Rens en Roontje verkennen Fili

September - October 2023
Van 25 september tot 17 oktober trekken we er op uit om de pittoreske eilanden Palawan, Cebu en Siargao te veroveren. Hier houden we jullie op de hoogte van onze avonturen! Read more

Lekker vliegon

September 25, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 30 °C

Onder het rustgevende getik van een tropische tyfoon een eerste update van onze reis. De reis begon gister om 13:00. We werden door onze vaste chauffeur en zijn leidinggevende weggebracht naar Schiphol. Daar stond ons een eerste vlucht naar Istanboel te wachten. Istanboel was eerst Constantinopel. En hoe dat komt dat weten alleen de Turken. Bij het inchecken op Schiphol gevraagd om extra beenruimte. Die was er gelukkig wel voor etappe 2, de vlucht van Istanboel naar Manilla.
    Sharona heeft nog een mooie zonnebril gekocht op Schiphol. Die gaat zeker voorbij komen de komende dagen. En we regelden beiden een eSim. Zodat we goedkoop konden internetten op reis. Vlucht 1 verliep erg soepel. Het vliegveld in Istanboel is echt enorm! We hadden een tussenstuk van 3 uur. Dit hebben we voornamelijk gevuld met de serie 'This is us'. Ik heb nog wel spijt dat ik geen worstenbroodje van een halve meter heb genomen. Misschien op de terugreis! Vlucht twee vonden we allebei iets intimiderender, 12 uur was die. De extra beenruimte heeft ons er zeker doorheen geholpen. Beiden nog wel even geslapen ook.
    Er was veel onweer tijdens het landen op Manilla. Maar allemaal goed gegaan. Ik heb de kist netjes aan de grond gekregen. Op het vliegveld werden we nog even verleid om een taxi van 30 euro te nemen. Maar we zijn niet voor 1 gat te vangen en doorzagen de doortrapte methodes van deze corpulente toeristennaaier. Na 6 euro te hebben afgerekend bij de andere taxi kwamen we in de stort regen aan bij BbB Rain (oh de ironie). Nu even piele wassen, snel wat eten en dan in alle vroegte, 04:00, op naar Palawan!

Dag 1 - Dierendag

September 27, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 27 °C

Op een onmenselijke tijd (3:30 uur) ging de wekker na een kort nachtje slapen. Ergens waren we ook blij dat de nacht voorbij was 🥲, want het was een nacht met véél geluid: vliegtuigen die gevoelsmatig een paar meter boven het dak voorbij vlogen, een tikkend apparaat “ergens” in de kamer en hotel gasten die na middernacht incheckte. We werden naar de airport gebracht. En daar stapte we op het vliegtuig naar het eiland El Nido (uurtje vliegen).

Vlak voor de landing vloog het vliegtuig laag over de zee. Wow ik zat vol verwondering naar de zee te kijken. En ineens zag ik iets. Zag ik dat nou goed? Neeee dat kan niet. 4 héleee grote (!!! Of zelfs meer) vissen met stippen op de rug. Eigenlijk wist ik het meteen: walvishaaien. Waaaah, na landing Google ik meteen een plaatje en JA HOOR dat was precies wat ik had gezien. Als een kind zo blij stapte ik het vliegtuig uit.

Op de AirPort aangekomen kregen we meteen een paraplu in de hand gedrukt want het regende zachtjes. Wat een service en vriendelijke mensen!

We kwamen op één van de meest schattige en kleinste vliegvelden die ik ooit heb gezien. Een ruimte van een paar vierkante meter waar de koffer gewoon aangegeven werden ipv op een loopbandje aankomen.

Buiten aangekomen hadden we vervoer nodig naar het hotel. Rens besloot meteen voor de full experience te gaan en regelde een tuktuk. Het motortje had aardig wat kracht nodig om 2 grote reuze Nederlanders op locatie te brengen, maar het lukte !

We werden vriendelijk verwelkomt bij ons resort. Heel kleinschalig met zo’n 10 bungalows op het park. En vlak aan het strand. Prachtig 😍!

We konden meteen aanschuiven bij het ontbijt. Rens koos een broodje met ei en ik ging meteen voor een Aziatisch ontbijt: rijst, ei en beef. Starend naar de zee aten we het op. Tijdens het ontbijt begon het weer even te regenen. Dus we maakte een plan de campagne voor de dag.

