New Zealand
Ohinemutu

Here you’ll find travel reports about Ohinemutu. Discover travel destinations in New Zealand of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Rotorua

January 14 in New Zealand ⋅ 🌧 15 °C

Ich bin mit dem 🚍 unterwegs, mit einem 80-Stunden-Busticket.
    Eine ältere Maorifrau setzt sich neben mich und erzählt, dass ihr Grossvater ein Berner gewesen sei, ein Schmied, der die Grossmutter geheiratet habe. Eines tages begegnet ihr ein Mann, der ihrem Vater unheimlich gleicht. Da erfahren sie, dass sie auf der anderen Seite der Bay noch weitere Verwandte haben. Überhaupt scheinen europäische Männer beim Kinderzeugen recht aktiv gewesen zu sein.

Rotorua ist die Touristenattraktion Nummer 1 auf der Nordinsel weil es ein Geothermalgebiet ist. Der aufsteigende Schwefelwasserstoff macht, dass die Stadt wie faule Eier stinkt. Ich nutze es für mich, indem ich jeden Tag ins Thermalbad gehe.

Etwas Neues habe ich entdeckt, 😉 die 🐱-fans kennen das wahrscheinlich schon lange: das Katzenkaffee. Man bezahlt Eintritt und kann 1 Stunde lang mit Katzen spielen. Dazu gibt's ein Getränk.

Für Adrenalinjunkies ist Neuseeland oder Aotearoa, wie es die Maori nennen, ein tolles Land mit vielen Angeboten. Es ist auch ein Paradies für Mountainbiker und Wanderer; der längste Wanderweg führt 3000km über beide Inseln.

25-2 Rotorua

February 25 in New Zealand ⋅ ⛅ 15 °C

Hoezo functioneert mijn hoofd niet 's morgens! Ik had bedacht dat ik zou ontbijten met brood, want ik heb nog zo veel. Dus stop ik, na even poedelen in de lauwe baden, mijn laatste 4 boterhammen in de toaster en eet ze op. Ik heb nog 2 kapjes. Wat klopt er niet aan dit plaatje? Inderdaad: lunch. Ik ben never voor de lunch in Rotorua. Nou ja, desnoods onderweg maar porridge koken. De stormlijnen stonden vannacht iig niet voor niets!
    Ik moet weer duwen, een heel lang stuk (nou ja, te lang om te fietsen) van meer dan 12%. Ik vloeken, waaróm?? Oh ja, ik zit ondertussen op Te Ara Ahi, da's een fietsroute, logisch dus. Moet ik al vloekend ook lachen.
    Waimangu is mooi, maar niet het mooiste wat ik gezien heb. Maar wel een super raar idee dat het pas 140 jaar zo bestaat, en 1 bron pas 45 jaar. Zo'n raar idee. Ik loop het hele stuk, ondanks dat ik dan de bus van 12.35 mis. Kan ik wel nog even vogelen bij het meer. Ik ben helemaal trots op mezelf dat ik mezelf niet opjaag. Kom ik wat later in Rotorua, nou en? Geen bijzondere vogels, die voelde ik al wel aankomen ondanks het vogelreservaat. Na een stuk quiche (lunchprobleem opgelost) vertrek ik via een appelboom om 13.50. Moet ik me toch nog een stuk klimmen. Bah. En dat met al die appels! En dan langs de snelweg..... Hahaha wat ging dát lekker naar beneden. 1% of zo, en windkracht 8 achter. Snap ik opeens dat de heenweg 5 maanden geleden minder leuk was. Ook nog een keer door de gorge, weer mooi en makkelijk. Via de Pak n Safe naar de camping. Voelt een beetje als thuiskomen, ik weet de weg! Onverwarmde tentsite genomen. Eten uit de hangi. Ik vind de oranje kumara toch het lekkerst. Mijn onverwarmde site heeft toch een heel stuk met vloerverwarming, dus daar zit ik nu te footprinten, want het waait weer killetjes. En wat denk je wat: Becky en Liz staan hier ook! En weet iemand wat er in vredesnaam in dat hol kan zitten? (Laatste video)

