Ötztal

July - August 2021
Kamperen en wandelen in het Ötztal Read more

Naar het Ötztal in Oostenrijk

July 25, 2021 in Austria ⋅ 🌧 20 °C

Ik ga alleen op vakantie naar het Ötztal in Oostenrijk. Om 4:00 ben ik uit Oss weg gereden en de reis verloopt voorspoedig. Na 3 uur rijden eet ik mijn kwark op in een bosje, een klein stukje van de snelweg af. Daarna nog een paar keer gestopt en onderweg koffie gezet. In Oostenrijk begint het steeds harder te regenen en staan er veel files. Ik neem een weg binnendoor, maar dat gaat ook heel langzaam. Toch ben ik rond 14:30 in het dal, dus dat valt mee. Het regent nu niet meer en ik rijd eerst naar een natuurcamping. Helaas is daar geen plaats meer. Een andere camping in Längenfeld ziet er helemaal niet leuk uit. Als laatste kom ik bij Camping Ötztal Arena in Umhausen, een klein dorpje in het midden van de vallei. Er is nog een plaatsje vrij waar ik tot zaterdag kan blijven staan.

De camping staat langs een riviertje en is lang en smal. Mijn plaatsje is bijna op het einde van de camping. Ik ga de tent opzetten, wat wel even werk is omdat de haringen niet altijd goed de grond in gaan. Maar uiteindelijk staat de tent. Ik heb zin om een stukje te wandelen en niet ver van de camping ligt de Stuibenfall, de grootste waterval van Tirol.

Het is niet zo ver lopen, maar wel een hele klim. Ze hebben er een grote hangbrug gemaakt zodat je de waterval goed kunt zien. En het ziet er inderdaad indrukwekkend uit. Omdat ik wat later op de middag ben, is het nu erg rustig. De wandeling terug, langs de berghelling, is ook mooi, met regelmatig mooie uitzichten over de vallei en het dorp. De route komt uit in het dorp en ik zoek een restaurant om iets te eten.

Gasthof Andreas Hofer

July 25, 2021 in Austria ⋅ 🌧 17 °C

Gasthof Andreas Hofer ziet er wel gezellig uit. Ik neem een heerlijke schnitzel met spek, kaas en gegrilde groenten. Daarna loop ik terug naar de camping en ga de tent inruimen. Nog even uitrusten voor mijn tent en daarna ga ik slapen.Read more

Wandeling naar Grastalsee

July 26, 2021 in Austria ⋅ ☁️ 11 °C

Ik heb redelijk geslapen. Het plaatsje waar ik op sta is niet helemaal recht, dus ik lig best schuin in de tent. Ik loop naar het dorp en haal een brood bij de bakker. Ook koop ik worstjes en een kaasje. De Tourist Information is al open en ik koop daar een wandelkaart van de omgeving.

Terug bij de tent ga ik eten en bekijk de wandelkaart. Er is een bergmeer hier niet ver vandaan en omdat het mooi weer is, besluit ik om te gaan wandelen. Het is al best laat om te beginnen en de tocht duurt zo’n 6 uur. Maar ik ga het toch proberen.

Ik rijd naar Niederthai, wat in een mooie goene vallei ligt. Het eerste stuk gaat klimmend door het bos. Daarna volg ik lange tijd een riviertje door een dal. Het riviertje heeft een mooie blauwe kleur van het gletsjer water. Ik vul dan ook regelmatig mijn filterfles met heerlijk koel water. Uiteindelijk kom ik bij de Grastalsee, een prachtig gelegen bergmeer. Ik ben helemaal alleen en eet mijn brood aan de rand van het water.

