Lebanon
Ra’s al Mudawwar

Sidon, Maghdouche en Tyre

May 8, 2023 in Lebanon ⋅ 🌙 18 °C

Na het ontbijt hebben we water gehaald en omdat het toch wel warm is, heb ik in de shop aan de overkant van het hotel een t-shirt gekocht. Hopelijk is mijn bagage vanmiddag op Beirut Airport, want anders moet ik nog wat andere kleding kopen.
      Om 9:30 vetrekken we richting Sidon, maar eerst hebben we een tussenstop bij de Bay Rock, hier komt de geldwissellaar om ervoor te zorgen dat we Euro's in Libanese Ponden en Dollars kunnen wisselen. We zijn gelijk miljonair, want 100 euro is 9 miljoen Libanese Ponden.
      In Sidon bezoeken we een 13-eeuws kruisvaarders kasteel, gelegen in het water. Hierna rijden we naar Tyre, waar we opgravingen uit de 10e eeuw voor Christus bezoeken. Een heel indrukwekkend geheel.
      Hierna is het tijd voor de lunch. In Sidon staat een heerlijke lunch voor ons klaar, heel veel lekker eten, met humus, groente, gebakken aubergine, en nog veel meer lekkers. Hierna even pootje baaien, we zijn tenslotte aan de Middellandse Zee. Helaas heb ik nog steeds een spijkerbroek aan, ik sla hem nog een beetje om, maar een flinke golf vanachteren zorgt voor een behoorlijke natte broek.

Stadtbummel

April 9, 2023 in Lebanon ⋅ ☁️ 26 °C

Zuerst einmal zum Mittagessen zum Barbar Restaurant, angeblich der beste Chicken shawarma von ganz Beirut. Leute kommen angeblich extra eingeflogen. Here it is. Gut, mit zartem Hähnchenfleisch, saurer Gurke und milder Knoblauch Creme. Würde ich dafür extra anreisen... Hmmmm 🤔 Eher nicht 😁. Kostet aber auch 600.000 Pfund, na gut im Libanon ist man schnell Millionär.Read more

Ontbijt

May 8, 2023 in Lebanon ⋅ ☀️ 19 °C

Lekker geslapen. Annemie kwam om 23:00 in de kamer, nog even gekletst over onze reis. Zij heeft een paar uur doorgebracht op Istanbul Airport.
      Vanmorgen van een heerlijk overvloedig ontbijt genoten. Daarna water gekocht en bij de winkel een T-shirt gekocht. Straks geld wisselen en dan is het tijd voor de eerste excursies van deze vakantieRead more

Dag 3

May 9, 2023 in Lebanon ⋅ ☀️ 21 °C

Na het teveel aan eten gisteren, heb ik bij het ontbijt alleen wat fruit en 1 boterham gegeten. Als ik doorga met eten zoals gisteren, dan kom ik zeker 4 kg zwaarder terug dan toen ik wegging....
      We beginnen met een rondleiding door het deel van Beirut waar de ambassades en regeringsgebouwen staan. Een gebied vol met miltaire bewaking. Sinds de laatste aanslagen in 2019 zijn de winkels gesloten en is het gebied alleen voor voetgangers bereikbaar. Het geheel ziet er daardoor vreemd uit: op verschillende plaatsen staat militairen, er zijn brede straten, maar geen auto te zien. We bezoeken een kerk en lopen langs de Blauwe Moskee. Hierna gaan we de bus in op weg naar een volgende stop: het National Libanon museum, een mooi museum, ruim van opzet.Read more

Libanon dag 3 vervolg

May 9, 2023 in Lebanon ⋅ ⛅ 19 °C

Na het National Libanon Museum is het tijd om de bergen te bezoeken, we rijden naar Al Midan (Dany Shanour) Square. Een oude klooster gewijzigd aan "The lady of the hill". Het dorp omdat oa een klokkentoren waarop de lady staat en een mooi uitzichtpunt over het stapjes. Leuk om door de smalle straatjes te lopen.
      Hierna zijn we doorgereden naar de lunchplaats, we hebben hier van de lekkere gerechten genoten. Vandaag stond het in het teken van eten zoals de mensen thuis doen. Het smaakte, zoals altijd heerlijk (rijst, humus, salades), de locaties voor de lunch, zijn niet zo bijzonder, maar het eten is er prima.
      Hierna is het tijd om naar het Paleis van Beitedinne te rijden. Een mooi paleis uit de 19e eeuw met mooie mozaieken en mooie ruimtes in het paleis. Zelfs nu zie je nog hoe mooi het is geweest. In het badhuis, is het plafond op een speciale manier gemaakt, met ronde glazen "gaten" in het plafond, je ziet een kruis en een roos in het plafond.
      Daarna hebben we wel voldoende geschiedenis gehad en met een hoofd vol informatie gaanwe terug naar het hotel. We gaan met z'n vijfen naar de sunset aan het strand. De zonsondergang is erg mooi. Na een drankje, zonder alcohol, want dat hebben ze niet, gaan Pat en Sally naar het hotel, Annemie, Ramon en ik gaan eten in een heel gezellig restaurant, waar we onder het genot van een glaasje locale wijn een plan voor morgen opzetten. Morgen een vrije dag in Beirut!

