Philippines
Daracotan Island

• Day 3–8

February 21 on the Philippines ⋅ 🌬 29 °C

Einfach traumhaft schön hier auf der kleinen Insel.

Außer das ich heute Morgen um 5.oo vom Geschrei eines Schweinchens das getötet wurde geweckt worden bin...aber ja ..es hatte sicherlich ein schöneres Leben hier als manch andere Schweinchen..Read more

Expedition Tag 3 Ankunft El Nido

July 20, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 29 °C

Heute war der letzte Tag der Expedition. Wir sind wieder tolle Spots angefahren und haben viele Wasserschildkröten und Seesterne gesehen. Auch einen Stachelrochen haben wir gesehen. Das Boot ist 2 stöckig und so. It waren wir die letzten beiden Tage während der Fahrt oben an Deck zum Sonnen. Wenn man da so liegt und um sich rum die wunderschönen Inseln vorbei ziehen kann man das alles gar nicht so richtig glauben. So schön die Tour auch war, wir sind trotzdem froh wieder richtig duschen zu können und eine Klimaanlage zu haben. Ganz viele von der Tour sind im selben Hostel somit werden wir alle zusammen noch bisschen Zeit gemeinsam verbringen.Read more

Dag 5 - Bumpy road to paradise

October 1, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 30 °C

Vandaag verlieten we ons eerste verblijf “Mahogany Beach Resort”. Wat we inmiddels al ‘thuis’ begonnen te noemen.

De wekker ging rond 8:15 uur en Rens draaide zich nog zo’n 5x om. Ik was zelf al vroeg wakker. Duidelijk nog steeds een beetje last van de jet lag want normaal gesproken ben ik degene die aaaaltijd langer in bed ligt.

Na een heerlijk ontbijt (Rens croissants en Sharona rijst, beef en ei) pakte we onze koffers. We hingen nog wat aan het zwembad en liepen zo’n 200 meter naar een klein winkelstraatje om een koffietje te drinken. En zonnebrand crème in te slaan. We namen het zekere voor het onzekere en kozen factor 85. Waar de eerste dagen een afwisseling waren van regen en zon, zijn de afgelopen 2-3 dagen zonovergoten en is er niet tegenop te smeren.

Om 13 uur werden we vervolgens opgehaald om naar Dryft Daracotan Island te gaan. Een onbewoond eiland waar we 2 nachten gaan slapen in een schattig hutje. Althans dat hoopten we op dat punt nog.

Samen met een Frans stel wonend in China stapte we in de auto. 45 minuten rijden zou het zijn. En dan nog 15 minuten met een bootje.

Rijdend over de “gewone” weg (er ligt op het eiland 1 fatsoenlijke weg door het midden van het eiland heen) viel het ons al op dat de auto flinke vering had. We stuiterden erop los. En zelfs Rens begon een beetje groen te zien. We vonden de vering behoooorlijk overdreven. Net als de lange broek van de Franse madamoiselle.

Na zo’n 30 minuten rijden moesten we de weg af. En toen begon het avontuur pas echt. Na enkele minuten was onze verontwaardiging over de vering in de auto als sneeuw voor de zon verdwenen.

De auto moest over een lang slinger pad, met enorme gaten in de weg en enorme stenen op de weg. Ondanks dat de chauffeur deze route élke dag rijdt stond het zweet op z’n voorhoofd. En in de bilnaad van de poemelige Francaise. Wij blij dat we niet zelf achter het stuur zaten. Hoewel Rens er van overtuigd was dat de Volvo hier makkelijk overheen had gekund.

Vol ontzag reden we langs kleine local dorpjes en gemeenschappen. Overvallen door een gevoel van nederigheid. Deze mensen hebben eigenlijk maar weinig, vaak niet eens een fatsoenlijk dak boven het hoofd. Toch glimlachte iedere lokale voorbijganger zijn drie overgebleven tanden bloot en hielpen ze de chauffeur soms bij wat ingewikkelde bochten.

Wat hebben we het toch goed. Dankbaarheid overheerste.

Na zo’n 20-30 minuten kwam de bumpy road tot een eind. We kwamen aan bij de zee en daar lag een boot op ons te wachten. Het onbewoonde eiland konden we al zien.

Koffers en tassen op de boot. Wij op de boot. Nog wat ingrediënten voor de kok mee. En we konden gaan.