27-2 Rotorua: Whakarewarewa

February 27 in New Zealand ⋅ 🌙 19 °C

Vanochtend nog twee nachten erbij geboekt, morgenavond gaan we met zijn drieën naar het Chinese nieuwjaar. Ik vraag meteen of er niet een onverwarmde plek is, nee. Jammer. Ik fiets/wandel het voetpad langs het meer en later het fietspad. Goede reden om nog een keer terug te komen: ze zijn het mooier aan het maken. Kan ik kijken hoe het geworden is. Misschien is het museum dan ook open. Ik vind het weer mooi, maar minder indrukwekkend dan de eerste keer, ik ben verwend denk ik. Ik zie wel toch weer nieuwe dingen. Met genieten van de mooiere vogelgeluiden (bij ons zouden eenden minder leuk klinken toch?) en toch veel foto's, doe ik toch 2 uur over 4 km.
    Doe toch het thermale Maori dorp. Gaaf. Voorstelling was weer leuk, dorp ook, toch weer eigen rare dingen zoals een meertje wat stijgt en daalt en dan keihard gaat bubbelen. Dat bubbelen heb ik gezien, wisselt ook van plaats. Raar hoor. En die grote geyser in Te Puia zien spuiten.
    Terug op de camping is de plek naast me (volgens mij koel) leeg en word ik bijna over mijn tenen gereden door degene die daar zijn camper neerzet. Ik ben razend om 2 redenen dus. Ga verhaal halen bij de receptie, ze snapt er niets van. Laat maar. Ik ben er een beetje naar van, ik heb nota bene allerlei mensen hier naartoe verwezen! De buurman biedt alsnog zijn excuses aan. Héél erg fijn.
    Komt later de manager nog ff checken. Half uurtje later sta ik op een andere plek. Ook fijn. Mijn nieuwe slaapshirt hielp wel iets, maar tegen stoom onder je grondzeil helpt niet zo veel.

28-2 Rotorua: Government Gardens

February 28 in New Zealand ⋅ ☀️ 21 °C

Ik vertrek om een uur of 10 naar de I-site voor info over Hell's gate. Is alleen modder, kost 45 $ Inc bus voor alleen een wandeling of 75 voor alleen badderen. Omdat ik in een warm bad na 2 min. al de moord steek zie ik dat allemaal niet zitten. Ik ga naar de Government Gardens. Zie mooie stukjes Rotorua die ik nog niet ken, zelfs in de Gardens waar ik toch al 3 keer doorheen gefietst ben.
    's Middags op mijn kont, dat was ook eigenlijk het plan. Zelfs geen zin in badderen.
    Om een uur of 6 tref ik Lizzy en Becky voor de nachtmarkt. Het zijn eigenlijk vooral eetkraampjes en het is maar 1 straat, 2 blokken lang. En van het Chinees nieuwjaar niets te merken. Dus nadat we wat gegeten hebben gaan we terug naar de camping. Omdat we het best koud gekregen hebben, nog ff in het warme bad. Zij houden het duidelijk langer vol dan ik! Yoghurt, wijntje, slapen.

26-2 Rotorua: Kuirau park

February 26 in New Zealand ⋅ ☀️ 22 °C

Na de was (met wat van Becky en Liz erbij) puzzel ik 2 uur op "wat hierna".
    Naar noord of oost kom ik op veel snelweg en daarna op iets wat ik al gedaan heb. Dus toch west, vlak langs waar ik al was en dan zoveel mogelijk ri kust. Ik wil toch liever niet in de bus. Heb ik wel zeeën van tijd opeens, komt goed uit, blijf ik morgen nog voor mijn fietspad en de Maori Te Puia. Na dit moeizame besluit, wandelingetje naar het meer en lunch en daarna naar Kuirau Park. Weer geweldig, al hoef ik nu niet te huilen. Ik score hopelijk een nieuw, minder armen afknellend slaaphemd. 4 uur terug op de camping, toch weer moe. Ik mensen waarschuwen voor de pūkeko, stelen die takke kippen een appel uit mijn tent! Dat gat naast mijn voet is waar volgens mij alleen die stoom uit kwam de vorige keer dat ik hier was.Read more

