Laos
Nam Pon

3. Tag im Dschungel

December 2, 2023 in Laos ⋅ ☁️ 24 °C

Da mir bis jetzt leider no kei Gibbons gse händ, simer am 6i los, zum welchi finde. S Ufsta isch für de Adi nöd ganz eso eifach gsi, s Happy Water macht am nögste Tag bizli unhappy🙈
      Aber au D Jeannine isch en churze Momänt biz unhappy gsi. Sie het ihri Hose übers gländer ufghänkt gha übert Nacht. Wo sie sie azoge het, hets plötzlich agfange bränne und bisse. Es het sich usegstellt, dass sich e Ameisefamilie i ihrne Hose es Dihei gfunde händ😂🙈 zum Glück het mer sie dur guet usschüttle und Absueche mit de Taschelampe guet wegbecho...

Nach enere Nachtwanderig hämer de Spot erreicht, zum Gibbons zbeobachte. Leider hämer keini gse.
      Sie händ eus erchlärt, dass grad Laos und au die Organisation, Gibbons Experience (GE), vo Corona sehr troffe worde isch. GE het vor Corona öpe 200 Mitarbeitendi gha und öpe 9 Baumhüser. Praktisch all händ de Job während Corona verlore. Mittlerwile sinds wieder bi 60 Mitarbeitende und händ 4 Baumhüser in Betrieb. Sie händ au verzellt, das d Lüt i de umgebig i dere Ziit fascht keis Ikomme gha händ. Vo dem her hend villi ihres Ässe im Dschungel gsuecht und gjagt. Zum Überläbe händs das müsse jage, wos gfunde händ, leider au Affe😳

Nach em Gibbons sueche hämer no en Zmorge becho und den simer wieder it Zivilisation zrug gwanderet. Zrug i de Unterkunft simer als ersts unter die langersehnti Duschi gumpet und händ ois müsse erhole😊
      Mir händ de Sunneuntergang überem Mekong mit emene Bierli resp. emene Somersby gnosse und und händ de Tag gmüetlich usklinge la.

Mein Baumhaus ist dein Baumhaus

February 15, 2018 in Laos ⋅ 🌫 12 °C

The Gibbon Experience! Ein Eco-Tourismus Projekt mitten im Dschungel des Nam Kan Nationalparks. Natur hautnah, wandern, den ganzen Tag Zip-linen, Gibbon-Affen aus der Nähe beobachten und das Allerbeste:
      Essen, leben & schlafen in den weltweit höchsten Baumhäusern!!

Nun ja, die Affen haben wir nur gehört und nicht gesehen, aber das mag daran liegen, dass wir die perfekte Gruppe waren und unser Lachen wohl ein wenig zu laut war. 8 Fremde aus Indien, Australien, New York den Philippinen, Deutschland und den Niederlanden treffen aufeinander und es war Liebe auf den ersten Blick.

Nach einer 2 1/2 stündigen Tuktukfahrt über unwegsames Gelände, ging es 3 Stunden zu Fuß weiter. Immer tiefer in den Dschungel bis es nur noch uns und die Wildnis gab. Endlich war die erste Zip-Line in Sicht und wir fliegen über die Baumwipfel. Der Wind weht mir durch die Haare, die Sonne scheint mir aufs Gesicht und meine Füße baumeln 60 Meter über der Erde.

Kann es etwas schöneres geben, als auch das Nachtquartier, in 60 Meter Höhe, auf diese Weise anzuschweben?

Und so verbringen wir die Abende mit gutem Essen, Karten spielen, Happy Water (Reisschnaps), einer fantastischen Aussicht und in bester Gesellschaft. Schade, dass 3 Tage so schnell vorbei gehen. Es war jeden Cent wert!