Aangekomen op het eiland keken we onze ogen uit. We hadden allebei nog nooit zoiets moois gezien. Op het strand stonden zo’n 10 tentjes en 10 houten hutjes. In het midden stond een enorme houten “dome”. Waar we vriendelijk ontvangen werden met een glas kokoswater.

Ze deelde met ons de huisregels en bijzonderheden:

- AUB geen wc papier door de plee
      - Er is hier GEEN verbinding dus bereid je voor op een digital detox (ik typ het verslag dus nu ook in m’n notitie)
      - Aan de bar kun je geen soft drinks bestellen. Vanuit respect voor de natuur (en eventuele vervuiling) en opnieuw nam ze de woorden “en dat is gelijk ook een fijne detox” in de mond.
      - Elke dag is er ontbijt, lunch, snack time en diner
      - Je kunt gratis gebruikmaken van (bord)spelletjes, boeken en snorkels.
      - Elke dag zijn er yoga klasjes om 7:30 en 16:00 uur.

Dat was het zo’n beetje.

We werden naar ons hutje gebracht. Wow, wat een geweldig ding. Geen woorden voor eigenlijk, dus kijk maar gewoon de foto’s.

We gingen eerst even chillen in de lounge. Onder het genot van de snack van vandaag: zoete aardappel frietjes.

Vervolgens zijn we gaan snorkelen in de zee en nog een paar mooie visjes gespot. We gingen zo op in de onderwaterwereld dat ik ineens op keek en zag dat we heeeel ver van de kust waren afgedreven. Ik vroeg aan Rens of we terug konden gaan zwemmen want ik was inmiddels aardig vermoeid en het terugzwemmen zag eruit als een flinke tocht. Dat was het ook. Met verzuurde schouders en buiten adem kwamen we weer aan op de kust. Rens licht snikkend want weer bang.

Na een verfrissende douche, keken we naar de zonsondergang en schoven we aan bij het restaurant voor het diner.

Alles is zo ontzettend vers en gezond. Heerlijk! We aten de lekkerste tonijn ever als voorgerecht. En daarna kip in kokosmelk en een gestoomde witte vis. Als dessert haver bananenkoekjes.

Nu hangen we allebei in een hangmat. Moe, voldaan, dankbaar en gelukkig. Het was een geweldige dag. En we kunnen niet wachten om morgen het eiland verder te verkennen.

En ohja, de lange Franse broek is inmiddels ingewisseld voor een kort zwart broekje.

Dag 6 - Een scheepswrak in de oceaan

October 2, 2023 on the Philippines ⋅ 🌧 29 °C

Vandaag begon na de nacht van gister. En die zat niet in het reisverslag van gister. Maar die verdient zeker een vermelding. Want zoals zo vaak eindigt een leuke dag met gedonder. Na onze aflevering ‘This is Us’ ging het lichtje rond 23:00 uit. Niet lang daarna begon het rustige getik op onze Tiki-hut om te slaan in een tropische moesson die zijn weerga niet kende. We krijgen deze vakantie echt waar voor ons geld.

De donder klapperde er zo hard op dat de keet trilde op zijn grondvesten. De wanden zijn opgetrokken uit kokos met epoxy, wat van buiten een feeëriek effect heeft, het lijken net lampionnen. Als je in de lampion licht en de bliksem om je heen slaat geeft dit een hele andere dimensie aan de ervaring van zulks een natuurgeweld kan ik je vertellen. We sprake uit dat we met niemand anders het einde der tijden hadden willen meemaken waarna we in een oppervlakkig hazenslaapje terecht kwamen. Onze lichamen hadden deze eerste nacht op zijn zachtst gezegd wat moeite met het aanpassen aan de heersende omstandigheden.

Maar aan elke nacht maakt de opkomende zon een eind en bij het krieken van de dag konden we de conclusie trekken dat onze hut de storm had doorstaan. Dat was niet te zeggen van sommige tenten, waarvan de waterdichtheid schijnbaar een grens had en dat die grens vannacht was bereikt.

Om de schrik van de nacht een plaatsje te geven lieten we ons trakteren op wentelteefjes en pannenkoeken met banaan. Dikke tien.

Vervolgens togen we vol goede moed en met de duiksnorkels onder de arm naar de rand van het oerwoud om deze te doorkruisen en aan de andere kant van het eiland op zoek te gaan naar een scheepswrak met daarop een koraalrif.