✔️Wandeling (ik maakte vrienden met de lokale bevolking 🐕🐶🐾)
    ✔️ Boot tour regelen voor morgen
    ✔️ Lunchen bij de buren (resort naast ons 😅)
    ✔️ Hopen dat onze kamer inmiddels klaar zou zijn voor de incheck
    ✔️ Omkleden en een kayak huren om de zee op te gaan en kleine strandjes te ontdekken.

Zo geschiede ☀️🛶

Rond 14 uur lagen we in het water te peddelen. Snorkels mee. En gaan. Dat was nog best wel pittig op de zee.

Na half uurtje kwamen we bij een klein strandje uit. Hier hebben we de nieuwe snorkels direct uitgeprobeerd. Ik vond het eerlijk gezegd een beetje spannend 😅 maar Rens begeleide me door het water heen. En binnen no time had ik ook schik in het snorkelen.

Toen we weer terug waren op het strandje en onze tocht wilde vervolgen werd het ineens grimmig. Foi foi foi. Het begon keihard te plenzen, waaien en de golven klotste het bootje in. Rens werd (laten we zeggen) erg op z’n hoede (beetje bang 😉). Als een stel malloten hebben we onszelf naar de kant gepeddeld.

Eenmaal aangekomen aan de kust begon de zon alweer door te komen. Rens moest me even overhalen om nog een keer stukje te gaan. Maar we did. Opnieuw de zee op. En ineens zeg ik: Lieverd kijk wat is dat? Lijkt wel een rots in het water.

Rens zag meteen dat het een dier was. En paar seconde later kwam er een schattig hoofdje boven water 🐢. Het was een gigantische zee schildpad. Wow wow wow! Zo gaaf, wat een groot beest!

Terug naar het hotel om even een dutje te doen en op te frissen. De jet lag hakte er even in.

En nu zitten we heerlijk aan het strand met een volle pens uit te buiken van een heerlijke maaltijd.

Het was een geweldige eerste dag!

Dag 2 - de Snorkels

September 28, 2023 on the Philippines ⋅ 🌧 27 °C

Vandaag stond onze eilandtour op het programma. We waren goed uitgerust want dit huisje is geïsoleerd en geen laagvliegende vliegtuigen. Helemaal tooop. In de ochtend eerst een lekkere wrap maar ook een nog betere Egg Benedict naar binnen geschoven. 08:30 kwam Gaby ons ophalen en met June de kapitein was ons kwartet compleet. Volgens Gaby kon je hier geen walvis haaien zien en je moest je wel heel veel geluk hebben om een schildpad te zien. Binnen 10 minuten was deze man zijn geloofwaardigheid dus kwijt. We vaarden naar stop 1 Blue Lagoon. Hier betaalden we 300 peso (5 euro) om op een kano de lagune te verkennen. Was echt heel mooi. Heel stil. Op een kano na waarin iemand fluisterde dat ze nu een geheime grot in gingen... Er achteraan dus! Heel vet met het bootje door een tunnel. Daarna in een lus terug. Het water was zo mooi en blauw dat Sharona een plonsje wou wagen. Maar Rens, verstandig als ie is, herinnerde zich en herhaalde de woorden van Gaby: "niet doen." Het verlangen werd nogmaals uitgesproken door Sharona en de echo was nog niet weerkaatst van de rotsen of er zwom een haai onder de kano door! De bereidheid om de boot te verlaten verdween als sneeuw voor de zon.
    Stop 2 was de Secret Lagoon. Ik denk dat het geheim vrij snel de ronde deed want toen we deze verlieten kwamen er nog 2 boten met toeristen aan... Enfin. De lagune was aan alle kanten omgeven door rotsen en je kon alleen door een nauwe spleet dit heiligdom bereiken (excusez le mot). Samen met Gaby geraakten we na een wel getimede duik door het stenen geboortekanaal. Rens had zijn waterdichte hoesje mee en Gaby vond dit een goed moment om voor zijn socials wat plaatjes te schieten van de Not So Secret Lagoon. Ik heb nog nooit iemand water van de lens van een camera zien blazen maar Gaby deed het. Na de omgekeerde route door de schacht spoeden we ons naar etappe 3. Maar niet voor we een kokosnoot kochten van een man in een kano. Het is net Waterworld hier. Etappe 3 was een mooi stuk koraal rif. De nieuwe duikmaskers waren perfect. Veel vissen gezien waaronder zelfs Nemo en die zwart gele maanvis Bagheera. Het is best vermoeiend dat zwemmen. Maar ook rustgevend. Het waterdichte hoesje hield zich kranig. Stopje 4 was het eten. Een heerlijk lunchtrommel met noedels, rijst, kip, rijst, vis en rijst. En een overheerlijk gefrituurde banaan met suiker. Jam jam. Ook hier konden we weer snorkelen. En ook hier hebben we dat gedaan. We hadden de stille hoop dat we nog een haai zouden zien aan de rand van het rif maar helaas. Etappe 5 was wederom een hagel wit strand. Hier werd de tweede kokosnoot door Sharona leeggedronken. We hebben ook nog een kleine wandeling over het strand gemaakt en ons vergaapt aan de toeristen boten. Na nog een paar meter snorkelen vonden we het welletjes en sommeerden we de bootslui ons subiet naar huis te brengen. Toen we het stand bereikten werden we getrakteerd op een tropische plens bui. Om 15:30 waren we terug en moest er even uitgerust worden. We kwamen tot de conclusie dat we best lang met de zonnebrand gaan doen als we hem enkel en alleen in de tas doen. Onze ruggen en billen zijn goed rood geworden door het snorkelen! In de avond zijn we naar Cala gewandeld over het stand. Hier hadden we drie heerlijke gerechten. Gamba, vlees in een soortement van pindasaus maar zo mag je het niet noemen en spareribs. En als kers op de ijs een gefrituurde banaan met suiker met ijs met een kers er op. De intensive dag eist zijn tol. We gaan vroeg de mand in en morgen, als het weer meezit, gaan we het eiland verder verkennen op de scooter! #zinin

