China
ShiChaHai

Here you’ll find travel reports about ShiChaHai. Discover travel destinations in China of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Oase der Ruhe

May 25 in China ⋅ ☀️ 32 °C

Der Lama Tempel ist eine der bedeutensten Klosteranlagen des lamaistischen Buddhismus außerhalb der tibetischen Region. Höhepunkt der Anlage bildet der Pavillon des zehntausendfachen Glücks. In ihr befindet sich der 18m hohe Buddha Statue, die einst ein Geschenk des 8. Dalai Lama an den Kaiser war. Der benachbarte Konfuziustempel ist eine Oase der Ruhe.
    Zum Komplex gehören auch die alten Gebäude der kaiserlichen Akademie. Wer damals eine höhere Beamtenlaufbahn im Kaiserhaus anstrebte, musste dafür die außerordentlich schweren Staatsexamina bestehen.

On way to the Great Wall

April 5 in China ⋅ ⛅ 52 °F

Beautiful day out. Air quality 67 vs 176 yesterday - actual blue skies!! Note of interest - the bricks in the Great Wall would circle the world twice. Also the one thing visible from space or so the astronauts claim

Today is a Memorial Day in China where people pay respect to the lives of loved ones who have passed away

Kids are off school today. No tolls charged on the roads

Next year for the first time Chinese visitors to the US will surpass US. Visitors to China. A visa for the Chinese to come to the US costs the same as our visa to China

Dali Courtyard

April 25, 2018 in China ⋅ ⛅ 23 °C

This charming hútòng setting in a restored courtyard is a very pleasant place to eat. It specialises in the subtle flavours of Yúnnán cuisine. There‘s no menu😄 you just pay 150¥ and enjoy whatever inspires the chef that day. It‘s amazing.🍲🍤🍚

Peking - die Ankunft

June 7 in China ⋅ ⛅ 29 °C

Die letzte Nacht im Zug liegt hinter uns. Die Wartezeit an der Grenze hatte sich noch ewig in die Länge gezogen und wir waren alle ziemlich fertig. Das Willkommen in China hatten wir uns anders erhofft.

Die Ankunft in Peking war dann schon recht bewegend. Immerhin haben wir 7.622 km auf der Schiene zurückgelegt! Nun sind wir bei traumhaften 32 Grad und angenehm drückender Luft durch die Hutongs und haben bei einer Familie gegessen.

Nun werden wir den Abend an der Hotelbar beenden und sind gespannt, wie der morgige Tag werden wird...

How hard can it be to find a passport?

January 25 in China ⋅ 🌙 -3 °C

Well lazy day as always, forbidden city caught the eye. Was fun to see Yani struggle to show his passport picture 😂. Forbidden city is like a maze of temples (like the attack on titan one) with a temple in another. The lovely guide really had a crush on Yani😉. Bird's nest is huge. Got snow games inside (like Harbin perhaps). Never forget the amazing burgers😍! It was crazy to see a baby peeing in the forbidden city 😂.Read more

First impressions

May 17 in China ⋅ 🌫 29 °C

Although only a 13 hour flight, a lack of sleep and a long day meant we arrived in Beijing feeling less than refreshed. Despite our exhaustion, we managed to squeeze in a few hours of exploration, discovering the delights of this city of 20 million. Tree- lined, rubbish-free streets. Human, electric and petrol-powered vehicles threatening pedestrians. Tiny shops offering everything from kittens to sex toys. Curious glances, cautious smiles. Fabulous music (and beer). Sophistication and simplicity. Poverty and prosperity. A city of contrasts. It's easy to forget we are in a communist country, though the boyish soldiers and aged community security guards hint at what lies beneath.Read more

