France
Aiguille de la Tête Plate

Jour 12 - Randonnée Balcon Sud

August 24 in France ⋅ ⛅ 20 °C

L'ambiance de l'UTMB commence à se faire sentir dans le village. Les coureurs de la TDS ont commencé à arriver hier en soirée et tout au long de la journée.

De notre côté, nous voulions profiter d'une autre belle journée pour aller faire une randonnée en montagne. Mathieu proposa alors d'aller faire le Balcon Sud, une randonnée de 5.5km qui est célèbre pour sa vue imprenable sur le Mont Blanc.

En arrivant au départ de notre parcours (sommet de Plan Praz), nous sommes allés nous assoir et pour admirer les pilotes de parapentes décoller.

Pendant notre randonnée, c'est face à un troupeau de chèvres de montagne domestiques que nous avons fait face. Elles étaient sagement gardées par 7-8 Pyrénées des montagnes, une séquence sortie directement du film Belle et Sébastien. Comme petite récompense, nous sommes allés diner à la maison du burger.

En après-midi, Mathieu en a profité pour aller voir Adrienne, la femme à Jean-Philippe, pour un dernier petit traitement de dry needling avant la course.

Nous avons fini le tout avec un souper, proche de l'arche pour applaudir les derniers finisheurs de la TDS.

Coup de coeur: les chèvres de montagne (Nadia), regarder les parapentes (Élodie), courir dans les montagnes (Antoine), la randonnée (Mathieu)

Wakker worden met prachtig uitzicht

July 28 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Ik heb redelijk geslapen ondanks het erg zachte bed en ik ga meteen naar buiten om te genieten van de prachtige zonsopgang. Het uitzicht vanuit de berghut is fantastisch. Om 7:00 uur kunnen we ontbijten. Het ontbijt is vrij eenvoudig met brood, jam en koffie. Na het ontbijt vertrek ik. De aardige en behulpzame eigenaar heeft nog een advies gegeven over de route, zodat ik in de zon loop en nog betere uitzichten heb. Dus dat pad ga ik nemen. Tijdens het afdalen door de alpenweide heb ik continue mooi uitzicht op de Mont Blanc en het bergmassief. Jammer dat je veel skivoorzieningen ziet, daar probeer ik me niet teveel aan te storen. Na een tijdje moet er weer geklommen worden over een rotsig pad naar Aiguilettes des Posettes, met onderweg steeds het prachtig uitzicht.Read more

Via de ladders naar Refuge Lac Blanc

July 28 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Er volgt een lange afdaling naar Tré-le Champ. Het laatste stuk gaat door de bossen. Ik kom uit bij de doorgaande weg en ik zou daar ergens kunnen lunchen, maar het is nog vroeg. Dus ik besluit door te lopen naar Lac Blanc. Er volgt meteen een beklimming en uiteindelijk zijn daar de beroemde ladders. Hier wordt in elke gids veel aandacht aan besteed, maar ik vind het allemaal wel meevallen. Gevaarlijk is het niet, je wordt wel moe van het klimmen. Na de ladders ben ik er nog niet. Er volgen meer trappen en steile stukken over rotspaden. Bij Tête-aux-Vents besluit ik nog een klein ommetje te maken langs een paar vennetjes. Daar is het nog redelijk rustig, bij het meertje langs de route is het veel drukker.

Dan begin ik aan de laatste beklimming naar Refuge Lac Blanc. Ook weer een pittig steil stuk met ladders en trappen. Iets over 13:00 uur ben ik bij de hut. Ik ga meteen eten, want ik heb honger. Een groentesoep en een salade met quinoa. Ook vanuit deze hut weer een prachtig uitzicht, hoewel het bij de hut wel erg druk is met dagjesmensen. Ik blijf een tijdje daar zitten en neem nog een koffie en een abrikozen taartje. Ook loop ik nog een rondje bij het meer. Ik krijg uitleg over de regels in de hut en daarna kan ik naar de kamer. Ik ga ook douchen, al kost dat 5 euro.

Om 19:00 uur gaan we eten waar ik weer met een groep Fransen aan tafel zit. Maar gelukkig komt er nog een Duitse vrouw aan tafel die goed Nederlands kan spreken en we kletsen dan ook gezellig. We eten soep en daarna krijgen we rijst met een stuk worst. Het stelt allemaal niet veel voor. Als toetje een beetje yoghurt met bessensap. Voordat ik ga slapen, ga ik toch nog even naar buiten voor een prachtige zonsondergang.