Dag 3 - Servetje om de snavel

September 29, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 29 °C

Na het klokje rond geslapen te hebben (hallo jetlag) werden we wakker met een heldere blauwe hemel ☀️. De eerste dag waarop we rechtstreeks contact konden maken met de zon. Al hadden we dat rechtstreekse contact niet nodig om de dag daarvoor al aardig te verbranden. Rode rug (Rens) en rode billen (Sharona).

We aten een heerlijk ontbijtje (Rens: egg Benedict) bij het resort in het zonnetje en daarna huurde we een scooter om te gaan touren. We kregen de vriendelijke mededeling om de scooter vol te tanken (er zat nog een druppel in de tank) en schoon af te leveren.

Ach wij zijn de beroerdste niet. Doen we!

Helmpie op en gaaaaan!

We kregen als tip om een kijkje te nemen bij Lio Beach. En dat was een GOEDE tip. Een heerlijk rustig strandje met leuke tentjes.

En als kers op de taart:

Rens kwam mij verrassen met een cappuccino met havermelk. Ik begon al afkick verschijnselen te vertonen 😱.

We zaten lekker in het zonnetje. Zwommen een paar rondjes in de zee.

En na zo’n 1,5 uur pakten we de spullen en stapte we opnieuw op de scooter. We bezochten een “art dorpje”. Wat vooral een toeristische attractie was met allerlei souvenirs. Maar het was een leuke break.

Daarna reden we door naar het volgende strandje: Napcan Beach.

En niet zonder slag of stoot 😳.

We kregen al de waarschuwing dat het wegdek een tikkeltje hobbelig kon zijn. Maar dat was een aardige UNDERSTATEMENT 😂. Glijdend en slippend moesten we ons door een modder parcours bewegen met de scooter. In de HOOP dat we uiteindelijk uit zouden komen bij een adembenemend strand.

Aan die gedachte moesten we ons stevig vasthouden want het duurde en duurde.

Toen onze tocht bijna vastliep in het zachte mulle zand. Waren daar een paar engelen (oftewel: tienjarige Filipijnse kiddo’s) die ons de weg wezen.

Zo zie je maar. Met geluk kom je een heel eind. Maar niet de hele weg.

En daar kwamen we bezweet van angstzweet aan op een prachtige strand.

We aten een heerlijke maaltijd (Sharona: gamba’s en rijst & bij Rens kwam op dag 3 al een beetje de Aziatische keuken uit de neus. Dus hij nam patat (voor de Brabantse vrienden onder ons: friet) en loempia’s.

Het was een deceptie want helaas… friet bakken kunnen ze hier niet. Onder friet bakken verstaan ze hier: we hangen de mand een halve minuut in het vet.

Daarna zochten we een plekje om te zonnen (2 bedjes huren voor een dag was 300 peso’s en dat is zo’n 5 euro). We namen een duik in de zee.

