Peru
Lambayeque

Here you’ll find travel reports about Lambayeque. Discover travel destinations in Peru of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

15-7 Olmos

July 15 in Peru

Na het afscheid van de volgende leuke hond (lompie, omdat het nog zo'n puber is) en helaas niet van de leuke kat die gisteravond de hele tijd op schoot heeft liggen spinnen, volgen we de Panamerican naar het noordoosten. Hij wordt gelukkig steeds rustiger. Apart hoor, door zo'n woestijn, droge rivieren, dichter bij de bergen af en toe pas een beetje water. Het fietst lekker, ondanks wind tegen en vaag klimmen. Alleen na tweeën wordt het ff erg warm. Dan ook net de enige klim van 5%. Goed te doen dus. Alles is ook dichterbij dan gedacht, voor de verandering best leuk.
    Hotel is schoon en de douche zalig.
    Olmos is 1 grote markt, gelukkig smeerkaas gevonden. Met de chocoladepasta gaat het niet goed aflopen, maar ananasjam is ook lekker. Let ff op het stoplicht bij de laatste foto 😁

14-7 Jayanca: Túcume

July 14 in Peru

Karin wil graag nog een dag blijven, ik heb geen zin om een hele dag bij de tent te hangen, dus fiets ik naar Túcume. Dank je wel Karin: bijna het mooiste wat ik gezien heb: een opgegraven piramide met muurversieringen. Práchtig! Best een stukje lopen erheen, schoot niet op vanwege de fantastische vogels😊. Een kolibrie, volgens mij met een knalrode kop, maar het ging zó snel. Gaaf.
    De schoolklas die achter mij begon toen ik het laatste bord aan het lezen was (jawel: Engelse vertaling!) stond al weer buiten voordat ik klaar was met lezen.
    En toen heb ik nog een rondje gedaan, voor het betere nagenieten.
    Op de weg terug zie ik een paadje naar rechts, loop ik tussen piramides die ze nog aan het opgraven zijn. Bleek alleen niet de bedoeling. Ik werd op een veel plezieriger manier terug gefloten dan in Guayaquil. Toch leuk wat gezien.
    Op zoek naar smeerkaas vind ik bruine broodjes. Gelukkig maar, want het ontbijt van vanochtend was een foutje. We vonden het al raar, kamperen met ontbijt.
    's Middags staan de glijbanen aan, ik ben 2 keer van de blauwe geweest en veel van de gele. Ook samen met Karin, ging knetterhard. Lachen!
    Daarna vogels zoeken met de poster die ik bij de piramide heb gekregen.

Op aangeven van I-overlander stoppen we na 3 km. alweer, want daar kan je kamperen bij een zwembad. Omdat het vrijdag de dertiende is, beginnen we met een miezertje en is het fris.
    Wát een complex, en waarom hier?
    Maar goed, in het zwembad zoeken we naar de gaatjes in onze matrasjes, Karin met succes, ik tevergeefs. Daarna gaat Karin zwemmen, ik vind het te koud.
    Daarna de dierentuin. Mwah, wel grote hokken maar ook een aapje alleen. De zon breekt door en de glijbaan gaat open. Zo zwemmen!
    Tegen de tijd dat ik er in lag stond de glijbaan al weer uit😣
    Eind van de middag naar het dorp waar we *eindelijk" weer een frietje vinden, ik kreeg ontwenningsverschijnselen. Ik geniet van het gedoe en alle tuctucs. We vinden ook negerzoenen!
    's Avonds rum-cola onder weer zo'n mooie sterrenhemel met een mega aanhalige kat.

Denken wij aldoor dezelfde vogels te zien, is de één mét oogstreep en de ander zonder. En de één lacht je uit terwijl zijn toonhoogte zakt, de ander blijft op toon. Allebei ovenvogels, dat dan weer wel.
    Wij hoorden alleen dat we uitgelachen werden.
    De andere vogels moet ik nog zoeken.

7-7 Pimentel

July 7 in Peru

Voorspoedige trip met de bus. Om 1 uur "s nachts door de douane. In Ecuador 6 man, aan de Peruaanse kant 2. En dan toch in 1 uur 4 bussen wegwerkenm respect.
    Voor die tijd geslapen, daarna weer geslapen, viel niets tegen.
    Keurig om 12 uur in Chiclayo, soles pinnen (kunnen er echt maar 400 per keer?), boodschappen en dan ri. zee voor de "camping", gevonden op onze nieuwe app I-overlander. Is een parkeerplaats inderdaad, maar we kunnen er staan.
    Daarna koffie, en een fles wijn in een tentje wat wél wifi heeft. Veel gegoogle, maar nu hebben we een plan voor de komende dagen. Spannend.

12-7 Pagora: Tucumbe

July 12 in Peru

Geholpen met 3 paarden poetsen en goed spieken met opzadelen. Het is heel ander tuig dan bij ons. Te paard naar een pyramide van Tucumbe. Het zijn pasopaarden, die lopen in telgang. Had ik het in Ecuador toch goed gezien. Maar dat zit lekker zeg! Dat we die andere paarden nog aanhouden snap ik niets van. Bovenop en rond de pyramide liggen gewoon allemaal scherven van 1500 jaar geleden. Bizar. We hebben ze aangeraakt!
    Waarschijnlijk zijn we ook door het "petryfied forest" gekomen, maar geen fossiel gezien, wel veel dode bomen. En onze holenuil is inderdaad een holenuil en we hebben nu gezien waarom ze zo heten! Supergaaf. Niet heel veel foto"s want ik zat nog op Geronimo en die was aan het draaien.
    's Middags luieren bij de tent na almuerzo in het dorp.

