Mullerthal Trail

• 93kilometers
  • 93kilometers

Vertrek vanuit Echternach

September 22, 2021 in Luxembourg ⋅ ☁️ 14 °C

Ik ga de komende dagen de Mullerthal Trail lopen, een tocht van 112 km in de omgeving van Mullerthal. Deze tocht bestaat uit 3 lussen, die ik in 5 dagen ga lopen. Ik heb de tent mee en overnacht op campings.

Ik sta al vroeg op en om 3:30 uur rijd ik naar Echternach. Het is nog donker als ik daar arriveer, dus ik wacht op de markt tot het licht wordt en eet mijn kwarkje op. Daarna ga ik wandelen. De route volgt een tijdje de Sûre, die nog in nevels gehuld is. Maar al snel duik ik de bossen in en loop ik door een landschap met grillige rotsformaties. Het is continue klimmen en dalen en je moet over vele rots trapjes. Ook heb je soms mooie uitzichten over het Sûre dal en de kleine dorpjes die daar liggen. De nevel verdwijnt en het zonnetje gaat flink schijnen. Ik kom nu in een wat opener landschap met mooie uitzichten over de heuvels. Bij het gehuchtje Glisterklaus staat een mooi kerkje wat ik even bezoek. Rond de middag pauzeer ik bij een bankje en eet mijn brood op.

Wildkamperen in het bos

September 22, 2021 in Luxembourg ⋅ ⛅ 16 °C

Ik loop weer verder en bij Moersdorf verlaat ik het dal van de Sûre en loop over hoger gelegen weilanden en bossen naar Mompach en Herborn. Dit gedeelte van de route is minder mooi en er zijn regelmatig asfaltwegen. In Mompach ga ik weer even rusten. Bij de kerk is een handig watertappunt en een mooi bankje om koffie te zetten. Voorbij Herborn loop ik weer de bossen in. In deze omgeving is er geen enkele camping en ik heb besloten om in de bossen te gaan wildkamperen. Dat heb ik nog nooit gedaan, dus het is best spannend. Bij een bosrand zie ik een bankje met een mooi stukje gras in de bossen, een ideale plek voor de tent.

Het is dan 16:30 uur en ik maak eerst een soepje. Daarna ga ik de tent opzetten en als die staat maak ik het eten klaar. Ik blijf op het bankje zitten tot de zon onder gaat, en geniet van de prachtige avondlucht en de absolute stilte die er is. Tijdens de schemer komen er vleermuizen en ook een uil die nieuwsgierig rond vliegt. Maar ik hoor ook vreemde geluiden van dieren die ik nooit eerder gehoord heb. Als het helemaal donker is, ga ik in de tent liggen en lees nog een tijdje

Mistige ochtend

September 23, 2021 in Luxembourg ⋅ ☀️ 13 °C

Vannacht heb ik goed geslapen. Wel ben ik een paar keer wakker geweest en hoorde ik geluiden van dieren die in de buurt rondliepen, maar gelukkig nergens last van gehad. Ik breek de tent meteen af omdat ik toch bang ben dat er een boswachter kan komen. Ontbijten doe ik later onderweg wel. De route gaat verder richting Echternach. De zon begint al meteen te schijnen en ik loop weer over brede zandwegen, wat een beetje saai begint te worden. Tot er vanuit het dal plotseling een mist komt opzetten. Alles wordt mooier met mist, dus ook dit pad. Ik geniet van het mysterieuze landschap en van de zonnestralen door de bomen.

De route komt uit bij Echternach en ik doe wat boodschappen bij een supermarkt. Daarna begin ik aan de tweede lus van de Mullerthal Trail. Het pad wordt smaller en ook mooier. En je loopt steeds meer langs de karakteristieke rotsen van deze omgeving. Na een tijdje wandelen zet ik koffie en eet een paar broodjes als ontbijt.

Naar Camping La Pinede in Consdorf

September 23, 2021 in Luxembourg ⋅ ☀️ 19 °C

Ik loop weer verder en kom bij het dorpje Scheidgen. Daar drink ik koffie op een saai terras. De route gaat met een omweg naar Consdorf en nu volgt een mooier gedeelte van de route. Zo loop ik door drie rotspartijen waar je met een zaklamp doorheen moet. Ook moet mijn rugzak af, anders pas ik niet door de gangen. Het is er pikdonker en heerlijk koel. Een leuke ervaring die ik nog kan herinneren van vroeger toen ik hier met mijn ouders kampeerde. Op het laatst de beklimming van de Buergkapp, waar Camping La Pinede boven op ligt. Dit is de camping waar ik vroeger met mijn ouders altijd ging kamperen. De receptie is veranderd en er is een brasserie bij gekomen. Ik zet de tent op en neem een heerlijke douche. Daarna loop ik nog even naar de Buergkapp, maar het uitzicht dat er vroeger was, is helemaal weg door de hoge bomen.

Ik ga eten bij de brasserie op de camping en de hamburger smaakt goed. Ik raak in gesprek met Karin die ook alleen aan het eten is. We kletsen wat en ze vraagt of ik in haar camper koffie kom drinken. Het is een leuke camper, waar ze veel over verteld. We kletsen gezellig en drinken koffie met een borrel en later nog een wijntje. Rond 22:30 ga ik weer naar mijn eigen tent.

