Italy
Susa

Susa

September 12, 2018 in Italy ⋅ 🌧 21 °C

Vandaag hebben we ons wat ondergedompeld in cultuur en in de typische italiaanse keuken. Soms wat lastig want Engels kennen ze hier niet. En Frans? Nauwelijks.
    Gelukkig geraken we toch een heel eind met italiaans klinkende woorden en onofficiele gebarentaal.
    Al bij al, werden we toch vriendelijk ontvangen tussen de nonnetjes. Het is een hele beleving, maar hier permanent wonen, dat toch maar liever niet.

-Katrien

Greet Goris

Jullie gaan echt wel mee in het poes verhaal, geen moeite is teveel voor toch een katje op de gevoelige plaat te krijgen. Zaaaa-lig!

Josee Goris

Niet zo evident met een zwart trekkebekje aan de lijn. Maar we volharden.

Josee Goris

Zij die hun leven gaan wagen, groeten u.

Dag 3. De grens over/onder naar Susa

September 12, 2018 in Italy ⋅ 🌧 21 °C

Na ons atypisch Frans ontbijt met kaas naast de zoetigheid gaan we eerst zwemmen voor we ons wagen aan de klim naar de Italiaanse grens. Alhoewel, het is wel klimmen maar we gaan de grens onderdoor via de tunnel van Frejus. Wel grappig hoe halverwege de tunnel de aard van het wegdek verandert. Gelukkig moeten we wel maar één keer tol betalen. Lang leve de EÚ.
    Over de grens bezoeken we het megafort van Exilles dat Italië meer dan 700 jaar lang beschermd heeft tegen de Fransen. Of omgekeerd. Dank zij de EU zitten er nu geen soldaten meer en kunnen we vrij rondstruinen.
    Daarna dompelen we ons in Susa in in de oude Romeinse cultuur voor we inchecken bij de bruine nonnen. Best verrassend hoe de geur van een internaatscafetaria over alle grenzen heen hetzelfde ruikt. Daar zit volgens mij de EC voor niks mee tussen, maar wel het Vaticaan. Gelukkig hebben de nonnetjes wifi zodat we onze vrijwillige opsluiting vanaf 21 uur vlotjes overleven.

Greet Goris

Nog snel een schietgebedje in de tunnel? Ge kunt geen geluksbrengende gadgets genoeg hebben.

9/13/18Reply

Poes sluipt voorbij zwart hondje.

September 12, 2018 in Italy ⋅ ⛅ 20 °C

Zo doe je dat zonder het alarm te laten afgaan.

Greet Goris

Die poes is echt wel op de juiste plaats op het verkeerde moment. Is dat de internaat-kat?

Josee Goris

Nee, is in de Gite in Annecy. De bruin nonnekes hebben geen katers, maar ze zijn wel zot van op het eerste zicht schattige zwarte honnekes.

Greet Goris

Mitzi staat er bevroren bij.

Susa, سوسا, Суза, سوسا، پیمونت, Suse, Սուզա, スーザ, 수사, Segusium, Susa i Italia