Van Washington tot the great Smokey Mountains....en terug Read more

Verslag uit de States

May 3, 2007 in the United States ⋅ ⛅ 16 °C

We hebben een prima vlucht gehad. Robbie heeft de show gestolen in het vliegtuig. T’is nu 4 uur in de middag en we zijn in ons hotel. Super deluxe kamer met een enorme tv. Roomservice laten komen met een (VETTE) tosti en twee kommetjes Clamchouder. Na 8 uur vliegtuigmaaltijden smaakt alles lekker.
    We gaan vroeg naar bed. En Robbie roept “ je moet ook opgeven dat ik van opa en oma hou.......en dat zij van mij houden...schrijf je dat ook op?”

Tot de volgende “blog” (ja zo heet zo’n internet dagboekje).

We zijn op de Skyline Drive

May 5, 2007 in the United States ⋅ ☁️ 13 °C

Gisteren de camper opgehaald. Wat bleek. Ons formaatje was er niet meer. Maar als service kregen we een slagje groter....een slagje? We rijden nu met een complete srv-wagen door de VS. Voordeel is dat hij spatje nieuw is. Hij heeft alleen nog maar gereden van de fabriek naar de garage. En da’s toch lekker, zo’n fris nieuw matrasje. Maar we voelen ons wel een beetje Henk Wijngaard in onze truck: 2 slaapcabines, een slaapbank, een eethoek, aparte douche en toilet, een complete opbergschuur onder de auto en natuurlijk 20 handige opbergvakken rond de auto.
    Gisteren gelijk naar Front Royal gereden. Een mooi 18e-eeuws Amerikaans dorpje. En een mooi stuk gereden van de Skyline Drive. En net toen Robbie na de middag wakker werd begon het te regenen. Dus onze eerste wandeling valt een beetje in het water.
    ‘s Avonds een Campbell-soup (jawel uit die mooie blikken) opgewarmd. Smaak: paddestoelen. Robbie heeft er van gesmuld.

Big Meadows

May 6, 2007 in the United States ⋅ 🌙 12 °C

Vandaag van Front Royal, via Luray (en het Zoo-tje) naar Big Meadows gereden. Big Meadows ligt halverwege de Skyline-Drive. Op Big Meadows hebben we een zware klim gelopen naar een waterval en lekker gespeeld op de Meadow. Onze standplaats is sprookjesachtig. De SRV-wagen staat op de uiteinde van een berg met een grandioos uitzicht (en kans op beren in de nacht). De campings zijn nog erg rustig, de eerstvolgende camper staat enkele tientallen meters verder. Het stikt hier trouwens van de Wild Hogs (mannen van tegen de vijftig, dikke buik, goat-sikje, verse tattoo, veel vrienden, doekie om het hoofd, spijkerbroek met hangkont, leren pijpen, peukje, snelle zonnebril, cowboylaarzen, te kleine tent en de onvermijdelijke te grote Harley).
    T’is stralend zonnig, maar (zeker ‘s nachts) aan de frisse kant.

we verlaten de Skyline Drive

May 7, 2007 in the United States ⋅ ☀️ 14 °C

Na een ijs- en ijskoude nacht (Erica had alle kleren aan, handdoeken omgeslagen en een slaapzak er omheen. En nog had ze het koud) hebben we, na de herten bij onze SRV-wagen te hebben weggejaagd, Big Meadows vroeg verlaten richting de uitgang van Skyline Drive, welke overgaat in de Blue Ridge Parkway. In de vroege ochtend een hike gedaan (in het koffiehuisje werden we weer hartelijk ontvangen door een gepensioneerde die bijverdiende met het werken in een winkeltje: How ya all doin’? Oh look at that pretty face. Are you goin’ for a big hike my dear, Have a nice day...................).
    Robbie heeft voor het volledig zelfstandig uitlopen van de wandeling (inclusief klimmen en klauteren) een “real pin” verdiend. Ze heeft hem trots op haar jasje gespeld.
    Onderweg hebben we enkele keren moeten stoppen vanwege herten op de weg. Nu staan we aan een klein schattig meertje in het plaatsje Staunton. Morgen gaan de famous Blue Ridge Parkway op....op naar de Great Smokey Mountains.

En het werd Salem

May 8, 2007 in the United States ⋅ ☀️ 20 °C

Vandaag de Blue Ridge Parkway opgereden. Via een bergweggetje, richting de Parkway gereden. Onderweg hebben we het schattigste dorpje van Virginia gezien (Vesuvius). Allemaal kleine Victoriaanse huizen met groene gazonnen er omheen. Op de Parkway hebben we een wandeling gemaakt naar de Natural Bridge. Door Roosevelt ooit gekocht omdat hij het zo mooi vond. Hoewel de ingang erg “Disney” aandeed, met een grote souvenir-mall en restaurantjes, was de wandeling er heen erg lekker en leuk. Vanaf daar hebben we geprobeerd op de Parkway een camping te vinden. Maar het is nog zo rustig (we rijden hele stukken alleen op de Parkway) dat veel campings nog dicht zijn....of pas over 3 dagen open gaan. Dus moesten we een uurtje van de Parkway af om in Salem een camping te vinden. En daar zitten we nu. T’is wel een wat typische camping met nogal wat semi-permanente bewoners........of heet het dan gewoon een woonwagenkamp.

