Benin

Top 10 Travel Destinations Benin
Show all

In eine andere Welt

April 8 in Benin ⋅ ☁️ 28 °C

Wir sind 6:30 Uhr bereits an der fucking Polizeistation und es geht relativ unproblematisch. Sie verlangen zwar 10.000 CFM Strafe umgerechnet 15 €, aber handeln würde nur unnötig Zeit kosten. Zumindest haben wir ihre erstaunlicher Weise sauberen Toiletten benutzt und hoffentlich so viel Klopapier hineingestopft, dass es überläuft!
      Nichts wie raus aus diesem scheiß Togo. Die Grenze war dank zwei junge Grenzhelfer relativ unproblematisch, da wir festgestellt haben, dass Grenzbeamte an Montagmorgen noch zu keine richtige Laune haben. Wir sind jetzt in Benin und versuchen noch zum Vormittag auf der Botschaft des Kongos in Cotenao zu sein, was uns auch gelingen sollte.
      Die Stadt zeigt sich voll europäisch, man glaubt irgendwo in Spanien oder Italien zu sein. Breite mehrspurige Straßen, moderne Häuser, Müllabfuhr, alles sauber (ok dann eben nicht Italien) moderne Autos - eine völlig andere Welt. Es gibt hier sogar eigene Spuren für die Moped Taxis, die es hier zu Tausenden gibt. Wir treffen uns mit Julia und Simon an einer Strandbar, wo wir uns ein selbstgekochtes Abendessen bei Julias Dekoration, unter den staunenden Augen der Strandkinder reinziehen. Vorher habe ich unsere JuSe noch mittels 60 Blindnieten Nigeria tauglich gemacht!

Out of Contonou

April 9 in Benin ⋅ ⛅ 30 °C

Die Schweizer Julia hat heute ein Wellness-Tag in einem Mongroven See für uns ausgemacht. Wir haben zwar nicht die schnellste, aber ganz sicher die schönste Route dorthin gewählt. Ein Traumstrand nach dem anderen, nur unterbrochen von kleinen Fischerdörfern. Am Wellnessort angekommen werden wir zunächst mit einer Art Gondel ohne Motor über den Salzsee zu dem Resort gebracht. Dieses ist mit sehr viel Liebe und offensichtlich auch unter ökologischen Gesichtspunkten aufgebaut und geführt. Es erwartet uns zunächst eine Schlammpackung, die erst antrocknet und dann im See wieder abgewaschen wird. Danach duschen mit Naturseife bevor es eine Massage mit Öl geht. Zum Abschluss noch ein Essen aus Holztellern mit Holzbesteck. Zwischendrin muss meine Julia mit Simon kurz zurück ins Dorf, da man ein Busch Feuer angezündet hat und angeblich die Autos in Gefahr wären.
      Einem rundherum gelungener Tag, den wir abends irgendwo im Nirgendwo beschließen. Es dauert natürlich nicht lange, dann kommen die ersten die auf dem Weg von der Feldarbeit zu ihrem Dorf sind und schauen bei uns vorbei. Du bist in Afrika nie allein!

ZINVIE : Atelier production végétale

April 26 in Benin ⋅ ⛅ 30 °C

La matinée a été consacrée à des activités sur le périmètre maraîcher agroécologique communautaire.
      CREDI-ONG a acquis des terre sur la commune. Après avoir redynamisé le sol par l'emploi d'engrais vert, la parcelle a été mis à disposition des femmes volontaires du village.
      Ce matin, elles ont reçue l'aide du groupe sur des tâches variées : désherbage, binage, redressement des planches, alimentation des poissons, arrosage des productions dont le verger de fruits de la passion.

Bonjour Cotonou

January 19, 2023 in Benin ⋅ ⛅ 26 °C

Eerste indruk van Cotonou; Warm en vooral vochtig aanvoelende lucht. Als je de stad in enkele woorden moet beschrijven is het Chaotisch, luid en eclectische.
      Op onze korte rit van het vliegveld naar het hotel viel ons op dat geen enkel hoekje en kantje hetzelfde is, elk ‘huis’ (van een golfplaten constructie tot villa’s ) is uniek. De straten hebben een palet aan kleuren en de klederdracht doet mee. Cotonou slaapt nooit, dat was de boodschap van de arts Donatien die ons kwam halen.
      Deze morgen al eens door het raam gekeken, we zijn benieuwd wat we nog allemaal gaan ontdekken vandaag!