Dag 4 Beirut

May 10, 2023 in Lebanon ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag een vrije dagen we hebben besloten om een wandeling door Beirut te gaan maken. We willen kijken of we de Blauwe Moskee kunnen bezoeken en we willen naar de Amerikaanse Universiteit in Veirut.
      Verder willen we lekker wandelen over de boulevard.
      We gaan met 8 personen van start: Lydia, Sandra, Joop, Ramon, Pat, Annemie, Nadine en ik.
      Het is een prima wandeling, waarbij we een foto maken bij de kitscherige letters I💛Beirut , die helass wordt onderbroken door een verontrustend telefoontje aan een van de groepsgenoten: de toestand van haar broer met wie het, voordat ze wegging, al niet goed ging, is verslechterd. We branden een kaarsje in de kerk waar we toevallig voor staan. Later krijgt ze een telefoontje dat hij is overleden. Gelukkig kunnen we er voor haar zijn, en we besluiten om naar de haven te gaan voor een kop koffie. Gelukkig krijgen we een koffie Small, want de kommen zijn zo groot als 2 normale kopjes.
      Hierna besluiten we naar de Universiteit te gaan. De ingang is slecht te vinden, maar de 4e of 5e ingang die we tegen komen is eindelijk de goede. We mogen van de eerste bewaker niet naar binnen, maar nadat we later zien dat we ons hebben aangemeld voor een bezoek aan het Archeologisch Museum via de website, mogen we toch naar binnen. De groep splitst zich op in tweeën, wij gaan met z'n vieren naar het museum.

Dag 4 deel 2

May 10, 2023 in Lebanon ⋅ ⛅ 21 °C

Het Archeologisch Museum staat vol met vondsten vanaf ongeveer 2000 jaar voor Christus. Een hele rijke verzameling, helaas mogen er geen foto's gemaakt worden.
      Hierna gaan we op zoek naar een muurtekening, die een kennis van Pat heeft gemaakt, een lange wandeling door de stad, met vaak de weg oversteken, maar ook hier raken we bedreven in: hand opsteken en gaan!
      We vinden de, enigszins teleurstellende, tekening. Hierna besluiten we om, ipv ons eerdere plan om naar de Armeense wijk te gaan, weer naar het strand te gaan. Het is warm, zweterig weer, en we hebben al zoveel gelopen dat we toe zijn aan rust.
      Als we langs de Blauwe Moskee lopen, blijkt deze open te zijn en we gaan naar binnen. Het is een, voor zover ik er oog voor heb, een mooie moskee. We krijgen we jurk, want onze armen moeten bedekt zijn. Een sjaal voor over mijn hoofd heb ik zelf bij me. Het is niet druk in de moskee dus hebben we alle tijd om alles te bekijken.
      Hierna gaan we naar de boulevard om eindelijk te genieten van een verfrissing en we eten ook weer aan de kust. Opnieuw een lekkere humus, gebakken bloemkool, kassrolletjes en worstjes in saus.
      Er steek een frisse wind vanuit zee op wat het wat frisser maakt, gelukkig is mijn sjaal voldoende om mezelf warm te houden. Ook komen er wolken, dus geen mooie zonsondergang. We zijn dan ookiets na 20 uur in het hotel, waar een heerlijke douche op ons wacht, we nemen een kop oploskoffie in de kamer, want we zijn toch wel moe. Morgen naar Baalbek in de Bekavalkei en een wijnproeverij🍷

Vervolg dag 2

May 8, 2023 in Lebanon ⋅ 🌙 18 °C

Mijn broek is flink nat, maar gelukkig is het mooi weer, dus het droogt snel.
      Hierna kunnen we de bus weer in voor de rit naar Maghdouche, naar de plek waar Maria op haar zoon Jezus zou hebben gewacht terwijl hij preekte in Sidon en Tyre. Boven de grot is een kathedraal gebouwd, en er staat een grote kolom met een Mariabeeld erop.
      Hierna gaan we naar de Souk in Sidon, een doolhof van straatjes, waar koopwaar wordt aangeboden en mensen leven. Mooi om dit alles te zien, de geuren van de kruiden te ruiken, de kinderen de gekke bekken trekken voor de camera.
      Daarna is het tijd om terug naar het hotel te gaan. Pat en ik zullen onderweg door een taxichauffeur worden opgehaald om naar het vliegveld te gaan, want, als de Airtracer van Pat klopt, staan onze koffers op Beirut Airport. Alles gaat goed, want we hebben de koffers😃.
      Savonds gezellig een wijntje gedronken en gegeten bij de Bay Rock Cafe, met uitzicht op de rotsen voor de kust van Beirut. Einde van een mooie dag. En het fijnste: ik kan weer mijn tanden poetsen, en heb schone kleding,

Ra’s al Mudawwar, Ra's al Mudawwar