Ni Hao

October 17, 2015 in China ⋅ 🌙 15 °C

Morgen spuiten boef en ik met de bullettrain richting Pingyao. Dit betekent dat we al een week in China zijn geweest. Het land dat krampachtig het volk online probeert te beheersen door allerlei blokkades op te werpen. Blokkades die het vrije woord. De vrije gedachte tracht te temmen. De Chinese communistische partij is als een leeuwentemmer zonder zweep en kooi. Alles is diffuus. Alles is open. Alle controle lekt weg. Maar de partij geeft niet op. De partij zet door. Met discipline is zij niet voor niets daar waar zij is. De angst dat er nieuwe ideeën in de hoofden van de chinees worden gepland zorgt voor de grootst mogelijke censuur die je je kunt voorstellen online. Dat alles anno 2015. Overigens merk je op straat daar tot nu toe in onze ogen nauwelijks iets van. Paradoxaal mag het westen en onze heidense gedachte het land niet betreden. De Nike air max, Apple, BMW, AUDI, MC Donalds, Starbucks mag dat kennelijk wel. De ruilhandel is simpel economische groei en de vrije markt is voor het volk maar van de politiek blijf je af. Je vraagt je af hoe lang is dat houdbaar?

Nog maar een week geleden zijn we in Beijing aangekomen met de trein vanuit Ulanbataar. Wij deelden onze slaapcabine met Khana en Enkhe. Twee olijke mannen van rond de 40 die voor handel richting China afdaalden. Zoals alle ontmoetingen duurde het ook even voordat het ijs met hen was gebroken. Mongolen zijn van nature verlegen en hebben een stimulus nodig. Nou blijkt dat Mongolen fanatieke gokkers zijn. Komt mijn jarenlange pseudo gokverslaving uit mijn studententijd me toch nog goed van pas. Marleen haar spel-speelzucht en met name winnen maakte ons als duo volmaakt. Dobbelen. Dobbelen en nog eens dobbelen. Mongolen houden er van. Binnen de kortste keren stond onze slaapcoupe vol met fanatieke mongolen die meeleefden in de voor- en tegenspoed. Het lot van elke gokker.

Na een onrustige nacht voor mij en een voorspoedige voor de boef arriveren wij in Beijing. De ontmoeting is overweldigend. Mensen. Mensen en nog eens mensen. Uiteraard worden we door twee hysterisch opgewonden chinezen op de plaat gezet nadat we twintig passen van de trein verwijderd waren. Vervolgens worden we meegezogen in de niet te ontkomen zuigkracht van een mensenmassa dat koerst naar de uitgang. Buiten worden we eindelijk met fatsoenlijk weer getrakteerd. Na de vrieskou in Mongolië staat de zon strak in het blauw haar werk te doen. Op het stationsplein wemelt het van mensen en bedrijvigheid. Mannetjes die je willen ronselen. Mensen die met al hun waar op de grond zitten te wachten op hun trein. Een ziek meisje dat een zak vol kotst. Beijing. Ni Hao.

Welvaart in de wereld is je zo volvreten dat je je niet meer kunt vertonen op het strand. Zo is het ook gesteld met de uit de klauwen gegroeide economie, welvaart en dito buikjes van de gemiddelde chinees. China is Amerika in overtreffende trap. Alles is hier groter.

De afgelopen week is als een bullettrain voorbij gevlogen. We hebben meerdere hutongs door gestruind. Als echte culinaire backpackers. Reizen = eten. Hebben we onze tong zoveel mogelijk laten strelen met al dat lekkers dat de extreem gevarieerde Chinese keuken te bieden heeft. Elk hoekje van de forbidden city doorzocht. Tempels bekeken. Cultuur gesnoven op het plein van de hemelse vrede. Waar overigens elke vorm van geschiedenis (tianmensquare + tank + student) agressief wordt uitgewist. Zelfs 26 jaar na dato. We hebben in twee verschillende hostels getukt. Waarvan het Leo Courtyard Hostel een historie kent van lichte zeden. Blijkbaar consumeerden hoge ambtenaren hier hun rust. Weggezonken in de anonimiteit. Tjingtao Beer is een prettige lager van 600 ml. Boef treedt op als moeder van franse lieve backpackjongetjes die hun vlucht moeten halen. Helaas zijn ze met hun zatte hoofd in slaap gevallen en werden ze door moeders van der rijst een half uur voordat ze zouden opstijgen uit hun deleriumdroom ontwaakt. Twee a drie uur in een kattencafe gezeten. De muur in al haar megalomane realiteit aanschouwd, beklommen en bewandeld. Al hoestend en slijmschrapend kennisgemaakt met de luchtvervuiling. Het weer is: strakke blauwe luchten als een Beijing gesluierd in de mist. Het is teveel wat we allemaal meemaken. Onze zintuigen worden overprikkeld. Het is heerlijk en vermoeiend. We zien, proeven, ruiken en horen alles in een miljardvoud. Slapen in dorms is dodelijk door het onderbreken van je nacht door promillage van de jeugd. Ouderdom is zichtbaar, voelbaar en onontkoombaar. Dat wordt wel duidelijk bij het aanschouwen van gedrag van begin twintigers. Ik zucht. Accepteer. Overleef. Tussendoor zijn we ook nog een bekende uit Amsterdam tegengekomen en zijn we voor een bliksembezoek via de fabriek van Dirkjan, Tom en Mark Darcy in Tianjin geweest. Mark op sleeptouw genomen. Overdadig gegeten en met de lunch aan de 40 procent. Op zijn chinees is aan de drank. Fabriek zag er keurig uit. Daar kunnen veel vingers in Nederland nog van worden afgelikt. Slapen in een fabriek is overigens prima te doen. Is nog wel een kostensnijder thuis in de Eurozone.

