New Zealand
Bay of Plenty

Here you’ll find travel reports about Bay of Plenty. Discover travel destinations in New Zealand of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Day 39/72: Glow worms

December 5, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 18 °C

We woke up early and drove for an hour to Waitomo- a tiny village which is famous for a huge labyrinth of caves underneath the hillside, absolutely full of glow worms. We had signed up to do 'black labyrinth', and as we got into our wetsuits and picked up a huge rubber ring, we learnt this was going to involve going through the cave in the rubber ring while looking at glow worms.

The caves involved a lot of scrambling to get into, and were incredibly dark in places. The water was freezing cold, and we both ended up shivering. The sections of the cave (once we had ducked under stalagtites and jumped backwards off waterfalls and paddled along freezing stretches of river) where we lay on our backs and formed a train and looked up at the glow worms shining above us were absolutely magical. About 5 minutes from the end they got everyone to turn off their helmet lights and we all played a game called 'guess the way out' - if you can't see the glow worms then you've gone wrong.

The experience left us slightly numb, in awe, and so ready for the soup and bagels at the end of the trip.

We drove on to our next stop: Rotorua. A supposedly beautiful huge lake, however it just has huge cities around it and we couldn't get close enough to the lake to see it properly. The campsite we were at felt like someone's back garden, however had hot pools heated from the ground underneath--rotorua seems to be a massive source of geothermal activity. We went for a walk and a quick run up in a forest of redwoods, which was lovely.

Rotorua

January 14 in New Zealand ⋅ 🌧 15 °C

Ich bin mit dem 🚍 unterwegs, mit einem 80-Stunden-Busticket.
    Eine ältere Maorifrau setzt sich neben mich und erzählt, dass ihr Grossvater ein Berner gewesen sei, ein Schmied, der die Grossmutter geheiratet habe. Eines tages begegnet ihr ein Mann, der ihrem Vater unheimlich gleicht. Da erfahren sie, dass sie auf der anderen Seite der Bay noch weitere Verwandte haben. Überhaupt scheinen europäische Männer beim Kinderzeugen recht aktiv gewesen zu sein.

Rotorua ist die Touristenattraktion Nummer 1 auf der Nordinsel weil es ein Geothermalgebiet ist. Der aufsteigende Schwefelwasserstoff macht, dass die Stadt wie faule Eier stinkt. Ich nutze es für mich, indem ich jeden Tag ins Thermalbad gehe.

Etwas Neues habe ich entdeckt, 😉 die 🐱-fans kennen das wahrscheinlich schon lange: das Katzenkaffee. Man bezahlt Eintritt und kann 1 Stunde lang mit Katzen spielen. Dazu gibt's ein Getränk.

Für Adrenalinjunkies ist Neuseeland oder Aotearoa, wie es die Maori nennen, ein tolles Land mit vielen Angeboten. Es ist auch ein Paradies für Mountainbiker und Wanderer; der längste Wanderweg führt 3000km über beide Inseln.

25-2 Rotorua

February 25 in New Zealand ⋅ ⛅ 15 °C

Hoezo functioneert mijn hoofd niet 's morgens! Ik had bedacht dat ik zou ontbijten met brood, want ik heb nog zo veel. Dus stop ik, na even poedelen in de lauwe baden, mijn laatste 4 boterhammen in de toaster en eet ze op. Ik heb nog 2 kapjes. Wat klopt er niet aan dit plaatje? Inderdaad: lunch. Ik ben never voor de lunch in Rotorua. Nou ja, desnoods onderweg maar porridge koken. De stormlijnen stonden vannacht iig niet voor niets!
    Ik moet weer duwen, een heel lang stuk (nou ja, te lang om te fietsen) van meer dan 12%. Ik vloeken, waaróm?? Oh ja, ik zit ondertussen op Te Ara Ahi, da's een fietsroute, logisch dus. Moet ik al vloekend ook lachen.
    Waimangu is mooi, maar niet het mooiste wat ik gezien heb. Maar wel een super raar idee dat het pas 140 jaar zo bestaat, en 1 bron pas 45 jaar. Zo'n raar idee. Ik loop het hele stuk, ondanks dat ik dan de bus van 12.35 mis. Kan ik wel nog even vogelen bij het meer. Ik ben helemaal trots op mezelf dat ik mezelf niet opjaag. Kom ik wat later in Rotorua, nou en? Geen bijzondere vogels, die voelde ik al wel aankomen ondanks het vogelreservaat. Na een stuk quiche (lunchprobleem opgelost) vertrek ik via een appelboom om 13.50. Moet ik me toch nog een stuk klimmen. Bah. En dat met al die appels! En dan langs de snelweg..... Hahaha wat ging dát lekker naar beneden. 1% of zo, en windkracht 8 achter. Snap ik opeens dat de heenweg 5 maanden geleden minder leuk was. Ook nog een keer door de gorge, weer mooi en makkelijk. Via de Pak n Safe naar de camping. Voelt een beetje als thuiskomen, ik weet de weg! Onverwarmde tentsite genomen. Eten uit de hangi. Ik vind de oranje kumara toch het lekkerst. Mijn onverwarmde site heeft toch een heel stuk met vloerverwarming, dus daar zit ik nu te footprinten, want het waait weer killetjes. En wat denk je wat: Becky en Liz staan hier ook! En weet iemand wat er in vredesnaam in dat hol kan zitten? (Laatste video)

