Italy
Gioiosa Marea

San Giorgio

February 12, 2023 in Italy ⋅ ☁️ 10 °C

Gestern am späten Nachmittag haben wir das ruhige (nicht im Sommer) Küstenstädtchen mit seinem kilometerlangen Sandstrand erreicht. Von November bis März kann man hier überall am Strand mit dem Wohnmobil stehen und übernachten. Jetzt im Winter ist das Dörfchen recht verschlafen, nur wenige Geschäfte und Gastronomie ist in den Abendstunden geöffnet. Als ich vom Bäcker kam, traf ich einen älteren Herren, der mir erzählte, dass er 30 Jahre in Bremen gearbeitet hat. Seine Kinder leben immer noch dort. Er erzählte, dass man keinesfalls im Sommer hier hin kommen soll, da sich dann das Dorf mit seinen unzählige Ferienwohnungen, Villen und Apartments zur überfüllten Stadt entwickelt und man sich nicht mehr bewegen kann.
      Jetzt sitzen wir hier am Strand in der Morgensonne und suchen uns das nächste Ziel auf der Karte aus.
      Da es uns an der Küste zu warm wird😅😂😜😎 14 Grad, setzen wir unsere Tour über die Berge ins Hinterland fort.

Weiter nach Messina.

September 12, 2023 in Italy ⋅ ☀️ 21 °C

Um ca. 14.00 Uhr sind wir in Messina auf der Fähre. Die Übersetzung dauert nur 20 Minuten. Wir kommen in Villa San Giovanni an. In der Bar Boccaccio machten wir Mittag. Und weiter geht's bergauf und bergab.Read more

Wir sind in Sizilien!

July 16, 2022 in Italy ⋅ ☀️ 28 °C

Nach einer ziemlich langen Fahrt geht es in Villa San Giovanni endlich auf die Fähre nach Sizilien. Während der Fahrt können wir beobachten, wie ein Lösch- Flugzeug gerade einen Brand in den Bergen nahe Messina bekämpft.
      Nach einer kurvigen Fahrt durch "Wild Sicily" genießen wir das Abendessen auf der Terrasse des Agriturismo Santa Margherita.

Heiligenabend

December 24, 2021 in Italy ⋅ 🌙 13 °C

Den Heiligenabend haben wir ganz ruhig mit Spatziergänen am Strand und abends in San Georgio genossen. Der Vermieter kam noch mit einer besonderen Flasche Rotwein als Geschenk. Zum Kaffee gab es Weihnachtskuchen, den es in allen möglichen Variationen schön verpackt zu kaufen gibt.
      Die Straßenlautsprecher spielten Weihnachtsmusik und die Läden, ob Bäcker, Fleischer oder Apotheke hatten noch bis in den Abend hinein geöffnet.

Schlafplatz am Park

December 16, 2021 in Italy ⋅ ⛅ 12 °C

Wir fuhen immer die Küstenstraße Richtung San Gorgio, wo wir uns ab morgen eingemietet haben. Ein schöner Touristenort am Wasser.
      Hier gab es ja mal ordentlich Weihnachtsbeleuchtung und einen Weihnachtsbaum aus Plastik-Wasserflaschen.
      Da wir auf dem ganzen Weg keine geeignete Autowäsche fanden, machte sich Antje in der Kaffepause bei Borlo bei und wusch das Auto mit Eimer und Handfeger. Wie ich finde, gut 👍.

29.06.17: Anden dag på Sicilien

June 29, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 28 °C

Så var det tid til en dag ved stranden. Efter en omgang morgenmad, som for mit vedkommende bestod af bananyoghurt med cornflakes, en skål cocopops med mælk og et stort glas appelsinjuice, satte vi kursen til bens ned mod byen. Hotellet vi bor på ligger midt i et tæppe af bjerge, og hvis man måler i fugleflugt, er der ganske vist også kun 1km ned til byen, som hedder Gioiosa Marea. Men selve vejen er snoet og egner sig ikke rigtigt til fodgængere, grundet fravær af fortov og beskeden belysning om aften. Men hvis man flytter opmærksomheden over på den venstre eller den højre side af vejen, glemmer man hurtigt de små ubelejligheder. På den ene side ser man, hvordan bjergene tårner sig majestætisk op mod himlen. Der er tæt pakket med træer, buske, og på nogle skråninger er der bygget store, flotte villaer. For danske øjne er det et uvant syn, men for beboerne i disse bjergbyer, er det en selvfølge. På den anden side af vejen, ned mod dalen, ser man gradvist mere og mere bebyggelse. Samtidig kan man se, hvordan asfaltvejene snor sig fra siden til siden som uendeligt lange, grå slanger. Helt nede ser man byen, som huser ca. 7000 indbyggere. Bag ved byen ligger stranden, og alt i alt tager det 20-25 minutter fra hotellet at gå derned.