Ons stekje

January 19, 2023 in Benin ⋅ 🌙 27 °C

Mega gastvrij ontvangen in ons huis tegenover het Centre de Santé! Wel 5 mensen kwamen af- en aandraven met borden, kopjes, bestek, gasvuur, lakens, gordijnen, muskietennet, sleutels… We kunnen starten! Met Aiki Noodles om te beginnen 😊. Nu hopen dat de WiFi wil meewerken… Dit laatste lukt met het nodige geduld. Teksten posten op FindPenguins gaat goed, foto’s niet. Daarom maakten we Joachim deelgenoot van deze reis, zodat hij de foto’s die we hem één per één via WhatsApp doorsturen bij de juiste tekst kan plaatsen. Dit systeem lijkt te lukken. Dankjewel, lieve Joachim, voor je hulp!Read more

Rondleiding

January 20, 2023 in Benin ⋅ ⛅ 26 °C

Deze morgen leidde directeur Dieudonné ons met gepaste trots rond in zijn Centre de Santé de Gohomey. Naast ons huis is er “la pouponnière”, een opvang voor baby’tjes die te vroeg geboren of ondervoed zijn of van wie de mama gestorven is bij de bevalling. Ze worden verzorgd door een familielid of de mama zelf of een verzorgster. Er zijn hier momenteel twee mama’s met een drieling. Die kunnen de hulp goed gebruiken.
      Daarna maakten we kennis met de pediatrie, de materniteit, de radiologie, het labo, algemene heelkunde, het operatiekwartier, de spoed, een plek voor mensen met tbc, een plaats waar mensen op aids gescreend worden en - als ze positief zijn - door een psycholoog worden opgevangen en de nodige geneesmiddelen krijgen. Er is hier ook een weeshuis waar zo’n 9 kinderen verblijven. En een lagere school. Wat opvalt, zijn de kleine ruimtes waarin alles moet gebeuren. Ook dat alles hier op papier wordt bijgehouden. En dat men - naast de acute zorg - ook inzet op preventie en zelfredzaamheid. Grote bewondering voor de directeur die alles in goede banen moet leiden. Hij lijkt iedereen te kennen en is van alles op de hoogte!

Omgeving

January 22, 2023 in Benin ⋅ ☁️ 31 °C

Gisteren en vandaag hebben we de nabije omgeving wat verkend. Langs de bruinrode wegen zien we veel mannen op brommers, vrouwen en kinderen met kommen water of andere dingen op hun hoofd, lemen huisjes met rondscharrelende kippen en geitjes, kleurrijke kledij… Op de “hoofdweg” verkopen mensen allerhande middelen. Mensen leven hier vooral buiten en in gemeenschap. We vallen wel op met ons wit “velletje”, kinderen volgen ons nieuwsgierig, mensen noemen ons “Yovo” (= blanke). We zeggen elkaar vriendelijk “Bonjour” en vanaf 12 uur al “Bonsoir”.Read more

Eerste stagedag

January 23, 2023 in Benin ⋅ 🌙 27 °C

Vandaag startte onze stage om 7:45 uur met “la montée des couleurs”. Elke maandagmorgen worden de vlaggen van Duitsland en Benin gehesen. Waarom Duitsland? In 2016 heeft een Duitse delegatie, “Aktion pro Humanität” dit gezondheidscentrum opgericht en financiert het nog steeds. Na het hijsen van de vlaggen zingen alle personeelsleden dan het volkslied. En doet directeur Dieudonné een woordje.
      Om 8 uur werd Samuël op sleeptouw genomen naar pediatrie en ik naar Médecine. Daar worden alle zieke volwassen patiënten onthaald en getrieerd volgens urgentie. Er zijn 3 bedden voor heel urgent. Vandaag is daar iemand gestorven. “C’est la vie,” is hier de reactie. De andere patiënten liggen in slaapzalen waar vooral familieleden voor hen zorgen: aanwezig zijn, de dokter te woord staan, medicatie halen en betalen, eten geven… De verpleegkundigen dienen medicatie toe, nemen parameters, plaatsen infusen en sondes, doen bloedafnames…
      Twee dingen die vandaag alvast heel erg opvielen:
      1) alles wordt genoteerd en bijgehouden op papier. Patiëntendossiers doornemen is aartsmoeilijk voor ons door het onleesbare handschrift, ongekende medische termen en de vele afkortingen.
      2) Ze zijn hier heel creatief. Als er geen standaard is om het infuus aan op te hangen, strikken ze wat plastiek aan het bedframe dat dient voor een muskietennet.