Toen besloot ik (Sharona) een massage te nemen. Ik wilde gaan voor een heerlijke olie massage. Maar de massage dames adviseerde me om een Aloe Vera treatment te nemen want m’n rug en billen waren zo rood als een kreeft.

En toen was ik even een uur van de aardbodem want wat was dat een HEEERLIJKE massage.

Na de massage stapte we weer op de scooter om terug te rijden naar het resort. Want we wilde op tijd zijn voor HAPPY HOUR 🍸🍹.

We kwamen op tijd aan en dronken 2 cocktails (pp 😏) en daarna zijn we heerlijk uiteten gegaan bij ons favoriete restaurant.

Rens kreeg een biertje (zie foto) en ik zei:

“heeey een biertje met een servet om de snavel”

Een uitspraak die onbekend was bij deze vastgeroeste Vaassenaar.

Maar de rest van de wereld weet dat deze uitspraak meerdere betekenissen heeft.

Om jullie geheugen even op te frissen:

Een servet om de snavel =

1. Vrijen met een condoom
    2. Wél een blad voor de mond nemen
    3. Niet helemaal jezelf zijn
    4. Onnodige voorzorgsmaatregelen treffen
    5. Natuurlijk een biertje met een servet om de snavel (zie foto).

Zonder servet om de snavel kan ik zeggen dat het een erg leuke dag was 😂. Deze zin is multi interpretabel en dat weet ik maar al te goed.

Ciao!

Dag 4 - Een culinair avontuur

September 30, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 29 °C

Wachtend op weer een Long Island Ice Tea een volgende reis update. Vandaag hadden we de scooter nog en we besloten om het ontbijt te nuttigen op het gezellige strand Lio. Roon had pannenkoeken en Rens omelet en de helft van de pannenkoeken.

Vervolgens nog even lekker op de gratis bedjes gelegen, ligt toch fijner! We kwamen tot de conclusie dat de zon er aardig had ingehakt; Sharona werd een beetje wappie in de donder en Rens’ rug zat vol schattige blaasjes.

Een tripje naar de apotheek voor respectievelijk een Snicker en een pot Aloe Vera was dus een logisch vervolg.

Daarna de scooter weer op. Wat denk je; wegafzetting. Politie. “Waar denken we heen te gaan?” “Oh Downtown naar het buffetrestaurant.” “Okay dit is de weg naar het vliegveld dus beter keer je om…”. Afslag gemist. Slordig. De weg naar Downtown gevonden.

Sharona had een buffetrestaurant gevonden waar had in de middag laten we zeggen overzichtelijk was voor wat betreft bezoekersaantallen. De bezoekers waren op twee handen te tellen. En eigenlijk op twee vingers. Het eten was erg lekker, vooral de gefrituurde banaan.

Daarna hebben we nog even door de straatjes geslenterd waar Sharona een fantaaastische buckethat op de kop tikte (snap je ‘m? Hoed op de kop tikken..?)

Om 15:00 terug naar het hotel gereden op de scooter. Die moesten we eigenlijk nog schoon maken na de Zwarte Cross van gister maar bij het inleveren zeiden ze “het is wel goed zo” dus dat scheelde ook weer!

Bij het hotel nog even overgooien met het balletje in het zwembad om ons op te maken voor het hoogtepunt van de dag: het 8 (ik zeg QUE!?) gangen diner bij Taas.

Dit restaurant heeft zich gericht op de niche van fine dining en dat levert ze geen windeieren.

Maar eerlijk is eerlijk: het eten was geweldig. Het etablissement was gevestigd op de eerste verdieping en voordat we boven waren was Rens al twee keer over de tredes van de trap gelazerd dus ja, de entree was weergaloos.

We dronken vervolgens een Vino Verde uit Portugal waar we eerder dit jaar waren en de ceviche bracht ons dichter naar Sharoons stamcafé Sizzles dus alles kwam mooi samen!

Het eten werd mooi opgediend en de ober vertelde wat er op het bord lag en ik (Rens) was dat dan na een minuut al weer vergeten en knikte dan begripvol en goedkeurend naar de ober.

Schuim van kokosnoot, linksdraaiende varkenspens, broodjes met houtskool; een kleine greep uit de gerechten die voorbij kwamen. De foto’s spreken voor zich!

Nu luisteren we hele fijne Franse chansons op een uitgestorven terras, maar met het beste gezelschap; elkaar ❤️

Dag 5 - Bumpy road to paradise

October 1, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 30 °C

Vandaag verlieten we ons eerste verblijf “Mahogany Beach Resort”. Wat we inmiddels al ‘thuis’ begonnen te noemen.

