Iceland
Reykholt

Here you’ll find travel reports about Reykholt. Discover travel destinations in Iceland of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Boerderij slaapzak accommodatie

August 7, 2017 in Iceland

Na een lange omweg over Sneafellsness zijn we weer in de bewoonde wereld terecht gekomen...en daar voorbij gereden ;-)
    We zitten hier 3 nachten, morgen uitslapen van de lange dagen met veel beleven. Dit is ons eerste huisje met WiFi, goede faciliteiten (stort douche en hot tub). Helaas maar 1 stopcontact wat handig bereikbaar is, maar ik ben voorbereid en kan op 1 de drone, tablet, 2 gsm's, action cam en reserve batterijen opladen ;-)
    Heet water is ook hier gratis want iets verderop stroomt een dampend riviertje (van de hitte).
    Mooie rustige lokatie zonder directe buren.

Sneafellsness was ontzettend mooi en zeer de moeite waard met z'n bergrug in verschillende kleuren, opgedroogde en uitgestrekte lava velden, sneeuw op sommige toppen en perfect weer: zon en de wolkjes die er waren gaven mooie schaduw effecten op de bergen. Men noemt dit gebied ook wel IJsland in het klein.
    De lava grot bij Sneafellsnessjökull was volgeboekt en vereiste minimaal 1,5 uur wachten dus maar niet gedaan. Hier in de buurt zijn ook lava grotten dus wellicht komen die nog op het programma.

Gisteren sprak een IJslander me in Akureyri aan dat hij 50 jaar geleden ook een DS had gereden. Die man troffen we opnieuw in het zwembad van Hofsós. Hij vertelde dat hij 4 jaar lang die auto had gereden als student in de USA, vóór 100 dollar gekocht omdat de hydrauliek niet goed werkte. Hij heeft dat toch in orde gekregen en koesterde daar dus ook goede herrinnering en aan.
    In zijn werkzame leven had hij heet water bronnen aangeboord, die in Hofsós en Seydisfjördur. Je moet schijnbaar breuken in de grond opsporen en daar boren omdat de steenlagen verder ondoordringbaar zijn. Dan is er nog steeds een geluk factor: een gat slaagt misschien niet maar een paar meter verder weer wel.

Nog één rustig dagje...

August 9, 2017 in Iceland

Vandaag wat langer geslapen. Alec was als eerste wakker maar omdat hij de andere gasten kende durfde hij beneden met de Lego te spelen.
    Wij hebben hier ons eigen ontbijt omdat we een slaapzakplek hebben. We hebben daarom alleen een laken en 1 handdoek, maar verder dezelfde kamer als anderen. Zij hebben beddengoed en ontbijt. Wij gaan straks 40 km rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Bij de benzinepomp is wel wat te krijgen maar niet alles, zeker groente is lastig. In blik is het vooral erwten en maïs. Paprika, tomaat en uien zijn er wel. Die worden blijkbaar ook op IJsland geteeld mbv warm grondwater.
    Bart en de jongens zijn even in de hottub geweest maar ze vonden het te warm hihi.
    Elke boerderij heeft een hond, deze is lekker actief en volgt elk voertuig. Soms staat ie gewoon te springen en blaffen naar een paar steentjes in het pad...
    Vanavond eten de jongens pannekoeken uit zo'n fles waar je alleen melk bij hoeft te doen....660 kronen voor deze mix: zeg maar 5 euro...slik.
    Hopelijk is er een Bonus in het stadje verderop.

Watervalletje achter het huisje

August 9, 2017 in Iceland

Even een picknick zo'n twee en een halve km achter het huisje (op de achtergrond van de eerste foto) bij een kleine waterval in een kloof. Een minuut nadat we de picknick foto namen begon het te regenen.
    De boerderij hond was al die tijd als gids meegelopen en was net als ons helemaal nat... Naast 2 honden hebben ze ook nog een IJslandse Garfield trouwens.

Morgen komen we in het 'golden circle' gebied, het gebied wat de meeste mensen bezoeken als ze met het vliegtuig aan komen en maar een paar dagen tijd hebben. Attracties liggen niet ver uit elkaar vooral in en rond Reykjavik en verder langs de zuid-kust.