Pediatrie

January 23, 2023 in Benin ⋅ ⛅ 34 °C

Bonjour, ce matin! Wat zoveel wilt zeggen als hallo hoe gaat het. Net als in België zegt iedereen automatisch ‘bien’. Verder is er niet zo veel het zelfde als bij ons. Onze werkdag begint om 8 uur (la permanence)maar niet iedereen is op tijd. De nacht dienst (la garde) werkt heel vaak over ook al hebben ze al 16 uur of meer achter de rug. Verder verlopen de ochtendzorgen erg hectisch, alle dossiers zijn op papier en er liggen altijd vele stapel op de bureau. We geven medicatie wanneer dat op de papieren staat en nemen de parameters, verder houden we ons bezig met nieuwe patiënten die zich aandienen.
      De pediater is een strenge dame, maar een super goede arts! Dokter Gisèle doe ook elke dag haar toer en schrijft een direct verslag per patiënt. Wij geven de dossiers aan, schrijven de medicatie voor die de arts vraagt en assisteren waar nodig.
      Het is moeilijk om foto’s te maken om de privacy van de kinderen en hun ouders te respecteren, vandaar dat de zaal voor de neonaten waar ik ook veel werk niet onder in de foto’s is terug te vinden.
      Ik heb super lieve, grappige en nieuwsgierige collega’s wat mijn Frans zeker ten goede komt!!

Wat mensen leren kennen

January 25, 2023 in Benin ⋅ 🌙 26 °C

Vanavond kwamen onze twee contactpersonen Donatien en Marcos langs met wat boodschappen. Donatien kocht brood voor ons en ook vlees. We eten namelijk al de hele tijd vegetarisch omdat we waren vergeten vlees te kopen in Cotonou. Marcos had heerlijke ananassen bij en wel 3 kg sinaasappelen. Ook een spray tegen… kakkerlakken. Ja, gisterenavond ontdekten we 2 reuze exemplaren in de badkamer… Nu kijken we goed onder de lakens vooraleer we ons bed induiken! Ons andere huisdier - een gekko - vinden we minder erg.
      Na ons avondeten kwam Félicienne op bezoek. Ik werk samen met haar op Médecine. Heel tof om verhalen uit te wisselen over typische groenten en fruit, studies, gewoonten, familieplanning, godsdienst (oa voodoo). Polygamie is nog alomtegenwoordig in Benin. Zo is Féliciennes vader met 4 vrouwen getrouwd en zijn er 23 kinderen in het totaal. Félicienne is de enige die verder gestudeerd heeft. Zelf wil ze slechts 2 à 3 kinderen.
      We hebben soms het gevoel dat we in een documentaire zijn terechtgekomen…

Republic of Benin, Benin, Bɛnin, ቤኒን, Benín, بنين, Бенін, Бенин, Benɛn, বেনিন, བཱེ་ནིན།, Benin nutome, Μπενίν, Benino, بنین, Benee, Bénin, Bènin, Beinin, બેનિન, Binin, בנין, बेनिन, Benen, Բենին, ベニン共和国, ბენინი, Benini, បេណាំង, ಬೆನಿನ್, 베냉, Beninum, Benɛ, ເບນິນ, Beninas, Bene, Benina, ബെനിന്‍, Bhenini, ବେନିନ୍, Benëen, බෙනින්, Biniin, பெனின், బెనిన్, เบนิน, Penini, بېنىن, بینن, Bê-nanh (Benin), Beninän, Orílẹ́ède Bẹ̀nẹ̀, 贝宁, i-Benin