Vi har boet i Grønland og arbejdet med turisme i henholdsvis 43 og 20 år. Nu er det blevet tid for os selv, til at opleve lidt mere af Europa også, og vi har anskaffet os en lille autocamper til at komme rundt med, og som base for vandreture. Read more Narsarsuaq, Grønland

Plomb du Cantal 1.855 m.

November 1, 2023 in France ⋅ ☁️ 6 °C

Vi fik vist så meget ud af dagen i dag, som vi kunne! Det skulle begynde at regne kl. 11.00, og det passede næsten på minuttet. Så selvom det var overskyet og blæsende i morges kørte vi op til passet; Col de Prat de Bouc og skyndte os mod toppen Plomb du Cantal, der er den højeste i området Monts du Cantal. Det er slut med de vandredage, hvor vi sidder og nyder madpakken på en top, kikker efter dyr med kikkerten, og har kaffe med på termokanden. I stedet gik vi “let”, bare med lidt vand og en energibar, næsten som en trail-løber men dog med lidt mere tøj på, og kom op på toppen i kraftige vindstød og vandrende skyer, men akkurat med udsigt til de omkringliggende vulkantoppe, som vi ikke havde kunne se i går. Og fem minutter senere tog vi regntøj på i læ af en skihejs, og så gik det ellers i silende regn ned over pisterne til Passepartout og varme og tørrevejr!

Om eftermiddagen klarede det lidt op, og på vores køretur videre på småveje fik vi et lille glimt af det flotte Auvergne. Store vidder med bakker, græsmarker og levende hegn. Små landsbyer - tit med et lille kapel liggende højt oppe på en klippeknold. De flotte røde køer med lange horn (racen Salers, der stammer her fra Cantal), som ikke rigtig lader sig gå på af regn- og blæsevejret. Det er bestemt et spændende og flot område af Frankrig, men man får nok mere ud af det forår, sommer og tidligt efterår!

Vi holder i den lille landsby Besse en Chandesse for natten, men har ikke været ude og se på byen, da det har regnet og blæst siden vi kom frem. Og vi fortsætter nok mod nord i morgen udenom Mont-Dore vulkanerne.

Puy Mary og Puy de Niermont

October 31, 2023 in France ⋅ ☁️ 8 °C

Det regner det meste af natten, og om morgenen minder landskabet om Færøerne! Tåge, vind og støvregn, grønt græs og små improviserede vandfald der styrter ned over de stejle sorte fjeldskråninger. Det er sådan jeg husker Færøerne!

Vejrudsigten siger stadig at det skal blive opholdsvejr over middag, så vi tager det stille og roligt. Det er det gode ved at køre rundt i en autocamper. Kører op til det næste pas Pas de Payrol og drikker kaffe og venter i varmen i bilen. Der kommer af og til en bil eller to som holder ind. Folk stiger ud, nogle vender hurtigt tilbage, andre klæder sig på og går ud! Det er stadig skolernes efterårsferie her i Frankrig, så der er mange familier med børn. Til sidst går vi også ud. Det regner stadig, og med vinden bliver man lynhurtig våd, men der er også huller i skylaget ind i mellem, og vejen op til toppen Puy Mary er ikke ret lang herfra, og tydeligt markeret. Hvis det havde været fint vejr, havde vi planlagt at starte vandreturen længere nede, og gå en rundtur. Nu går vi bare de 200 højdemeter op i skyerne. Absolut ingen udsigt! På toppen møder vi en familie fra Paris med tre børn. De er dårligere klædt på end os, men i godt humør alligevel, så vi skal ikke klage!

Vi kører ned i passet hvor vi overnattede, spiser frokost i Passepartout og går så den lidt længere tur (7 km) op på Puy de Niermont. Det er blevet tørvejr nu, og på toppen svæver 6 stolte rovfugle rundt på vindene og kigger på os. Der er et flot udsyn over et stort plateau, og det er lidt specielt at stå på så flad en top, og alligevel kunne se så langt, efter at have vandret i Alperne i to måneder.

Nede ved butikken/informationscenteret i passet er de ved at sætte bobslæderne frem til salg. Der er lovet blandet vejr i morgen, regn på torsdag og sne på fredag! Så det er vejrudsigten for de næste dage!

Mod Auvergnes vulkaner

October 30, 2023 in France ⋅ ☁️ 6 °C

Vi har før kørt igennem Auvergne med tanke på at komme ud og vandre på de gamle vulkaner. I 2014 med lille bil og i 2019 på vores første tur med Passepartout. Begge gange blev det ikke til nogle vandreture på grund af sne, men det var også i december og november måned! I dag er det den 30. oktober, og det er ikke fordi vejrudsigten for de næste dage, er specielt opløftende, men nu giver vi det endnu et forsøg!