20-25 minutter senere ankom vi ved stranden. Man skal gennem en lille tunnel fra byen og ud til stranden, da man på denne måde krydser togbanen, som løber parallelt med strandens vandkant. Vi fandt en lang stribe med skygge og slog os ned der, hvor efter jeg blev sendt ud for at tjekke vandforholdene. Der var en meters penge med lavt soppe-vand, men så tog det ellers et stejlt dyk ned til 2 meters dybde. Bølgerne slog ind lige imellem og gav et ordentlig skub mod land ved overfladen, mens en kraftig understrøm trak udad. Vi kom begge til at undervurdere vandets kræfter lidt, og fik en ordentlig rutsjetur. Vandet havde nogenlunde samme temperatur som poolen, altså dejlig køligt. Stranden blev overraskende nok kun besøgt af Italienere, og så selvfølgelig os. Det var meget rart at kunne slappe helt af som de eneste turrister på en strand ved middelhavet. Det har jeg aldrig prøvet før!
      Når man siger strand og sol, så siger man også is. Netop derfor gik vi efter nogle timer ud for at finde en is. Det fandt vi så, og Charlotte fik en med stracciatella og bærsymfoni, og jeg fik en med chokolade og stracciatella. Mums, siger jeg bare! Det gør vi begge.

Vi købte derefter lidt ind til frokost i supermarkedet (baguettes med pålæg til) og tog turen op til hotellet igen for at spise det. Eftermiddagen gik med lidt planlægning, læsning og en tur i poolen. Til aftensmad fik vi rester fra gårdsagens pastaret, men nu med en god klat ketchup blandet i til at kompensere for manglen på krydderier. I morgen er det den sidste hele dag på Michelangelos’ Guesthouse, og denne står på afslapning ved poolen og en gåtur til byen for at få den obligatoriske italienske vaffelis.

Silvester & Neujahr

January 1, 2022 in Italy ⋅ ☀️ 14 °C

Der letzte Tag des Jahres verwöhnte uns noch einmal mit Sonne. Das Thermometer zeigte 20°C und wir genossen die Sonne vor unserem Bungalow.
      Die Silversterknallerei hielt sich in Grenzen.
      Kurz vor Mitternacht ging es los und 10min. später war dann auch Schluss.
      Wir standen auf der Terrasse des Pools und stießen dort auf das Neue Jahr an und hatten von dort auch einen guten Blick auf die in der Umgebung abgefeuerten Raketen.
      Der erste Tag des Jahres hatte auch am Morgen (9 Uhr) schon die Sonne ausgesandt, um uns auf den Frühstückstisch zu scheinen.
      Buon anno!

Unser Weihnachtsgeschenk

December 17, 2021 in Italy ⋅ ⛅ 13 °C

Ab heute haben wir einen tollen Bungalow gemietet.
      Hier wollen wir in Ruhe die Weihnachtszeit bis in das Neujahr hinein verbringen. Nach einem halben Jahr ständigem unterwegs, wollen wir uns das einfach mal gönnen.Read more

28.06.17: Første dag på Sicilien

June 28, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 37 °C

Vi valgte at bruge dagen på afslapning og pool. Jeg (Charlotte) vågnede flere gange i nat, fordi jeg frøs. Jeg endte med at slukke air conditionen kl. 4 og sov som en sten til omkring kl. 8. Her lå jeg og nød, at jeg intet skulle. Jeg kiggede lidt på hvor vores næste stop skal være og konstaterede, at det gav bedst mening at tage op igennem Italien frem for at sejle til Kroatien. Jeg fik søgt på togtider og da Joe vågnede, en halv time efter, fik vi bestilt sæder i et nattog og et hotel i La Spezia, som ligger meget tæt på Cinque Terre, som er næste mål. Det er fem små bjergbyer, som er bundet sammen af en vandresti. Man kan også tage toget imellem dem. Vi tager her fra Sicilien på lørdag d. 01.07 og er fremme om søndagen kl. 4:23 om morgenen. Det er stadig uvist om vi kan smide taskerne på hotellet, men ellers tager vi ud til en af de små bjergbyer og ser solen stå op.
      Dagen er gået med skiftevis turer i poolen og små lurer i solen. Det har været 38 grader, da temperaturen var højest, så vi er meget taknemlige for poolen. Vi gik ind til byen i går aftes for at spise og handle ind. Det gjorde, at vi slet ikke behøvede at købe mad i dag. Vi har tre gasblus, et køleskab og en vask og så stod den ellers på pasta med tomatsovs, kylling og pølser. Det var lidt krydderiløst, men meget fint. Man skal dog lige vænne sig til, at man ikke tørrer sin service af når det er vasket op hernede. Det sættes op i et skab, hvor det kan dryppe af ned i vasken. Det er nu meget smart.
      Indtil videre har det set ud som om, at vi var de eneste gæster her, men i dag kom der en mindre familie på tre, så nu sker der lidt.
      I morgen står den på stranden med max 30 grader, så det bliver dejligt!

Gioiosa Marea