Maar met dat we de eerste stap van onze queeste wilden zetten kwam de manager van het resort naar ons toe. “Weten jullie wat jullie aan het doen zijn?” “ Zien we er zo uit?” “Jullie kunnen beter gewoon het pad nemen dat daar ligt in plaats van dwars door de jungle te gaan.” “En dat pad begint dus niet hier…?”

Het aangewezen pad slingerde vriendelijk door het bos en al snel bereikten we de overkant. Onze slippers en het flesje drinken lieten we achter op wat stenen nabij de waterlijn, dat zou wel goed gaan.

Het wrak lag 100 meter het water in en gelukkig hadden we net genoeg bereik om op Rens’ mobiel onze locatie te bepalen. Klein stukje door het ondiepe, om een bocht en dan zwem je er eigenlijk zo tegen aan… sterker nog, was het niet gewoon die uitstekende punt daar in de verte?

Bij de punt aangekomen konden we concluderen dat het wel iets onnatuurlijks in de zee was, maar geen wrak. Het leek een hutje dat van het strand de zee in was gewaaid de vorige nacht, wat niet onwaarschijnlijk was.

Goed, geen wrak. Hoe vind je een wrak in de oceaan? Speld in de hooiberg! Maar het Universum was ons weer gunstig gezind want een stuk verderop, zo’n 100 meter uit de kust, begon een toeristenschip vaart te minderen. Bingo. Er op af. Onderweg lekker snorkelen en genieten van de mooie onderwaterwereld. Grote stukken koraal in ondiep water. Prachtig.

De verhalen over het wrak waren zeker waar; een prachtige verzameling van de meest kleurrijke koralen en veel, veel vissen!! We hebben lekker rondgedobberd en besloten na een tijdje even uit te rusten op het strand. Daar was ook de kudde van de party-boot met hun begeleiders. De groep vertrok en we werden vriendelijk doch dringend verzocht om ook weer aan boord te komen. We hadden wel een beetje spijt dat we de uitnodiging hadden afgeslagen, toen we aan boord de BBQ aan zagen gaan…

Op het strand deed Rens nog een uiteenzetting over hoe het zeer onwaarschijnlijk was dat al dit koraal op natuurlijke wijze hier terecht was gekomen en dat menselijke interventie niet ondenkbaar was. Nog even terug naar het scheepswrak om vervolgens via het strand terug te lopen naar onze slippers. Er dreef er al 1 weg en de zee likte al vervaarlijk aan de andere slippers toen we aankwamen bij de stenen. Precies op tijd zullen we maar zeggen…

Een soepele weg terug door het woud zorgde er voor dat we op tijd waren voor de lunch in Dryft. “De heerlijkste pokebowl ooit.”, aldus Sharona. Dit na de heerlijkste curry, de heerlijkste spareribs, de lekkerste rijst en de lekkerste jackfruit. Ja mensen, we maken wat mee hier in het verre Oosten.

We besloten de middag te gebruiken om de batterij wat op te laden. Het is nog niet benoemd de afgelopen dagen maar het gaat eigenlijk heel slecht met Rens. Zijn gehoor holt achteruit en zijn auditieve wereld word kleiner en kleiner. De voorzichtige conclusie werd getrokken dat het of acute doofheid of een onschuldige oorontsteking was.

Heerlijk even dutten en de naderende doofheid een plekje geven. De middag werd afgesloten met een lesje yoga. Door Piper. En Allen was er ook. Het was een combi tussen iets en ying yoga. De les werd in een vergelijkbare hut als de onze gegeven. We keken uit op de oceaan waar een volgende bui zich openbaarde. We lagen net lekker in de downward facing dog toen met een enorme knal er een houten projectiel zich door het rieten dak van de hut boorde, luttele centimeters van Rens’ hoofd. De les ging daarna gewoon door want er was immers betaald en het regende nu dus zowel buiten als binnen.

De doofheid zat mij toch niet lekker en ik besloot na afloop in de centrale ruimte de manager aan te schieten of er in el Nido, op het grote eiland, een dokter was. “Ik studeer voor huisarts,”, haakte yogajuf Piper in, “Zal ik even kijken?”