Vi kører fra Le Puy-en-Velay næsten stik vest på små veje. Det går lidt op og ned gennem små pas, men det meste af dagen er vi oppe på et plateau i over 1000 meters højde. Vi er i den del af Frankrig der hedder Massif Central (Centralmassivet), og om vinteren er det noget af det koldeste. Beliggende langt fra kysten, inde midt i landet på et højt plateau, hvor vinden rigtig kan få fat.

I nogle af de lidt lavere områder er der meget skov. Granskov og store savværker. Brændestabler ved alle huse og gårde. Der er grønne græsmarker og får. Huse, kirker og stendiger er bygget af de sorte og mørkerøde vulkanske sten. Himlen skifter mellem at være mørkegrå og næsten blå, men vi kører også igennem et massivt regnvejr. I landsbyen Murat gør vi stop, køber et vandrekort over området Monts du Cantal og besøger det lille museum Maison de Faune, der har udstoppede dyr og fugle fra området samt en stor sommerfuglesamling!

Endelig når vi op i et åbent, bakket landskab, med græs og køer i alle farver og racer, der står i ly for regn og blæst under de spredte træer. Lange bakkekamme med små bjergtoppe (de gamle vulkaner). Vi parkerer i passet Col de Serre og pakker Passepartout ind med isoleringstæppe på ruderne for natten.

Rhonedalen,familiebesøg,Chateau Bobineux

October 29, 2023 in France ⋅ 🌬 13 °C

Søndag morgen kører vi ned til den lille by Saint-Naziare-en-Royans, finder en bager der har åbent, og drikker morgenkaffe med croissanter ved floden Isere sammen med nogle ænder og et par drenge der fisker!

Vi kører videre ned til Valence ved Rhonefloden, hvor Jackys niece bor. Her bliver vi budt på rigtig traditionel couscous, og vi tilbringer et par hyggelige timer sammen med hele hendes familie. Om eftermiddagen kører vi sammen forbi hendes far (og Jackys brors) grav, og stiller en stor krukke med crysantemumblomster, som det er skik og brug at gøre her i Frankrig op til Allehelgens dag (la Toussaint). Derefter fortsætter vi op til Saint-Vallier ca 30 km længere nordpå i Rhonedalen, og gør det samme ved Jackys mors grav.

Vores plan for de næste dage er at køre videre mod vest, ind i Ardeche og besøge Jacques og Daniele på deres lille slot Bobineux og derfra videre mod Auvergne. Efter at have snakket med dem, passer det bedst at vi kommer her til aftens, så vi skynder os videre og når frem lige mens det bliver mørkt. Vi har jo mistet en time med lys til vintertiden her i dag!

Det bliver en hyggelig aften med en masse snak om Grønland, hvor Jacques har arbejdet som kok fra 1973-91 (i Nuuk og Ilulissat). Han har ikke været der siden, men følger med i hvad der sker og snakker stadig lidt dansk! Og så har de bare sådan et eventyrslot her i Ardeche, med en virkelig udsøgt restaurant, som de sammen har bygget op siden han kom tilbage til Frankrig, og som deres to døtre nu er ved at overtage driften af, stadig med god hjælp fra forældrene.

La Petite Moucherolle 2.156 m.

October 28, 2023 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Der var ellers lovet sol i dag, men den lod vente på sig, og i stedet var der en rigtig kold vind! Så vores tur i dag blev ikke helt så lang, som vi havde regnet med. La Grand og La Petite Moucherolle er nogle af de højeste toppe i den nordlige del af Vercors, så det var dem vi sigtede efter, for at få så meget udsigt som muligt. De ligger til gengæld også i Vercors alpine ski-område, så både op- og nedstigning er mellem skilifte og pister. Det er og bliver bare ikke særligt charmerende for en vandrer, men nu har vi så gjort os den erfaring. Faktisk ligger der en lille top lige lidt længere mod syd (Tete des Chaudieres), som vi også kunne være gået op på fra vores parkering, og hvor jeg måske tror, at selve vandreturen havde været flottere?

