Guatemala
Las Victorias

Hola från Guatemala City!

December 22, 2014 in Guatemala ⋅ ☀️ 23 °C

Doften av vitlök, lime och tomatsås fyller det vackert inredda köket på calle 12. Eller vänta, lika bra att ta allt från början.

Flygresan till Guatemala gick smidigare och bättre än vi kunnat hoppas på. Med den envisa klumpen i magen orsakad av ändrade planer och utgifter för nya flygbiljetter gick vi genom passkontrollen. Enkelt och snabbt fick vi stämpel i passet och med taxibiljetten i handen gick vi ut för att omfamnas av nya intryck. En liten man visade oss in i en gammal taxibil och iväg åkte vi.

Hotellet vi bokade i sista minuten från flygplatsen i Miami levde upp till våra förväntningar och mer där till. Två dubbelsängar, stort kök, vardagsrum och en toalett i marmor, inte helt fel. Personalen i receptionen pratar engelska vilket är väldigt skönt eftersom min spanska är nästan bortglömd. Kvällen spenderade vi på hotellet för att samla tankarna och planera in lite aktiviteter. När våra magar började kurra gick vi tvärsöver gatan och åt på TGI Fridays.

Vi vaknade tidigt och gick ner för att äta en ordentlig hotellfrukost. Frukostbuffén var rätt lik den svenska förutom tortillas och en svart sörja som ingen av oss vågade prova. Eftersom det är en stor tidsskillnad (7h) passade vi på att ringa till våra föräldrar på morgonen. I lugn och ro gav vi oss sedan ut för att utforska staden. Vi bokade två utflykter hos Guatemalan Adventures. Imorgon ska vi med en personlig guide vandra upp för den aktiva vulkanen Pacaya. Vi blir upphämtade klockan 08.00 och vi har blivit informerade om att ha bra skor och jacka då det kan bli kallt. Ska bli riktigt kul och spännande. På torsdag ska vi besöka en av de största marknaderna i Centralamerika, Chichicastenango. Efter marknaden blir det en tur till Largo de Atitlán som ska vara en otroligt vacker sjö.

Eftersom vi har ett fint kök på hotellrummet passade vi på att köpa hem lite mat och god dricka. Just i detta nu står Uffe och lagar pasta och köttfärssås, vilken fantastisk kille jag har! Uffe te amo <3

Marshmallows på vulkanen Pacaya

December 23, 2014 in Guatemala ⋅ ⛅ 22 °C

Tidigt i morse packade vi ihop våra saker, åt frukost, checkade ut och blev upphämtade av vår guide Weston. Efter endast några minuter i bilen noterade vi att Western var en mycket trevlig och duktig guide som glatt berättade om Guatemalas historia samtidigt som vi susade fram i morgontrafiken. Han berättade om Mayafolket och deras traditioner. Även om kalendern som slutade den 21e december 2012 och hur rykten gick om världens undergång trots att slutet rättare sagt symboliserade en ny tidsepok. Mayafolkets böcker blev förstörda under 1500- och 1600-talet av europeiska präster och munkar. Djupt inne i Guatemalas regnskog finns dock bevarade hieroglyfer nertecknade på en husvägg. Weston fortsatte att berätta och bilfärden till vulkanen blev mycket informativ och spännande.

500 meter över havet stannade vi för att börja färden uppåt till fots. Små barn erbjöd oss hästar och vandringskäppar som skulle underlätta vår klättring uppför vulkanen. Med en käpp i ena handen och en vattenflaska i den andra började vi gå. Ännu en guide anslöt sig och han berättade glatt om vulkanen, omgivningen och växterna vi passerade. Vulkanen Pacaya hade sitt senaste utbrott i maj i år men som tur var skadades inga människor.

Vi andades in den tunna luften och blev snabbt andfådda, det märktes tydligt att vi var högt upp. När vi kom upp till målet, 2500 meter över havet möttes vi av ett moln av rök som steg upp från vulkanens hjärta. Det var förbjudet att gå nära kratern så vi höll oss på säkert avstånd. En liten butik mitt på bädden av stelnad lava sålde vackert handgjorda silversmycken. I varje smycke var stelnad lava fint inarbetad. Jag kunde inte motstå och köpte ett halsband.

