The Nomadsbus in Noorwegen

August - September 2018
Een knalgele schoolbus uit Amerika omgebouwd tot een rijdend hostel.
Voor mij één weekje rond Trondheim!
  • Voorbereiding

August 7, 2018 in Belgium ⋅ ☀️ 32 °C

Een artikel in de Weekend Knack En een programma op TV: Columbus triggerden mij om dit avontuur mee te maken.
    Even de bedenking geuit dat ik waarschijnlijk niet tot de doelgroep behoor maar daar kwam geen reactie op van de organiseerders Valerie en Tim dus ingeschreven.
    De fjorden eens langs boven zien is mijn doel!

Spannend begin

August 29, 2018 in Belgium ⋅ ⛅ 17 °C

Na een overstap in Oslo landt ik in Trondheim waar ik op zoek ga naar de bus. We winkelen eerst en rijden dan naar een plaats aan het water waar we overnachten.
    Lange versie: Op tijd uit de veren op weg naar Zaventem, beetje spanning: Wat staat mij te wachten?
    Vlot verkeer, vlotte bagage drop off, vlotte security check en dan wachten en wandelen door de winkels. Geweigerd worden aan de Duty Free shop wegens aparte regels voor aankopen met reizen naar Noorwegen, de ene keer wel bij de EU en voor andere regels dan weer niet.
    Beetje ongerust als gemeld wordt dat je aan de gate zowel je Bording Pass als je paspoort moet klaar houden, ben ik dan de enige zonder internationaal paspoort? Gelukkig was mijn Belgische identiteitskaart ook ok, oef!
    Bijna 2u vliegen naar Oslo en daar bijna 2u wachten om over te stappen op de binnenlandse vlucht naar Trondheim. Het is in Oslo 14° en het begint zelfs te regenen, maar in Trondheim zou het licht bewolkt zijn en 19°.
    Net zoals de vlucht naar Oslo zat het vliegtuig niet helemaal vol dus plaats genoeg voor mij om het meegenomen eten op te eten met GRATIS thee! Voor de rest is het business as usual je zou evengoed een bus kunnen genomen hebben wel met een The Bridge, de tv serie, tintje onverstaanbaar zelfs het Engels.
    In Trondheim was de verzamelplaats om 17u aan het benzinestation Shell, natuurlijk moest ik dat gaan vragen in een AirPort hotel dus ik was de laatste aan de nomadsbus.
    Onze eerste stop was een supermarkt om lunches te kopen voor een dag of twee want we rijden daarna de natuur in.
    We stoppen op een mooie plek, juist zoals met de Columbus voor degenen die dat programma gezien hebben.
    Een duik in het meertje een wandelingetje naar boven en dan worden we geroepen voor het avondeten. Ik schat dat het rond de 20° is en het is vrij zonnig. Soep en pasta eenvoudig maar best lekker. Nog wat babbelen afgewisseld Nederlands Engels of Frans want we zijn een gemengd gezelschap. Iedereen is een beetje moe dus laat werd het niet.