27-2 Rotorua: Whakarewarewa

February 27 in New Zealand ⋅ 🌙 19 °C

Vanochtend nog twee nachten erbij geboekt, morgenavond gaan we met zijn drieën naar het Chinese nieuwjaar. Ik vraag meteen of er niet een onverwarmde plek is, nee. Jammer. Ik fiets/wandel het voetpad langs het meer en later het fietspad. Goede reden om nog een keer terug te komen: ze zijn het mooier aan het maken. Kan ik kijken hoe het geworden is. Misschien is het museum dan ook open. Ik vind het weer mooi, maar minder indrukwekkend dan de eerste keer, ik ben verwend denk ik. Ik zie wel toch weer nieuwe dingen. Met genieten van de mooiere vogelgeluiden (bij ons zouden eenden minder leuk klinken toch?) en toch veel foto's, doe ik toch 2 uur over 4 km.
    Doe toch het thermale Maori dorp. Gaaf. Voorstelling was weer leuk, dorp ook, toch weer eigen rare dingen zoals een meertje wat stijgt en daalt en dan keihard gaat bubbelen. Dat bubbelen heb ik gezien, wisselt ook van plaats. Raar hoor. En die grote geyser in Te Puia zien spuiten.
    Terug op de camping is de plek naast me (volgens mij koel) leeg en word ik bijna over mijn tenen gereden door degene die daar zijn camper neerzet. Ik ben razend om 2 redenen dus. Ga verhaal halen bij de receptie, ze snapt er niets van. Laat maar. Ik ben er een beetje naar van, ik heb nota bene allerlei mensen hier naartoe verwezen! De buurman biedt alsnog zijn excuses aan. Héél erg fijn.
    Komt later de manager nog ff checken. Half uurtje later sta ik op een andere plek. Ook fijn. Mijn nieuwe slaapshirt hielp wel iets, maar tegen stoom onder je grondzeil helpt niet zo veel.

28-2 Rotorua: Government Gardens

February 28 in New Zealand ⋅ ☀️ 21 °C

Ik vertrek om een uur of 10 naar de I-site voor info over Hell's gate. Is alleen modder, kost 45 $ Inc bus voor alleen een wandeling of 75 voor alleen badderen. Omdat ik in een warm bad na 2 min. al de moord steek zie ik dat allemaal niet zitten. Ik ga naar de Government Gardens. Zie mooie stukjes Rotorua die ik nog niet ken, zelfs in de Gardens waar ik toch al 3 keer doorheen gefietst ben.
    's Middags op mijn kont, dat was ook eigenlijk het plan. Zelfs geen zin in badderen.
    Om een uur of 6 tref ik Lizzy en Becky voor de nachtmarkt. Het zijn eigenlijk vooral eetkraampjes en het is maar 1 straat, 2 blokken lang. En van het Chinees nieuwjaar niets te merken. Dus nadat we wat gegeten hebben gaan we terug naar de camping. Omdat we het best koud gekregen hebben, nog ff in het warme bad. Zij houden het duidelijk langer vol dan ik! Yoghurt, wijntje, slapen.

Taupo

March 20 in New Zealand ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag stonden we met toch wat zware en stijve benen op. We voelden dat we gisteren goed gestapt hadden. Na een ontbijtje, trokken we weer verder. Dit keer richting het grootste meer van Nieuw-Zeeland, lake Taupo, maar we reden er enkel voorbij. Onze echte bestemming was de thermale natuurgebieden in de buurt ervan.

We begonnen na de lunch met een natuurlijke warmwaterbron die uitmondt in een rivier. Het was in een park in Taupo en iedereen mag er gratis gebruik van maken. Toch was er niet zoveel volk en konden we toch genieten. De verschillende temperaturen in het water, zowel richting de rivier als richting de bodem, voelde wat grappig aan. Het was wat raar om zo de verschillen te voelen als je door het water bewoog. Of van kou aan de tenen tot warm aan de rug. Na een halfuurtje hielden we het voor bekeken. Er stonden ons nog andere dingen te doen.