Efter besöket i butiken gick vi längre ut på bädden av lava. Trots att det var flera månader sedan utbrottet så var lavan fortfarande varm. Guiderna hade med sig marshmallows som de glatt grillade åt oss. Vilken fantastisk trevlig utflykt!

Ner för vulkanen gick det snabbt och i den lilla byn fick vi 10 minuter paus innan det var dags att hoppa in i bilen och åka till hotellet. Det gjorde ont i våra hjärtan att se alla hundar som endast var skinn och ben. Vi gav all mat vi hade kvar och tröstande klappar. Människorna i byn hade det också tufft och hade inte råd att ge hundarna någon mat. De var beroende av mat de kunde hitta i naturen och turisterna. Varje år besöker 80 000 personer den aktiva vulkanen.

Vi checkade in på ett nytt hotell med pool och fint hotellrum. Dock så går det inte att jämföra med föregående hotell där vi fick master sviten. Imorgon hoppas vi på att få lite färg vid poolen och njuta av en julafton i spännande Guatemala.

Feliz Navidad - God Jul

December 24, 2014 in Guatemala ⋅ ☁️ 24 °C

Vaknade imorse lagom till Kalle anka och hans vänner, eftersom vi är 7 timmar efter er där hemma i Sverige. Känns lite märkligt när man tänker på det. När vi går för att äta frukost så är det dags för er där hemma att snart öppna julklappar!

Vi startade vår dag med att gå till en inhemsk restaurang i närheten av vårt hotell och åt frukost. Vi har fortfarande inte bestämt var vi ska spendera julaftonskvällen. Vi är väldigt nyfikna på att fira jul som de gör här i Guatemala med deras seder och julmat. Därav att vi gav oss ut på en liten "casting".

Både jag och Louise hade bestämt oss för att vi skulle ge oss själva en julklapp och gå på massage. Vi tackar ödmjukast för sajter som TripAdvisor och liknande för alla råd och tips man får där, kanske kan passa på att tacka tomten en dag som denna? Vi hittar i alla fall ett ställe i Guatemala City som heter Nefertiti SPA som fått 5.0 av 5.0 i betyg. Grymt sa vi och begav oss dit med en karta från Facebook. Efter promenerat ett tag så undrar Louise hur långt det är kvar, jag kollar på Google maps och inser att det stället låg 2.3km från där vi startade. Men nu var vi redan halvvägs så ingen idé att återvända nu. Framme var det lite klurigt att hitta rätt men efter att Louise fått damma av sina spanskkunskaper och fråga efter vägen så lyckades vi komma rätt.

Ohboy, Om det var värt det! 1 timmes helkroppsmassage för 150 Quetzal. (Om vi inte har nämnt det tidigare så är det väldigt smidigt för oss svenskar att räkna Guatemalas valuta Quetzal eftersom 1SEK = 0.98Q). Med andra ord kostade massagen ca 150kr. Så jäkla underbart och avslappnande det var. Verkligen extra välbehövligt efter vår klättring upp på vulkanen Pacaya igår. Vi kan inte ge något annat är 5 av 5 i betyg, muey bien!

Mycket nöjda med vår start på julafton gick vi till Oakland Mall för att bestämma vilken bio vi skulle se. Vi fick nämligen 2st biobiljetter av hotellet när vi checkade in så vi tyckte det vore dumt att inte utnyttja det. Framme så bestämde vi oss för att vi ville se senaste delen av Hunger Games imorgon, på juldagen. Tydligen så är det helt stängt då och det går inga biofilmer. Så vi valde att se filmen idag istället. Varför inte bio på julafton tänkte vi glada.

Efter att jag shoppat ett par nya skor så hoppade vi in i en taxi hem till hotellet. Våra magar hade börjat kurra så vi ringde Room service för att beställa lite lunch. Eller rättare sagt Pool service blev det eftersom vi beställde maten upp till poolen istället där vi gottade oss. Fulla i magen och nydoppade tog vi hissen till vårt hotellrum för att göra oss i ordning för kvällen.

Klara tog vi taxi tillbaka till Oakland Mall för att kolla på bio, mycket smidigt och kostar bara 40kr.
      Vi köpte en meny med popcorn, nachos och dricka. Riktigt mysigt var det att kolla på bio tillsammans. Var bara vi och 4 andra personer i salongen som var för flera hundra, så nästan en privatvisning. Filmen i sig var också bra men vi orkade inte äta upp allt snacks, fick slänga de flest nacho chipsen.