Tingvollfjord

August 30, 2018 in Norway ⋅ ⛅ 14 °C

We slapen uit en rijden langs fjorden, vooral de Tingvollfjord is lang te volgen we namen een ferry en bleven overnachten op één van de eilandjes rond Kristiansund.
    Lange versie: De avond was wat langer uitgelopen pas om half twaalf naar bed.
    Ondertussen ken ik de gezichten en de namen maar wie was wie nu weer?
    Pauline, Paul,Paulin en Olivier zijn Fransen. Jessica en ik zijn Vlaamse Belgen.
    Ik ben wakker om 5u en begin aan dit bloggedeelte. Iedereen slaapt nog natuurlijk maar ik zou naar buiten willen gaan om de zonsopgang te zien.
    Na een hele nacht regen zijn er teveel wolken om de zon te zien opkomen en weer te spontaan als ik ben kon ik wel uit de bus maar niet terug in wegens de hond Lewis. Dan maar gaan wandelen, het is 11° fris en langs een nat bos, en ik moet dringend een grote boodschap :-) doen! Zonder wc papier is ook geen lachertje!
    Rond 8u toch nog een poging gewaagd en dit keer lukte het mij om via de nooduitgang terug binnen te geraken, verkleumd zocht ik terug mijn bed op want iedereen lag nog goed te slapen. Pas tegen 10u kwamen ze in beweging en aten we een goed stevig ontbijt.
    Wat genieten van de omgeving en dan de bus op richting Ålesund, prachtige zichten en afwisselend zon en regen ik schat zo’n 19°.
    We rijden naast de Tingvollfjord en steken haar over met een ferry, 20’ ongeveer. Dan na een kort ritje stoppen we in Øydegard om een poosje van de zon te genieten daar is het nog maar 13°. Ik doe een dutje op mijn bed en word wakker als we op onze overnachtingsplaats zijn, een soort parking met vissers pier en boeien met netten. Eerst lijkt het niets maar eens buiten is het wel een mooi uitzicht met strandjes en zelfs een plaats waar de Vikingen vergaderden in 300 AC. Er staan nog stenen zoals in Carnac.
    Ons rooftop diner valt in het water omdat het begint te regenen dus onze Chili con carne eten we binnen gezellig met kaarslicht en kerstlichtjes. Rond 22:30 ben ik de eerste die het bed opzoekt, met oordopjes in lukt het slapen wel.

Atlanterhavsvegen

August 31, 2018 in Norway ⋅ ☀️ 14 °C

Mooie zonsopgang om 5,56u, na ontbijt op het dak vertrekken we langs de Atlantische weg richting Molde om daarna een slaapplaats te zoeken.
    Lange versie: om 4,30u wakker, ik besluit mij nog eens om te draaien maar even later wordt ik toch verleid om de zonsopgang te fotograferen. Eerst volledige stilte dan ontwaken de vogels en popt de zon op. Terug in bed want het was maar 8°, en dan 1/2u buiten staan in je pyjama verdient een warm bed om in te kruipen. Tegen 10u komt er beweging in de bedden en begint Val aan een stapel pannenkoeken die we op het dakterras verorberen. Ik had eerst schrik dat ik er niet zou opdurven maar het viel nog mee.
    We vertrokken op weg naar de Atlantische weg, één van de meest aanbevolen wegen in gidsen van Noorwegen er zijn 7 Atlanterhavesvegen, dit stuk heeft 8 bruggen waaronder de hoogste brug in Noorwegen. Tim twijfelde of de nomadbus het wel zou halen. Even spannend maar het viel nog mee, Paul filmde de rit met zijn drone en het was een spectaculair zicht, het erover rijden is eigenlijk gewoon een brug over rijden.
    Het is prachtig weer en geen wolkje aan de hemel, zo rijden we langs fjorden en door dorpjes in een vakantie stemming. We moeten een beetje zoeken naar een overnachtingsplaats in de natuur want hetgeen de app aangeeft zijn campings en die doet de nomadbus niet aan. Vrij laat rond 18,30u bleven we staan in Eikesdal naast een waterval. Ik wandelde tot het gehuchtje waar drie huizen stonden, anderen gingen zwemmen in het ijskoude water brr..
    om 20u aten we zoete aardappel puree met tomaatjes uit de oven en feta gebakken als kroketten, heeeel lekker!

