Peru
Lambayeque

Here you’ll find travel reports about Lambayeque. Discover travel destinations in Peru of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

7-7 Pimentel

July 7 in Peru

Voorspoedige trip met de bus. Om 1 uur "s nachts door de douane. In Ecuador 6 man, aan de Peruaanse kant 2. En dan toch in 1 uur 4 bussen wegwerkenm respect.
    Voor die tijd geslapen, daarna weer geslapen, viel niets tegen.
    Keurig om 12 uur in Chiclayo, soles pinnen (kunnen er echt maar 400 per keer?), boodschappen en dan ri. zee voor de "camping", gevonden op onze nieuwe app I-overlander. Is een parkeerplaats inderdaad, maar we kunnen er staan.
    Daarna koffie, en een fles wijn in een tentje wat wél wifi heeft. Veel gegoogle, maar nu hebben we een plan voor de komende dagen. Spannend.

15-7 Olmos

July 15 in Peru

Na het afscheid van de volgende leuke hond (lompie, omdat het nog zo'n puber is) en helaas niet van de leuke kat die gisteravond de hele tijd op schoot heeft liggen spinnen, volgen we de Panamerican naar het noordoosten. Hij wordt gelukkig steeds rustiger. Apart hoor, door zo'n woestijn, droge rivieren, dichter bij de bergen af en toe pas een beetje water. Het fietst lekker, ondanks wind tegen en vaag klimmen. Alleen na tweeën wordt het ff erg warm. Dan ook net de enige klim van 5%. Goed te doen dus. Alles is ook dichterbij dan gedacht, voor de verandering best leuk.
    Hotel is schoon en de douche zalig.
    Olmos is 1 grote markt, gelukkig smeerkaas gevonden. Met de chocoladepasta gaat het niet goed aflopen, maar ananasjam is ook lekker. Let ff op het stoplicht bij de laatste foto 😁

12-7 Pagora: Tucumbe

July 12 in Peru

Geholpen met 3 paarden poetsen en goed spieken met opzadelen. Het is heel ander tuig dan bij ons. Te paard naar een pyramide van Tucumbe. Het zijn pasopaarden, die lopen in telgang. Had ik het in Ecuador toch goed gezien. Maar dat zit lekker zeg! Dat we die andere paarden nog aanhouden snap ik niets van. Bovenop en rond de pyramide liggen gewoon allemaal scherven van 1500 jaar geleden. Bizar. We hebben ze aangeraakt!
    Waarschijnlijk zijn we ook door het "petryfied forest" gekomen, maar geen fossiel gezien, wel veel dode bomen. En onze holenuil is inderdaad een holenuil en we hebben nu gezien waarom ze zo heten! Supergaaf. Niet heel veel foto"s want ik zat nog op Geronimo en die was aan het draaien.
    's Middags luieren bij de tent na almuerzo in het dorp.

6-7 Bye bye Ecuador

July 7 in Peru

De site van de bussen werkt natuurlijk weer niet goed, dus we fietsen naar het busstation om te boeken. De dure stoelen zijn uitverkocht, maar we willen allebei niet nog een dag in Guayaquil blijven. Dus de stoelen die maar tot 140 kunnen ipv 160.
    Daarna de kamer leeg en vervolgens naar het winkelcentrum.
    Daarna de rest van de middag hangen we bij het zwembad van Mundial. We zijn vroeg op het station waar we de fietsen en tassen afgeven. Keurig bonnetjes overal voor.
    Dan een lekker broodje en een moccacino met brownie/chocolademuffin. Heerlijk.
    En dan: bye bye Ecuador. Fijn dat we zo'n prima tijd hadden in Cuenca, maar het is klaar. Wordt vervolgd in Peru!

14-7 Jayanca: Túcume

July 14 in Peru

Karin wil graag nog een dag blijven, ik heb geen zin om een hele dag bij de tent te hangen, dus fiets ik naar Túcume. Dank je wel Karin: bijna het mooiste wat ik gezien heb: een opgegraven piramide met muurversieringen. Práchtig! Best een stukje lopen erheen, schoot niet op vanwege de fantastische vogels😊. Een kolibrie, volgens mij met een knalrode kop, maar het ging zó snel. Gaaf.
    De schoolklas die achter mij begon toen ik het laatste bord aan het lezen was (jawel: Engelse vertaling!) stond al weer buiten voordat ik klaar was met lezen.
    En toen heb ik nog een rondje gedaan, voor het betere nagenieten.
    Op de weg terug zie ik een paadje naar rechts, loop ik tussen piramides die ze nog aan het opgraven zijn. Bleek alleen niet de bedoeling. Ik werd op een veel plezieriger manier terug gefloten dan in Guayaquil. Toch leuk wat gezien.
    Op zoek naar smeerkaas vind ik bruine broodjes. Gelukkig maar, want het ontbijt van vanochtend was een foutje. We vonden het al raar, kamperen met ontbijt.
    's Middags staan de glijbanen aan, ik ben 2 keer van de blauwe geweest en veel van de gele. Ook samen met Karin, ging knetterhard. Lachen!
    Daarna vogels zoeken met de poster die ik bij de piramide heb gekregen.

