New Zealand

• Day5

Day 5 > First steps in New Zealand

November 17, 2019 in New Zealand ⋅ ⛅ 19 °C

🇳🇿
    Our adventure has started 5 days ago. It has been quite a ride. It all started on Wednesday with a long haul flight to Singapore. We were lucky with seats on the new Airbus 350-900. Everything was new, fresh and roomy. Our neighbour Lieke was especially lucky, she got a seat with extra legroom because of her long legs. And we got lucky in the process. 3 seats for 2 people.

After several in-flight movies and series, a meal and 8 something hours my back and butt began to hurt. Twisting and turning I managed to complete the 12.5-hour flight. We walked a lot at Singapore airport to get the blood flowing again. The next flight was less comfortable on an older plane, less legroom and a smelly neighbor (heavy smoker). When we were almost ready for take-off I saw that we were sitting behind people who had family on the flight. So I took a chance and offered them our seats. They were happy to switch and so were we ;) We managed to get some sleep and arrived after 9 hours on the other side of the world at Auckland International Airport.

Very happy that we made it and a bit tired we hoped to get to our hotel fast. Unfortunately, that was not the case. It took us over 2 hours to get from the airport, through customs, bio-security checks and shuttle bus to the hotel. After more than 34 hours we finally fell asleep, dreaming about new adventures in Aotearoa.

The next morning we had plenty to take care of. But first, we had a very nice breakfast at the hotel. Tonnie was especially happy to eat something else than airplane food. Brett our shuttle bus driver was a bit early. He came in his car to bring us to Luis the owner of our Toyota Estima. It all went very fast and smooth. And within an hour we were the proud owner of a small campervan (including the necessary insurance and the change of ownership).

Tonnie decided he wanted to start driving. It was a bit scary driving on the left side of the road. But it did get better with time. We decided to drive to Orewa to the AA office I knew from 10 years ago to get ourselves some roadside assistance. The ladies in the office were very kind and helpful and with some extra free brochures and maps, we were on our way to Warkworth to meet Thea and Helena.

Yesterday, after a good night's sleep, we went for a drive in the Rodney region. Thea wanted to show us some lovely beaches with white sand and crystal clear water. We visited Snells Beach, Scotts landing, Tawaranui Regional Park, farmers market in Matakana, Leigh, and many more amazing places. Thea took us to Leigh to get some fish and chips, just like we did 10 years ago. It still tasted great. Check out the pictures for an impression of our first 'real' day in NZ.

Today, Sunday, we get to meet the rest of the family. We are very excited to see them again.

Monday we will get our car ready for our trip up north to the Bay of Islands and Cape Reinga. Next weekend we will be spending some more time with Thea.

We love to be here (again) and to go on our adventure together. Till next time!

--------
    🇳🇱
    Ons avontuur begon 5 dagen geleden op Schiphol. Marjolein heeft ons in alle vroegte naar de luchthaven gebracht. Het was een hele tocht van Nederland naar Nieuw Zeeland. Het begon allemaal afgelopen woensdag met een lange vlucht van Schiphol naar Singapore. We hadden geluk, we vlogen met de nieuwe Airbus 350-900 met verbeterde klimaatbeheersing, meer beenruimte en nieuw interieur. Onze buurvrouw Lieke had geluk, zij mocht omdat zij en wij zulke lange benen hadden op een plek bij de nooduitgang zitten. Zo had zij meer ruimte en wij dus ook.

Na diverse films en series gekeken te hebben, vliegtuigmaaltijden verorberd te hebben en 8 uur vliegtijd begonnen mijn rug en benen pijn te doen en te tintelen. Bah! En we moesten nog ruim 4 uur verder. Met veel draaien en bewegen heb ik het vol weten te houden, maar het was een behoorlijke opgave. Op de luchthaven van Singapore hebben we flinke afstand gelopen en wat oefeningen gedaan om de volgende vlucht ook door te kunnen komen. Deze was een stuk minder comfortabel. Het was een oud vliegtuig met minder beenruimte en een sterk naar rook ruikende buurman. Jakkie. Ik zag het even niet meer zo zitten. Gelukkig kreeg ik snel door dat even verderop familie zat van mensen die voor ons zaten. Ik heb ze gevraagd of ze wilde ruilen om bij hun kinderen te zitten. Zo konden wij weg bij deze meneer, hadden we ineens ook meer beenruimte en ging de vlucht eingelijk prima (zelfs met een paar uur slaap).