Beklimming van de Hemerkogel

July 26, 2021 in Austria ⋅ ☁️ 12 °C

Daarna klim ik verder naar de Hemerkogel. Het pad is soms moeilijk, je moet stukken klauteren over grote rotsblokken. Ook nu kom ik helemaal niemand tegen. Uiteindelijk kom ik op een kam en loop door tot de Hemerkogel. Ik schijf iets in het boekje bij het kruis, eet nog wat fruit en geniet van de uitzichten.Read more

Terug naar de camping

July 26, 2021 in Austria ⋅ 🌧 16 °C

Daarna begin ik aan de afdaling. Het eerste gedeelte is lastig met veel steenslag en ik merk dat mijn knieën nog moeten wennen aan het afdalen. Daarna volgt nog een stuk door het bos. Op een gegeven moment is er een omleiding omdat ze in het bos aan het werk zijn. Ik neem nog wel een stukje afgesloten weg, maar er liggen veel omgezaagde bomen op het pad en de route is moeilijk te volgen.

Ik kom gelukkig weer op het pad uit en loop het laatste stuk terug naar Niederthai. Op de terugweg naar Umhausen doe ik wat boodschappen, maar het is al vrij laat en ik heb geen zin meer om eten te koken. Ik ga een schnitzel eten bij het restaurant van de camping. Daarna douchen en nog even bij de tent zitten.

Wandeling naar twee berghutten bij Vent

July 27, 2021 in Austria ⋅ ☁️ 7 °C

Ik heb vannacht alweer niet zo goed geslapen en ben regelmatig wakker. Toch ga ik op tijd mijn bed uit. Omdat het weer er goed uitziet, plan ik weer een flinke tocht. Van de buren op de camping heb ik wat tips gekregen en vandaag ga ik bij Vent lopen. Vent ligt aan het einde van het Ventertal, een zijdal van het Ötztal.

Na het ontbijt rijd ik naar Vent van waaruit ik een rondje loop naar twee hutten. De wandeling begint rustig door het mooie groene dal van de Rofenache, waarbij het pad langzaam omhoog gaat. Maar uiteindelijk moet er natuurlijk geklommen worden, dus als het pad afbuigt en een zijrivier volgt, loopt het pad steiler omhoog. De route volgt grotendeels de rivier. Na verloop van tijd begint het ook wat te regenen, maar gelukkig niet zo veel. Uiteindlijk zie ik de Vernaghütte liggen. Als ik de rivier ben overgestoken, moet ik nog wel een heel klimmetje maken en na ongeveer 3 uur lopen ben ik bij de hut. Door het slechtere weer helaas niet op het terras, maar binnen in de hut waar het ook heel gezellig is. Ik neem goulashsoep met worst en brood als lunch.

Brestauer Hütte

July 27, 2021 in Austria ⋅ ☁️ 11 °C

Gelukkig is het gestopt met regenen bij het vertrek vanuit de berghut. Eerst weer even terug afdalen naar de rivier en aan de overkant weer omhoog. Het pad blijft daarna op hoogte en volgt de helling van een kam naar de volgende hut. Dat is ongeveer twee uur lopen met onderweg prachtige uitzichten op de besneeuwde bergtoppen. Bij de Brestauer Hütte neem ik koffie met apfelstrudel en vanillepudding. Die is heerlijk. Ik ga buiten zitten, maar het waait best hard. Toch wil ik even genieten van het uitzicht. Ik twijfel of ik met de stoeltjeslift naar beneden zal gaan, maar als ik daar aankom is die al gesloten. Dus nog ruim een uur afdalen naar Vent. Het was een lange dag, maar een mooie wandeling.

Onderweg doe ik nog even boodschappen en om 18:30 ben ik op de camping. Ik ga eten koken en maak iets met rijst, groenten en worstjes. Na het douchen en afwassen, blijf ik nog even bij de tent zitten en ga dan slapen.

Winnebachseehütte en Bachfallenferner

July 28, 2021 in Austria ⋅ ⛅ 11 °C

Ik wil het vandaag rustig aan doen en een niet te lange wandeling maken. Na het ontbijt rijd ik naar Gries in het Sulztal, een zijdal van het Ötztal. Van daaruit loop ik naar de Winnebachseehütte. Het eerste deel van de wandeling gaat door het bos, wat overgaat in een stuk met veel steenslag. Dat stuk is minder mooi, maar uiteindelijk kom ik in een mooie vallei met een grote waterval.

