Iceland

October 21, 2022 in Iceland ⋅ ⛅ 0 °C

än unerchunft wiä im märli heiwer kha! än flotti hitta mit duma eigunu hot tub, super sach xi.. sogar äs liächts nordliächt heiwer xi wunerschön xi!😍
      ufum wäg fer richtig reykjavik, siwär de nu zum grossu geysir und zer geothermal area... ubärall hets gsprudlu und gibrodlu! eifach nummu fasziniätund!
      z reykjavik acho siwär de nu ga äs biärli nä und nu biz dur d stadt.. än wunerschöni stadt!🍀

Unser erster Eindruck von Island

March 19, 2023 in Iceland ⋅ 🌬 -3 °C

Heute ging es endlich los in das Land der Vulkane, Gletscher und Wasserfälle. Nach dem Flug der knapp vier Stunden dauerte, landeten wir am Flughafen Kevlavik. Schon von Oben konnten wir die beeindruckende Natur erahnen die wir nun die nächsten 7 Tage entdecken dürfen. Wir schnappten uns unseren Miet-SUV und es ging los.

Schon auf den ersten Metern waren wir begeistert von der Insel. begeistert von der Insel. Ein Mix aus Atacama Wüste in Bolivien, beeindruckender Natur wie in Neuseeland und das Gefühl irgendwie in einer anderen Welt zu sein hat uns sofort das Gefühl gegeben - Wir sind im Urlaub.

Nach kurzer Fahrt unser erster Stopp - die „Bridge between Continents“ überspannt den Riss zwischen der europäischen und nord-amerikanischen Kontinentalplatten, sodass man innerhalb weniger Sekunden zwischen den beiden Kontinenten spazieren kann. Bei wunderschönem Sonnenschein aber beißendem Wind ging es dann nach kurzer Zeit weiter zum nächsten Highlight - den Gunnhver Hot Spring, dort sprudelt der heiße Wasserdampf aus dem Boden und man erkennt schon kilometerweit entfernt wo das nächste Ziel ist. Beim Gehen durch den Dichten Dampf der sich unberechenbar in alle Richtungen ausbreitet hat man das Gefühl in einer anderen Welt zu sein.

Um zu unserem nächsten Stopp zu kommen müssen wir die Halbinsel Reykjanes verlassen und Richtung Norden fahren. Nach ca. Zwei Stunden Fahrt haben wir unser Hotel erreicht. Den Abend genießen wir noch im Hotel eigenen Spa mit Hot Tub mit Blick auf die raue Natur.

Vom Robben Strand zum Kirkjufell

March 20, 2023 in Iceland ⋅ ☀️ 0 °C

Heute ging es schon früh los, den es gab viel zu entdecken auf der Halbinsel Snaefellsnes im Westen der Insel. Erster Stopp waren die Robben des Ytri-Tunga Strands. Leider waren diese noch nicht ganz wach und verbrachten ihre Zeit lieber auf Felsen, die etwas weiter entfernt vom Strand waren. Jedoch konnten wir einige etwas entfernt entdecken - ein erstes Highlight des Tages.

Weiter ging es, vorbei an eingefrorenen Wasserfällen und tiefen Steilklippen zur Black Church of Budir, die sich dank Instagram großer Beliebtheit erfreut. Zum Glück waren wir noch früh unterwegs und konnten so auch unseren Schnappschuss von der besonderen Kirche in der rauen Natur machen, nur ein Brautpaar war bereits vor uns da von dem wir uns aber nicht stören ließen.

Lange hält man es bei dem tosenden Wind auch nicht draußen aus, sodass wir unsere Reise fortsetzen. Auf dem Weg zur nächsten Sehenswürdigkeit würde die Strecke immer eisiger und der Berg immer höher aber unser 4x4 SUV hat uns nicht im Stich gelassen und sicher zum Kirkjufell gebracht, dem Berg der bekannt ist aus der Serie Game of Thrones.