Vallorcine

July 15, 2020 in France ⋅ ☁️ 11 °C

Nach der Überquerung der hohen Pässe und nachdem wir durch den 11 km langen Mont-Blanc-Tunnel gefahren sind (für WoMos € 62,50) haben wir beschlossen, uns in Vallorcine einen Übernachtungsplatz zu suchen. Auf dem großen Parkplatz des Dorf-Bahnhofs konnten wir ruhig und ohne Probleme stehen.
      Am späten Nachmittag haben wir noch eine kleine Wanderung zu einem schönen Wasserfall gemacht.
      Am 15. Juli ging es dann weiter durch die Schweiz in Richtung Deutschland.

Russen en tochtvoorbereidingen

July 3, 2019 in France ⋅ 🌧 21 °C

Vandaag houden we een rustdag. Donderdag en vooral vrijdag beloven schitterende dagen te worden en dan willen we het hooggebergte in trekken.

In de voormiddag wassen we onze kleren en daarna gaan we richting Chamonix om enkele bergsport winkels te bezoeken. Dimitri wil nieuwe klimschoenen en wat extra prussik touw kopen, ik ga me twee ijsvijzen aanschaffen. De winkel is gigantisch! Drie verdiepen aan materiaal, echt alles wat je kan bedenken. Uiteindelijk vinden we wat we nodig hebben en gaan we ergens eten op een terrasje. Terwijl we wachten, oefenen we alvast enkele knopen. De “paalsteek” is wat moeilijker en om goed te oefenen leggen we die rond ons glas wijn. Niemand hier die daar vreemd van opkijkt, ze begrijpen dat ;-).

Terug op de camping zijn we getuige van een bijzonder fenomeen. Er staat een old-school Russisch busje in het gras waaruit 6 beren van kerels stappen. Het busje staat vol met Russische opschriften en op het dak is er plaats voor de bagage. Het is oud, maar gaat waarschijnlijk nooit stuk. Binnenin, metalen banken met een kussentje erboven. Geen luxe! Later merken we op dat de mannen t-shirts dragen van een wodka merk. Meer stereotype kan het niet worden!

We slaan ze even gade, maar daarna gaat onze voornaamste tijd naar tochtvoorbereiding. Als alles goed gaat, gaan we morgen met de eerste lift naar de top van de Aiguille du Midi en wandelen we daarna over de gletsjer naar Pointe de Lachenal voor een uitdagende rotsroute. Op vrijdag hopen we de bekende arête des Cosmiques te doen tot op het terras van de Aiguille du Midi waar we vervolgens weer afdalen tot in het dal. We zien het zitten!

Om niks aan het toeval over te laten herhalen we ook nog eens al onze touwtechnieken en doen we bijhorende oefeningen op de camping. De tijd vliegt voorbij! Later selecteren we uiterst nauwkeurig al ons materiaal voor de komende dagen en pakken onze rugzak. Tot slot kruipen we vroeg in bed want morgen belooft een lange dag te worden.

Camping Glacier d'Argentière

June 29, 2019 in France ⋅ ⛅ 31 °C

Na een uiterst vlotte rit komen we iets na 5 aan in Chamonix. Voor mij is het de eerste keer dat ik in dit befaamde bergdorp kom. Als we met de auto door de straatjes rijden valt me meteen het lokale karakter op, het is geen authentiek Frans dorpje meer, maar het is ook niet het typisch skidorp met hoge appartementsgebouwen zoals ik het me had voorgesteld. Van achter het stuur probeer ik wat van de omgeving op te nemen, maar dat is niet zo gemakkelijk. We passeren de beroemde lift Aiguille du Midi die je op enkele minuten vanuit het dorp (1100m) naar 3800m brengt.

We rijden verder naar Argentière, Dimitri weet er een leuke camping zijn die als onze uitvalsbasis zal dienen voor de komende dagen. Het plan is om enkele dagen te sportklimmen in de Aiguille Rouges en wat later in de week een meer alpiene tocht te doen in het Mont Blanc massief. Misschien de Arête de Rocherfort, we zien wel nog.
      We checken ons vlug in, niet wetende hoe lang we precies gaan blijven en krijgen een "vlak" plekje toegewezen op de camping. Vlak is relatief hier.... in Chamonix is namelijk niks vlak, de volledige camping ligt op een helling. In de broeierige hitte zetten we onze tent op. Dimitri heeft zijn dure Hilleberg expeditietent mee, een prachtexemplaar!