Info voor de geïntreseerden

September 1, 2018 in Norway ⋅ ☁️ 14 °C

We leven in een bus dus de afmetingen ken je wel ongeveer.
    Vooraan de bestuurder met aan de instap een houten bank en veel schoenen, we doen onze schoenen allemaal uit bij het binnenkomen: 8 volwassenen en een kind dus....
    Dan zijn er houten zitbanken en tafels zoals in een caravan, als we ‘s morgens en ‘s avonds eten dan wordt er een tussenstuk geplaatst zodat iedereen kan zitten.
    Daarna de keuken aan de ene kant een stevig gasfornuis met grote branders en een oven. Aan de andere kant de spoelbak. Overal omringd door etenswaren, kruiden en kookgerei.
    S morgens en ‘s avonds kookt Valerie kortweg Val genoemd en heel dikwijls is het vegetarisch zonder dat opvalt, ik zal haar receptjes eens moeten vragen!
    S middags wordt er gegeten wat we zelf kochten en at random, wie zin heeft begint en dan schuiven de anderen al of niet aan, soms is dat tijdens een stop op een mooie plaats of soms tijdens de rit. We leggen samen voor het middageten en wat versnaperingen en bier. Want als er geen overleg is dan eindigt Val met zes potten half opgegeten potten pindakaas bv.
    Dan volgen er 6 bedden, 3 aan iedere kant en boveneen. Ik heb chance want ik lig in ‘t middenste bed en heb een klein kunstig raampje.
    Dan is er een deur met daarna links onze kleine kastjes en de badkamer ttz een mini wastafel en een douche. De wastafel heeft geen afloop en het water loopt in de douchebak waar je best op je blote voeten instaat, ik schrok mij een hoedje de eerste keer en dacht dat ik iets kapot gedaan had 🤔
    Het water loopt 3 seconden en is koud! Dus enkele keren duwen voor je een beetje water hebt, op aanvraag kan je een douche nemen dan heb je warm water voor 10 seconden achtereen. Je moet wel 20” wachten tot de boiler warm water heeft.
    Aan de linkerkant een speciaal compost toilet: als je erop gaat zitten dan opent er een klep achteraan voor ‘the poo’ en vooraan is een voorziening voor ‘the pie’ goed mikken dus. Separett een Zweeds merk.
    Daarna nog een deur waarachter het privé gedeelte van Val, Tim en Fenna. De deur staat bijna altijd open dus veel privé is er alleen ‘s nachts.
    Gelukkig zijn er geen snurkers en geen nachtbrakers en de bedden zijn goed. Het is wel frisser dan ik dacht dus de donsdekens zijn niet overbodig.
    Zo dat was een inkijk in de bus. Oh ja we wisselen af voor de afwas en dat gaat prima.

Mardalsfossen

September 1, 2018 in Norway ⋅ ☁️ 13 °C

We vertrekken uit dit gehucht van Eiksdal om verderop aan het Mardalslake een hike te doen.
    Lange versie: Pauline, Jessica en Olivier gingen zwemmen in het meer waar we stonden, chapeau ik nam een warme douche in de plaats.
    Na een stevig ontbijt met porridge, een dikke havermout pap met appeltjes in, reden we niet zo veel verder naar het Mardalmeer. Daar legde Tim ons twee hikes voor één van 8u klimmen en met 1800m hoogteverschil en een andere naar een waterval en 4u stappen. Ik koos natuurlijk voor de laatste want echt klimmen zie ik niet zitten, de anderen gingen hogerop. Val en Fenna bleven aan de bus, een stevige verse tomatensoep werd ons beloofd na terugkomst.
    Onderweg dacht ik aan Yosimity park in de USA, dan aan de bemoste rotsen van Nieuw-Zeeland en boven aan de Cirque de Gavarnie in Frankrijk.
    Ik zat er een tijdje te genieten toen er een groep 70+ aankwam en we aan de babbel geraakten. Plezant gesprek en info dat de waterval maar 2 maanden loopt want ze komt van het meer bovenaan en dat wordt gebruikt om hydro energie op te wekken. Dus het straaltje dat ik zie is natuurlijk maar de waterval is kunstmatig!
    Zoals altijd ben je vlugger terug dan de heenweg en zo was ik rond 16,30u terug. Ik kreeg een vouwstoel en zette mij achter de bus aan het wiel zo was ik beschut van de wind, toen de wind ophield begon het te druppelen dus ging ik onder een grote spar zitten verder lezen. Om 18,15u kwamen de anderen terug. Het was een zware tocht geweest en ze waren op 3/4e gestrand. Een duik in het frisse meer en warme soep kikkerde hen op.
    Door de regen bleven we in de bus en deden twee onbekende gezelschapsspellen, het was plezant en de avond ging zo rap voorbij.

