Efterårs-eventyr 2024

September 2024
Current
Så er vi startet på endnu en efterårstur. I år har vi taget cyklerne med, og vil bruge lidt mere tid i Tyskland, Østrig og Norditalien end vi plejer, inden vi drages mod de franske Alper igen. Read more
Currently traveling

Damme - Stralsund

September 4 in Germany ⋅ ☀️ 26 °C

Vores efterårs-eventyr i år starter på en rekordvarm septemberdag. Vi tager færgen fra Gedser til Rostock i brændende sol og 30 grader. Kører gennem Vorpommeren ad små veje mod nord og øst, gennem landsbyer med stråtagsbeklædte huse, via landtanger med sandstrande på den ene side og sivbevoksede laguner på den anden.
    Vi slutter ude ved vandet i en lille og stille lystbådehavn 3 km nord for Stralsund. Så kan vi få rørt cyklerne i morgen!

Rügen

September 5 in Germany ⋅ 🌬 23 °C

Det er altid dejligt at bevæge sig rundt med det transporttmiddel, som de fleste lokale også benytter. Så føler man sig mere som en del af egnen, og her på Rügen er det så afgjort cyklen.
    Så i morges startede vi med at tage cykelstien fra vores parkeringsplads langs kysten ind til Stralsund, og cykle lidt rundt ved havnen og i den gamle bydel. Og derefter kørte vi med Passepartout over broen til Rügen og nordpå op mod Kap Arkona på nordspidsen. Vi tog den lille Wittower færge mellem Vaschvitz og Fährhof og spiste frokost i Wiek, og kørte så ellers til landsbyen Altkirchen, hvor vi parkerede. Herfra cyklede vi på små cykelveje mellem store marker og små landsbyer op til kysten og langs denne ud til spidsen med Kap Arkona. Her lå Vendernes borg, som Valdemar den Store sammen med Absalon erobrede i 1168, hvor de også tilintetgjorde statuen af vendernes gud; Svantevit.

Den nordlige del af Rügen minder jo på mange måder om Møn og Møns klint, dog også med brede sandstrande ind i mellem kridtskrænterne, og når man ser hvor populær Rügen er blandt tyskere, er det ikke så underligt, at de også synes godt om Møn! Vi havde nu også en dejlig cykelrundtur på ca 22 km i det fantastiske sommervejr, inden vi kørte mod syd igen, hvor vi holder ved det lille færgeleje Glewitz for natten. Den sidste færge tilbage til fastlandet var gået, men her er også dejligt fredeligt, så det gør ikke noget!

Greifswald og Wieck

September 6 in Germany ⋅ ⛅ 28 °C

Vi tog morgenfærgen over til Stahlbrode på fastlandet. Der var mange traner på markerne, nogle steder store flokke andre steder bare et par stykker. Det er stadig varmt, op mod 30 grader, men frisk vind.

Vi kører til byen Greifswald og holder på en parkering ved floden Ryck. Herfra cykler vi langs floden ud til den lille by Wieck, der ligger ved bugten Dänische Wiek. Navnet stammer fra nogle danske Cistersiensermunke, der var med til at grundlægge klosteret Eldena ved Wieck i 1199. Det er også langs floden Ryck i Greifswald, at der ligger en utrolig samling af sejlskibe, og ikke bare sejlskibe, men gamle sejlskibe! Det er virkelig en flot cykeltur ud til den gamle klapbro ved Wiek og tilbage igen.

Ved middagstid starter vi så på en motorvejsetape sydover. Vi kører udenom Berlin og ned til lige nord for Leipzig uden nævneværdig kø. Her finder vi en fredelig parkeringsplads bare 5 km fra motorvejen i et genoprettet naturområde, der tidligere har været brunkulsmine. Vi havde aldrig fundet hertil, hvis det ikke havde været for App’en Park4night. Nogle gange er den virkelig god at have, andre gange skal man selvfølgelig passe på ikke at lade sig styre for meget af den, og glemme at se sig omkring med egne øjne! Men her til aftens var det helt perfekt, og vi nåede en cykeltur i naturområdet rundt om søen inden solen gik ned.