Schiessentümpel in Mullerthal

September 24, 2021 in Luxembourg ⋅ ☁️ 14 °C

De tent is afgebroken, ik heb broodjes gehaald bij de receptie en ben nu weer klaar om te gaan wandelen. Vandaag de derde dag, van Consdorf naar Larochette. Het begint meteen mooi, met veel rotsen en doorgangen waar je door moet. Uiteindelijk komt de route uit bij de Schiessentümpel in Mullerthal. Ik rust er even uit en geniet van de drie stroompjes die onder de brug doorstromen. Een stuk verder kom ik bij de Kallektuffquell, een bron die prachtig over de rotsen naar beneden stroomt. Daarna volgt een lang vlonderpad door een natte vallei. Ik ben dan halverwege de route van vandaag en op een rustige plek in het bos eet ik mijn broodjes op.Read more

Door bossen en velden naar Larochette

September 24, 2021 in Luxembourg ⋅ ⛅ 17 °C

Ik loop verder en volg de route door de bossen en door velden. Het is heerlijk rustig en de bossen zijn prachtig, maar er komen geen bijzondere rotsen meer. Het is ook mooi wandelweer, hoewel het vandaag wel bewolkt is. Uiteindelijk kom ik in Larochette, een oud stadje dat in een dal ligt. Vanuit de heuvel waar ik loop, heb je een mooi uitzicht op het stadje en de burcht die hoog boven alles uit steekt. Ik daal af naar het stadje en ga even op het terrasje zitten met koffie en iets lekkers. Daarna moet ik nog naar de camping, die bijna 3 km van de route af ligt. Het pad loopt wel mooi langs de kasteelmuren en door een klein dal naar de camping.

Er is plaats genoeg op de camping en op een groot grasveld zet ik de tent op. Op een picknicktafel maak ik het eten klaar en ga daarna nog wat lezen. Ik heb behoorlijk last van een blaar op mijn rechtervoet en ik heb besloten dat ik de extra lus, die ik voor morgen gepland had, niet ga lopen. Ik houd het bij de oorspronkelijke trail, de tocht is al zwaar genoeg.

Van kasteel naar kasteel

September 25, 2021 in Luxembourg ⋅ ☀️ 17 °C

Ik ontbijt aan de picknicktafel en pak de tent in die erg nat is vanwege de mist. Omdat ik de extra lus in de route laat vervallen, loop ik vandaag naar Mullerthal in plaats van Beaufort. Maar eerst moet ik weer terug naar de Larochette om bij de route te komen. Ik ga daar ook even naar de bakker om broodjes te halen. Meteen daarna loop ik de heuvel op. Er zijn verschillende uitzichtpunten, maar het is zo mistig dat het kasteel en het stadje niet te zien zijn. Die mist houd nog een paar uur aan. Ik loop verder door de bossen en later door de weilanden boven op de heuvel. Dan begint de zon door de mist heen te komen. Net voor Beaufort eet ik de broodjes op en niet veel later kom ik langs het kasteel van Beaufort.Read more

Toch nog wat extra lopen

September 25, 2021 in Luxembourg ⋅ ⛅ 19 °C

Vanaf Beaufort volgt de route het riviertje de Haupeschbach door een prachtig smal dal met veel rotsen. Het pad steekt regelmatig het riviertje over dat prachtig door het dal kronkelt. Je komt uit bij het Halerbaachtal, waar je ook weer langs een rivier loopt. Ik klets even met 2 vrouwen die ik de afgelopen dagen al vaker ben tegen gekomen. Uiteindelijk kom ik in Mullerthal, maar helaas is de camping tijdens de hevige regenval weggespoeld en nog steeds gesloten. Dus ik moet de route verder lopen naar Berdorf. Dat is 6 km extra en dat is wel een beetje balen.

Maar het is wel een mooi pad, met veel rotsen en mooie bossen. Ik neem een afslag naar Berdorf en loop naar Camping Belle-Vue 2000. Daar zet ik de tent op aan een rand van een weiland en ga douchen. Net buiten de camping is er een Friterie waar ik een schnitzel met friet eet. Weer terug op de camping ga ik in de tent liggen want het begint te regenen.

En weer terug naar Echternach

September 26, 2021 in Luxembourg ⋅ 🌧 17 °C

Ik heb slecht geslapen vannacht, er was veel lawaai op de camping en ik lag wat schuin op de grond. Ik eet een paar crackers als ontbijt en pak alles weer in. Om 8:30 vertrek ik van de camping. Het is vandaag de laatste dag en een korte wandeling. Ik begin weer bij de route waar ik gestopt was en loop door de bossen om Berdorf heen. Het is al meteen heel mooi met veel rotspartijen waar je over, onder of door moet. En het is nog heerlijk rustig in de vroege morgen.

Voorbij Berdorf kom ik bij de Hohllay-grot, een holle rots die ontstaan is door uitgravingen om molenstenen van te maken. Daarna volg je een mooi dal met riviertje, maar daar staat nu helaas geen water in. Ik loop verder richting Echternach en kom nog door de Gorges du Loup, een prachtige kloof met hoge rotswanden. Altijd indrukwekkend om te zien. Van daaruit daal ik af naar Echternach. Ik loop naar de markt en basiliek waar de trail begon. De klokken van de basiliek luiden hard, en ik zie dat maar als beloning voor het volbrengen van de tocht. Bij een ijssalon drink ik koffie met een chocoladetaart. Voordat ik naar huis rijd, ga ik nog even naar de supermarkt en benzine tanken. Rond 16:30 ben ik weer thuis.