Innerdalen

September 2, 2018 in Norway ⋅ ⛅ 17 °C

Ik bezoek het dorpje Eikesdal heel vroeg en daarna rijden we van Eikesdal naar Innerdalen, helemaal langs de Eresfjord onderweg wordt er getankt. Innerdalen staat bekend als één van de mooiste dalen van Noorwegen en een goed startpunt voor hiking en rotsklimmen. We hikken tot Renndølsentra en overnachten op de centrale parking.
    Lange versie: Vroeg wakker dus tijd genoeg voor Tai chi in de natuur, geen kleurrijke zonsopgang hier in de donkere bergen van zo’n 1800m hoog. Het ruikt naar dieren en gras. Ik wandel naar het dorpscentrum: boerderijen, en wat wij werkmanshuisjes noemen ook mooie burgershuizen versierd met houtsnijwerk en overal brandt heel de nacht een lamp. Dat zag ik onderweg ook als we ‘s nachts ergens stonden, geen straatverlichting maar aan of in ieder huis een lichtpunt.
    Er staat een klein Luthers kerkje met een stemmig kerkhof errond, de vroegste datum van geboorte was 1797, en de meesten heten Austigard of Ustegard dus een besloten gemeenschap.
    Tegen 10u ben ik terug aan de bus voor het ontbijt.
    We rijden naar de mooiste vallei van Noorwegen Innerdalen. Onderweg stoppen we om te tanken en water in te nemen en daar kan ik voor de eerste keer op WiFi! Gelukkig want ik had problemen om op internet te geraken.
    We komen aan op een volle parking en hebben moeilijkheden om te parkeren, Tim blijft bij de bus en we vertrekken in verschillende richtingen. Ik wandel naar de Renndølsentra zo’n 4 km verderop. Op de terugweg kom ik Jessica, Olivier en Paul tegen die zich in het meer aan ‘t baden zijn. Later Pauline en Paulin die hetzelfde van plan zijn en daarna Tim, Val en Fenna die eindelijk een plaats voor de bus hadden.
    Er hing een waarschuwing dat de schapen van de zomerweiden naar het dal zouden gebracht worden. Op de terugweg bevond ik mij dus in de weg! Even liepen de schapen alle richtingen uit omdat ik niet wist waar ik best uit de weg ging staan. Een beetje boze blik van de herder maar ja Noors begrijp ik niet vandaar mijn onwetendheid.
    Terug aan de bus nog wat genieten van het zonnetje en tegen 21u Pizza als avondeten buiten rond een fake kampvuur en gluhwijn. We doen nog een spelletje raden wie er op je voorhoofd staat en ik was Obama het wordt stillaan donker en ik ga naar bed om 23u. Ik deed vandaag 19.000stappen of 13km!

Vinnufossen

September 3, 2018 in Norway ⋅ ☀️ 18 °C

We vertrekken rond 11u naar vinnufossen de hoogste waterval van Europa, 860m hoog.Dan rijden we door naar Oppdal een ski-oord waar we overnachten.
    Lange versie: we nemen een uitgebreid ontbijt lekker buiten met een bol porridge, meteen het recept gevraagd.
    Dan vertrekken we en doen onderweg inkopen voor onze laatste lunches. We doen onderweg de hoogste waterval aan van Europa. Op ‘t eerste zicht dacht ik: is dat alles? Er staat een wegwijzer met Vinnu 0,9 dus ga ik de weg af en begin een wandeling door bosachtig gebied stilaan wordt het klimmen bijna van de ene boom naar de andere maar eens aan de voet is het wel de moeite waard. Terug aan de bus besluiten we om meteen te lunchen want het is een goed uitgeruste parking. De gekochte zalm is overheerlijk en dit keer hadden we goed brood ipv toastbrood.
    We rijden verder naar Oppdal, het weer is een beetje somber maar gelukkig droog en de mannen gaan petanque spelen Jessica en ik gaan rondwandelen eerst naar boven waar de skilift de mountainbikers afzet maar we geraken niet ver dus maar naar beneden tot de kerk en het mooie kerkhof, onderweg wandelen we door een fake oud straatje met skihutten die er gezellig uitzien. We zijn toch anderhalf uur onderweg en komen op tijd om te genieten van de heerlijke risotto die Val gemaakt heeft. Op het dakterras hebben we een goed zicht en zien we de lichtjes aangaan. Nog wat wijn en chocolade en de avond vliegt voorbij.

