Vanaf Balclutha terug naar Picton

23-1 Picton: dolfijn en vogeltour

January 23 in New Zealand

Slecht geslapen, ik wilde maar dat ik net zo goed sliep als mijn handen en armen, waar ik dus 15 keer wakker van werd. Ik word wakker met een cicade boven mijn hoofd die probeert te vervellen.
    Boekje en spelletje onder een boom en om kwart voor elf via een fietspad naar Picton. Boot geboekt, beetje gewandeld, lunch met sushi en daarna koffie met muffin.
    We zien hartstikke mooi dolfijnen en een zeehond die een octopus sloopt. Maar geen Kings aalscholvers. Op het eiland met veel plezier bij een poeltje gezeten, het enige zoetwater punt op het eiland. Hartstikke veel vogels die daar komen drinken en/of badderen. Heel erg leuk, o.a. saddleback en de parkiet die ik nog niet in het wild had gezien. Toch erg veel boot t.o.v. de bezienswaardigheden. Op de terugweg stoppen we helemaal nergens en is de gids alleen bezig met de catering. Wel leuk om wijn en mossel te proeven.

22-1 Picton

January 22 in New Zealand ⋅ ☀️ 26 °C

Vol goede moed vertrek ik richting Blenheim. Doe de omweg over de Redwoodpas. Maar 160 hoogtemeters en 5 km gravel. Hartstikke mooi, en ik vind het ook mooi geweest. De wind jakkert weer aan, en mijn route langs de kust zou steil over 2 keer 500 meter zijn en 40 km gravel, waarvan een agent vanochtend zei "you're better of on the road". Dus ik bedenk me en ga na Blenheim rechtstreeks door naar Picton. Tent van Manuela gevonden maar ze is (uiteraard) niet thuis. Ik dompel 2 keer in het zwembad.
    De laatste foto is een zoekplaatje, de golf club komt heel hoog!

21-1 Seddon

January 21 in New Zealand ⋅ ⛅ 25 °C

Ondanks 2 driekwart rondjes heb ik toch vooral windkracht 7-8 tegen. Wel leuk niet op de snelweg. Al zoekend naar de zere plek op mijn kuit om een tapeje te zetten druk ik het er bijna uit! Toch maar niet al te veel kracht zetten. Dus ik reutel met een vaartje van zo'n 10 km per uur verder. Zoutfabriek, wijngaarden. Beetje zonde van de energie vind ik en in Seddon is de voorlopig laatste camping die niet pal aan de snelweg ligt. Klaar dus na 28 km waar ik 2,5 uur over gedaan heb; lunch, supermarkt, douchen bij het zwembad en verder spelletje en boekje. Geen eens zin om naar de Awatare rivier te gaan.
    Uiteraard gaat vlak daarna de wind liggen, maar ik vind het wel best.

20-1 Bert, zijn dit reuze uien?

January 20 in New Zealand ⋅ ☀️ 22 °C

Ze komen tot boven mijn hoofd!
    Maar ze ruiken niet naar ui.

20-1 Ward

January 20 in New Zealand ⋅ ☀️ 22 °C

Kwart over 8 weg via mijn fietspad. Ik lijk de wind schuin achter te hebben. Dat is fijn, want het is een heel eind naar de eerste camping.
    Fietspad is tof, zodra ik de highway op draai (blijf nog steeds Noord rijden) krijg ik opeens fors wind tegen. Zou een probleempje kunnen worden. Ik probeer in het moment te blijven en gewoon te genieten. Lukt best aardig ondanks een kuit die aldoor net niet in de kramp schiet.
    Land slides, azuurblauwe zee, Ohau point met een mega hoeveelheid seals en pups, gaaf. Op de documentaire gezien dat ze bij de reparatie van de landslide daar, iedere ochtend de seals eerst weer uit de weg moesten halen!
    De weg is minder druk dan gevreesd, ik word maar 2 keer van de weg gereden. (Vrachtwagens, had ik niet verwacht op zondag).
    De wind wordt gelukkig weer een heel stuk minder, wat kan je daar dan van genieten.
    Het venijn zit in de staart, klimmen met opeens weer windkracht 8 tegen, nadat je er al 80 km op hebt zitten. Dat was wel ff heftig. Maar rustig door peddelend kom ik er toch!
    Best trots. Meteen na het douchen uit eten, handig want ze sluiten om 6 uur!