We reden verder naar een geothermaal park, Orakei Korako, maar stopten even om de Huka falls te zien. Die laatste is eigenlijk een stroomversnelling. Wel indrukwekkend om te zien hoeveel massa water erdoor gaat. Dan verder naar Orakei Korako. Hier nam je een bootje om aan de overkant van de rivier te geraken, waar een zelfgeleide wandeling begon. We zagen hotsprings, een geiser (jammer genoeg niet zien uitbarsten), mudpools, silica tables en veel damp dat uit grond kwam. Af en toe roken we die ‘heerlijke’ zwavelgeur voorbij komen. Het is iets dat je niet echt gewoon wordt. 😅 Er was ook een thermale grot. Niet zo indrukwekkend op zich, maar wel vrij speciaal. Er bestaan er namelijk maar twee in de hele wereld en deze was er een van.

Na onze wandeling besloten we af te koelen met een ijsje. Het was een prachtige, warme dag vandaag met veel zon. Maar het thermale gebied was toch nog warmer dan ergens ander. Je voelt dus blijkbaar de hitte uit de grond opstijgen.

Tijd om onze camping op te zoeken. We waren nog niet klaar met uitrusten van gisteren. Dus was het top dat onze camping thermale baden heeft. Deze baden worden elke dag gevuld met warm en mineraal rijk water uit de bodem. Als kampeerders mogen wij hier gebruik van maken. We genoten dus nog van enkele warme baden en onze beenspieren vonden het fantastisch. 😄

26-2 Rotorua: Kuirau park

February 26 in New Zealand ⋅ ☀️ 22 °C

Na de was (met wat van Becky en Liz erbij) puzzel ik 2 uur op "wat hierna".
    Naar noord of oost kom ik op veel snelweg en daarna op iets wat ik al gedaan heb. Dus toch west, vlak langs waar ik al was en dan zoveel mogelijk ri kust. Ik wil toch liever niet in de bus. Heb ik wel zeeën van tijd opeens, komt goed uit, blijf ik morgen nog voor mijn fietspad en de Maori Te Puia. Na dit moeizame besluit, wandelingetje naar het meer en lunch en daarna naar Kuirau Park. Weer geweldig, al hoef ik nu niet te huilen. Ik score hopelijk een nieuw, minder armen afknellend slaaphemd. 4 uur terug op de camping, toch weer moe. Ik mensen waarschuwen voor de pūkeko, stelen die takke kippen een appel uit mijn tent! Dat gat naast mijn voet is waar volgens mij alleen die stoom uit kwam de vorige keer dat ik hier was.Read more

Kerosene Creek

December 14, 2018 in New Zealand ⋅ 🌧 18 °C

Heute haben wir ein bisschen die Umgebung von Rotorua erkundet. Es gibt hier viele Hot Springs oder Matschlöcher, aber leider kosten die meisten Sachen etwas. Durch Zufall haben wir aber den Kerosene Creek gefunden, ein warmer (fast heißer Fluss), in dem man baden kann. Das war ziemlich cool! Neben dem Fluss war auch noch ein grüner See und überall ist Dampf aus dem Boden aufgestiegen. Eigentlich wollten wir noch in eine angelegte Badeanlage aus heißen Quellen, aber das brauchten wir nach dem Fluss gar nicht mehr 😬Read more

Sturz in die Tiefe

March 6 in New Zealand ⋅ ☀️ 23 °C

Nachdem wir uns gestern das Abenteuer anderer angeguckt haben, stürzen wir uns heute selbst in eines.

Auf geht es zu unserer Raftingtpur bei den Okere Falls. Nachdem wir mit einem Fließ, Schuhen, Rettungsweste und Helm ausgerüstet wurden und eine Sicherheitseinweisung bekommen haben, geht es auch schon auf den Fluss ins Schlauchboot. Nach unserer letzten Raftingerfahrung erwarten wir erst einmal nichts sonderlich spektakuläres. Allerdings hat diese Raftingtour auch schon Grade 5 - die schwierigste Stufe, die man ohne weiteres raften darf 😳.

Und es geht auch schon gleich los. Nach ein paar Stromschnellen geht es den ersten Wasserfall hinunter und damit es nicht langweilig wird, gleich den Nächsten hinterher. Das war ganz schön spannend, das Boot wurde untergetaucht und wäre beinahe umgekippt. Zumindest fühlte es sich so an.