We waren heel blij dat we uitendelijk in Auckland geland waren. We wilden graag zo snel mogelijk naar ons hotel om een douche te kunnen nemen en te gaan slapen. Helaas duurde het vrij lang voordat we de bagage hadden, de douane en biosecurity door waren. Ze wilden onze kampeeruitrusting goed controleren. Uiteindelijk hebben we onze bagage nogmaals moeten laten scannen, schoenen, wandelstokken en tent moeten uitpakken en is de tent zelfs nog door een beambte gecontroleerd. Het was uiteindelijk lagen we pas om 02.00 uur in bed. Zzzzzzzz!

De volgened ochtend moesten we een heleboel dingen regelen, maar niet voordat we heerlijk ontbeten hadden. Tonnie was heel blij dat hij eindelijk lekkere koffie en een goed ontbijt kreeg. Hij was de vliegtuigmaaltijden zat. Brett onze taxichauffeur was lekker vroeg aanwezig bij het hotel om ons naar Luis, de eigenaar van onze nieuwe auto te brengen. De aankoop, verzekering en kenteken overschrijving ging erg makkelijk en snel. Binnen een uur waren wij de eigenaren van een kampeerauto.

Tonnie wilde graag beginnen met rijden. Het was zowel voor hem als mij een beetje spannend om aan de linkerkant van de weg te rijden. We zijn vanuit Auckland naar de AA (ANWB) in Orewa gereden. 10 jaar gelden heb ik daar ook een wegenwacht lidmaatschap afgesloten. De dames in de winkel waren erg vriendelijk en behulpzaam. Nadat we de wegenwacht hadden afgesloten, mochten we gratis kaarten en boeken meenemen, We konden onze weg naar Thea en Helena vervolgen.

Gisteren was onze eerste echte dag in Nieuw Zeeland. Althans zo voelde het. We zijn gezellig met z'n 4-en op pad geweest met de auto. We hebben Snells Beach, Scotts Landing, Tawaranui Regionaal Park, farmers market in Matakana, Leigh en nog veel meer mooie plaatsen bezocht. Zie de foto's. 's Avonds had Thea een mooie verrassing voor ons. Een 6-gangen diner bij Plumen, een restaurant bij de Running Duck wijngaard.

Vandaag gaan we de rest van de familie ontmoeten/weerzien. We krijgen allemaal lekkere Afrikaanse hapjes. De zon schijnt, het is lekker warm (20 tot 23 graden).

Maandag gaan we de auto klaarmaken voor vertrek, boodschapjes doen en alvast een stukje richting het noorden rijden richting Bay of Islands en Cape Reinga. Op de terugweg naar het zuiden, komen we nog even weer in Warkworth aan (volgend weekend).

Het is fijn om (weer) in Nieuw Zeeland te zijn en om samen op avontuur te gaan. Tot de volgende blog.

Dat klinkt goed allemaal; goede reis verder!

11/18/19Reply

Heel veel plezier en geniet samen

Kan me voorstellen dat jullie blij waren eindelijk aan te komen in nieuw-zeeland, wat een reis... vee plezier!!

11/19/19Reply

• Day79

12-4 Algies Bay

April 12, 2019 in New Zealand ⋅ 🌙 16 °C

Omdat ik al om 6 uur wakker ben, ben ik om kwart over 8 klaar om te snorkelen. De verhuur op de camping gaat pas om half 10 open. Maar ik had de aanhanger van de conculega al naar beneden zien gaan. Alleen: die zijn er ook niet. Kom ik op de weg terug omhoog de vader tegen, die regelt zoon en voor 55 dollar kan ik een wetsuit ± alles huren. Oeps. Da's wat anders dan een tientje. (Was wel alleen snorkel en masker). En inmiddels is het 9 uur, dus zoveel tijd scheelt het niet meer. Het voelt alleen of ik niet terug kan. Dat zeg ik, en krijg de hele zooi voor 40. Snorkelen zelf valt een beetje tegen al heb ik mega snappers en andere grote vissen gezien. De kou viel mee.
    Vlak na Leigh doe ik een wandelingetje. Is toch onverwacht prachtig zeg! Met Kauri en andere grote bomen en een prachtig lief onfotografeerbaar watervalletje.
    En op het strand een onbekende stern! Groter dan zeemeeuwen. Héél gaaf.
    Omdat het maar blijft buien, zie ik de camping in Tawharanui Regional park niet zitten. En ik heb ook gewoon niet zo veel zin meer in die 10% fietsen. Dus ik ga naar Algies. 2 buien onder een boom uit gezeten, 1 bij de lunch in een toiletgebouwtje en 1 onder een afdak bij de ijscoman (lekker!). Maar 2 op mijn kop gekregen, valt mee. De tent staat ook vlak voor de volgende bui. De camping baas is 4e generatie.
    's Avonds babbel met 2 Australiërs die op een schip hebben gewerkt en nu 5 dagen rondtoeren.