19-1 Kaikoura: zeehonden

January 19 in New Zealand ⋅ ⛅ 24 °C

Nu gaat het door. Het moet warm zijn, dan gaan de zeehonden nl. het water in om af te koelen.
    Dit is relaxter dan met de dolfijnen, vooral omdat het snorkelen zelf erg gaaf is. De zeehonden komen af en toe langs, maar kijken me aan met zo'n blik van "zout eens op, je zwemt in de weg". Niemand komt bubbeltjes in mijn gezicht blazen.
    Ik zie een mega octopus en veel vissen, erg mooi. Geen foto's want het was een open boot en ik wilde mijn fototoestel niet riskeren.
    's Middags relaxen, het is onweersachtig benauwd, maar na drie spatten waait het over.
    Ik zie een Pino en de bijbehorende fietsers. Ik heb tips voor hen, maar zij ook voor mij: er is een fietspad Kaikoura uit! Dat scheelt toch ettelijke kilometers highway. Hoera!

18-1 Kaikoura: dolfijnen

January 18 in New Zealand ⋅ ⛅ 18 °C

De dag begint na het uitzwaaien van Manuela, met een domper; mijn zeehonden staan op het punt geannuleerd te worden: te koud, dan zwemmen ze niet. (?) Ik kan morgenochtend. Beetje veel als je dan 's middags ook met dolfijnen gaat zwemmen. Gelukkig kan ik vanmiddag met de dolfijnen mee! Ik ben helemaal blij en loop aldoor met een suffe grijns op mijn gezicht.
    "Ze houden ervan als je voor ze zingt en als je onderduikt". Leermomentje: doe dat niet tegelijk! Ik stik er bijna in. Krijg daardoor wel de aandacht die ik zocht. Gaaf hoor. Door dat bijna verzuipen daarna toch koud en tegen zeeziek aan. Blijft toch indrukwekkend om zo'n hele oceaan te zien friemelen van de dolfijnen. Aan de video kan je zien dat er toch wel wat golven waren 🤢. Kan bij aankomst op de camping meteen door in de hot tub. Toffe dag.

17-1 Kaikoura: aardbeving + museum

January 18 in New Zealand ⋅ ⛅ 16 °C

's Morgens naar het museum dus en info op een poster.
    2 fietsen voor Dirk en iets met een drukpers (?) voor Frank.
    De 4Square die er dus niet meer is.
    Een kunstwerk ter herinnering aan de snelle herbouw van de spoorweg. Gemaakt van echte stukken rails. Zo zag dat er dus uit.
    Wel raar gebouwd Kaikoura: aan zee vooral de rails en parkeerplaatsen. De "leuke" terrasjes liggen dan niet aan zee, maar aan een drukke weg (?).
    Er stroomt ook een riviertje, daar staat aan de stadskant een betonnen muur tegen overstroming. Zal beslist nodig zijn, maar mooi is anders. Heb ik nog geen foto van.

17-1 Kaikoura: walvis

January 17 in New Zealand

's Ochtends stinkende warme kleren in de was en naar het museum voor vooral het stukje over de aardbeving. Bizar hoe hard dat hier gegaan is en hoe ver het zich uit gestrekt heeft vanwege 4 breuklijnen die ook lekker mee gingen "schudden". Een soort Hadrianus muur van meters hoog loopt hier door het landschap.
    Ik blijk de walvissen een uur te kunnen vervroegen. Fijn. Anders ben ik pas om kwart over 7 terug. Mis ik nog bijna mijn tour omdat ik denk dat al die mensen in het zaaltje de groep voor me zijn. Kwartje valt nog net op tijd.
    Fantastisch, eerst "gewone" dolfijnen gezien, toen de walvis, daarna een oceaan vol Dusky dolfijnen. Niet zulke mooie foto's, ik had het te druk met kijken. Ze zwommen weer echt onder de boot door. Ik moest bij alle 3 huilen, zo mooi. Moet wel overgeven vlak nadat we op de terugweg gaan. Raar, ik was niet eens echt misselijk.
    Daarna sushi met Manuela bij de tent. Smaakt me prima, al snap ik de signalen van mijn maag niet helemaal. Heb ik nou honger of niet? Manuela gaat morgen verder ri Picton. Misschien zien we elkaar daar weer.

16-1 Kaikoura voor biologen

January 16 in New Zealand ⋅ ☀️ 17 °C

De laatste 2 foto's zijn misschien niet geschikt voor kleine kinderen, maar de ene vond ik toch mooi, het lag er ook echt gewoon zo, en ik snap nu wel eindelijk waarom een blauwe pinguïn een blauwe pinguïn heet. Dus toch maar gepost.