Men vi kom op på la Petite Moucherolle, og vi kunne se, at det er blevet vinter i Alperne nu. Vi kunne se Les Aiguilles d’Arves med sne på, hvor vores efterårstur i år startede i 28 graders varme! Vi så igen flokke med stenbukke (i dag dog gennem kikkerten), og man har en flot udsigt over hele den lange klint og dalen vi var i i går med Gresse-en-Vercors. Og så droppede vi at fortsætte op på den store Moucherolle (som man ellers også godt kan).

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/la-petite-…

I stedet havde vi god tid til at køre ned igennem Gorge de la Bourne, en rigtig fin køretur på en spektakulær vej, og vi gjorde et stop i landsbyen Pont en Royan, hvor vi gik en tur langs med floden. Floden La Bourne har været udnyttet for sin vandkraft langt tilbage i tiden. Først med vandmøller til at male korn og drive savværker, senere industri med spinderier, væverier og klædefabrikker. Landsbyen Pont en Royan er kendt for sine gamle “hængende” huse fra 1500-1600 tallet. Det er lidt sjovt at mærke, at vi lige pludselig er meget langt væk fra Alperne, både hvad angår landskab, kultur og byggestil.

Efterårsvandring i Vercors

October 27, 2023 in France ⋅ ☁️ 9 °C

Hvilken flot dag vi fik i dag! Og gensyn med stenbukkene! Vi gik afsted i morges, med et lille håb om at skyerne ville lette, efterhånden som vi kom højere op. Vi havde set passet; Pas de Bérrieves som vi ville op til, i går aftes, da det var klaret lidt op, men her til morgens var det dækket af skyer og tåge igen. Men de var i opløsning, og mens vi gik opad gennem skoven, sendte solen ind i mellem sine stråler ned over de efterårsgule træer.

Vercors er domineret af en lang klint, der strækker sig over 40-50 km i nord-syd gående retning. Mod øst er den høj og stejl, og der er kun enkelte pas, hvor man kan vandre igennem. Mod vest ligger et stort udstrakt plateau dækket af skov, som også er en regional naturpark. På begge sider er der også dale med landsbyer og marker. Små landbrug med køer og får.

Vi gik op fra østsiden, så det var stejlt efter at være kommet ud af skoven, men med en fin sti der zig-zaggede, og lige så stille trak skyerne sig højere og højere op, og oppe i passet var der så udsigt ud over plateauet på den anden side. Der gik også to gamle stenbukkehanner og græssede, og ud af tågen kom en tredje lige hen i mod os. Det er bare så fascinerende at se, hvordan de bevæger sig op over stejle og glatte klipper, som det mest naturlige i verden!

Vi fortsatte op på bagsiden af klinten, hvorfra det er nemmere at komme op på nogle af toppene. Det skiftede mellem udsigt og ingen sigtbarhed. Tåge og næsten sol og blå himmel. Det er svært at vurdere hvilke toppe vi var på, og hvor langt vi gik, men vi gætter på Rocher de Séguret og Roche Rousse (2.105 m.). Men farverne og lyset var virkelig flot, og pludselig dukkede endnu et par stenbukke op i tågen, og det viste sig at være en hel flok på 25 stk. Hanner, hunner, unger. Alle havde de meget travlt med at spise, og var ret ligeglade med os!

Vi havde fået et tip fra Eloïse, om at gå lidt hen langs klinten og derfra ned til en lille hytte ved kanten af skoven, og på den måde en anden vej hjem, og det blev dermed en rigtig fin rundtur. Vi er så kørt ned igen fra Gresse-en-Vercors. Forbi Grenoble og op mod Villard-le-Lans, som ligger på bagsiden/plateauet, og hvor vi vil gå en tur i morgen.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/pas-de-ber…

Gresse-en-Vercors

October 26, 2023 in France ⋅ 🌧 11 °C

Vi kører til den lille hameau (landsby) Les Petits Deux, der ligger lige udenfor Gresse-en-Vercors. Her bor Eloïse, der har arbejdet som kok i Igaliku i sommer, i et hyggeligt gammelt stenhus og med toppen le Grand Veymont og Vercors langstrakte bjergryg i baghaven. Det er et ret fantastisk vandreområde, at have liggende lige for ens fødder!

På stedet er der både et par huse til overnatning for grupper, og så et lille kikse-bageri, som hun hjælper hendes søster med at drive. De laver nogle meget lækre små snack/knækbrød med lokale ingredienser: ramsløg, rødbeder, gulerod, boghvede mm.