Leipzig - Regensburg

September 7 in Germany ⋅ ☀️ 24 °C

Vi tog en hurtig træningstur med cyklen i morges, inden vi fortsatte med at æde os igennem kilometerne sydover. Det gik fint uden den store trafik, men det er stadig tæt på de 30 grader, og varmt når man holder stille. Lige nord for Regensburg fandt vi et lille strandområde ned til floden Regen. Vi troede, der ville være mange mennesker på sådan en varm lørdag eftermiddag, men det var ikke slemt. Der var hyggeligt og stille, græs og fin sandbund, og vandet i floden var betydeligt varmere end det vi badede i ved Møn inden vi startede vores tur. Til gengæld var der meget strøm, men heldigvis ikke så dybt, så man kunne bunde, hvis man ikke ville føres ned af floden!

Efter lidt afkøling kørte vi det sidste stykke ned forbi Regensburg og ud til hvor Donau løber forbi. Her fandt vi en holdeplads ned til vandet, hvor cykelstien løber forbi, og så blev det også til en aftencykeltur langs med Donau.

Vi holder os til floden i morgen med, da det stadig skulle være varmt, og vi først skal besøge vores venner over ved Kufstein og grænsen til Østrig på mandag-tirsdag.

Regensburg - Kelheim

September 8 in Germany ⋅ ☁️ 22 °C

Det er ikke så tit, at vi bliver positivt overrasket af en by. Det gjorde vi altså i dag af Regensburg!

Igen cyklede vi ind til byen, og denne gang langs med Donau. Donau er jo Europas anden længste flod, og sikkert meget forskelligartet i dens løb fra Schwarzwald, hvor den springer ud, til Sortehavet, hvor den ender. På det lille stykke vi har fulgt den, er den meget idyllisk. Den virker ren, og det er et meget grønt og frodigt landskab den løber igennem.

På vej ind til Regensburg cyklede vi langs med små grønsagsmarker. Porer, selleri, kartofler og salat. Nærmere byen dukkede der udendørs fitness faciliteter op i skyggen af de store træer, og legepladser til børnene. Og pludselig var vi ved et skønt grønt område, lige ved den gamle bro og indfaldsvejen til den gamle bydel.

Regensburg har eksisteret siden Romertiden, og gennemgået mange forandringer og udvikling gennem tiden. Den blev bombet under 2. Verdenskrig, men er genopbygget nænsomt, og står flot med en masse kirker, tårne og farvestrålende facader. Den er udnævnt som UNESCO-site, men ikke spoleret af en masse souvenirkiosker og caféer. På vores vandring gennem byen denne søndag formiddag, blev vi i stedet bombarderet af lyde og synsindtryk: gudstjeneste i domkirken, gadeteater med gøgl og musik og glade mennesker i gaderne. Vi kunne ikke rigtig løsrive os, men købte nogle stykker pizza vi kunne sidde på trapperne ved floden og nyde til frokost, inden vi langsomt cyklede tilbage til Passepartout, nu på den anden side af floden, og igen igennem et fredeligt mylder af mennesker; gamle og unge, enlige og familier, der alle var ude og nyde den måske sidste sommerdag, langs den grønne Donau.

Sidst på eftermiddagen kørte vi til nabobyen Kelheim, hvor vi nåede endnu en cykeltur ud til det berømte Weltenburg kloster, denne gang ikke kun fladt langs med floden, men også lidt op og ned gennem en skov!

