Drie daagse tocht met tent over de Veluwe Read more
  • 53kilometers

Drie dagen zwerven over de Veluwe

April 23, 2021 in the Netherlands ⋅ ☀️ 11 °C

Dit weekend ga ik drie dagen over de Veluwe lopen, met mijn tentje, slaapzak en de rest van de spullen in de rugzak. Ik vertrek vanuit het huis van Nicoline, die ook het eerste stuk met me mee loopt. We lopen samen door het Renkums Beekdal totdat Nicoline met de honden weer naar huis gaat. Ik loop verder door het mooie beekdal naar het noorden. Na het beekdal volgt een wat minder mooi stuk van de wandeling, waarbij het spoor en de A12 overgestoken worden.

De route gaat verder door de bossen van Zuid- en Noord-Ginkel. Zo nu en dan worden de bossen afgewisseld met stukken hei. Omdat ik tijdens de wandeling grotendeels verschillende lange afstandswandelingen volg, loopt de route vooral over wat bredere paden. Het wordt ondertussen steeds warmer en ik kan zelfs in mijn t-shirt gaan lopen. Op de Ginkelse Heide komt er bij de schaapskooi een kudde schapen aangelopen. Ze zijn erg luidruchtig en al die blatende schapen zien er grappig uit.

Camping Beek en Hei

April 23, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 13 °C

Ik vervolg mijn weg door de bossen van Noord-Ginkel. Een stapel afgezaagde boomstammen in het bos is een ideale plek om te pauzeren. Ik kook water voor een kop koffie en eet mijn boterhammen op. Nadat ik verder gelopen ben en bij Boerderij Mossel aankom, koop ik een kop koffie en ga daar op het gras even heerlijk uitrusten in het zonnetje. Daarna volgt het laatste stuk naar Otterlo waarbij ik door het Mosselse Zand loop. Dit is een mooie zandverstuiving, maar het mulle zand maakt het wel zwaar lopen.

Rond 16:00 uur arriveer ik bij Camping Beek en Hei en meld me bij de receptie. Het natuurkampeerterrein is een gedeelte van de camping dat in het bos ligt. Het is er heerlijk rustig en ik zet mijn tentje op een mooi plekje aan de rand van het bos. Als de tent staat, zet ik koffie en maak een soepje. Daarna maak ik het eten klaar, een instant maaltijd van kip en kerrie. Het smaakt lekker. Na het eten ga ik douchen en maak nog een korte wandeling over de camping. Weer bij de tent probeer ik zo lang mogelijk buiten te zitten en ga wat lezen. Natuurlijk wel dik aangekleed, want nu de zon er niet meer is, wordt het steeds frisser. Op een gegeven moment wordt het te koud en ga ik de tent in. Ik kruip in mijn slaapzak en probeer te gaan slapen.

Het Nationale Park De Hoge Veluwe

April 24, 2021 in the Netherlands ⋅ ☁️ 11 °C

Het was een koude nacht in het tentje en ik heb niet zo goed geslapen. Vaak wakker geweest en ‘s nachts ook nog wat extra kleren aangetrokken. Rond 6:00 word ik wakker van de vogels in het bos, die heel hard aan het fluiten zijn. Dat is een prachtig kabaal. Ik zet koffie en maak een ontbijtje: muesli met water en melkpoeder. Na het ontbijt ga ik alles weer inpakken en rond 9:00 kan de volgende etappe van de wandeling beginnen.

In Otterlo koop ik bij de bakker wat broodjes en een appelflap. Al snel kom ik bij het Nationaal Park De Hoge Veluwe en met mijn jaarkaart kan ik zo doorlopen. Ik verlaat de doorgaande weg en volg een mooi klein paadje dat over kleine heuveltjes door de bossen loopt. Even later woden de paden wat breder en rechter. Het is heel rustig in het bos, ik kom niemand tegen.

Vlak bij het Kröller-Müller Museum gaat de route naar een heuvel met mooi uitzicht. Even later volgt er een kronkelig pad over de Franse Berg, een zandverstuiving van 54 meter hoog. De wandeling gaat verder langs een ander zandverstuiving, De Pollen, met mooi geel zand. Het is heerlijk weer met veel zon en hier op het zand is het zelfs heerlijk warm. Wel waait het soms een beetje frisjes. Het is lunchtijd, dus op een omgevallen boom ga ik even rusten en mijn broodjes opeten.

Naar Camping Warnsborn

April 24, 2021 in the Netherlands ⋅ ☁️ 12 °C

Na de lunch volgt een lang stuk over de heide, wat soms wel saai is door het brede zandpad. Daarna gaat de route richting de uitgang van het park bij Schaarsbergen. Dit laatste stuk is leuker en loopt door een mooi en afwisselend bos- en heidegebied. Vanaf de uitgang van het het park loop ik over een recht pad naar Camping Warnsborn bij Schaarsbergen. Wel heb ik al een tijdje last van mijn schouders, waarschijnlijk heb ik mijn rugzak niet goed ingepakt. Dus ik ben blij als ik uiteindelijk bij de camping arriveer.

De camping is helemaal vol, maar er is een trekkersveldje wat mooi tegen de bosrand aan ligt. Daar is wel plaats en ik zet mijn tentje op. Daarna ga ik koffie zetten en begin ik met klaarmaken van het eten, een Couscous instant maaltijd. Ik maak nog een kleine wandeling over de camping en door de bossen die direct aan de camping liggen. Na het douchen ga ik bij de tent nog even lezen. Het is gelukkig minder koud dan gisteren en ik kan dan ook nog een tijdje buiten zitten.

Derde dag op de Veluwe

April 25, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 11 °C

De laatste dag van mijn zwerftocht over de Veluwe. Vandaag loop ik weer terug naar Renkum. Vannacht heb ik beter geslapen, het is was ook minder koud. Wel wordt ik weer vroeg wakker door het gefluit van vogels, maar dat is niet erg. Ik zet koffie en maak een ontbijtje. Daarna de tent afbreken en de spullen inpakken. Rond 9:00 vertrek ik vanaf de camping. De camping ligt op Landgoed Warnsborn en de eerste kilometers gaan dan ook over het landgoed. Vooral over mooie eiken- en beukenlanen en bij de Vijverberg passeer ik een prachtige vijver.

De wandeling gaat verder over Landgoed Lichtenbeek en ik kom uiteindelijk uit bij de Oorlogsbegraafplaats van Oosterbeek. Het stukje door Oosterbeek is wat minder leuk, maar daarna volgen de bossen van Wolfheze. Ik loop langs de droge beken, een mooi en afwisselend pad. Dit is al weer bekend terrein voor mij, maar het blijft mooi. Zeker het stuk langs de Wodanseiken, waar ik ook even rust. Via de heide loop ik naar Doorwerth, waar de route met een boog om het dorp heen gaat. Bij de stuwwal neem ik de Italiaanseweg naar beneden. Ik ga weer even pauzeren en zet een kop koffie. Het is druk met fietsers, die de weg naar boven nemen.

Langs de Nederrijn terug naar Renkum

April 25, 2021 in the Netherlands ⋅ ⛅ 13 °C

Na de pauze loop ik via Kasteel Doorwerth naar de Nederrijn. Door de uiterwaarden volg ik de rivier richting de A50. Iets verder gaat de route over de Noordberg, met mooie uitzichten op de Nederrijn. Nog een leuk stukje langs de rivier voordat ik door Renkum terug loop naar Nicoline. Het was een heerlijk weekend.Read more