De wekker ging rond 8:15 uur en Rens draaide zich nog zo’n 5x om. Ik was zelf al vroeg wakker. Duidelijk nog steeds een beetje last van de jet lag want normaal gesproken ben ik degene die aaaaltijd langer in bed ligt.

Na een heerlijk ontbijt (Rens croissants en Sharona rijst, beef en ei) pakte we onze koffers. We hingen nog wat aan het zwembad en liepen zo’n 200 meter naar een klein winkelstraatje om een koffietje te drinken. En zonnebrand crème in te slaan. We namen het zekere voor het onzekere en kozen factor 85. Waar de eerste dagen een afwisseling waren van regen en zon, zijn de afgelopen 2-3 dagen zonovergoten en is er niet tegenop te smeren.

Om 13 uur werden we vervolgens opgehaald om naar Dryft Daracotan Island te gaan. Een onbewoond eiland waar we 2 nachten gaan slapen in een schattig hutje. Althans dat hoopten we op dat punt nog.

Samen met een Frans stel wonend in China stapte we in de auto. 45 minuten rijden zou het zijn. En dan nog 15 minuten met een bootje.

Rijdend over de “gewone” weg (er ligt op het eiland 1 fatsoenlijke weg door het midden van het eiland heen) viel het ons al op dat de auto flinke vering had. We stuiterden erop los. En zelfs Rens begon een beetje groen te zien. We vonden de vering behoooorlijk overdreven. Net als de lange broek van de Franse madamoiselle.

Na zo’n 30 minuten rijden moesten we de weg af. En toen begon het avontuur pas echt. Na enkele minuten was onze verontwaardiging over de vering in de auto als sneeuw voor de zon verdwenen.

De auto moest over een lang slinger pad, met enorme gaten in de weg en enorme stenen op de weg. Ondanks dat de chauffeur deze route élke dag rijdt stond het zweet op z’n voorhoofd. En in de bilnaad van de poemelige Francaise. Wij blij dat we niet zelf achter het stuur zaten. Hoewel Rens er van overtuigd was dat de Volvo hier makkelijk overheen had gekund.

Vol ontzag reden we langs kleine local dorpjes en gemeenschappen. Overvallen door een gevoel van nederigheid. Deze mensen hebben eigenlijk maar weinig, vaak niet eens een fatsoenlijk dak boven het hoofd. Toch glimlachte iedere lokale voorbijganger zijn drie overgebleven tanden bloot en hielpen ze de chauffeur soms bij wat ingewikkelde bochten.

Wat hebben we het toch goed. Dankbaarheid overheerste.

Na zo’n 20-30 minuten kwam de bumpy road tot een eind. We kwamen aan bij de zee en daar lag een boot op ons te wachten. Het onbewoonde eiland konden we al zien.

Koffers en tassen op de boot. Wij op de boot. Nog wat ingrediënten voor de kok mee. En we konden gaan.

Aangekomen op het eiland keken we onze ogen uit. We hadden allebei nog nooit zoiets moois gezien. Op het strand stonden zo’n 10 tentjes en 10 houten hutjes. In het midden stond een enorme houten “dome”. Waar we vriendelijk ontvangen werden met een glas kokoswater.

Ze deelde met ons de huisregels en bijzonderheden:

- AUB geen wc papier door de plee
    - Er is hier GEEN verbinding dus bereid je voor op een digital detox (ik typ het verslag dus nu ook in m’n notitie)
    - Aan de bar kun je geen soft drinks bestellen. Vanuit respect voor de natuur (en eventuele vervuiling) en opnieuw nam ze de woorden “en dat is gelijk ook een fijne detox” in de mond.
    - Elke dag is er ontbijt, lunch, snack time en diner
    - Je kunt gratis gebruikmaken van (bord)spelletjes, boeken en snorkels.
    - Elke dag zijn er yoga klasjes om 7:30 en 16:00 uur.

Dat was het zo’n beetje.

We werden naar ons hutje gebracht. Wow, wat een geweldig ding. Geen woorden voor eigenlijk, dus kijk maar gewoon de foto’s.

We gingen eerst even chillen in de lounge. Onder het genot van de snack van vandaag: zoete aardappel frietjes.