Nach ein paar weiteren Stromschnellen berichtet der Guide uns, dass wir den 2,5 und 1 Meter Wasserfall hinunterge"fahren" sind, und dass nun der 7 Meter Wasserfall komme. 😳 Bitte was? 7 Meter? Nachdem uns der 2,5 Meter Wasserfall schon relativ hoch vorkam, überkommt uns einerseits Vorfreude, andererseits Panik. Die ganzen Sicherheits- und Verhaltenshinweise werden noch einmal wiederholt, so ganz ohne scheint das wohl nicht zu sein 😟.
    Aber es führt ja kein Weg daran vorbei, irgendwie müssen wir ja hinunter kommen.

Und los geht es. An der Kante des Wasserfalls angekommen, klammern sich alle wie wild am Schlauchboot fest und wir werden von der Strömung über den Abhang getragen. Das Boot taucht jetzt noch etwas länger komplett unter, aber wir kippen nicht um und werden vom Auftrieb des Schlauchboots wieder zurück an die Oberfläche gedrückt. Wir haben bei dem Manöver niemanden verloren 💪🏼. Auch die anderen Boote der Tour schaffen es ohne Verluste nach unten.

Bei dem nächsten Wasserfall (diesmal nur 1 Meter) dürfen wir uns aussuchen, ob wir ihn im Boot hinunterfahren oder herunterschwimmen wollen. Wenn es uns freigestellt wird, ihn hinunter zu schwimmen, kann es ja nicht so gefährlich sein, denken wir uns und springen aus dem Boot. Tatsächlich macht es ziemlich viel Spaß, auch wenn man etwas länger als gewohnt unter dem Wasser hin und her gewirbelt wird. Wir schwimmen zum neben der Strömung wartenden Boot und weiter geht die Tour. Nach ein paar weiteren Stromschnellen sind wir auch schon am Ende angekommen.

Das war wirklich mal eine abenteuerliche Erfahrung 😊.

Nach der Tour genehmigen wir uns mal wieder einen Eiskaffee 😋 und weiter geht es nach Taupo.

24-2 Waikite Valley

February 24 in New Zealand ⋅ ⛅ 16 °C

Om 8 uur ben ik er helemaal klaar voor, maar het hóóst, dus ik videobel in de boot eerst maar eens met mijn ouders. De schipper leent me zijn paraplu, want ik ga uiteindelijk toch maar wandelen. Met dat NZ weer weet je het nooit, het zou helemaal niet zo hard regenen volgens het weerbericht, misschien wordt het wel helemaal niet meer droog. Goed idee van die paraplu, kan ik toch fotograferen zonder mijn camera te verzuipen. En het wordt nog droog ook. Ik blijf het prachtig vinden, zo'n silicaplak (de grootste van NZ) en al dat gestoom en gebubbel. Ik doe ook nog koffie met iets lekkers en om ongeveer 11 uur vertrek ik. Niet de makkelijkste route uitgezocht, wist ik (wel de kortste), het stuk gravel is slecht en steil, het lijkt wel een fietsroute☹️ en psychisch wil het klimmen niet vandaag. Het is ook niet zo héél mooi, veel net gehakt of geplant productiebos. Dat is het lekkere van ruim plannen; dan niet. Dus ik loop stukjes die ik anders best kan fietsen, lunch onder een varen omdat het miezert en word beloond met een gratis Te Kopia Scenic Reserve, wat kokende modder en ander moois blijkt te zijn. En een fijne afdaling, mooie rode rotsen en rare ezels voor Riet. Kwart over drie toch gewoon bij de camping, 4 uur in bad, ik vind het nog steeds niet heel lekker, eventjes maar. Dreigende luchten. Stormlijnen maar weer vast. En ik eet weer voor 2 personen pastasalade. Er staat een koude wind, ik zit met mijn warme trui en donsjack aan. Thermometer zegt dat het 15 graden is. Ben ik nou gek? In ieder geval lust ik al wel weer wat........Read more

Bay of Plenty, Бей ъф Пленти, Bay of Plenty eskualdea, Baie de l'Abondance, Bay of Plenty Region, ביי אוף פלנטי, ベイ・オブ・プレンティ地方, ბეი-ოვ-პლენტის რეგიონი, 베이오브플렌티 지방, Te Moana-a-Toi, Залив Пленти, Wilayah Bay of Plenty, Bay of Plenty Tōa-khu, Бей-оф-Пленти, Бей оф Пленті, بے آف پلینٹی علاقہ, 普伦蒂湾大区