Het laatste stuk naar de hut is nog een behoorlijke klim. Het is zo nu en dan bewolkt, maar de zon schijnt ook regelmatig. De wolken zakken soms in het dal wat er mooi uitziet. Ik ga bij de hut buiten zitten, maar wel uit de wind, en neem koffie met een koek. De wandeling naar de hut viel mee en omdat het weer nog goed is, besluit ik om nog verder te lopen naar de Bachfallenferner, een gletsjes die wat hoger in de bergen ligt.

Toch nog verder naar de gletsjer

July 28, 2021 in Austria ⋅ ⛅ 11 °C

Vanaf de berghut loop ik verder omhoog. Het pad wordt steiler en wordt duidelijk minder vaak belopen. Ik zie verder ook niemand meer lopen. Na een pittig klimmetje kom ik bij een meer en de gletsjer. Het landschap ziet er desolaat uit, het is een komdal met alleen maar stenen en gruis. De gletsjer ziet er indrukwekkend uit, hoewel hij op de kaart groter oogt. Maar ook deze gletsjer zal kleiner aan het worden zijn. Ik rust even uit en geniet van de omgeving. Maar op een gegeven moment zie ik steeds meer wolken vanuit het dal naar boven komen, en de wolken worden ook donkerder.

Ik loop weer terug richting de berghut. Wel beklim ik nog even de Ernst-Riml-Spitz, een bergtop van 2507 meter. Daar eet ik mijn brood met alpenkaas. Maar de slierten wolken worden steeds dichter en ik zit nu letterlijk in de wolken. Tijd om verder af te dalen. Ik loop weer langs de Winnebachseehütte en loop meteen verder het dal in. Het gaat nu regenen en hoe lager ik kom, hoe harder het regent. Er is nu niets meer van de bergen te zien, ik kan ongeveer 100 meter om me heen kijken. Maar gelukkig kom ik zonder problemen weer in het dorpje Gries en rijd terug naar de camping. Ik ga boodschappen doen, douchen en daarna eten koken.

Wandeling naar de gletsjers

July 29, 2021 in Austria ⋅ ☀️ 10 °C

Ik ben weer vroeg wakker, het slapen lukt nog niet zo goed. Ik maak een ontbijtje met een gebakken ei. Het is nu nog wel een beetje bewolkt, maar de vooruitzichten zijn goed. Dus ik ga bij Obergurgl lopen, aan het einde van het Ötztal. Als ik door het dal rijd, is de bewolking verdwenen en de rest van de dag zal de zon uitbundig schijnen. Ik parkeer de auto in het wintersport plaatsje Obergurgl en begin aan de wandeling. Er gaat een kabelbaantje naar Hohe Mut, maar die laat ik links liggen.

Het begin van de wandeling is niet bijzonder, het pad volgt een bredere zandweg naar boven. Maar na een half uurtje kom ik in het Gaisbergertal, een prachtig groen dal met een mooi kronkelend riviertje. Terwijl je door het dal loopt, heb je de hele tijd uitzicht op de Gaisbergferner, een gletsjer aan het einde van het dal. Ik pauzeer bij de rivier om fruit te eten en te genieten van het mooie uitzicht. Aan het eind van het dal kun je omhoog naar de Hohe Mut, of nog een stuk richting de gletsjer. Dat laatste doe ik. De begroeiing verdwijnt en er blijft alleen steen over. Ik loop wat verder dan het pad en zoek naar een plaats waar ik de rivier kan oversteken. Dat valt tegen, de rivier is te breed om er over te springen. Uiteindelijk zie ik wat grote stenen die ik als stapstenen kan gebruiken om aan de overkant te komen.

Dan volgt de beklimming van de Hohe Mut, die behoorlijk pittig is. Maar als ik op de kam ben, word ik beloond met een fantastisch uitzicht. Je ziet aan beide kanten van de kam gletsjers, wat een adembenemend mooi uitzicht is. Ik volg het pad naar de Rotmoosferner. Ook hier heb je continu uitzicht op de gletsjer. Ik pauzeer even en eet brood met bergkaas en worst en geniet ondertussen van het indrukwekkende uitzicht.