Eurotrip 2016

May - August 2016
A 91-day adventure by Eurotrip 2016 Read more

Vejer de la Frontera, Spanje

June 14, 2016 in Spain ⋅ ⛅ 23 °C

Een prachtig stadje op slechts 10km afstand van onze camping. Hier nog wat kiekjes...

Granada

June 18, 2016 in Spain ⋅ ☀️ 24 °C

Vanmorgen omstreeks half 9 vertrokken voor een rit van ongeveer 360 km naar Granada. De reis ging hartstikke voorspoedig. We merken dat de kids inmiddels gewend zijn om van plek naar plek te reizen. Ons vaste ritueel is om de avond vantevoren de boel af te breken en bij het opstaan de kids in de auto te zetten met een filmpje aan. Dat vinden ze prima en wij kunnen de laatste rotzooi opruimen en de caravan aanhaken. Wat een geweldig apparaat is die mover trouwens! Lekker met de afstandbediening in de hand heuvel op, heuvel af, los zand, grind, het maakt allemaal niks uit.

In Granada zitten we inmiddels op een klein knus campinkje, met 45 plaatsjes! Net ff wezen eten, ik, Jorrit bestelde de Carnes a la plancha. Vlees van de steen. Kreeg ik me toch een bord met rauw vlees voor voor mijn neus, op een bedje van sla. Dit is niet te vreten dacht ik, carpaccio van centimeters dik rauw vlees en kreeg het al Spaans benauwd. Met bijbehorende zweetpareltjes op mijn voorhoofd.
    Komt de serveerster een paar minuten later met een gloeiendhete, sissende steen, om het vlees op te braden!!! Hele bediening in een deuk natuurlijk, inclusief de erbij gehaalde eigenaar...

Morgen gaan we de Alhambra bezoeken. DE bezienswaardigheid waarvoor iedereen naar deze plek afreist. Foto's volgen!

Altea, Spanje

June 28, 2016 in Spain ⋅ 🌙 24 °C

Dit rit van Granada naar onze nieuwe bestemming Altea was prachtig. Deze begon met een enorm gebergte, de Sierra Nevada, waar we doorheen reden. Hoge bergen, waarvan sommige toppen nog bedekt waren met sneeuw. Dit ging over in een omgeving die ons deed denken aan de Grand Canyon. Gigantische rode klei-achtige heuvels, met diepe groeven van de droogte. In enkele bergen waren huizen in het gesteente gebouwd. Deze rit van bijna 500 km komen we zo waar 1 camper en 1 caravan tegen. En ja hoor... allebei Nederlanders... Wat een reislustig volkje zijn we toch!

De camping in Altea is direct gelegen aan een mooi kiezelstrand. Het kiezelstrand bevalt ons goed! Senna zit niet binnen 1 minuut compleet onder het zand zitten en aan Max hebben we geen kind, want hij is verslaafd aan het gooien van steentjes. Wederom veel Nederlandse pensionada's die zo'n beetje het hele jaar in dit heerlijk warme microklimaat vertoeven. Bij de caravan vermaakt Max zich goed met voeren van brood aan de vele duiven op de camping, die helaas ook regelmatig wat kak als dank achterlaten op onze spullen. Tot grote ergernis van onze 'gezellige' Belgische overburen, die geen woord met ons gewisseld hebben.

De laatse dag hebben we super mooie watervallen bezocht, zo'n 20 km landinwaarts. Nu trekken we rustig aan richting het noorden, op naar Frankrijk. We zullen de vriendelijke Spanjaarden (en vriendelijke prijzen :) gaan missen, maar we hebben heel veel zin in Franse kaasjes, wijntjes, etc en natuurlijk het weerzien van onze familie in Entrechaux!

El Vendrell

June 29, 2016 in Spain ⋅ ☀️ 23 °C

Vanuit Altea ongeveer 450 km gereden naar El Vendrell, de laatste (tussen )stop voordat we Spanje verlaten. We hebben hier 1 overnachting gepland.
    Een kleine 25 km voor aankomst hoorden we ineens een gebrom en gefluit in de auto... oh nee..... Gelukkig konden we de camping zonder problemen bereiken en was er een Renault garage in de buurt. Bleek dat er een rubberen ring van de turbo gescheurd was.