Joke Rijken van Olst

Wat is het toch altijd leuk om je belevenissen te lezen.....

4/12/19Reply
    Astrid van der Zouwen

Dank je wel!

Monique Hermans

Wat hebben onze verwachtingen en gedachten toch veel invloed op onze gevoelens en ervaringen!

4/12/19Reply
    Astrid van der Zouwen

Het is een Caspian Tern, (Reuze Stern). In mijn boekje stond zijn kapje veel zwarter, maar dat is alleen in het broedseizoen, dat staat er in tekst wel bij zie ik nu. In mijn boekje is hij ook "quite common" en op internet bedreigd....

• Day80

13-4 Algies Bay: "zeilen"

April 13, 2019 in New Zealand ⋅ ☀️ 17 °C

Nou Joke; speciaal voor jou!
    Deze camping heeft gratis kajakken en zeilbootjes. Ik krijg geen beweging in de zeilboot, alles ligt hier op de kant, en het is laag water, dus een heel eind wandelen. Tegen twaalven zie ik de eigenaar, betaal en zeg dat het niet lukte met die zeilboot. Hij helpt me met een ander, een Laser. Op zijn commando vanaf de wal laat ik het roer zakken en de kiel..... en houd vervolgens de helmstok los in mijn handen. Terwijl ik dat probeer te fixen, sla ik om. "Gewoon weer overeind zetten" was de opdracht. Dat lukt niet met mijn huidige Sidonia modelletje. Ik neem de boot op sleeptouw, maar jemig, wat is dát een eind zwemmen dan. Gelukkig heb ik verplicht een zwemvest aan, en bovendien komt hij me in een roeiboot tegemoet en helpt me weer aan boord. Toch maar niet zeilen, wát een mazzel dat ik niet veel later omsloeg. En, bijkomend voordeel: nu heb ik de hele middag nog en weer een set schone kleren. ☹️
    's Middags nog even aan de baai gezeten. Nu echt zeker weten een NZ dotterel. Raar, die is zeldzaam. De banded komt veel vaker voor en die heb ik niet gezien! Die ijsvogel had ik al, maar nu zag je de kleuren weer zo mooi. Vanaf "the fat Tuï" in Abel Tasman vraag ik me al af of ze nou 1 of 2 witte ballonnetjes hebben. Deze 2. Maar soms lijkt het echt 1.
    De familie zit hier al zo lang, de baai is naar hen genoemd en ze hebben hun eigen museumpje. Die eik is gepland door overgrootmoeder en is pas 150 jaar oud!

Pieter van der Zouwen

Gaaf! Wat een reus.

4/13/19Reply
    Monique de Jong

Niet een makkelijk bootje om te zeilen zo'n laser toch?

Dirk den Hamer

Aggut, een gehandicapte vogel...

4/13/19Reply

• Day59

On to the Coromandel Peninsula

February 7, 2020 in New Zealand ⋅ ☀️ 18 °C

Well, after a week of exploring the lovely Bay of Lakes area, we are heading back down to Auckland and up to Thames on the Coromandel Peninsula. The driving will take about 4 hours + with it being a Friday and having to drive through Auckland, so we are just making it a driving day.

We did stop a few times though. Once at the Brynderwyns Scenic Lookout where the hills are covered with old sheep trails and we could see for miles. A man was filming using a drone and because Kiwis love their coffee, there was conveniently a coffee truck at the base of the trail!

Just north of Auckland, there is a town called Warkworth, just like the town in Ontario. I had read that there was a lovely trail and a museum full of interesting information about the town, just off the highway. And what I read was right on!