6-7 Bye bye Ecuador

July 7 in Peru

De site van de bussen werkt natuurlijk weer niet goed, dus we fietsen naar het busstation om te boeken. De dure stoelen zijn uitverkocht, maar we willen allebei niet nog een dag in Guayaquil blijven. Dus de stoelen die maar tot 140 kunnen ipv 160.
    Daarna de kamer leeg en vervolgens naar het winkelcentrum.
    Daarna de rest van de middag hangen we bij het zwembad van Mundial. We zijn vroeg op het station waar we de fietsen en tassen afgeven. Keurig bonnetjes overal voor.
    Dan een lekker broodje en een moccacino met brownie/chocolademuffin. Heerlijk.
    En dan: bye bye Ecuador. Fijn dat we zo'n prima tijd hadden in Cuenca, maar het is klaar. Wordt vervolgd in Peru!

"Wahrscheinlich wird unter Reisenden nirgendwo so schamlos übertrieben, beschönigt, erfunden und gelogen wie bei der Schilderung von Großtaten, die man in weiter Ferne unter unüberprüfbaren Bedingungen vollbracht hat." Das schreibt Matthias Politycki in seinem sehr klugen und gut lesbaren Buch "Schrecklich schön und weit und wild: Warum wir reisen und was wir dabei denken". Und natürlich kann man auch mit Bildern schwindeln. Denn zugegebenermaßen: so schön, wie auf den Bildern, war es heute gar nicht. Im Gegenteil: Hier in der Disierto de Sechura im Westen Perus schreit einen die Armut an, und das sichtbare Zeichen dafür ist - wie bereits gestern beschrieben - stinkender Unrat rechts und links der Routa 1N. Wohlgemerkt: Das betrifft die gesamten 200km von Piura nach Chiclayo. Auch fahrerisch vollbringen wir keine Großtaten - es geht immer geradeaus. Allenfalls der starke Wind muss ausgeglichen werden, er erfordert selbst bei kurvenloser Fahrt eine leichte Schräglage und erhöht den Benzinverbrauch von 3,5 auf 5,0 l pro 100km.

Wenn man so ereignislos dahinfährt, hat man viel Zeit zum Grübeln. Wie zweifelhaft ist eigentlich unsere Dieseldiskussion, wenn hier alles in Dreck und Chaos versinkt? Wir befassen uns in D mit den falschen Dingen und vernichten dabei unseren Wohlstand. Und zugleich tun wir wenig, um auf globaler Ebene die Lebensqualität zu verbessern. Denn so, wie sich das hier darstellt, wird das nichts mit einem besseren Leben in Peru. Jedenfalls sieht es hier nicht gerade nach Aufbruch und Entwicklung aus.

Zurück in den Motorradalltag, denn tatsächlich stellt sich mittlerweile so etwas wir Routine ein. Beginnt unsere Fahrt noch mit zumindest ein bisschen Grünzeug, verabschieden sich Baum und Strauch mit zunehmender Fahrtdauer. Wir halten am verlassensten Ort der Welt für einen Trinkstopp (Hauptbild und Bild 2), und dann noch einmal mitten auf der Straße bzw. mitten in der Wüste, um der Trostlosigkeit ein paar skurrile Fotos zu entreißen. In der Nähe von Chiclayo gibt es an der Küste Lunch. Der Fisch ist (hoffentlich) frisch, zumindest können wir beobachten, wie am Strand so einiges aus dem Meer gezogen und direkt vor Ort entschuppt und gesäubert wird. (Mein) Highlight des Tages ist ein äußerst ernsthaftes und geschäftstüchtiges Mädchen, das zu uns an den Tisch kommt und allerlei Spielzeug feilbietet. Unser Tourguide Marc läßt sich alles erklären, und wir kaufen ein paar Kleinigkeiten. Wie alt mag sie sein? Warum ist das Kind nicht in der Schule?

Sozusagen als Bonusfootprint und ohne großen Text, hier noch einige gesammelte Bilder, die zeigen, was sich so alles auf den Straßen Südamerikas tummelt. Aber ich möchte mich nicht mit fremden Federn schmücken, der Dank gilt allein Katrin, die all diese schönen Aufnahmen als Martins Sozia vom Bike aus geschossen hat. Großartig, Katrin!

Lambayeque, Lambayeque Jach’a Suyu, Рэгіён Ламбаеке, Ламбайеке, Regió de Lambayeque, Departemento Lambayeque, Lambayequen alue, Région de Lambayeque, Region Lambayeque, Regione di Lambayeque, ランバイエケ県, ლამბაიეკეს რეგიონი, Regio Lambaiecensis, Lambajekės departamentas, Ламбајеке, Wilayah Lambayeque, Tlālxeliuhcāyōtl Lambayeque, Lambayeque-regionen, لالامبیاکوی, Lampalliqi Suyu, Ламбаеке, แคว้นลัมบาเยเก, 兰巴耶克大区