Maar de nacht belooft in ieder geval wat warmer te worden.

Tot aan Meadows of Dan

May 9, 2007 in the United States ⋅ ☀️ 18 °C

Dit was de eerste nacht bij normale temperaturen. Dus voor ons doen lekker lang geslapen. Op weg terug naar de Parkway toch maar even de Roanoke-Zoo meegepakt. In een “Zoo-choo-train” werden we door een 75- jarige machinist in een minitrein 2 maal rond het dierenpark gereden. En dat alles in een recordtijd van 3,5 minuten. Een enorm park dus. Maar alleen al het moeizaam in de kleine dieseltrein kruipen van de 75 jarige manke opa was de moeite waard. Met alle aandacht voor alle kinderen luidde hij hard de stationsbel en wees onderweg enthousiast de vogels en beesten aan. Overigens was Robbie meer onder de indruk van een groepje Mormonen dan van de dieren.
    Na een mooie rit door het heuvelachtige deel van de Parkway (mooie groene weiden, grote donkerrode “barns”, metalen silo’s, metershoge rododendrons, bloeiende magnolia, donkergele azaleas, git-zwarte koeien, spierwitte kerkjes en houten huizen in allerlei kleuren) hebben we uiteindelijk bij Mabry Mill een heerlijke pannenkoek gegeten (als beste van de hele Parkway getest, zeggen ze). Robbie werd daar overladen met “cute, beautifull, honey, pretty, lovely, angel...........” van het bedienend personeel.

Overigens het plaatje hierboven van de watermolen(=Mabry Mill) is het meest geschoten plaatje van Virginia. En het wordt voor het gemak in nog 10 staten van Amerika gebruikt op lokale ansichtkaarten.

We staan nu op een heuvel in Meadows of Dan. Een klein western dorpje met wat winkeltjes, een hotel, een kerk, een knife-shop, een bakery, de regio dealer van New Holland tractoren, een candy/fudge-fabriek en een camping.

Linville falls

May 10, 2007 in the United States ⋅ 🌧 20 °C

Vroeg in de ochtend uit Meadows of Dan vetrokken. De eerste uren leken wij de Parkway voor ons alleen te hebben. Geen kip op de weg........wel wat fazanten. Het landschap wordt langzaam al wat bergachtiger en de wegen worden al wat steiler. Het verbruik van onze SRV-wagen neemt navenant toe. Op Doughton-park een mooie wandeling gemaakt, waarbij een Groundhog (een enorme marmot) ons pad kruiste.

Na een picknick hebben we onze weg hervat naar Grandfather Mountain. Een van de hoogste punten op de Parkway, voorzien van een enorme hangbrug (of zoals Robbie het noemde “wiebelbrug”) tussen de hoogste punten. Bij de ingang werden we aangehouden door een paniekerige concierge van de berg: “How long is your RV?”, “28 foot”, “well eh last month....”en vervolgens gaf hij aan dat ik het mag proberen maar dat ik wel voorzichtig moet zijn met het omhoog rijden via de haarspeldbochten. Vorige week was het goed misgegaan. Uiteindelijk zijn we met het betere steek en draaiwerk met onze SRV-wagen boven op de berg beland. Daar werden we ontvangen door een swingende afro-american. Met thumbs-up en een brede glimlach gaf hij aan het cool te vinden dat we het tot de top hadden gehaald (overigens bleek later dat we via een eenvoudig wandelpad de drie lastigste bochten hadden kunnen omzeilen).

Daarna heeft Robbie drie beren nog even eigenhandig gevoerd (maar daarover meer op film).

Nu zitten we (waarschijnlijk 2 nachten) bij Linville Falls (Bear Den Campground) om morgen alles te leren over watervallen en appelmoes.

Linville Falls again

May 11, 2007 in the United States ⋅ 🌧 20 °C

Vandaag de reis even in een lagere versnelling gezet en blijven hangen in Linville Falls. De ochtend gebruikt om de Falls te beklimmen. Exact 10 jaar geleden hebben wij (Erica en BJ) deze Falls als eens afgedaald. Dat was destijds een zware klim, dus dat hebben we Robbie maar niet aangedaan. Op een iets begaanbaarder paadje de waterval nu dus beklommen. En ondertussen ontvangt Robbie voortdurend complimentjes van mede-hikers. Ze vinden het vooral zo leuk omdat ze denken dat Robbie later een echte hiker gaat worden nu zo mee mag. Wat ze niet weten is dat Robbie de terugweg altijd in de rugdrager wil en het heerlijk vindt om als een prinsesje door het bos gedragen te worden. Dus of dat hiken echt wat wordt.......?