The Warkworth and District Museum is located in the beautiful Parry Kauri Park. The walk was not long, about 1/2 hour, but it was on boardwalks and wound its way through the native bush to a lookout and a kauri tree grove. A good break from our drive.

We could have spent hours in the pioneer museum, but we rushed through it in half an hour. Whoever put the displays (clocks, clothes, china, lamps, buttons, cameras) together, obviously did it with love. As the brochure says, “Displaying the past for the present. Preserving the past for the future.”

Auckland was only a 45 minute drive ahead and then on to Thames, another 1 1/2 hours.

We are looking forward to our stay on the Coromandel Peninsula. It is an area that juts into the Pacific , east of Auckland and its mountain our spine divides it into two distinct areas. The west coast where Thames is located, is full of wetlands and stony bays. Several historic gold mining towns are found on this side. The east side has beautiful white sand beaches and this is where Aucklanders go for holidays.

We plan to use Thames as a home base for 5 nights and drive around the Peninsula to see the different areas.

• Day57

Das Babe ist da - New Zealand begins

November 15, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 18 °C

Nachdem wir das schöne Hotel ausgiebig ausgeschöpft und genutzt haben ( early Check in 10 am & late check out), ging es endlich unserem Camper abholen.

Endlich beginnt unser Roadtrip durch die Nord und Südinsel Neuseelands. Planlos führen wir erstmal Richtung Norden um später Abends festzustellen, dass wir gar nicht in den Norden wollen 😂😂😂🙈 also, wer Tipps hat - gerne her damit! Wir habe 33 Tage 😍
    Wir fuhren vom Highway ab auf die scenic route nach Warkworth und stoppten erstmal beim Supermarkt. Ich liebe Supermärkte in anderen Ländern ❣️ was kaufen wir jetzt bloß alles?! Kochen wir oder gehen wir essen?! Definitiv die schwerste Frage des Tages 👩🏼‍🍳 wir kauften einfach mal alles mögliche ein. Pasta für den Fall der Fälle und Eier, Avocados 🥑 Jogurt und Obst fürs Frühstück.

Die Route führte weiter über eine Honig 🍯 Farm, Weingut, vorbei an traumhaften Stränden bis zu einem passenden Campingplatz ⛺️

Jetzt wird sich erstmal eingerichtet ⛺️😍👩🏼‍🍳 Camper eingeräumt, Tisch und Stühle aufgebaut und anschließend ne Brotzeit gemacht.

• Day56

1 + 1 = 2 - finally here!

November 14, 2018 in New Zealand

Hello der Jan ist da :)
    Nun habe ich es auch endlich geschafft, nach insgesamt 50 Stunden on the Road mit Taxi, Bahn und Flugzeug bin ich heute um 19:00 Ortszeit in Auckland angekommen!

Vorher noch einen Zwischenstopp von 18 Stunden in Taipeh mit Martin und Sinja aus Rostock (die beiden reisen insgesamt 9 Monate durch NZ und Asien) und Tom, dem kleinen Österreicher der 3 Monate in NZ bleibt. Nach einer interessanten Halbtagstour durch die Außenbezirke sind wir 4 dann noch mit der Metro in die City gefahren, klar hatten ja auch genug Zeit. Ich glaube es gibt keine Stadt in der sooo viele Rollerfahrer unterwegs sind 😂 da können dann mal gefühlte 200 an einer Ampel stehen... als wir von unserem letzten Geld dann etwas Süßes auf einem Night Market kaufen wollten... naja der Schock war groß, als es dann Oktupus in Teig gerollt war 😂😂

Inga hat mich dann am Flughafen abgeholt, nach 7 Wochen endlich wieder vereint. Wurde auch Zeit 😁😁😁 obwohl es doch alles schneller rumging als gedacht. Na gut, ich bin ja auch 3 Wochen früher da bin als geplant 😎
    Jetzt ging es erstmal ins Hotel in der Nähe vom Flughafen, mit tollem Bett und Pool 😉

Alles war natürlich sehr aufregend, der erste längerer Flug nach 17 Jahren, das erste mal Taipeh, das erste mal so lange vom Babe weg! Jetzt freuen wir uns auf 106 Tage reisen zusammen! Get it on!