We gaan morgen eerst naar het Thingvellir nationaal park waar de breuklijn overduidelijk als een vrij rechte kloof boven het land steekt. Het land is aan de Noordkant ook hoger gelegen als aan de zuid kant waar een groot meer in een schitterende vallei ligt. Om het even helemaal af te maken stroomt door een deel van die kloof ook nog een riviertje via 2 watervallen het meer in. Erg mooi, en een plek met geschiedenis: dit is waar de politiek in IJsland begonnen is. Hier gaan we waarschijnlijk wel even rond hangen aangezien de weer verwachting goed is.

Daarna gaan we naar de Gulfoss, een dubbele brede waterval met ook heel veel water wat daar naar beneden dondert.

Dan rijden we een stukje terug naar de Geysir en Stokkur geisers (elke 20 minuten een water kolom bij de Stokkur) en daar vlak bij is ons huisje, een beetje zoals ons eerste huisje maar dan met onze eigen hot tub (waar we alleen morgen-avond tijd voor hebben maar dat terzijde).

Vandaag is dus een soort stilte voor de storm, we gaan in rap tempo een groot aantal attracties zien na vandaag... (Cliff hanger ;-)

Golden hour @ Steindórsstadir

August 9, 2017 in Iceland

Het uur voor zonsondergang en tot een uur na zonsopkomst noemen fotografen het gouden uur. Kleuren worden intens en schaduwen lang. De zon gaat hier pas laat onder (21:35 uur en de zon is nog zichtbaar boven de heuvels).
    De laatste foto is van 22 uur...

Zeer vlotte vlucht van Brussel naar Keflavik. Leuk detail: Icelandair heeft een sense of humor. Op verschillende plaatsen in het vliegtuig zijn quotes verspreid en info over Ijsland. De uitleg over het weer en de verschillende winden stond op.. Het kotszakje. Met als laatste zin 'Feel free to add this to your aeronautical memorabilia'. Okeeee dan!

In Keflavik nog even staan zweten toen de trekrugzak van Bryan na toch zeker een halfuur nog niet op de band lag... Lag ergens vooraan de zaal voor bagage met afwijkende afmetingen, geen idee waarom. Soit, off we go!

Opgepikt door een vriendelijke dame en afgezet bij een vriendelijke heer die ons - welriekend naar de sherry - onze stalen ros onthulde. Jimny, Suzuki Jimny. Pittig detail: er stonden verschillende auto's op het domein, volledig in de prak. Hoezee!

Inkopen gedaan in Bonus, samen met de rest van de vliegtuiglading toeristen, gasvuurtje ingeslagen en richting Reykjavik Campsite.
    De Jimny rijdt vlot, maar met karakter (lees: met een trillend stuur en een afwijking naar links). En voor de ongeruste mama's, de dikke spijkerbanden zullen ons door het Noorden loodsen!

Heel gezellige en laidback camping, nog een beetje brak gekookt (puree-uit-pakje met halfgare wortel en knackiworsten. Godenmaal!). Gaan slapen echt brak wakker geworden (5.30?) vermoedelijk omdat het weer redelijk licht was. Het wordt hier eigenlijk niet donker.

Deze ochtend dan een stevig ontbijt en vertrokken richting Þingvellir langs een onwezelijk landschap. Denk aan heel uitgestrekte toendra afgewisseld met bergen met op de toppen een dik pak sneeuw.

De wandeling van Þingvellir bracht ons voorbij de Lögberg (Wetberg) waar het eerste parlement ter wereld huisde, ten tijde van de vikings. Na ook de waterval te bezoeken en ons moed in te drinken (theetje) begonnen we eraan. Snorkelen in Silfra.

In Ijsland ligt de scheiding tussen Euraziatische tectonische plaat en de Noord-Amerikaanse. Door het uiteenschuiven van die platen vormen zich kloven. In deze kloven stroomt gletsjerwater gezuiverd door verschillende vulkanische lagen. In zo'n kloof zijn we gaan snorkelen. Drie graden. Jep.

Het was magnifiek. Zou het zo opnieuw doen en niet alleen voor de warm choco en koekjes achteraf. We hebben vandaag de mooiste tinten blauw gezien en onze ogen uitgekeken naar dat sublieme onderwaterlandschap. Zie zeker de foto's!

Een gezellige rit naar Reykholt en een warm bed bij Husiđ Guesthouse. En nu slapen! Morgen lange dag gevuld met veel Fossen! Groeten!

Reykholt, 311