“Het lijkt op een ontsteking en toevallig hadden we net de tubetje zalf gekocht. Die mag jij wel…”

Wederom hulp van Boven!

Even naar ons hutje, waar we vuurvliegen zagen en zelfs lichtgevend plankton. Heel bijzonder..!
      De dag werd compleet gemaakt met de lekkerste tonijnsteak ooit.

Rens werd nog even uit zijn droom geholpen toen de ober vertelde dat het scheepswrak er al 50 jaar lag… Na een paar heerlijke carrot cookies dropen we af en is het nu tijd om ons op te maken voor de dag van morgen, terug naar het grote eiland, terug naar de beschaving!

February 21 on the Philippines ⋅ 🌬 29 °C

Die laaaange Anreise war es dann doch wert...
      Die nächsten Tage verbringen ich in meiner kleinen Bambushütte am Strand. Hier hält man es wirklich aus... Hab 5 Nächte gebucht..vielleicht verlängere dann noch mal n paar Tage.Read more

Tao Adventure - Erster Tag, erster Teil

April 23, 2023 on the Philippines ⋅ ☀️ 29 °C

Wieder ging es früh los. Und wieder hat es sich gelohnt! Wir hatten ein tolles Boot mit einer tollen Crew und vielen netten Mitreisenden. Türkis-blaues Meer, bunte Fische, weiße Sandstrände... paradisischer kann es kaum sein.Read more

February 21 on the Philippines ⋅ 🌬 29 °C

Da ist sie nun, die GeburtstagsGesellschaft!
      Die kleine auf dem 2. Bild ist das Geburtstagskind..1 Jahr alt...
      Zu sehen sind auch die 2 schweineköpfe auf dem Tisch.. nachdem sich dann die Feier über 2 Tage hingezogen hatte, die Männer der Gemeinschaft sowas von rotze voll waren , die gleichen 10 Lieder immer und immer wieder hoch und runter gespielt wurden, über 2 Tage nicht zu vergessen..und das ganze hat sich direkt neben unserem Camp abgespielt, musste ich dann doch irgendwann zu dem LocalGuy der auch aus dem Dorf stammt und hier an der Bar/Restaurant/Rezeption (alles das gleiche) arbeitet sagen, dass das einfach nicht geht!! Die Leute kommen hier her um zu entspannen, relaxen, die Ruhe genießen..u d wenn um 12.oo die hässliche Musik nicht abgestellt wird, ich persönlich dafür sorgen werde das das geschieht. Man wird dann nämlich nach einer gewissen Zeit aggressiv bei der Szenerie die da abgelaufen ist... am Ende war dann die Musik auch kurz nach unserm Gespräch aus..und alle im Camp konnten in Ruhe und Frieden ins Bett gehen.Read more

Auf Sonnenschein folgt Regen

May 9, 2019 on the Philippines ⋅ 🌧 28 °C

Unserer erste Nacht ohne Strom und fließendes Wasser liegt hinter uns als wir bei strahlenden Sonnenschein zu unserem zweiten Tag aufbrechen. Doch das Wetter auf den Philippinen ändert sich alle drei Stunden, das behauptet zumindest der Captain. Die See ist stürmisch und am Himmel ziehen sich die Wolken zusammen weshalb wir einen längeren Stopp zur Mittagspause in einem der anderen Tao Camps einlegen. Auf dem Weg zum Camp schnorcheln wir noch an einem kleinen Bootswrack vorbei bevor uns ein wahnsinns Mittagessen an Land erwartet. Das Essen ist großartig. Wir sind jedes Mal wieder aufs Neue überrascht wie ihnen das in der kleinen Küche auf dem Boot gelingt.Read more

• Day 19–23

Darcotan

January 27 on the Philippines ⋅ 🌬 28 °C

💚 Paradies 💚
      Elektrizität nur Nachts
      Schnorcheln, Yoga, Schwimmen und geniessen.
      Eine extra Nacht for free mit Italienischem Essen bei Rose und William 💜

• Day 80–82

2 Tage auf Daracoton Island

January 17 on the Philippines ⋅ 🌬 28 °C

Einfach mal das Leben auf einer kleinen Insel genossen🙌🏽 Mit weißem Sandstrand, kristallklarem Wasser und nem Schiffswrack zum Schnorcheln direkt vor der eigenen Schlafhütte🌞

Daracotan Island, Q31561950