Satellite
Show on map
  • Day 5

    Innerdalen

    September 2, 2018 in Norway ⋅ ⛅ 17 °C

    Ik bezoek het dorpje Eikesdal heel vroeg en daarna rijden we van Eikesdal naar Innerdalen, helemaal langs de Eresfjord onderweg wordt er getankt. Innerdalen staat bekend als één van de mooiste dalen van Noorwegen en een goed startpunt voor hiking en rotsklimmen. We hikken tot Renndølsentra en overnachten op de centrale parking.
    Lange versie: Vroeg wakker dus tijd genoeg voor Tai chi in de natuur, geen kleurrijke zonsopgang hier in de donkere bergen van zo’n 1800m hoog. Het ruikt naar dieren en gras. Ik wandel naar het dorpscentrum: boerderijen, en wat wij werkmanshuisjes noemen ook mooie burgershuizen versierd met houtsnijwerk en overal brandt heel de nacht een lamp. Dat zag ik onderweg ook als we ‘s nachts ergens stonden, geen straatverlichting maar aan of in ieder huis een lichtpunt.
    Er staat een klein Luthers kerkje met een stemmig kerkhof errond, de vroegste datum van geboorte was 1797, en de meesten heten Austigard of Ustegard dus een besloten gemeenschap.
    Tegen 10u ben ik terug aan de bus voor het ontbijt.
    We rijden naar de mooiste vallei van Noorwegen Innerdalen. Onderweg stoppen we om te tanken en water in te nemen en daar kan ik voor de eerste keer op WiFi! Gelukkig want ik had problemen om op internet te geraken.
    We komen aan op een volle parking en hebben moeilijkheden om te parkeren, Tim blijft bij de bus en we vertrekken in verschillende richtingen. Ik wandel naar de Renndølsentra zo’n 4 km verderop. Op de terugweg kom ik Jessica, Olivier en Paul tegen die zich in het meer aan ‘t baden zijn. Later Pauline en Paulin die hetzelfde van plan zijn en daarna Tim, Val en Fenna die eindelijk een plaats voor de bus hadden.
    Er hing een waarschuwing dat de schapen van de zomerweiden naar het dal zouden gebracht worden. Op de terugweg bevond ik mij dus in de weg! Even liepen de schapen alle richtingen uit omdat ik niet wist waar ik best uit de weg ging staan. Een beetje boze blik van de herder maar ja Noors begrijp ik niet vandaar mijn onwetendheid.
    Terug aan de bus nog wat genieten van het zonnetje en tegen 21u Pizza als avondeten buiten rond een fake kampvuur en gluhwijn. We doen nog een spelletje raden wie er op je voorhoofd staat en ik was Obama het wordt stillaan donker en ik ga naar bed om 23u. Ik deed vandaag 19.000stappen of 13km!
    Read more