardbeving, vooral voor Edo

January 11 in New Zealand ⋅ ☁️ 15 °C

80% van het centrum was stuk (foto's 1+3). Foto 4 is 3 maar dan nu. Als je bedenkt dat we in Utrecht al 20 jaar bezig zijn, terwijl we dáár van te voren over nagedacht hadden.....
    Door bijverschijnselen van de aardbeving, was de Avon smaller, ondieper en het land er omheen lager. De bruggen over de Avon waren een harmonica, (foto 2) omdat de oevers dus naar elkaar toegekomen waren. Dan heb je dus een probleem. Inmiddels ligt daar een stadspromenade, hartstikke mooi. (5)
    52% van de wegen was stuk, de riolering naar de haaien en water was er ook niet. Dat zijn dingen die je dus ook moet oplossen. En dan nog bedenken: hoe gaan we het nu doen. (6,7+8)
    Ze bouwen zich 3 slagen in de rondte, als ik nu zie wat er is en de foto's hoe het was: wauw. Ik snap niet waar ze het geld vandaan halen. Wel een hoog "Hoog Catharijne" gehalte. (9+10). En ja, er zijn nog veel lege plekken. Maar zeker geen 80% meer.
    By de by: een hele wijk is opgekocht door de Gemeente omdat de grond door de aardbeving vloeibaar werd en de hele handel is ingeklonken en instabiel is geworden. 30 tot 50 cm verschil met eerst. Onvoorstelbaar.

11-1 Christchurch

January 11 in New Zealand ⋅ ☁️ 15 °C

Ik heb er een hele dag voor uit getrokken om nieuwe sandalen te kopen, nadat ik bijna over mijn eigen voeten viel vanwege de gaten in de zolen. Dus loop ik na 15 minuten bij de tweede winkel weg met nieuwe teva's. Had bij de eerste al gekund, maar deze kosten wel maar de helft!
    Alle tijd dus voor nog een keer het centrum. Ik ga toch maar naar het aardbeving museum. Rete interessant dus. Blij dat ik gegaan ben.
    80 (!) % van het centrum lag plat. Zie verder aparte footprint.
    Uit eten is knetter duur en het spreekt me niet aan. Daarom precies tijdens een buitje bij de countdown, en bij de volgende bui bij de tent. Prima.

10-1 Christchurch

January 10 in New Zealand ⋅ ☀️ 18 °C

Na een mooie zonsondergang gisteravond, nu een super relaxed dagje. Nieuwe oplader gekocht, in de bieb gekeken of hij het deed, wandelingetje, zwemmen gelunched met Murphy's fish and chips (inderdaad heel lekker), weer terug naar het strand, maar zelfs te lui om weer nat te worden. Ben alleen een paar keer in het water gaan staan.
    Daarna de bus terug naar Christchurch. Heeft ie nog een trailer ook, makkelijker kan niet. We stoppen nog bij een kaasfabriekje.
    Retour Amber park camping. Daar sta ik nu voor 24 dollar ipv 28. We delen nu een plaats maar de nacht daarna sta ik alleen. Nou ja ik vind het best.

9-1 Akaroa, dolfijnen

January 9 in New Zealand ⋅ ☀️ 21 °C

Om 5 uur wakker van speciale vogels, morgenochtend misschien maar eens kijken.
    Hopen dolfijnen gezien, echt vlakbij, onder de boot, echt super. Ze willen alleen niet met ons zwemmen, ze hebben het te druk met voedsel zoeken. Heel klein beetje teleurgesteld, maar vooral blij dat ik de Hector dolfijnen nou zo mooi gezien heb.
    Rustige middag met de filmpje in museum, Martin uitzwaaien en seefoodchowder en bier bij de tent.