Hos venner i Kiefersfelden

September 9 in Germany ⋅ ☁️ 14 °C

Så er vejret slået om. Fra 30 grader og lummert i går aftes, til 15 grader og regn her til morgens. Et lidt barskt vejrskifte! Men vores plan for i dag er bare at køre til Kiefersfelden på grænsen til Østrig, hvor vi skal besøge Björn og Ingrid som vi kender fra Grønland. De bor i det her fine hus med en dejlig lille have, hvor Passepartout kan holde. Og så har de fået bygget en ny udendørs pizzaovn, som vi skal afprøve! I sommer har de sejlet i kajak fra Sisimiut til Ilulissat, og vi deler mange oplevelser og drømme, der bliver udvekslet denne aften.

På vej dertil gør vi dog et lille stop i byen Landshut, hvor vi vandrer lidt rundt blandt de farvestrålende husfacader og op i parken ved slottet Trausnitz. Da vi kører videre fra Landshut ned mod Rosenheim og grænsen til Østrig kommer der pludselig mørkegrønne bjerge til syne i horisonten mellem skyerne. Det er græsmarker og små landsbyer der præger dalene, og vi er kommet til Tyrol.

Og på besøg i Birgitz

September 10 in Austria ⋅ ⛅ 12 °C

Vi har endnu et besøg på programmet på vores vej gennem Alperne. Det er Alfred Sperlich og hans familie, der bor i den lille landsby Birgitz lige uden for Innspruck i Østrig, så der er ikke så langt at køre i dag. Alfred plejer at besøge Grønland med hans vandrerkammarat Günther, men hans datter Therese har også været i Tasiusaq af flere omgange, hvor hun har hjulpet Aviaja. Det er hyggeligt at gense dem begge. Therese har fået en lille pige (1 1/2 år) og Alfred og hans kone har også rejst og boet mange steder rundt omkring i verden. Derudover spiller og underviser de begge i violin, og de sidste år (siden Corona) har Alfred så lært sig selv at bygge/konstruere violin-buer! Det er et stort arbejde; består af specielt og dyrt træ fra Brasilien, der skal snittes og bøjes (under opvarmning) i form. I enderne bliver der indsat små anordninger, som strengene kan sidde fast i, og strengene skal helst være hestehalehår fra Mongolske hingste eller vallakker! Hopper duer ikke!

Ja, vi havde endnu en rigtig hyggelig dag og aften, og kunne lige få klemt Passepartout ind i deres lille gård, i den lille landsby med udsigt til Alpetoppe.

Østrig, Schweiz og Italien

September 11 in Italy ⋅ ☁️ 18 °C

Det er første gang, at vi kører længere strækninger på de små veje i Østrig, og det er faktisk flot, synes vi. Landskabet består af brede, grønne dale med græsmarker, og der hvor dalene slutter, bliver det meget hurtigt stejlt med flotte grå bjergtoppe. De små landsbyer ligger tæt. Altid med gamle gårde og kostalde lige ud til gaden. Traktorer kører op og ned af de stejle gader i byerne, og blomster i altankasser pryder alle husfacader. Og så er der to typer af kirketårne: enten det maget smalle, og spidse, - eller løgkuplen. Det skifter nærmest i hver anden landsby, så man kunne få den tanke, at der bare har været to kirkearkitekter i sin tid, som har konkurreret indbyrdes om at bygge flest kirker!

Da vi senere kommer ind i Schweiz, er det ikke helt det samme. Selvom vi fortsat holder os ude af motorvejene, er det bare ikke lige så charmerende. Bebyggelsen ændrer karakter, færre landsbyer og mere moderne hotelbyggeri. Måske hænger det også sammen med, at vi kører mod St. Moritz, der er kendt, som der, hvor de rige holder til. Pludselig kører vi langs med golfbaner og en landingsbane til privatfly, og der bliver langt mellem græssende køer!

Det er den italienske del af Schweiz, og grænsen bugter sig lidt tilfældigt mellem de to lande, men vi slutter dagen med at køre ind i Italien gennem passet Maloja og byen Castasegna. Og med ét er vi nede i det hektiske Italien med trafik og hasarderede overhalinger. Det slår bare aldrig fejl! Vi kører langs med den store Como sø, og nu er der næsten bebyggelse ud i ét, og meget langt mellem charmerende landsbyer, men der er dog et par stykker med små stenhuse og skiffertage.