's Avonds gaan we pizza eten in het dorp en zien de zon ondergaan op de Bossons gletsjer die steil richting Chamonix loopt. De kleuren op het ijs zijn fantastisch! Alleen jammer om te zien dat de gletsjer vroeger tot in het dorp kwam en nu honderden meters hoger al stopt. We worden er stil van.

We gaan vroeg slapen. In de verte horen we nog een kudde koeien met bellen om de hals, hopelijk gaan die binnenkort ook slapen....

Grande Floria

July 1, 2019 in France ⋅ ⛅ 19 °C

Ik ga water halen uit het ijsmeer om onze dag te starten met een heerlijke kopje kopje thee in de ochtendzon. Nu het weer licht is, zien we beter waar we onze tent hebben opgezet. We staan mooi op een klein grasplekje aan de zijkant van een grote rots. Rond om rond is er sneeuw. Het wandelpad van de Tour de Mont Blanc loopt vlak langs onze tent, ideaal!

Vandaag gaan we naar de Grande Floria om er de route Manhattan te klimmen (6a). Het is algauw weer anderhalf uur stappen tot aan de inklim en onderweg moeten we soms even zoeken. Het laatste stukje gaat wat steiler omhoog door de losse stenen en doorheen steile sneeuwveldjes, we moeten wat voorzichtig zijn. Na wat ploeteren staan we aan de rotswand. De route start met een pittige 5c op een rechte wand. Vervolgens gaan we via een grasveldje (2b) naar opnieuw 5c en later 6a. Doordat onze route continu kruist met Madagasikara (ook 6a) en ze ook nog eens dezelfde relais gebruikt, weten we na een tijdje niet meer of we wel helemaal juist klimmen. Maar goed, we raken zonder veel problemen tot op de Bastion de la Floria. Wat middageten in de brandende zon en afdalen met drie lange rappels. Het was geen top route, maar wel nog eens tof en in een schitterende omgeving. In tegenstelling tot gisteren zijn we hier helemaal alleen!

Terug aan de tent zien we een warmteonweer dichter komen. We gaan nog vlug een lekker tarte aux myrtilles eten in de nabijgelegen hut. We zijn nog geen 2 minuten binnen als de eerste regendruppels vallen. Vanachter het raam genieten we van onze welverdiende lekkernij. Het smaakt!

Skiing at Courmeyer in Italy and Skyway

April 15 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Got stuck queuing for the Mont Blanc tunnel for 2 hours so delayed start on the mountain. Lovely afternoon visiting the 'top of Italy' via Skyway!

Ahhhh 🥰

4/17/22Reply

Morning ski at Flagere and Brevent

April 14 in France ⋅ ☀️ 4 °C

Beautiful scenery and great skiing in the morning although snow getting a bit soft. Picnic on the slopes before returning to chalet for afternoon relaxing!

Another amazing day!

4/14/22Reply

Looks like you’re all having amazing time! ⛷

4/14/22Reply

Onweer in de bergen

July 1, 2019 in France ⋅ ⛅ 21 °C

Het taartje heeft gesmaakt, maar helaas maakt het mooie weer plaats voor regenbuien. Tussen de druppels door proberen we wat te koken. Soms moeten we ons even terugtrekken in de tent, even later kunnen we terug naar buiten. Best avontuurlijk! Voor het slapengaan passeren we nog langs de hut om onze watervoorraden bij te vullen. Omdat het water uit het meer naar een grote opslagtank stroomt, besluiten we om alles te filteren. Een hele bezigheid! Ook een klein wasje aan het ijskoude kraantje is wel op z’n plaats. Gelukkig heeft Dimitri z’n mini handdoekje mee (±100cm2). Het is fris, maar het doet wel deugd!

Die nacht maakt de ene regenbui plaats voor de andere…. De wind wordt feller en rond 23u worden we wakker in een hevig onweer. Enorme lichtflitsen en keiharde knallen. De wind schudt de tent doorheen, het zeil slaat tegen m’n hoofd, en onder onze matjes vormt zich een grote plas water…. We staan blijkbaar in een put... Gelukkig houdt het grondzeil stand en op wat vochtigheid na komt er niks doorheen. Ondertussen blijft het stormen, hagelstenen, liters water en een enorme wind, we kunnen nog amper met elkaar praten. De ene bliksem volgt de andere op, en de donderslagen rollen van de bergen. Na twee uur waait alles uiteindelijk over en vallen we terug in slaap.

Aiguille de la Tête Plate, Aiguille de la Tete Plate