Von dort ging es dann zurück zum Hotel wo wir den Abend entspannt verbringen konnten.

July 24, 2023 in Iceland ⋅ ☁️ 17 °C

Mini Dörfli, wo friehner dr Snorri gläbt het. Er het dört sini eigeni Quelle ka zum bade. Früehner händ das nur wohlhabendi Lüt ka. Die kleini Kirche wird vomene Kater bewacht, er isch dr Pfarrer und haltet d Gottesdienst für die 5 Nase in däm Dorf - Miau miau miau….Read more

October 10, 2023 in Iceland ⋅ 🌬 1 °C

Una mezza crepa: ci fermiamo perché è il posto dove vennero rinvenuti i libri delle saghe nordiche (se si conoscono al giorno d'oggi è perché questo tizio islandese le ha ritrovate).
      Facciamo prima un giro alla "piscina" più vecchia d'Islanda, poi in chiesa, infine...in uno shop! E la biblioteca? I testi? ...non sono consultabili!Read more

Boerderij slaapzak accommodatie

August 7, 2017 in Iceland ⋅ 🌙 19 °C

Na een lange omweg over Sneafellsness zijn we weer in de bewoonde wereld terecht gekomen...en daar voorbij gereden ;-)
      We zitten hier 3 nachten, morgen uitslapen van de lange dagen met veel beleven. Dit is ons eerste huisje met WiFi, goede faciliteiten (stort douche en hot tub). Helaas maar 1 stopcontact wat handig bereikbaar is, maar ik ben voorbereid en kan op 1 de drone, tablet, 2 gsm's, action cam en reserve batterijen opladen ;-)
      Heet water is ook hier gratis want iets verderop stroomt een dampend riviertje (van de hitte).
      Mooie rustige lokatie zonder directe buren.

Sneafellsness was ontzettend mooi en zeer de moeite waard met z'n bergrug in verschillende kleuren, opgedroogde en uitgestrekte lava velden, sneeuw op sommige toppen en perfect weer: zon en de wolkjes die er waren gaven mooie schaduw effecten op de bergen. Men noemt dit gebied ook wel IJsland in het klein.
      De lava grot bij Sneafellsnessjökull was volgeboekt en vereiste minimaal 1,5 uur wachten dus maar niet gedaan. Hier in de buurt zijn ook lava grotten dus wellicht komen die nog op het programma.

Gisteren sprak een IJslander me in Akureyri aan dat hij 50 jaar geleden ook een DS had gereden. Die man troffen we opnieuw in het zwembad van Hofsós. Hij vertelde dat hij 4 jaar lang die auto had gereden als student in de USA, vóór 100 dollar gekocht omdat de hydrauliek niet goed werkte. Hij heeft dat toch in orde gekregen en koesterde daar dus ook goede herrinnering en aan.
      In zijn werkzame leven had hij heet water bronnen aangeboord, die in Hofsós en Seydisfjördur. Je moet schijnbaar breuken in de grond opsporen en daar boren omdat de steenlagen verder ondoordringbaar zijn. Dan is er nog steeds een geluk factor: een gat slaagt misschien niet maar een paar meter verder weer wel.

Golden hour @ Steindórsstadir

August 9, 2017 in Iceland ⋅ ☀️ 29 °C

Het uur voor zonsondergang en tot een uur na zonsopkomst noemen fotografen het gouden uur. Kleuren worden intens en schaduwen lang. De zon gaat hier pas laat onder (21:35 uur en de zon is nog zichtbaar boven de heuvels).
      De laatste foto is van 22 uur...