Vi ender ved en lille sø ude i lidt skov. Det er blevet fugtigt og varmt igen. Vi er nede i 200 meters højde efter at have snust til den klare og kølige alpeluft. I morgen kører vi mod Frankrig!

Col de l'Agnel - Frankrig

September 12 in France ⋅ ☀️ 3 °C

Vi fortsatte hvor vi slap i går, på smalle italienske veje mellem bebyggelse og langs søer - nu Luganosøen. Men det kan bare ikke anbefales med en autocamper her i Norditalien, hvis man gerne vil køre langsomt og have udsyn! Så ved Varese nordvest for Milano overgav vi os, og kørte ind på motorvejen. Straks blev vi belønnet med et glimt af den store sø Maggiore og sneklædte toppe fra Matterhornmassivet i baggrunden, og der var også noget mindre stress og trafik, så det kan altså klart anbefales i dette område af Italien.

Snart bevægede vi os ned over den flade Po-slette, hvor de gule rismarker endnu venter på at blive høstet. Vi kørte syd om Torino via Asti, Alba og Bra, da vi sigtede mod passet Col d’Agnel, der fører ind til Frankrig i Queyras-området, som vi kender så godt. Oprindelig havde vi regnet med at skulle over grænsen oppe i Savoie, men vejrudsigten for de næste dage er bedre hernede. Længere mod nord skal der komme sne og regn, hvor der her i Queyras bare skal være koldt og blæsende - men klart og sol. Nu får vi se om det holder? Men derfor fortsatte vi på tværs mod vest, hvor vi pludselig kom igennem et flot bakket landskab med massevis af vinmarker, inden vi kørte op ad den lange dal, hvor floden Vareita løber i bunden, og som ender med den sidste lille landsby; Chianale.

I de sidste hårnålesving før passet Col d’Agnel så vi de første murmeldyr, og utroligt nok også en lille familie stenbukke, lige på vejen! Så kom den ensomme top Mont Viso til syne, og vi kørte ned i Frankrig (bare lige på den anden side af passet) for at få aftensol så længe som muligt. Det er blæsende og 1 grad udenfor nu! Det er ikke mange dage siden vi lå og svedte i 30 grader.

Pic de Camantran 3.025 m.

September 13 in France ⋅ ⛅ 5 °C

Minus 4 grader kom den ned på i nat, og det var stadig frost i morges, da vi klædte os på til vores første vandretur. Det kriblede ellers lidt i tæerne på mig, at gå på toppen med det fine navn; Pain du Sucre, der ligger lige nord for passet Col d’Agnel, hvor vi holdt i nat. Men da vi begge har haft lidt knæproblemer i vinter og forår, har vi lovet os selv ikke at lægge for hårdt ud med højdemeter i år, og derfor faldt valget på toppen syd for passet; Pic de Camantran. Det var stadig en 3.000 meter top, men når vi starter i 2500 meter er det ikke så slemt.

Og hvor var det dog skønt bare at komme ud at gå i den her klare luft og med udsyn igen! Vi nød det i fulde drag, selvom det var blæsende koldt, og vi var pakket ind, næsten som var vi i Grønland om vinteren! På vej op tænkte vi: at det her er rigtigt stenbukketerræn, men det var svært at se noget i den skarpe sol og skyggerne. På vej ned viste to hunner sig, sikkert med unger, som vi bare ikke så, da de er så godt kamufleret i stenene.

Vi kørte lidt ned i dalen, for at slippe for den værste kulde i nat. Er kørt op til den flotte landsby Saint-Veran, som stadig ligger højt (ca 2.000 m.), men det skulle gerne blæse mindre i morgen, og så håber vi på endnu en flot vandredag.