Vi har boet i Grønland og arbejdet med turisme i henholdsvis 43 og 20 år. Nu er det blevet tid for os selv, til at opleve lidt mere af Europa også, og vi har anskaffet os en lille autocamper til at komme rundt med, og som base for vandreture. Read more Narsarsuaq, Grønland

Sidste etape - retur til Møn

November 12, 2023 in Denmark ⋅ ☁️ 7 °C

Vi tager den lille “pram-lignende” færge over Elben til Glückstadt tidlig søndag morgen. Det er vindstille og lavvande, og ænder og gæs står på mudderfladerne langs flodbredden. Turen på tværs af Nordtyskland til Fehmern går hurtigt, og vi er hjemme i vores vinterhus på Møn, mens det endnu er lyst. På vej hen over Farø og Bogø hilser vildgæssene os velkommen tilbage. De er et af lyspunkterne her i vinterdanmark. De overvintrer på de grønne marker, og tidligt på foråret trækker de nordpå igen - og det gør vi nok også!

Tak for denne gang.

Neuharlingersiel - Østfrisland

November 11, 2023 in Germany ⋅ ☁️ 7 °C

Vi kører gennem Østfrisland i dag. Det er den tyske halvø der stikker op i Nordsøen, mellem Holland og der hvor Elben løber ud. Det meste af landet er inddæmmet område, med et utal af små kanaler langs med græsmarkerne/engene. Fra byen Norden kører vi langs med kysten mod vest, men vi kører bag et højt dige, og kan ikke se ud over vandet. Først ved byen Neuharlingersiel kommer vi helt ud til kysten. Her er bygget en lille slusehavn til de farvestrålende fiskerbåde, og vi kan kigge over det flade vadehav til de Østfrisiske øer, der ligger på række parallelt med kysten ikke ret langt ude i Nordsøen. Det har regnet det meste af formiddagen, men vi får pludselig 1/2 time med opholdsvejr og blå himmel ude over havet, og skynder os at gå en lille tur.

Derefter kører vi videre. Landskabet er virkelig som en modpol til Alperne, som vi har kørt rundt i de sidste to måneder. Fuldstændig fladt! Der er en verden til forskel, og det er svært at finde noget tiltalende ved de flade, mudrede jorde, når vi er så forelskede i bjerge, højland, vild natur og små bjerglandsbyer. Regnvejret, som snart har fulgt os nogle dage, hjælper heller ikke rigtig på det. Så vi kører til det bliver mørkt (ved 17-tiden), og holder så ind ved Wischhafen, hvorfra vi kan tage den lille Elbe-færge i morgen tidlig.

Bourtange - Holland

November 10, 2023 in Germany ⋅ ☁️ 8 °C

Selvom det er endnu en dag med lidt kedeligt efterårsvejr, giver vi alligevel lige Holland en chance for at vise sig lidt frem. Vi undgår motorvejene, og kører først til den mindre by Zutphen og går en lille tur der. Derefter mod nordøst til den gamle fæstningsby Bourtange, der ligger tæt ved grænsen til Tyskland. Vi har tidligere kørt ude langs med vestkysten af Holland, så det er også for at se, om det nu passer, at hele landet er så fladt, som man siger? Og det gør det! Det er fladt, grønt og vådt på denne novemberdag. Der står vand på markerne såvel som i kanalerne og floderne. Heste og får ser våde og trøsteløse ud i regnvejret.

Vi når til Bourtange lige før det bliver mørkt. Dagene er også blevet 1 time kortere på de sidste par dage. Bourtange var oprindelig bare en fæstning, bygget i slutningen af 1500tallet og meget imponerende med volde og voldgrave i en stjerneform. I 1851 blev forsvarsværket opgivet, og bygningerne omdannet til en landsby indenfor voldene. Husene er så blevet restaureret her i 1900tallet om omdannet til et slags levende museum, hvor der i dag bor ca. 300 mennesker.

Efter en rundtur med paraply, kørte vi over grænsen til Tyskland og kommer langsomt nærmere og nærmere Danmark.

Gorinchem - Holland

November 9, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 8 °C

Vi starter med at gå en tur i skoven, da det er tørvejr og pæne efterårsfarver, og så for at få lidt motion. Vi savner de lange vandredage i Alperne! Derefter kører vi videre ind i Holland, hvor vi sigter efter byen Gorinchem, som ser ud til at være lidt det, vi forbinder med en hollandsk by, med en masse kanaler.

Holland er jo ca på størrelse med Danmark, men med tre gange så mange indbyggere, så der er bare ikke alverden med plads. Det mærker man i hvert fald selv med en lille autocamper! Der er trængsel på vejene, både med biler og cykler, og så er der bare ingen steder at stoppe eller parkere! Hverken langs landevejene ude på landet eller inde i byerne. Vi ender med at have kørt op og ned af alle Gorinchems små ensrettede gader, inden vi endelig finder et sted at holde, på en lille blind vej ude i et industrikvarter. Herfra går vi så ind og rundt i gaderne nu til fods, for at opleve det lidt nærmere. Husbåde og pramme der pryder kanalerne.