Dag 14 & 15: The Gibbon Experience

February 7, 2016 in Laos ⋅ ☀️ 20 °C

We hebben geluk, eigenlijk zouden we The Gibbon Experience pas een dag later kunnen doen omdat deze volgeboekt was. Voor de zekerheid konden we het een dag eerder om half 9 's ochtends toch proberen, indien er afvallers/opzeggingen waren konden wij toch mee, en dat was het geval!

We gaan eerst kort zitten voor een instructievideo met wat veiligheidsinstructies over het zip-linen en wat achtergrondinformatie over de organisatie achter deze tocht. The Gibbon Experience is opgezet ten behoudt van het tropisch regenwoud in Laos. Het idee hierachter is simpel, de lokale bevolking werkgelegenheid bieden en hen op een andere manier afhankelijk maken van het regenwoud, namelijk door middel van trekkingen/overnachtingen in plaats van houtkap. Iedere trekking die georganiseerd wordt draagt daarmee direct bij aan het behoud van dit gebied.

Wij kiezen voor een tweedaagse tocht met één overnachting. Nadeel aan deze tocht is dat je niet diep genoeg de jungle in kan trekken om ook daadwerkelijk gibbons te spotten, voordeel van de tocht is dat deze meer zip-lines heeft en je toch een nachtje in de jungle kan slapen. Eenmaal afgezet bij de rand van de jungle krijgen we onze zip-line gear, vervolgens begint een 3 uur lange hike omhoog met (gelukkig) enkele korte breaks. Het is al snel duidelijk dat de locale gidsen het tempo er goed inhouden, zonder dat zij ook maar enig teken van vermoeidheid vertonen.

Na 3 uur volgt een zeer welkome lunch en, de eerste zip-lines. De zip-lines worden gebruikt om grote delen van jungle te doorkruisen in korte tijd en uiteraard, omdat het gewoon heel erg vet is! In totaal gaan we over meer dan 20 zip-lines in twee dagen tijd met tussentijds hikes van een paar minuten of van een paar uur. De langste zip-line is 570 meter en je kan een snelheid halen van 60 tot 70 km per uur. En dat alles dus vaak over een ravijn en tussen de dichte begroeiing van de jungle door.

Aan het einde van de eerste dag bezichtigen we de grootste boom van Laos. Hierna pakken we de voor die dag laatste zip-line naar onze boomhut. We overnachten in twee groepen. Wij verblijven in de allereerst gebouwde boomhut. Deze is wat kleiner (2 verdiepingen) dan diegene waar de andere groep in overnacht (4 verdiepingen), maar ligt wel wat hoger (150 meter van de bodem van de jungle) en biedt een mooier uitzicht. We zitten hier samen met drie Amerikaanse dames (momenteel leraressen in Vietnam) en een Frans stelletje. Na de boomhut verkend te hebben arriveren enkele dames met een Laotiaanse maaltijd, ook maken zij de bedden gereed voor de nacht. Gesloopt door de inspanningen van vandaag en met het oog op morgen duiken we vroeg ons bed in. 's Nachts hebben we nog visite van een groep ratten op zoek naar wat te eten, gelukkig hebben deze de weg door onze klamboe niet weten te vinden.

Na een op zich prima nachtrust van Marius' kant en een iets mindere vanuit Amber zoeken wij de andere groep op in hun boomhut waarna we gezamenlijk aan de laatste hikes en zip-lines beginnen. Na de middag bereiken we het eindpunt waar we als beloning een frisse duik in de rivier mogen maken en er een koud biertje staat te wachten. Laat in de middag worden we vervolgens, na een zeer hobbelige jeeptocht, afgezet bij ons guesthouse B.A.P. Hier boeken we alvast het ticket voor de boot van morgen.

• Day 44–46

Trekking im Nam Ha Nationalpark

January 26 in Laos ⋅ ☁️ 16 °C

Freitag machten wir uns auf zu einem 3-tägigen Trek durch den Dschungel. Die erste Nacht haben wir in einer Hütte im Wald geschlafen und am 2. Tag im Dorf der Khmu.

Nam Pon