Vervolgens zijn we gaan snorkelen in de zee en nog een paar mooie visjes gespot. We gingen zo op in de onderwaterwereld dat ik ineens op keek en zag dat we heeeel ver van de kust waren afgedreven. Ik vroeg aan Rens of we terug konden gaan zwemmen want ik was inmiddels aardig vermoeid en het terugzwemmen zag eruit als een flinke tocht. Dat was het ook. Met verzuurde schouders en buiten adem kwamen we weer aan op de kust. Rens licht snikkend want weer bang.

Na een verfrissende douche, keken we naar de zonsondergang en schoven we aan bij het restaurant voor het diner.

Alles is zo ontzettend vers en gezond. Heerlijk! We aten de lekkerste tonijn ever als voorgerecht. En daarna kip in kokosmelk en een gestoomde witte vis. Als dessert haver bananenkoekjes.

Nu hangen we allebei in een hangmat. Moe, voldaan, dankbaar en gelukkig. Het was een geweldige dag. En we kunnen niet wachten om morgen het eiland verder te verkennen.

En ohja, de lange Franse broek is inmiddels ingewisseld voor een kort zwart broekje.

Dag 6 - Een scheepswrak in de oceaan

October 2, 2023 on the Philippines ⋅ 🌧 29 °C

Vandaag begon na de nacht van gister. En die zat niet in het reisverslag van gister. Maar die verdient zeker een vermelding. Want zoals zo vaak eindigt een leuke dag met gedonder. Na onze aflevering ‘This is Us’ ging het lichtje rond 23:00 uit. Niet lang daarna begon het rustige getik op onze Tiki-hut om te slaan in een tropische moesson die zijn weerga niet kende. We krijgen deze vakantie echt waar voor ons geld.

De donder klapperde er zo hard op dat de keet trilde op zijn grondvesten. De wanden zijn opgetrokken uit kokos met epoxy, wat van buiten een feeëriek effect heeft, het lijken net lampionnen. Als je in de lampion licht en de bliksem om je heen slaat geeft dit een hele andere dimensie aan de ervaring van zulks een natuurgeweld kan ik je vertellen. We sprake uit dat we met niemand anders het einde der tijden hadden willen meemaken waarna we in een oppervlakkig hazenslaapje terecht kwamen. Onze lichamen hadden deze eerste nacht op zijn zachtst gezegd wat moeite met het aanpassen aan de heersende omstandigheden.

Maar aan elke nacht maakt de opkomende zon een eind en bij het krieken van de dag konden we de conclusie trekken dat onze hut de storm had doorstaan. Dat was niet te zeggen van sommige tenten, waarvan de waterdichtheid schijnbaar een grens had en dat die grens vannacht was bereikt.

Om de schrik van de nacht een plaatsje te geven lieten we ons trakteren op wentelteefjes en pannenkoeken met banaan. Dikke tien.

Vervolgens togen we vol goede moed en met de duiksnorkels onder de arm naar de rand van het oerwoud om deze te doorkruisen en aan de andere kant van het eiland op zoek te gaan naar een scheepswrak met daarop een koraalrif.

Maar met dat we de eerste stap van onze queeste wilden zetten kwam de manager van het resort naar ons toe. “Weten jullie wat jullie aan het doen zijn?” “ Zien we er zo uit?” “Jullie kunnen beter gewoon het pad nemen dat daar ligt in plaats van dwars door de jungle te gaan.” “En dat pad begint dus niet hier…?”

Het aangewezen pad slingerde vriendelijk door het bos en al snel bereikten we de overkant. Onze slippers en het flesje drinken lieten we achter op wat stenen nabij de waterlijn, dat zou wel goed gaan.

Het wrak lag 100 meter het water in en gelukkig hadden we net genoeg bereik om op Rens’ mobiel onze locatie te bepalen. Klein stukje door het ondiepe, om een bocht en dan zwem je er eigenlijk zo tegen aan… sterker nog, was het niet gewoon die uitstekende punt daar in de verte?

Bij de punt aangekomen konden we concluderen dat het wel iets onnatuurlijks in de zee was, maar geen wrak. Het leek een hutje dat van het strand de zee in was gewaaid de vorige nacht, wat niet onwaarschijnlijk was.

Goed, geen wrak. Hoe vind je een wrak in de oceaan? Speld in de hooiberg! Maar het Universum was ons weer gunstig gezind want een stuk verderop, zo’n 100 meter uit de kust, begon een toeristenschip vaart te minderen. Bingo. Er op af. Onderweg lekker snorkelen en genieten van de mooie onderwaterwereld. Grote stukken koraal in ondiep water. Prachtig.