Rotorua - Die stinkende Stadt

February 3 in New Zealand ⋅ ⛅ 25 °C

Eines der nächsten "Mussziele" stand heute an. Rotorua, eine Stadt die Nahe von Vulkanaktivitäten bzw direkt darauf ist. 3 Mio Touristen sollen jedes Jahr hierher kommen. Das sieht man auch ;)
    Hier stinkt es, andere sagen es riecht nach Schwefel in der Stadt aufgrund der Geothermalen Quellen. Wir haben eine neue Airbnb am Stadtrand bezogen, ohne Schwefelgeruch.
    Am Abend wieder mit Patrick getroffen und noch zum Thai zum Essen gegangen.

Station 11: Rotorua

April 6 in New Zealand ⋅ 🌧 16 °C

Ein großer Grund warum ich Neuseeland besuchen wollte, war meine Faszination für ureinwohner Kulturen. Ich finde es interessant mir vorzustellen, wie diese Menschen gelebt haben und wie ihre Länder heute wohl aussehen würden, wäre die Kolonialzeit ein wenig freundlicher zu ihnen gewesen. Aber wie jeder weiß, hatten Europäer zu der Zeit so eine gewisse Neigung zum Völkermord, sobald sie tolles neues Land und ihre lästige nicht-weiße Bevölkerung gefunden und sich erinnert haben, dass sie ja tolle Waffen und so besitzen.

In Australien zum Beispiel haben die britischen Siedler sich vorgenommen, Aboriginie-Kinder ihren Eltern wegzunehmen und sie in sogenannte Reeducation-Camps gesteckt, um ihnen die britisch-christliche Kultur einzutrichtern und schließlich durch gezielte Züchtung ihre Rasse auszulöschen.
    In Amerika hat man's sich da leichter gemacht und die Ureinwohner einfach ganz klassisch zusammengepfercht und systematisch ermordet. Und afrikanische Ureinwohner wurden natürlich gefangengenommen und in alle Welt verschärbelt.
    Abgesehen von den offensichtlichen Verbrechen gegen die Menschlichkeit, die diese Völkermorde darstellen, finde ich es einfach tragisch, wie viel Kultur und Weisheit dabei verlorengegangen sein muss.

Aber wenn man ein Land besuchen will, in dem die Ureinwohner und ihre Art zu Leben noch weitestgehend verschont geblieben ist, ist man in Neuseeland jedenfalls nicht verkehrt. Die polynesischen Maori besiedelten Aotearoa (ihr Name für Neuseeland, was so viel bedeutet wie "Land der langen weißen Wolke") viele Jahrhunderte bevor James Cook es fand. Und wie für Cook üblich, wusste er sich als Gast zu benehmen. Sicher hat es hier und da Auseinandersetzungen gegeben, aber soweit ich weiß hat es nie Versuche der britischen Siedler auf Neuseeland gegeben, die Maori zu vertreiben oder gar auszulöschen. (Was eventuell auch daran gelegen haben könnte, dass Maori-Krieger gemeinhin gigantische Fleischberge mit gruseligen Tattoos waren.) Und auch die Maori respektierten ihre Besucher, vor allem Handelspartner. Sicher hat es die Briten nicht gestört, dass sie das Land das sie wollten kriegen konnten, in dem sie den Maori einfach süchtigmachenden Zucker und Musketen verkaufen konnten, mit denen die Häuptlinge sich dann einfach gegenseitig umbrachten.