Sidst på eftermiddagen kører vi op til den lille by Bilthoven lige uden for Utrecht, hvor Dirk og Faezeh bor. De er glaciologer og kommer hvert år til Narsarsuaq med forskellige forskningsprojekter. Dirk har arbejdet mange år for GEUS i København, Faezeh er ved at starte et projekt op med gletscherne ved Motzfeldt Sø, som vi jo har haft nogle fantaststiske vandreture ind til de sidste to år. Men derudover er de også med i forskellige træplantningsprojekter bl.a. i Grønland, og har skaffet os de træer, som vi har plantet i sommer uden for vores hus i Narsarsuaq! Så vi tilbringer en hyggelig aften sammen, og overnatter ude foran deres hus på en rolig villavej.

Dinant - saxofonens hjemby

November 8, 2023 in Belgium ⋅ 🌧 10 °C

Vi kører til Givet og derfra over grænsen til den belgiske by Dinant. Den ligger flot ned til Meuse, med farvestrålende huse og et højt beliggende slot med fæstningsmur. Overalt i byen støder man på saxofoner! Skulpturer, vejnavne og cafeer der hedder noget med sax. Det skyldes at opfinderen af saxofonen; Adolphe Sax var født i Dinant (i 1814). Begge hans forældre var instrumentmagere, men Adolphe ville mere end det. “Jeg ville fremstille et instrument, der mindede om strengeinstrumenterne, men med meget mere kraft og intensitet”, sagde han.

Historien om Adolphe Sax er det mest interessante ved byen Dinant, men derudover vidner butiksvinduerne med chokolade, vafler og øl om at vi er kommet til Belgien! Vindmøllerne kører for fuld fart, og bladene blæser af træerne, da vi kører videre. Vi overnatter ved kanten af en skov i området Kelchterhoef i det nordlige Belgien.

Charleville-Méziere. Ardennerne

November 7, 2023 in France ⋅ ☁️ 8 °C

Vi kommer let og gnidningsfrit ud af Paris ved 11 tiden om formiddagen.
    Efter et stykke på den gratis motortrafikvej til Soissons, kører vi på småveje forbi Laon, og derefter på kryds og tværs over markerne til Charleville-Meziere. Det er virkelig ud over markerne! Vejen ligger i samme plan som markerne, der er ingen grøfter, og der er næsten pløjet og sået lige til asfalten! Det er meget større marker og landbrug end det vi ser i Alperne og Sydfrankrig, og man glemmer nogen gange, at Frankrig også har de her kæmpe fabrikslignende landbrug, (der jo er med til at brødføde landet), når vi er så vant til bjergbønder, køer med bjælder og små gårde med stalddørssalg af gedeoste osv.

Inden vi kommer helt op i området Ardennerne, der ligger som en kile ind i Belgien, stopper vi ved et af de sidste franske supermarkeder og provianterer lidt med franske lækkerier, og så gør vi ellers holdt i byen Charleville-Méziere. Byen har et imponerende torv (gammel markedsplads), og var en rig handelsby allerede i 1600tallet, takket være floden Meuse, som var en vigtig transportvej før jernbaner og veje kom til. Vi går en tur i byen næste morgen, inden vi forlader Frankrig for denne gang.

Paris 5-6 nov.

November 6, 2023 in France ⋅ ☁️ 10 °C

Søndag formiddag vandrer vi fra campingpladsen på vej og sti gennem Boulogneskoven, ind til Seinen og langs denne ind mod øen Ile de la Cité, hvor kirken Notre Dame ligger. Det går vist fremad med genopbygningen af den efter branden i 2019, men den er stadig godt pakket ind i stilladser, og mangler det høje kirkespir midt på taget. Lige bag Notre Dame, i Latinerkvarteret, bor vores gode ven Michel, i nok en af verdens bedst beliggende ældreboliger! Han fylder snart 96, og har så meget livserfaring, oplevelser og idealisme at dele ud af, og så husker han stadig alle personer og begivenheder, fra de år han og Jacky var sammen i Grønland! Så vi tilbragte en hyggelig dag hos ham, inden vi sent på aftenen fandt vej tilbage til campingpladsen, denne gang med metro og taxi.

Mandag tog vi endnu en tur ind til byen. Vejret var tørt og blæsende og solen kiggede frem. Vi har ikke noget behov for at gå på museer eller se på seværdigheder, når vi er i Paris. Vi kommer der for at besøge vores venner, og tager det så som en oplevelse at gå rundt i gader og parker, og især langs med Seinen, hvor man kan kigge på pramme og husbåde. Vi sejlede også et stykke med en af bådene, hvor man kan stå af og på, på begge sider af floden, som man vil. Om aftenen var vi inviteret ud til Jackys fætter Abdelwahab, der også har en ret fantastisk beliggende lejlighed; i området La Defence med den nye Triumfbue og alle skyskraberne. Fra hans lejlighed i den 47-etage høje bygning, kan man se Eiffeltårnet lyse op i nattehimlen ude i horisonten. Jacky og Abdelwahab fik en hyggelig aften sammen. Der går gerne et par år imellem at de ses. Jeg måtte give op efter et par dage med storbyens larm og indtryk, og gik tidligt i seng i Passepartout. Det er meget hårdere at blive udsat for civilisationen i en storby, end at bestige alverdens 3000-meter toppe!

