Peru
Saña

Hallo Peru!

November 9, 2022 in Peru ⋅ ☀️ 26 °C

Pünktlich geg die 10ni isch eusi Busfahrt beendet gsi und mir sind in Chiclayo ahcho. Nachem chliine süesse Cuneca simmer ih dere riise Metropole grad wieder chli überforderet gsi. Mir hend euse letzte Dollarschii ih die peruanischi Sols gwechsled, dass mer gnueg Geld für es Taxi is Zentrum hend. Doch es Taxi isches nid würklich gsi. Es isch sones TucTuc gsi, wos eusses Gepäck uf de Rücksitz gschnallt hend. Z‘Dritte hemmer chum Platz gha det druf und ich bin halbe dusse gsi. S‘Verchehrchaos chammer mit Ecuador aunid vergliiche. Spure gits kei und es hett es maximals gehuupe geh immer. Im Zentrum acho simmer zersch ih euses Hostel go iihchegge. Sie ahde Rezeption het kei Ziit verloore zum eus grad eh Tour für de Tag z‘bueche. Also hemmer eus churz umzoge und scho isch de Tourguide det gstande. Mir sind zum nögste Dörfli gfahre Lambayeque und hend det es Museum bsuecht über d‘Moche Periode, wo no vor de Incas gsi isch und am Namittag simmer no zu de Usgrabigsstätt gfahre. Geg die 7ni am Abig simmer den wieder in Chiclayo abgsetzt worde. Mir sind denn grad as Busterminal go Billet für morn nach Trujillo go poste. Ufem Rückweg hemmer na es Resti gsuecht, da vorallem ich sehr fest hunger vo dem lange Tag gha han. Mir hend den eh chliini Pizzeria gfunde und hend 2 Pizzas bstellt. Die Pizzas sind aber so unglaublich chlii gsi. Gfühlt wio so es Piccolini vo Buittoni. Sehr entüscht hemmer ufem Heiweg binere Bäckerei na es Stück Oreocheesecake kauft, wo mer im Hostelzimmer no gschletzt hend. Müed vo dem laange Tag, simmer denn ihpfuusedRead more

9-7 Sipan rustdag

July 9, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 24 °C

's Morgens het museum. Bijna alles ook in het Engels en de film is engels ondertiteld. Fijn, al ben ik nu al de naam kwijt van de cultuur waar het over ging (Mochica, stond op een foto). Een man-made pyramide, die nu helemaal geërodeerd is, en veel graven in een bouwwerk, plus alle mooie voorwerpen die meegegeven waren. De lunch bestaat uit macaronie omdat we geen brood hebben, mét vos! Daarna de pyramide en de tombes zelf. Indrukwekkend. Op de terugweg alvast oorbellen gescored! Daarna luieren bij de tent, het is hier heerlijk rustig, ondanks best wat bezoekers. En veel vogels, die vooral goed te horen zijn. Ondanks "winter" ('s middags is de zon weer doorgekomen, dus ik zit in de schaduw) alle bomen vol in blad. Toch leuk, het determineren lukt toch slecht.
      Avondeten is een happening: restaurant wat we wilden is dicht (oh bedoelde hij dat met "op reis"), we kopen een blikje vis voor bij de toastjes. Zijn we weer bij de ingang van het museum, fietst er iemand langs met een grote mand. Ik zeg voor de gein: die komt broodjes brengen. Die man ziet mij naar de mand kijken, komt terug: broodjes!
      We doen lekker dat kleine paprikaatje door de tonijn, alleen dat blijkt de heetste peper van de hele aardbol te zijn. Jemig.
      Op weg naar bed 2 holenuilen. Wauw.

8-7 Sipan

July 8, 2018 in Peru ⋅ 🌙 17 °C

Ik slaap laat in omdat er aldoor mensen de parkeerplaats op blijven komen. Ik wil gewoon zo niet slapen, toch een klein knauwtje van ons vorige avontuur aan een kust. Om half elf gaat eindelijk de poort dicht (zou om 8 uur). Ik ben meteen onder zeil.
      Wel om 6 uur wakker helaas. Ik rek het nog een beetje en om 7 uur ga ik koffie zetten met mijn nieuwe omnilite. Hij doet het.
      Om 9.15 zijn wij bijna klaar om te vertrekken, de poort zou om 9 uur open gaan, maar niemand te zien. Met wat wrikken krijg ik hem zelf open en om half tien rijden we weg.
      Het begint met 18 km. vuilnisbelt, da's een beetje jammer, al ben ik blij dat we dit niet 200 km. hebben gedaan. De archeologische site waar we voor om gefietst zijn is een no have. Er zijn rechthoeken afgezet met licht zand en er staan borden met letters, maar dat kan net zo goed een test stuk zijn voor graan wat nog moet worden ingezaaid, of een a.s. Vinexwijk zoals we later zien.
      Nog een stukje door Chiclayo op zoek naar brood en beleg; lauw loene. Wel avond eten, we betalen iemand om op onze fietsen te letten terwijl wij shoppen. Toch een klein knauwtje......
      Daarna slaan we oost af, na een paar km. een restaurant met lekker eten en Wifi. Helemaal leuk.
      En daarna wordt het steeds mooier! Weg rustiger, minder afval, af en toe een bergje in zicht, akkertjes.
      We belanden zoals gepland met I-overlander, op het terrein van het museum in Sipan, waar we mogen kamperen, als we willen zelfs 2 nachten. De toiletten blijven open voor ons. De eerste persoon die ongevraagd uitlegt waarom ze ons paspoort wil zien, helemaal fijn. Uit eten naast het museum. Weer lekker (knoflook in de rijst doet wonderen).

Huaca Rajada

March 7, 2017 in Peru ⋅ ☁️ 23 °C

Some good stuff, but the really good stuff is was kept at Museo Tumbas Reales de Sipan which we went to afterwards. Unfortunately no photos were allowed there. But it was good. ..trust me.

Saña, Sana