De verhalen over het wrak waren zeker waar; een prachtige verzameling van de meest kleurrijke koralen en veel, veel vissen!! We hebben lekker rondgedobberd en besloten na een tijdje even uit te rusten op het strand. Daar was ook de kudde van de party-boot met hun begeleiders. De groep vertrok en we werden vriendelijk doch dringend verzocht om ook weer aan boord te komen. We hadden wel een beetje spijt dat we de uitnodiging hadden afgeslagen, toen we aan boord de BBQ aan zagen gaan…

Op het strand deed Rens nog een uiteenzetting over hoe het zeer onwaarschijnlijk was dat al dit koraal op natuurlijke wijze hier terecht was gekomen en dat menselijke interventie niet ondenkbaar was. Nog even terug naar het scheepswrak om vervolgens via het strand terug te lopen naar onze slippers. Er dreef er al 1 weg en de zee likte al vervaarlijk aan de andere slippers toen we aankwamen bij de stenen. Precies op tijd zullen we maar zeggen…

Een soepele weg terug door het woud zorgde er voor dat we op tijd waren voor de lunch in Dryft. “De heerlijkste pokebowl ooit.”, aldus Sharona. Dit na de heerlijkste curry, de heerlijkste spareribs, de lekkerste rijst en de lekkerste jackfruit. Ja mensen, we maken wat mee hier in het verre Oosten.

We besloten de middag te gebruiken om de batterij wat op te laden. Het is nog niet benoemd de afgelopen dagen maar het gaat eigenlijk heel slecht met Rens. Zijn gehoor holt achteruit en zijn auditieve wereld word kleiner en kleiner. De voorzichtige conclusie werd getrokken dat het of acute doofheid of een onschuldige oorontsteking was.

Heerlijk even dutten en de naderende doofheid een plekje geven. De middag werd afgesloten met een lesje yoga. Door Piper. En Allen was er ook. Het was een combi tussen iets en ying yoga. De les werd in een vergelijkbare hut als de onze gegeven. We keken uit op de oceaan waar een volgende bui zich openbaarde. We lagen net lekker in de downward facing dog toen met een enorme knal er een houten projectiel zich door het rieten dak van de hut boorde, luttele centimeters van Rens’ hoofd. De les ging daarna gewoon door want er was immers betaald en het regende nu dus zowel buiten als binnen.

De doofheid zat mij toch niet lekker en ik besloot na afloop in de centrale ruimte de manager aan te schieten of er in el Nido, op het grote eiland, een dokter was. “Ik studeer voor huisarts,”, haakte yogajuf Piper in, “Zal ik even kijken?”

“Het lijkt op een ontsteking en toevallig hadden we net de tubetje zalf gekocht. Die mag jij wel…”

Wederom hulp van Boven!

Even naar ons hutje, waar we vuurvliegen zagen en zelfs lichtgevend plankton. Heel bijzonder..!
    De dag werd compleet gemaakt met de lekkerste tonijnsteak ooit.

Rens werd nog even uit zijn droom geholpen toen de ober vertelde dat het scheepswrak er al 50 jaar lag… Na een paar heerlijke carrot cookies dropen we af en is het nu tijd om ons op te maken voor de dag van morgen, terug naar het grote eiland, terug naar de beschaving!

Dag 7 - It’s raining rain

October 3, 2023 on the Philippines ⋅ 🌬 29 °C

Onder het rustgevende getik van regen op onze hut werden we wakker voor de laatste dag op Dryft camp. Gelukkig was het een nacht zonder gedonder, maar het blijft wennen om zo in de natuur te slapen. Wat maakt de zee een kabaal als je erop 2 meter vanaf slaapt. En wat leven er veel dieren die ‘s nachts actief zijn.

We aten met kleine oogjes ons ontbijt (crêpe voor mij en French Toast voor Rens) en toen pakte we onze koffers in.

Nog even een koffietje voor vertrek. En het was moeilijk afscheid nemen voor sommige inwoners van het eiland ‘Snoes de Poes wilde het liefst bij Rens opschoot blijven liggen. Ik kocht nog wat souvenirs (ketting + armbandjes). We waren klaar om te gaan.

We stapte rond 11 uur het bootje op om de overtocht te maken naar de andere kant. Daar stond een schattig klein geel autootje ons op te wachten om de bumpy road te betreden.

Aangekomen op de “normale” weg moest ik kei nodig plassen. Ophouden of niet? Rens (de lieverd) vroeg aan de chauffeur of hij misschien een plek kende waar we een tussenstop konden maken voor een toilet. Zo geschieden. Een piep klein toiletje van nog geen 20 cm hoger in de achtertuin van locals. Blaas weer leeg. Lach op het gezicht weer terug.