9-7 Sipan rustdag

July 9 in Peru

's Morgens het museum. Bijna alles ook in het Engels en de film is engels ondertiteld. Fijn, al ben ik nu al de naam kwijt van de cultuur waar het over ging (Mochica, stond op een foto). Een man-made pyramide, die nu helemaal geërodeerd is, en veel graven in een bouwwerk, plus alle mooie voorwerpen die meegegeven waren. De lunch bestaat uit macaronie omdat we geen brood hebben, mét vos! Daarna de pyramide en de tombes zelf. Indrukwekkend. Op de terugweg alvast oorbellen gescored! Daarna luieren bij de tent, het is hier heerlijk rustig, ondanks best wat bezoekers. En veel vogels, die vooral goed te horen zijn. Ondanks "winter" ('s middags is de zon weer doorgekomen, dus ik zit in de schaduw) alle bomen vol in blad. Toch leuk, het determineren lukt toch slecht.
    Avondeten is een happening: restaurant wat we wilden is dicht (oh bedoelde hij dat met "op reis"), we kopen een blikje vis voor bij de toastjes. Zijn we weer bij de ingang van het museum, fietst er iemand langs met een grote mand. Ik zeg voor de gein: die komt broodjes brengen. Die man ziet mij naar de mand kijken, komt terug: broodjes!
    We doen lekker dat kleine paprikaatje door de tonijn, alleen dat blijkt de heetste peper van de hele aardbol te zijn. Jemig.
    Op weg naar bed 2 holenuilen. Wauw.

8-7 Sipan

July 8 in Peru

Ik slaap laat in omdat er aldoor mensen de parkeerplaats op blijven komen. Ik wil gewoon zo niet slapen, toch een klein knauwtje van ons vorige avontuur aan een kust. Om half elf gaat eindelijk de poort dicht (zou om 8 uur). Ik ben meteen onder zeil.
    Wel om 6 uur wakker helaas. Ik rek het nog een beetje en om 7 uur ga ik koffie zetten met mijn nieuwe omnilite. Hij doet het.
    Om 9.15 zijn wij bijna klaar om te vertrekken, de poort zou om 9 uur open gaan, maar niemand te zien. Met wat wrikken krijg ik hem zelf open en om half tien rijden we weg.
    Het begint met 18 km. vuilnisbelt, da's een beetje jammer, al ben ik blij dat we dit niet 200 km. hebben gedaan. De archeologische site waar we voor om gefietst zijn is een no have. Er zijn rechthoeken afgezet met licht zand en er staan borden met letters, maar dat kan net zo goed een test stuk zijn voor graan wat nog moet worden ingezaaid, of een a.s. Vinexwijk zoals we later zien.
    Nog een stukje door Chiclayo op zoek naar brood en beleg; lauw loene. Wel avond eten, we betalen iemand om op onze fietsen te letten terwijl wij shoppen. Toch een klein knauwtje......
    Daarna slaan we oost af, na een paar km. een restaurant met lekker eten en Wifi. Helemaal leuk.
    En daarna wordt het steeds mooier! Weg rustiger, minder afval, af en toe een bergje in zicht, akkertjes.
    We belanden zoals gepland met I-overlander, op het terrein van het museum in Sipan, waar we mogen kamperen, als we willen zelfs 2 nachten. De toiletten blijven open voor ons. De eerste persoon die ongevraagd uitlegt waarom ze ons paspoort wil zien, helemaal fijn. Uit eten naast het museum. Weer lekker (knoflook in de rijst doet wonderen).

Op aangeven van I-overlander stoppen we na 3 km. alweer, want daar kan je kamperen bij een zwembad. Omdat het vrijdag de dertiende is, beginnen we met een miezertje en is het fris.
    Wát een complex, en waarom hier?
    Maar goed, in het zwembad zoeken we naar de gaatjes in onze matrasjes, Karin met succes, ik tevergeefs. Daarna gaat Karin zwemmen, ik vind het te koud.
    Daarna de dierentuin. Mwah, wel grote hokken maar ook een aapje alleen. De zon breekt door en de glijbaan gaat open. Zo zwemmen!
    Tegen de tijd dat ik er in lag stond de glijbaan al weer uit😣
    Eind van de middag naar het dorp waar we *eindelijk" weer een frietje vinden, ik kreeg ontwenningsverschijnselen. Ik geniet van het gedoe en alle tuctucs. We vinden ook negerzoenen!
    's Avonds rum-cola onder weer zo'n mooie sterrenhemel met een mega aanhalige kat.

Denken wij aldoor dezelfde vogels te zien, is de één mét oogstreep en de ander zonder. En de één lacht je uit terwijl zijn toonhoogte zakt, de ander blijft op toon. Allebei ovenvogels, dat dan weer wel.
    Wij hoorden alleen dat we uitgelachen werden.
    De andere vogels moet ik nog zoeken.

Lambayeque, Lambayeque Jach’a Suyu, Рэгіён Ламбаеке, Ламбайеке, Regió de Lambayeque, Departemento Lambayeque, Lambayequen alue, Région de Lambayeque, Region Lambayeque, Regione di Lambayeque, ランバイエケ県, ლამბაიეკეს რეგიონი, Regio Lambaiecensis, Lambajekės departamentas, Ламбајеке, Wilayah Lambayeque, Tlālxeliuhcāyōtl Lambayeque, Lambayeque-regionen, لالامبیاکوی, Lampalliqi Suyu, Ламбаеке, แคว้นลัมบาเยเก, 兰巴耶克大区