Nu var det dags att bestämma oss var vi skulle äta vår julaftonsmiddag. Slutligen bestämde vi oss för att satsa på en buffé så vi kunde äta precis vad vi ville. Vi hittade en massiv julaftons buffé på ett 5-stjärnigt hotell i närheten, Barcelo som vi slog till på. Till maten delade vi en flaska Shiraz från Chile.

Nu är vi här på vårt hotellrum otroligt mätta, belåtna med vår julafton och lite smått luriga. Utanför skjuter de fyrverkerier över hela staden. Bland annat så de firar julafton här i Guatemala.
      På återseende - Nos veremos de nuevo.

Chichicastenango - En färgglad marknad!

December 25, 2014 in Guatemala ⋅ ⛅ 19 °C

Klockan 07.00 var starten för vår utflykt till Chichicastenango och Lake Atitlan. Vilken ovanlig juldag det skulle bli!

Vi blev upphämtade och åkte tillsammans med åtta andra till marknaden i
      Chichicastenango, en resa som skulle ta tre timmar. Guatemala kallas ibland för den eviga vårens land på grund av det milda och behagliga klimatet som varierar mellan 14-23 grader. Vi åkte iväg i shorts och linne optimister och vikningar som vi är. Alla andra i bussen hade långbyxor, tjock tröja och jacka. Frusna kom vi fram till raststället, en restaurang som ägdes av en tysk man med öga för gott kaffe. Vi köpte en varsin kopp och förväntade oss kaffe ut över det vanliga (vår guide berättade stolt att Guatemala producerar världens godaste kaffe och att restaurangen serverade detta). VI blev tyvärr lite besvikna över smaken men uppskattade hur kaffet värmde upp våra kalla fingrar.

Vi njöt av att se Guatemalas vackra landsbygd susa förbi våra fönster. Gröna berg och dalar så långt ögat nådde och vägen som kantades av promenerande barn och vuxna klädda i färgglada kläder, fantastiskt. Marknaden i Chichicastenango som anordnas av mayafolket är öppen torsdagar och söndagar. Juldagen anses som en dag då man ska vara med familjen och ta det lugnt, det var därför mindre folk än vanligt på marknaden. Trots detta blev vi omringade av försäljare som ville sälja handgjorda tyger, flöjter och andra hantverk. Vi lyckades säga nej till de påstridiga försäljarna eftersom vi vet att vi inte kommer använda varorna hemma. Trots att solen började titta igenom molnen letade vi efter en varsin värmande tröja. Jag hittade en rosa poncho och Uffe tittade en tjock tröja samt en T-shirt.

Guiden visade oss byns kyrka som var både stor och vacker. Mayainvånarna använde kyrkan både för att be till den kristna guden men även till sina andra gudar. Mitt i kyrkan låg det stenblock som användes som altare och längst fram var det en Jesusfigur. Vi fick även på håll se kyrkogården och gravstenarna som enligt oss såg ut som utedass i olika färger.

När alla var klara med sina inköp åkte vi vidare till Lake Atitlan som av många poeter och författare anses vara världens vackraste sjö. Det kan mycket väl vara så att det stämmer. Vyerna ut över sjön när vår buss slingrade sig ner från krokiga bergsvägar, solen speglades på vattenytan omgiven av höga vulkaner var en mycket vacker syn. Det blev dags för lunch och vi valde en populär restaurang med specialiteter från Guatemala och Mayafolket som även hade fin utsikt. Tyvärr var maten inte jättewow men gick ner då vi var hungriga. Vi samtalade med ett trevligt amerikanskt par som också rest mycket. Efter lunchen tog vi en liten promenad längs sjön och sen blev det dags att hoppa in i bussen för att påbörja den 3 timmar långa resan hem till Guatemala City.

Resan gick bra och smidigt. Hemma på hotellet igen var vi mycket nöjda över vår utflykt och heldag men aningen trötta.
      När det blev dags för att gå ut och äta kvällsmat upptäckte vi att nästan inga restauranger var öppna. Så jag gick till slut med på att äta på donken till Uffes stora glädje. Tjing tjing sa Uffe glatt :)

Las Victorias