Een beetje vreemd

May 27, 2016 in China ⋅ ⛅ 18 °C

In Chengdu brengen we een bezoekje aan het People's Park. Het is er lekker druk. Er is dans, karaoke, kalligrafie met water op de straatstenen, er wordt door oude mannetjes Mahjong gespeeld en ehm, er is een 'marriage market'.

De marriage market moet ik even toelichten. In het park vind je overal advertenties van mensen die op zoek zijn naar een partner. Het zijn a4tjes zonder foto met daarop niet meer dan geslacht, leeftijd, lengte en opleidingsniveau. Het gekke is alleen dat deze markt niet bedoeld is voor de singles zelf maar voor hun ouders. Ouders komen hier namelijk om een geschikte partner voor hun zoon of dochter te vinden en er wordt dan ook flink genetwerkt. Een beetje vreemd. Maargoed, zo gaat het hier in China.

Dit is trouwens niet het enige wat we vreemd vinden. Zo dragen Chinezen graag dezelfde kleren. Stelletjes dragen bijvoorbeeld hetzelfde t-shirt als teken van liefde. Maar ook hele gezinnen lopen van top tot teen in dezelfde outfit. Vader, moeder, zoon en dochter. Bizar, toch?

Ook zijn Chinezen dol op van die afschuwelijke huidskleurige enkelsokjes, maar meer nog zijn ze níet dol op de zon. Zo niet dol dat ze zich van top tot teen inpakken zodra ze een zonnestraaltje bespeuren. Met dertig graden lange mouwen, een prinsjesdaghoed, een gezichtsmasker en handschoenen dragen is hier doodnormaal. Dat vinden wij dan weer raar. Volwassen vrouw die een Donald Duck rugzakje, Mickey Mouse jurk of Panda muts dragen vinden we dan weer helemaal niet raar. Leuk juist.

Je ziet het, we vervelen ons nooit hier in China. We vinden overigens niet alles leuk, maar daar hebben we het een volgende keer wel over 😉.