Overigens ontwikkelt Robbie zich in rap tempo tot volwaardig fotograaf. Met haar eigen toestel klikt ze er vrolijk op los en maakt met ons toestel regelmatig foto’s van ons twee. En ze lukken ook nog allemaal. De foto van ons drieen (hierboven) is natuurlijk gemaakt door een mede-hiker. Het is bijna een volwaardig sociaal gebeuren dat foto’s van elkander maken. Op elk hoogtepunt van een hike worden kwistig toestellen uitgewisseld om elkaar op de foto te zetten. Doorgaans in verliefde en vrolijke poses met op de achtergrond het doel van de hike. Je bent altijd blij als je je eigen toestel terug hebt en het niet verwisseld is met 1 van de andere toestellen. Of dat op jouw toestel een ander verliefd koppeltje staat. (“would you mind taken a p....” ”oh no, sure......one two three smile, there you go” “thank you so much” “you’re welcome” “shall i take a picture of y.....” “oh if you would be so kind” “sure...1.2.3...................and so on)

In de middag hebben we geluncht in het “tacky” little Switserland” (corned beef met zuurkool en zwitserse kaas, met daarbij de onvermijdelijke chips) en hebben we een grote “applefarm” bezocht.

Take me to the other side

May 12, 2007 in the United States ⋅ ⛅ 20 °C

De ochtend vroeg begonnen en vanuit Linville verder de bergen in gereden richting Asheville. Asheville is de andere kant van de USA: vegetarische restaurants, Hippies, tattooshops, alternatieve bioscoop (deze week met black book van Paul Verhoeven), vrijende lesbo-paartjes in het restaurant, “questioning the war”-stickers, straten vol terrasjes, alternatieve kapsalons, Indiaase prullaria, Yoga-centra, alternatieve platenwinkels, muziekcafe’s, koffiewinkeltjes, skate-winkels en een lekkere laidback funky punky atmosphere. En dat midden in een omgeving waar de Amish en de Mormonen wonen. Daar hebben we dus een goed deel van de middag rondgeslenterd en een heerlijke enorme pizza gegeten in een met rommel vol gehangen paars geschilderde alto-tent (al het bedienende personeel was vergeven van de tattoos, afgezakte baggy trousers, gympen, paars haar, korte rockjes, t-shirts met protesten tegen de Irak-war) genaamd “Mellow Mushroom”.

Vanmiddag hebben we rondgesjouwd op een enorme Farmers-markt. Hier brengen allerlei lokale producenten en boeren hun fruit, groente, plantjes, honing, kazen, brood en ander waar heen om onder grote overkappingen te verkopen. Daar een echt bruin brood gehaald (de eerste deze vakantie) en lekker kaasjes en deze lekker in de buitenlucht opgepeuzeld (met een kopje “Dora”-kippensoep).

En morgen naar de indianen

Cherokee North Carolina

May 13, 2007 in the United States ⋅ ☁️ 22 °C

We hebben het einde van de Parkway bereikt. Ongeveer 900mijl ongestoord door de natuur rijden. Zonder vracht-verkeer, zonder snelheidsduivels, zonder schreeuwerige reclameborden (streng verboden), zonder de gebruikelijke horeca als Macdonalds, burgerking en andere commerciele uitbaters, zonder straatlantaarns, zonder voorzieningen, zonder verkeerslichten, slecht drie soorten verkeersborden (max snelheid van 45 mijl, pas op voor herten, pas op voor vallende rotsen), zonder benzinestations, zonder lelijke motels. Een lange kronkelende weg door prachtige natuur, van heuvelachtig, naar glooiend naar steil en rotsachtig. Een aangenaam weggetje dus.

Na de middag hebben we als afsluiter nog even de zwaarste hike-klim van de Parkway gedaan. Hij is zo zwaar (zeggen ze, hij viel ons mee) dat je bij terugkomst een diploma krijgt voor het behalen van de top. Zoals je ziet poseert Robbie vol overgave en trots met haar diploma (wanted....).

Nu dus aangekomen in Cherokee, een indianenreservaat, waar de laatste paar duizend Cherokees mogen wonen volgens eigen regels, nadat ze eerst op beestachtige wijze zijn gedeporteerd en afgeslacht. We staan op een echte family-camping. Je kent ze wel, 500 plaatsen, springkussen, 3 zwembaden, winkeltje, game-room, speeltuin). Vanuit hier gaan we komende dagen de Great Smoky Mountains bezoeken. Dus de standplaats blijft gelijk, maar elke dag een mooie wandeling door dit prachtige indianenreservaat.