Moesten we noodgedwongen een nachtje extra blijven omdat het onderdeel niet op voorraad was.
    Gelukkig hadden we onze caravan op een schroeiplek gezet, dus we hebben heerlijk kunnen zweten! Hele luxe camping maar totaal niet ons ding. Vrijwel de hele dag animatie gedoe, harde muziek en ontzettend druk. Ook de boulevard was afschuwelijk, geen enkel terrasje of winkeltje
    Alleen grote witte appartementencomplexen waarvan alle witte houten jaloezieën gesloten waren, waardoor het meer op een spookstad leek dan een leuk strandplaatsje.....

Zo snel mogelijk verder naar ons volgende plekje En France!

Hasta luego España et bonjour France!

July 2, 2016 in France ⋅ ☁️ 21 °C

Tot ziens Spanje en goedendag Frankrijk! We moesten helaas een dag langer in El Vetdrel blijven ivm de reparatie van onze auto. Daarom besloten we om direct na de reparatie te vertrekken richting Frankrijk. Om 13.00 uur was ik, Jorrit, terug op de camping. Een intercooler/turbo buis rijker, 340 euri lichter... maar goed, auto gefixt en op naar de volgende bestemming. Helaas was het ontzettend heet terwijl wij de laatste dingetjes nog moesten inladen in onze caravan. Helemaal bezweet en als vuurrode tomaten vluchtten we vervolgens zo snel mogelijk onze airco auto in, om deze rotplek te verlaten. Iedereen keek ons aan alsof we een stel malloten waren!

Een kleine 350 km verder en aangekomen in Frankrijk, de Languedoc, moesten we de snelweg af om vervolgens 50 km via slingerweggetjes door de bergen in de buurt van onze camping te komen. Toen moesten we met caravan en al een dikke kilometer over een steile en hobbelige zand/rots weg om bij de camping te komen. Wat een avontuur....

Saar en ik zijn tot de conclusie gekomen dat dit de allermooiste camping is waar we OOIT zijn geweest!! Echt ongelooflijk mooi!! Helemaal in bossen verscholen, met prachtige plaatsen en enkel het geluid van de wind in de bomen, een kabbelend beekje en het fluiten van de vogels! Een heerlijk zwembad en vrijwel de hele camping (25 plaatsen ofzo) voor ons alleen. De 35 jarige NL eigenaar (jaloers, jaloers...) heeft dit perceel, ruim 1,5 bij 1,5 km, 10 jaar geleden gekocht met zijn NL vrouw en woont er samen met zijn 3 kinderen (vierde op komst), twee superlieve honden, katten, dik vet varken, paarden en geiten. Echt een paradijs en wat een on-voor-stel-baar mooi huis hebben deze mensen!!!! Het lijkt serieus op een plek uit een sprookjesboek.

Vanuit de camping hebben ze een prachtig paadje aangelegd wat langs een riviertje loopt en waar je kunt poedelen in fantastische watervalletjes. Wat een oase van rust en mooie plekken. Iets verderop kun je lopend naar een klein meertje waar je een vlot kunt pakken om te varen. Max vind alle dieren natuurlijk fantastisch en is dikke maatjes met Lobke de hond, die hem overal trouw volgt!

Inmiddels is er een NL gezin met camper gearriveerd. Zij hebben een VIERLING!! Wat een prachtig gezicht om 4 jongetjes van 3 jaar te zien rondrennen, maar ik zou niet willen ruilen, wat een werk zeg.... Max vind het ook geweldig en vindt het super leuk om met ze te spelen.

Trouwens wel direct een verschil in prijzen zeg! Even een voorbeeldje, in Spanje kochten we geregeld grote verse gamba's. Die kosten daar 7,95 per kilo terwijl ze hier in Frankrijk 20,90 euro per kilo kosten!!!!!! En deden we daar boodschappen voor ongeveer 60 euro, hier konden we meteen 110 euro aftikken. Maar we genieten met volle teugen, van de welbekende kaasjes, mergues-worstjes en natuurlijk de wijntjes! Wat een fantastische plek, hier gaan we zeker nog ooit terugkomen.