• Day82

Mullet Point Scandrett Regional Park

October 30, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 12 °C

Als erstes habe ich heute eine Wanderung im Scandrett Regional Park gemacht. Zum Mullet Point. Super Aussicht, bei diesem tollen Wetter. Und eine sehr angenehme Wanderung über Kuh und Schafsweiden. Da ich so zeitig dort war, war ich dort ganz alleine und konnte die Natur wirklich genießen. :)Read more

Kerstin Berger

Wir wünschen dir weiterhin das du soviel Glück hast und gut durch Neuseeland kommst liebe grüße vom Bodensee

10/30/16Reply
    REINHARD BERGER

Gute Reise Opa

10/31/16Reply

• Day5

Paihia to Warkworth (Snells Beach)

March 4, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 24 °C

My home for the night and 5 mins walk from the beach. Went for a swim for the first time and it was like sitting in a bathtub, so warm was the water. I just sat in the water and enjoyed the views. 🌊

• Day35

Kauri Walk

November 29, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 20 °C

Kurzer Zwischenstopp in Warkworth für einen kleinen Spaziergang durch den Dschungel.
    Dort befindet sich ein über 800 Jahre alter Kauri-Baum.
    Wow, ist dieser groß (11,89m) und breit mit einem Unfang von 7,62m.
    Was für ein Gigant!
    Der Spaziergang durch den Wald ist schön und wir genießen den letzen Urwald-Walk.

• Day57

November 19, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 16 °C

18.11.2017 Heute morgen aufgewacht und dichte Wolken am himmel. Beschliessen noch einmal zur Vogelkolonie zu gehen um ein paar Fotos zu machen. 9.30 am Aussichtspunkt und gefühlt ganz Peking schon da. Die müssen um 6.00 Uhr aufgestanden sein. Es werden immer mehr und wir gehen, zumal sich der Himmel immer mehr zuzieht. Als wir losfahren wollen hängen sich 3 Kinder mit Ihren Skatboards an unseren Camper und lassen sich mitziehen. Zum Glück bemerke ich es rechtzeitig un fahre mit Ihnen eine Runde um den Parkplatz. Tinchen sieht sich schon wieder als Notarzt und der Ton wird strenger, so das ich anhalte und Tinchen die Kinder „ermahnt“. Wir fahren los und erleben nach 5km unsere erste Polizeikontrolle. Vor uns müssen alle pusten. Komisch, ohne das Mundstück zu wechseln? Bei uns wäre die Hygiene sofort vor Ort. Uns winken Sie durch. Es beginnt zu regnen
    Und wir fahren ohne Stop durch über eine Nebenstraße, die immer enger wird und schliesslich ohne Asphalt ist. Ein Blick auf die Karte sagt aber das wir richtig sind und nach 10km beginnt wieder eine richtige Straße. Wir wollen einen Kaffee trinken gehen und landen in einem Dorf namens Puhio. Hier haben 1860 ca. 50 Auswanderer aus Tschechien eine böhmische Enklave gegründet. Das „Hotel“ wo wir einen Kaffee trinken wollen gleicht einem 100 Jahre alten Pub. Alle frühstücken hier Ham and eggs oder ähnliches undefinierbares in Öl frittiertes Irgendwas oder trinken einfach nur Bier. Steigen ins Auto oder aus Motorrad und fahren weiter. Wir finden keinen trockenen Platz und fahren weiter. Am Straßenrand ein Schild „Honey Cafe“, hier halten wir an und bekommen einen wunderbaren Flat White und einen schwarzen Tee für Tinchen. Das Weiterfahren gestaltet sich als Problem, da wir nur rechts (also auf die andere Straßenseite links) abbiegen können und das am Samstag auf dem SH1. Wir stehen bestimmt 10 Minuten ehe eine Lücke kommt und wir wieder ca. 5km zurück fahren müssen um zu wenden. Schließlich erreichen wir einen Campground der von anderen wärmstens empfohlen wurde. Kein Mensch im Office, nur ein Schild das wir uns einen freien Platz suchen sollen.
    Wir nehmen Nr11 und haben einen der besten. Alle Hütten sind belegt nur noch einige Van Stellplätze frei . Es regnet und wir verkriechen uns in unserem Camper um gemütlich etwas zu essen und lassen den Tag ausklingen. Morgen ist Sonne vorausgesagt.