Reykholt--Center of Saga Research

February 14, 2015 in Iceland ⋅ ⛅ 39 °F

We awoke at 6:45 am and immediately went to breakfast with a bus load of Japanese tourists. Thorstin took a liking to us and shared some fresh salmon he caught and smoked in his other job. He owns his boat and is a commercial fisherman on the north side of the Snaefellnes peninsula. The guide for the Japanese tourists came to our table. He said he grew up in the east of Iceland. Even though we did not get his name, we had a wonderful conversation about the Icelandic language. As Glenda an I headed out for Reykholt, we me sustained winds of 30 mph and varying degrees of rain. The day before we had discussed going to Reykholt to see these falls. It’s a good thing we delayed, because Thorstin informed us that there is more than one town by that name. The Reykholt we want is not the one near Gullfoss, but rather is a smaller town of the same name only 30 minutes from Borgarnes. The roads were fairly clear with only occasional patches of ice and temperatures about 5-8 degrees C. The preeminent scholar on all of the Norse sagas lives and writes from his home in Reykholt, an ancient Icelandic town.Read more

Watervalletje achter het huisje

August 9, 2017 in Iceland ⋅ ⛅ 27 °C

Even een picknick zo'n twee en een halve km achter het huisje (op de achtergrond van de eerste foto) bij een kleine waterval in een kloof. Een minuut nadat we de picknick foto namen begon het te regenen.
      De boerderij hond was al die tijd als gids meegelopen en was net als ons helemaal nat... Naast 2 honden hebben ze ook nog een IJslandse Garfield trouwens.

Morgen komen we in het 'golden circle' gebied, het gebied wat de meeste mensen bezoeken als ze met het vliegtuig aan komen en maar een paar dagen tijd hebben. Attracties liggen niet ver uit elkaar vooral in en rond Reykjavik en verder langs de zuid-kust.

We gaan morgen eerst naar het Thingvellir nationaal park waar de breuklijn overduidelijk als een vrij rechte kloof boven het land steekt. Het land is aan de Noordkant ook hoger gelegen als aan de zuid kant waar een groot meer in een schitterende vallei ligt. Om het even helemaal af te maken stroomt door een deel van die kloof ook nog een riviertje via 2 watervallen het meer in. Erg mooi, en een plek met geschiedenis: dit is waar de politiek in IJsland begonnen is. Hier gaan we waarschijnlijk wel even rond hangen aangezien de weer verwachting goed is.

Daarna gaan we naar de Gulfoss, een dubbele brede waterval met ook heel veel water wat daar naar beneden dondert.

Dan rijden we een stukje terug naar de Geysir en Stokkur geisers (elke 20 minuten een water kolom bij de Stokkur) en daar vlak bij is ons huisje, een beetje zoals ons eerste huisje maar dan met onze eigen hot tub (waar we alleen morgen-avond tijd voor hebben maar dat terzijde).

Vandaag is dus een soort stilte voor de storm, we gaan in rap tempo een groot aantal attracties zien na vandaag... (Cliff hanger ;-)

Nog één rustig dagje...

August 9, 2017 in Iceland ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag wat langer geslapen. Alec was als eerste wakker maar omdat hij de andere gasten kende durfde hij beneden met de Lego te spelen.
      Wij hebben hier ons eigen ontbijt omdat we een slaapzakplek hebben. We hebben daarom alleen een laken en 1 handdoek, maar verder dezelfde kamer als anderen. Zij hebben beddengoed en ontbijt. Wij gaan straks 40 km rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Bij de benzinepomp is wel wat te krijgen maar niet alles, zeker groente is lastig. In blik is het vooral erwten en maïs. Paprika, tomaat en uien zijn er wel. Die worden blijkbaar ook op IJsland geteeld mbv warm grondwater.
      Bart en de jongens zijn even in de hottub geweest maar ze vonden het te warm hihi.
      Elke boerderij heeft een hond, deze is lekker actief en volgt elk voertuig. Soms staat ie gewoon te springen en blaffen naar een paar steentjes in het pad...
      Vanavond eten de jongens pannekoeken uit zo'n fles waar je alleen melk bij hoeft te doen....660 kronen voor deze mix: zeg maar 5 euro...slik.
      Hopelijk is er een Bonus in het stadje verderop.

Reykholt, 311