Oh ja, terug omhoog met de caravan gaat niet lukken, daar is het te steil voor, dus dat gaat de vriendelijke eigenaar met zijn 4-wheel drive jeep voor ons doen;)

Entrechaux

July 31, 2016 in France ⋅ ⛅ 18 °C

'T heeft even mogen duren maar daar zijn we weer! Nadat we heerlijk hebben genoten in de Languedoc zijn we naar onze tweede thuisbasis Entrechaux gereden, Camping Les Trois Rivières. De eerste paar dagen hebben we met ons viertjes op onze vertrouwde plek gestaan, waarna we het welkome gezelschap kregen van onze buren en familie Patriek, Marije, Lot en Jack.
    Dezelfde dag arriveerden 'ons pap en mam' Karel en Carla die in een luxe chaletje mochten vertoeven, op een steenworp van onze plek.
    Wat een heeeeerlijke plek en wat een fantastische camping blijft het toch... Elke dag weer leuke uitstapjes, heerlijk eten, kampvuurtje bouwen, ga zo maar door. En vooral niet te vergeten de streken van schoonbroer Patriek, die ik ff heb teruggepakt toen ie gehurkt stond te poepen op de hangwc en die verrast werd door een emmer koud water op zijn hoofd en op zijn wc-rol! Lekker afvegen;) En zijn verstopte stinkkazen die ik al vrij rap had gevonden onder mijn disselhoes en die ik vervolgens in zijn gereedschapskist had verstopt! Nu weet je waar ze liggen Patriek!!! Foto stuur ik je nog wel...

Natuurlijk weer nieuwe wijntjes geprobeerd op de meest prachtige locaties en een lading meegegeven aan pa en ma, want de caravan weegt al te veel. Bub en Mol zijn inmiddels ook gearriveerd en staan twee plekjes langs ons. Onze buurman, acteur van man bijt hond blijkt later, hij kwam me al zo bekend voor, vertrekt en Hansiepansie komt ervoor in zijn plaats terug. Wat een geweldige vent! Samen met zijn 'wijffie' hebben we ontzettend veel gelachen. Jammer van die harde scheet die hij laat bij het kampvuur, maar wel hilarisch!

De Tour gaat de Mont Ventoux op en aangezien ik dit nog nooit live heb meegemaakt besluiten pa en ik dit te gaan bekijken. Omdat alle grotere plaatsen en de Mont Ventoux helemaal afgesloten zijn proberen we het in het kleine plaatsje Mazan. In het dorpje aangekomen, na ongeveer 350 meter lopen, vraag ik een politie agent hoever we nog moeten lopen naar de route van de tour. Je staat op de route zegt ie!! Maar wat een feest die fietstocht, leek wel carnaval met al die duizenden wagens! En nog snel ff Froome op de gevoelige plaat vastgelegd;) Achteraf hoor ik dat sommige campinggasten dik 10 km hebben gelopen voor een plaatsje!!!

Maxi is op Trois jarig en dat wordt groots gevierd! Met een mega BBQ waarbij ongeveer 20 man aanschuiven, ook zus Rose is samen met Chris en kids gearriveerd en eet gezellig mee! Max geniet met volle teugen van het feest en natuurlijk van zijn cadeautjes! (En wij van het eten en de wijntjes...)

De laatste dagen komt mijn broer ook langs die onze plek opeist als we weer gaan vertrekken. Maxi hebben we niet verteld dat zijn beste maatje, Rens (zoon van Wietse en Renate) en zijn lievingsnichtje Evie op de camping komen. Zijn gezicht toen ze ineens voor zijn neus stonden vergeten we nooit meer!

Na drie weken van gezelligheid verlaten we de Provençe en Frankrijk voor Italië!

Au revoir France en Bonjorno Italy!