Trondheim

September 4, 2018 in Norway ⋅ ☁️ 9 °C

Vandaag minder goed weer en iets langer in Vangslia, dan een shopping stop in Oppdal en een bezoek aan de ongelofelijk onverwachte natuur in Magalaupet waar een spectaculaire sprong in het water werd gedaan, Vervolgens naar Trondheim om later naar Værnes de luchthaven te kunnen rijden.
    Lange versie: weeral vroeg wakker we zitten nog in de mist dus tracht ik in bed te blijven maar om 8u houd ik het niet meer uit dus een kattenwasje zo stil mogelijke langs de nooduitgang de bus uit. De mist valt en ik doe mijn thai chi aan de inkom van het skistation. Dan ga ik een lange wandeling maken om terug te zijn tegen 10u.
    We eten Huevos Rancheros, een Mexicaans gerecht. Ik ben een beetje wantrouwig maar het smaakt uitstekend. Een wrap met een soort saus van bonen met kruiden, een spiegelei en groentensalsa.
    Tim wil met ons naar Magalaupet een rivier waarin men kan duiken of een jump maken zoal zij dat noemen. Het weer is echter een spelbreker dus in een traag tempo maken we ons klaar en stoppen nog even in Oppdal om evt souveniers of andere dingen te kopen. Iedereen vindt wel iets naar zijn gading en we drinken nog een latte Machiato of dergelijks in een bakkerij/koffieshop en zo wordt het toch tijd om naar Magalaupet te rijden. Wonderwel klaart het weer een beetje uit en Paul besluit als enige een jump te doen, uiteindelijk doet hij er drie! Tim en Zack nemen wat film op voor de you tube editie en wij genieten van de speciale rotsen, zo een rotspartij zag ik nog nergens!
    Daarna rijden we het hele eind richting Trondheim. We parkeren op een camperparking om te eten en ik neem afscheid van de groep omdat ik ‘s morgens redelijk vroeg op de luchthaven moet zijn. Iedereen heeft een vlucht in de namiddag en vroeg opstaan is niet te doen, voor hen heb ik gemerkt, dus ik nam via hotels.com een hotel naast de luchthaven en kan zo de week afsluiten met een uitgebreid bad!

Terug naar huis

September 5, 2018 in Belgium ⋅ ⛅ 21 °C

Na een nachtrust even goed, maar NIET beter, als in de nomadsbus! Ga ik voor een traditioneel ontbijtsbuffet naar het restaurant, ik mis de speciale ontbijten van Val al! Maar het is wel vroeger klaar en rond 9 u ga ik gepakt en gezakt naar de luchthaven. Dat zou niet gelukt zijn in de bus zonder iedereen te storen.
    De incheck gaat wat moeilijk ik weet niet hoe een digibeet het zou moeten doen en veel hulp was er niet beschikbaar. Het duurde even eer ik mijn bagage kon droppen, het is een kleinere luchthaven type Charleroi en je bent al vlug uitgewandeld. De rest van de dag loopt zoals gepland: 55’ vliegen naar Oslo, 3,30u wachten en 1,55u vliegen naar Brussel waar Dirk mij komt oppikken.
    Besluit: het was een positieve ervaring qua aanpassing aan onbekende mensen op een kleine ruimte. Omdat het weer mee viel waren we steeds buiten als de bus stopte en dat was gezond. Het contact met de frencies was beetje onpersoonlijk maar met Jessica was het leuk wandelen en Tim, Val en Fenna waren goede gastheren. Voor mij mochten er vlugger beslissingen genomen worden en was de laid back soms te veel aanwezig. Dat was ook de reden dat ik zoveel alleen op weg was.
    Ik zou de manier van reizen opnieuw doen in een ander interessant gebied!