Natürlich hat sich die britische Kultur heute durchgesetzt, trotzdem ist die Maori-Kultur noch immer quicklebendig und fest in die Identität des Landes integriert. Mann sieht es überall, von der Art, wie die Gebäude und Straßen verziert sind, bis hin zum Essen, Schmuck und der Musik. Es gibt Maori-Feiertage, Maori-Schulen und sogar Maori-Fernsehkanäle in der Maorisprache, welche zusammen mit Englisch als offizielle Landessprache zählt und auch in Schulen unterrichtet wird. Auch politisch scheinen Maori noch viel zu sagen zuhaben. Sie haben ihre eigenen Parteien und jeder Teil von Neuseeland wurde einem der überlebenden Maori-Stämmen zugesprochen, damit sie ein Mitspracherecht darüber bekommen.

Lange Rede, wenig Sinn: das ist der Grund, warum ich nach Rotorua gekommen bin. Es ist eine der ältesten Städte des Landes, von den Maori selbst gegründet und noch bis heute ein heiliger Ort/Kulturzentrum/Touristenattraktion/beschauliche Kleinstadt.
    Hier gibt's viel zu tun, ganz abgesehen von den vielen Heißen Quellen, den Thermalaktivitäten und der "Eat Street", auf der sich Restaurants aneinanderreihen. (Ja, die heißt tatsächlich so.)

19-9 Rotorua

September 19, 2018 in New Zealand ⋅ ☁️ 13 °C

Deze dag knip ik er uit.
    Gisteravond mega storm, alle stroomlijnen vast en de tent stond nog steeds te schudden.Toen ik na een uur besloten had dat wakker blijven niet hielp, ben ik als een blok in slaap gevallen.
    Ik heb een foto gemaakt richting "midden aarde" want ga niet naar Hobbiton.
    De weg die mij geadviseerd was, was nog drukker dan ik gevreesd had, en klom bovendien volgens google naar 500 meter, maar volgens mijn km.teller naar 650, en dat bij herhaling.😢. Het historische hotel waar ik voor omfietste, was niet dat van Edo met de lekkere taarten. En de historische baden waren leeg/dicht.
    Op het moment dat ik het echt niet meer zag zitten, mocht ik naar beneden. Alleen ging het toen regenen.
    Maar Rotorua is GAAF. Ben je nog 6 km weg ruik je al de zwavel en overal zie je stoom.
    Mijn tentplek heeft een kale plek waar stoom uit komt, dus daar heb ik de tent niet neergezet, maar op groen gras. Zet ik mijn hand op het grondzeil; warm! Maar later was het weer minder. Zo bizar.
    WiFi doet het weer niet op mijn tablet en die heeft geen hotspot. Ik blijf morgen, zoek ik wel ergens anders wifi. Heb toch bijna geen foto's vandaag.
    Lekker bier heb ik hier nog niet gevonden trouwens.

22-9 Rotorua: Burried Village

September 22, 2018 in New Zealand ⋅ ☁️ 14 °C

Alweer zo'n mazzel. Het heeft de hele nacht geregend. Weerbericht: om 8 uur droog. En inderdaad: 7:45, droog. Toen wilde ik echter nog een review schrijven over Mataki. Voordat ik daarmee klaar was: plons. Ik retour tent. 9 uur herkansing. Geen drup meer gehad. Het bleef wel frisjes (understatement) maar ik klaag niet. Over de heenweg heb ik 1 uur 3 kwartier gefietst, met stukken door het bos en een stuk omhoog. Terug 3 kwartier! De redwoods waren aardig. Blue en Green lake heel fijn dat ik daar niet speciaal naar toe gefietst was, want dat zie je eigenlijk alleen uit een vliegtuig. Burried Village was interessant, maar ik kreeg niet helemaal "het gevoel" er bij. Alles bij elkaar toch o.k.
    Omdat ik zo snel terug was, heb ik nog een keer het noordelijke stuk fietspad gedaan om de bordjes te lezen die ik de vorige keer had over geslagen, en omdat het gewoon zo gaaf is. En nu zit ik dit te typen in mijn voortent, uit de wind, mijn voeten op het warme gras en mijn kop in de zon. Ik heb nu maar een cidertje gekocht. Mjum. En mijn eigen handige scheermes.

Ohinemutu