August 4, 2016 in Italy ⋅ ⛅ 24 °C

Na een paar drukke maar bere-gezellige laatste dagen in Entrechaux pakken we onze biezen en vertrekken naar het volgende land, Italië. We weten niet precies wat we moeten verwachten maar hebben al zin in die lekkere pizza's. We weten dan nog niet wat voor drama het gaat worden! Het begint met die irritante routeplanner die ons een bergweg op stuurt waar zelfs de berggeiten moeite mee hadden! Halverwege de SUPER steile weg horen we ineens getoeter achter ons waarna we besluiten te stoppen. Stapt er een Italiaan uit zijn auto en zegt dat we levensgevaarlijk bezig zijn. Wat blijkt... als we nog een meter of 25 verder gereden waren kwam er een haarspeldbocht die we never nooit konden halen! Dus midden op dat smalle weggetje caravan afkoppelen, auto met pijn en moeite draaien, caravan draaien (wat een heerlijkheid die mover!!!) weer aankoppelen en dezelfde rotweg weer terug, in de smoeltjes van talloze chagrijnige Italianen kijkend! Pfffff, wat een avontuur, en dat met 30°, zweet in de bilnaad!

Maar goed, vervolgens komen we aan op de camping aan. Als we onze caravanplek krijgen zien we tot onze schrik dat we naast een 5 meter diepe afgrond staan. En om het drama compleet te maken staan er halverwege de afgrond dikke ijzeren omhoogstaande spijlen. Wat een leipe bedoeling. Dus klagen bij de receptie. Waren het eens over de levensgevaarlijke situatie... maar helaas geen oplossing voorhanden. De volgende dag kregen we een nieuwe plek van de eigenaresse toegewezen. Mooi plekje dachten we.... ff passen en meten (de Italianen proppen drie caravans op twee plekken)
    Maar het bleek dat we de heeeeeeele dag in de zon stonden te schroeien. Ipv dat we lekker schaduw van een boom hadden zoals we dachten, draaide die er sneaky precies omheen!!! Met gevolg, snoeiheet in onze sleurhut. Geen optie om Senna daar te laten slapen... konden we haar ergens onder een boom in de wandelwagen laten pitten, wat een #$^*zooi!!! Dus besloten we om de eerst volgende dag te vertrekken!

Via internet uitgekomen bij camping Baciccia in een plek aan zee waar ik de naam niet meer van weet. In eerste instantie had Saar per ongeluk het verkeerde adres ingevoerd zodat we midden in een grote smerige stad terecht kwamen, konden we vervolgens weer 45 km terug! Het drama VAKANTIE duurde maar voort en we hadden allebei het punt bereikt om ermee te kappen en terug te gaan naar huis. Gelukkig bleek Camping Baciccia wel okay.

We hebben hier vijf dagen vertoefd, waarvan het hoogtepunt een wandeltocht door een stalagmieten / stalagtieten grot was. Ik met Senna in een rugdrager.... het werd vervolgens een buikdrager. Aan het eind van de rit had ik drie dagen lang spierpijn van kruipen / bukken/ klimmen en dalen met zo'n uk op je buik. Maar wel prachtig mooi!

Met een enigszins slecht gevoel vertrekken we naar Monte Terlago, gelukkig geheeeeeel onterecht blijkt later!!!!

Monte Terlago, Italië

August 13, 2016 in Italy ⋅ 🌙 17 °C

Tot nu toe valt Italië ons een beetje tegen. De rit naar onze nieuwe bestemming maakt ons weer hoopvol. Nadat we het Gardameer passeren verandert de omgeving namelijk in een prachtig groen gebied met enorme bergen. Gearriveerd op onze nieuwe camping zijn we sprakeloos van de schoonheid van de nieuwe plek waar we een week mogen vertoeven. We kijken vanuit onze camping uit op een enorme berg van maarliefst 2.200 meter hoog. De camping is gelegen aan twee kleine meren, laghi di lamar. De meertjes zijn kraakhelder, omgeven door prachtige groene heuvels. Echt een aanrader voor iedereen die op zoek is naar rust en prachtige natuur. Ook de nabijgelegen stad Trento is super mooi.

We hebben super aardige buren, waar we een aantal keer mee borrelen en uiteten gaan. Max speelt elke dag met hun zoontje Tijn van 5 jaar oud. Samen hebben ze hele treinbanen gebouwd. Onze overburen zijn daarentegen nogal vermoeiende types. Een militair die de hele dag in de weer is met zijn mountainbike, met de hele familie voor onze neus push ups doet, klimoefeningen in de waslijn doet en de hele dag op wortels loopt te knagen. Het is maar wat je vakantie noemt.. maar dat mag de pret niet drukken, wij gaan zeker nog een keertje terug naar deze plek. Nu vervolgen we onze reis naar Kroatië.