Samenvattend zijn deze 7 dagen in China een rollercoast van hartelijkheid, vriendelijkheid, behulpzaamheid en overdaad aan indrukken. Het overtreft al onze verwachtingen. We zijn verliefd.

Wat gaat er nog meer komen?
    Nu eerst nog een Tsjingtao.
    Op naar Pingyao.

Weltrusten.

Beijing - Yonghe Lama Tempel

September 14, 2018 in China ⋅ ☀️ 28 °C

The program for today was a walking tour through the city after a breakfast in a Paris Baguette Café. We loved this Café in Korea already do we were happy to find one in Beijing!
    After breakfast our first stop was the Yonghe Lama Temple.

Unser heutiges Programm bestand eigentlich aus einer Tour zu Fuß durch Peking. Jedoch haben wir gestern Abend herausgefunden, dass es hier ein Paris Baguette Café gibt. Das sind wirklich die besten Cafés zum Frühstück und wir waren schon in Korea fast täglich in einem, also fing der Tag mit einem gemütlichen Frühstück an.
    Danach ging es aber direkt weiter zum Yonghe Lama Tempel!

Hutongs

July 7, 2017 in China ⋅ ⛅ 30 °C

Die Hutongs sind die traditionelle Wohnbebauungen in Peking. Es sind einstöckige Häuser, die immer durch einen Innenhof verbunden sind. Wir waren dort in einer richtig touristischen Souvenirstraße. Diese wird auch die "Tausendfüßlerstraße" genannt, weil die vielen Hutongs, die rechts und links von der Straße weggehen, von oben aussehen wie ein Tausendfüßler. Abends waren wir in einem dieser Innenhöfe in einem Restaurant essen. Es wurde kein Essen bestellt, sondern es gab ein Menü, dass jeder Tisch dann einfach bekommen hat. Anschließend wollten wir noch einen Cocktail trinken gehen, sind dann aber in einen Regenschauer gekommen. Um nicht komplett nass zu werden, sind wir in ein typisch chinesisches Restaurant gegangen. Hier bekommt man das chinesische Leben nochmal ganz anders mit. 😅 Anders als in den anderen Restaurants gab es dort keine englische Übersetzung der Gerichte. Auch die Hygiene sind hier ein wenig anders. Dennoch fand ich es dort sehr lustig und interessant diese Seite auch mal zusehen.Read more

Trommelturm und Glockenturm

July 11, 2017 in China ⋅ ☀️ 30 °C

Zuerst geht es steil die Treppen hoch, dann hat man aber dafür von beiden Türmen eine super Aussicht. Im Trommelturm findet man riesige Trommeln und es gibt auch eine kleine Show bei der auf diesen gespielt wird. Diese großen Trommeln sind vom Klang schon sehr beeindruckend. Der Glockenturm ist direkt gegenüber. Nach der Besichtigung der beiden Türme ging es noch zum Houhai See, der direkt nebendran ist. Abends sind wir Hot Pot essen gegangen. Im Grunde funktioniert es wie Fondue, sprich man schmeißt alles von Gemüse bis Fleisch in Topf, der Unterschied ist aber dass es hier heiße Suppe ist, die es in verschiedenen Sorten gibt.Read more

ShiChaHai