Skyerne ligger lavet og det regner ind i mellem, så vi sidder mest inde i varmen og snakker; både om Grønland, Frankrig og andre steder i verden. Eloïse har arbejdet mange spændende steder som kok: Abisko, Kirgisistan og den franske ø Iles Crozet, der ligger helt ned mellem Sydpolen og Madagaskar. Vejret skulle blive lidt bedre i morgen, så vi bliver holdende for at gå en tur i de fine efterårsfarver, der er her i Vercors, i morgen.

Vandring ved Lus la Croix Haute

October 25, 2023 in France ⋅ 🌧 11 °C

Vi kører afsted om morgenen fra Sigoyer. Forbi Veynes og nordpå mod passet Col de la Croix-Haute. Inden da drejer vi dog op gennem den lille landsby Lus de la Croix-Haute og videre lidt op ad en lille vej mod Les Siezes, hvorfra vi vil prøve at nå en vandretur inden regnvejret kommer tilbage i eftermiddag.

Der er lave skyer og lidt regndråber i luften, da vi vandrer op igennem skoven. Faktisk minder vejret meget om sidste gang vi vandrede her i området (ved Jarjatte) for 2 år siden, men vi søger jo også altid op mod de højeste dele af Alperne i det bedste vejr, og så er vi tit i de her lidt lavere områder i perioder, hvor vejret ikke er helt så stabilt. Men det er faktisk meget flot lige i dag, med de lidt truende grå skyer, der driver over himlen. Og skoven, der her er blandet løvskov, har fået flotte farver. Så selvom vi ikke får udsigt til de højeste toppe i Devoluy, som vi ville have haft i klart vejr fra den lange bjergryg vil følger, helt fra Col Tournerond til toppen Pointe Feuillette, så er det en ret flot tur, og et landskab jeg endnu engang får lyst til at vende tilbage til igen, for der er stadig masser af ture at vandre heromkring!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-tourne…

Og så spotter vi faktisk 6 chamois (gemser), der græsser på en bjergkam, da vi er på vej ned! Og vi når ned i tørrevejr, og kommer også gennem passet Croix-Haute og ned til en lille togstation på linjen Gap - Grenoble, hvor vi holder parkeret inden mørket og regnen sænker sig over os.

Retur til Sigoyer

October 23, 2023 in France ⋅ ☁️ 18 °C

Det er over en måned siden, at vi var her sidst. Træerne har fået flotte efterårsfarver og valnødderne drysser ned, men den første dag er vi også indhyllet i regn og tåge, og kommer ikke så meget ud. Vejret indbyder mest til at hygge indendørs og udveksle historier.

Om tirsdagen klarer det pludselig op, og vi skynder os på en lille vandretur af vejen op til passet Col des Guerins. Herfra kan man gå op på både den lille (la petite) og den store Pic de Céüse, (som er meget berømt i klatrekredse) hvilket vi næsten har været hvert år, når vi har været forbi. Men i år holder vi os til vejen og samler valnødder!

Om aftenen er vi henne og spise hos nogle naboer og venner til Pierre og Francoise. Det er som altid hyggeligt, og vi får serveret en masse gode og lokale specialiteter: Syltede svampe af arten vin-mælkehat (eller blodig mælkehat) Sanguin på fransk. Den findes vist ikke i Danmark, men er meget populær hernede, og smager virkelig også godt i sådan en olie-eddike lage. Soupe au Pistou (efterårssuppe med alle havens grøntsager og bønner). Æble-crumple - også en rigtig efterårsdessert. Og så selvfølgelig en række forskellige oste fra den lokale gård. Rødvin og pærebrændevin!

Familiedage i Peyruis

October 18, 2023 in France ⋅ ☁️ 17 °C

Det var endnu mere tåget i morges da vi vågnede ved Montagne de Lure. Sigtbarheden var på 10-15 meter, og derudover blæste og regnede det, så det blev ikke til nogen vandretur i denne omgang. De næste dage lover også en del regn, så vi har besluttet at slå os ned under oliventræerne ved Jackys søster og niece i Peyruis, og blive her nogle dage.

19, 20, 21, og 22 oktober
    De første dage regner det meget, derefter kommer solen tilbage, men det er blevet efterår og køligt nu. Vi tilbringer dagene med at ordne praktiske ting, vaske tøj, mødes med Jackys søstre og niecer/nevøer, slappe af, vandre den sædvanlige tur op til klosteret Ganagobie (en rigtig fin lokal vandretur vi er på så godt som hvert år). Vi får serveret to varme måltider om dagen! Og er med til Murielles 50-års “surprice”-fødselsdagsmiddag. Så vi er godt fyldt op og klar til at bevæge os lidt mere igen, når vi kører afsted i morgen, mandag, mod Sigoyer.