Briare, Gien, Sully-sur-Loire

November 4, 2023 in France ⋅ 🌬 11 °C

Floderne og kanalerne er godt fyldt med vand i disse efterårsdage. Vi kører først langs med Allier, der snart løber ud i floden Loire. Derefter følger vi kanalen; Canal Latéral à la Loire, der løber langs med Loire på dens vestlige side, og oppe i Briare, er der så bygget en bro til kanalen, så den krydser over Loire, og fortsætter mod nordøst, nu som Canal de Briare, der senere løber ud i Seinen.

Men vi stoppede i Briare, og gik en tur på den ret imponerende kanal-bro, der er 6 meter bred og 2 meter dyb. Den er bygget i 1890erne, hvor floder og kanaler stadig var den vigtigste transportvej, og pramme kunne således fragte gods op til Paris fra hele Midtfrankrig.

Men vandet løb ikke bare vandret i dag! Det kom også ned fra himlen i stride strømme. I Gien klarede det pludselig op, og ved Sully-sur-Loire var det også nogenlunde tørvejr, og vi tænkte på at overnatte der, men så besluttede vi alligevel at køre mod Paris. Landskabet blev pludselig meget fladt, med vindmøller og roemarker. Vi fik et kort glimt af Eiffeltårnet, inden vi blev trukket ind i trafikken rundt om Paris, og så var vi fremme ved campingpladsen i Boulogneskoven.

Clermont-Ferrand - Apremont-sur-Allier

November 3, 2023 in France ⋅ ⛅ 8 °C

Vi tog letbanen ind til centrum af Clermont-Ferrand og gik lidt rundt og kiggede på byen. Noget af det der falder i øjnene er alle de sorte bygninger. Huse, mure, veje, springvand og ikke mindst den store katedral med de to tårne. Alt er bygget af de sorte lavasten fra vulkanerne i området. Det er lidt specielt, og på en måde også lidt dystert.

Man skal imidlertid ikke ret langt nord for Clermont-Ferrand, så skifter landskabet og byerne. Vi gjorde stop ved byen Moulins, og her er alt bygget med lyse sten! Landskabet bliver mere fladt, og med efterårsvejret i dag, kunne det næsten have været et sted i Danmark, vi kørte igennem. Og så alligevel ikke. Vi kørte på “bagsiden” (den vestlige side) af floden Allier, på en lille departemental vej, hvor vi næsten ikke mødte andre biler. Hovedvejen går over på den østlige side af floden. Der var store græsmarker og enge ned til floden, spredte egetræer, ind i mellem lidt skov, køer der græssede men næsten ingen landsbyer, bare gamle, lidt forfaldne herregårde.

Da der endelig begyndte at dukke små landsbyer op, var det ved at blive mørkt. Vi stoppede ved Apremont-sur-Allier der udelukkende består af gamle huse, et slot og en lille kirke. Floden løber helt tæt på, og området har i gamle dage levet af eksport af kalksten fra nærliggende stenbrud og egetræer, som blev transporteret med pramme ned af floden. Og det er vel at mærke mod nord. Til floden Loire og via en kanal til Seine og derfra til Paris. Og det er også vores vej, de næste par dage!

Puy de Dôme 1.465 m.

November 2, 2023 in France ⋅ ☁️ 10 °C

I Bretagne og Normandiet har orkanen Ciaran hærget i nat, og ved Pointe du Raz, hvor vi holdt for tre år siden, har de slået rekorden med vindstød på 57,5 m/sek (207 km/t). Så vi er glade for, at vi ikke var der, men selv i vores lille landsby i Auvergne stormede og regnede det godt i nat, og vi vågnede en del gange. Så vi havde ikke de største forventninger til i dag, men kørte langsomt afsted mod nord, fandt et sted og handle lidt, og pludselig klarede det op og der kom blå himmel.

Vi lagde så kursen mod vulkanen Puy de Dôme, som ligger lige vest for Clermont-Ferrand, og på vej derop kørte vi nærmest i “læ”, og dermed klart vejr, af rækken af gamle vulkaner der ligger på en nord-syd gående linje. Vi kunne dog godt se, at toppene blev ved med at ligge i skyer, og da alt vores tøj og sko lige var blevet tørt efter vandreturen i går, havde vi ikke så meget lyst til at skulle ud og gå i silende regn eller slud igen.

Men vulkanen Puy de Dôme kan man jo køre til toppen af med et lille tog! Og det blev dagens tur. Faktisk er det en tandhjulsbane. Turen er på 5,1 km og stiger 350 højdemeter, så et tandhjul under toget griber fast i en række tænder (tandstænger) mellem skinnerne, for at toget kan køre så stejlt både op og ned. Det er ikke så tit vi kommer op på en top på den måde! Men sjovt nok at prøve lidt andet en gang i mellem, og som forventet var der absolut ingen udsigt fra toppen i dag!

Nede igen var det dog nogenlunde klart, og vi kørte videre ind til Clermont-Ferrand, hvor vi holder for natten.