Aangekomen bij ons Hotel (Anitsa Resort) hoefde we slechts een kwartiertje te wachten op onze kamer. Een mooie plek, wel beetje afgelegen. Maar op slecht paar minuutjes van de AirPort (waar we morgen moeten zijn).

We gooide onze koffers en tassen naar binnen en stapten direct weer op. Al struinend langs de weg hoopte we op een TukTuk die ons naar het centrum kon brengen. Het duurde even, maar eindelijk was daar dan toch een mannetje die ons meenam. We moesten weer even een paar schietgebedjes doen onderweg in de hoop dat de motor de heuvels opkwam haha. Maar het lukte weer!

We werden afgezet in het stadje waar we direct op zoek gingen naar een restaurant dat we getipt kregen van de medewerkers van Dryft Island. Dit restaurantje (Koreaans) heeft dezelfde leverancier en soortgelijke gerechten op de kaart als op het eiland.

Wow wow wow wederom hadden we hier een geweldige FOOD experience. Ik val in herhaling, maar we aten de LEKKERSTE TACO’s EVER! Terwijl we zaten te eten begon het weer te storten regenen. En het bleef regenen.

Toch besloten we na een tijdje wachten toch de oversteek te maken naar een straat verder. Daar was een pharmacy om oordruppels te kopen voor Rens. En we konden er gelijk ook oogdruppels aan toevoegen want de man takelt met de dag verder af. Aan z’n aandoeningen is een ontstoken oog toegevoegd. De kans dat Rens het eind van de vakantie haalt wordt met de dag kleiner.

We gingen daarna weer terug een TukTuk in naar het resort. Bijna aangekomen bij het resort kieperde de kar bijna om 😱 en kwam vast te zitten in een modderpoel.

De chauffeur stond erop dat we bleven zitten. Wij stonden erop om uit te stappen en de man even een beetje te helpen om de TukTuk uit de derrie te trekken.

Dat liep goed af. Gelukkig. We besloten het laatste stukje door de modder maar even te wandelen.

Aangekomen in het hotel deden we onder het rustgevende getik van de regen een klein dutje.

Eenmaal wakker was het tijd om even op pad te gaan. De bestemming: Lio Beach om een hapje te eten. Rens z’n wens: even geen Aziatisch aub. Dus we schoven aan bij een Mediterraans restaurant. Volgens Rens een Grieks restaurant. Volgens mij gewoon gewoon Spaans, want geen Grieks gerecht te bekennen op de kaart.

We aten heerlijke tapas. Het personeel was zelfs zo vriendelijk dat er tussen ons in een stoel werd geplaatst voor onze tas.

Omdat er nog beetje gekkigheid miste op deze dag besloot ik een een speciale act op te voeren: “Spanish Under the Table Tap Dance” (zie video).

Rens drinkt nu z’n halve doppio op en dan gaan we weer naar het resort. Morgen is het transfer dag. Op naar eiland 2: Cebu!

Dag 8 - Djo-Djo en de Magische Meteoriet

October 4, 2023 on the Philippines ⋅ ☁️ 28 °C

Vanochtend maakten we ons op voor de reis naar Cebu, of zoals de locals zeggen CeBOE.
    Goed wakker geworden in Anita’s Resort, Rens leeft nog (Godswonder) en overall conclusie van dit huisje: goed. Wel grappig dat we gister wegliepen bij het restaurant en er heel veel kikkers aan het kwaken waren en we gekscherend zeiden: “Wow zou echt naar zijn als dat bij je hotel zou zijn..”. Nou je kunt wel raden welke dieren er bij het resort zaten… We hielden ons voor dat het gekwaak een helende frequentie was die oog en oor goed zou doen.

Koffers in de ochtend dichtgepropt, kruisje geslagen dat het goed zou gaan bij de check-in, ontbijt naar binnen geklapt, koffers op de Tricycle TukTuk geknoopt. Op naar het vliegveld. Daar waren we met twee uur van te voren ruim op tijd en de tijd werd gedood met nog maar een aflevering TIU.

Een soepele vlucht van 1,5 uur volgde en we konden als eerste de koffers van de band pakken. We werden bij de uitgang opgewacht door Djo-Djo, onze chauffeur die ons in 3,5 uur naar Moalboal (zeg eens 10 keer heel snel achter elkaar) zou brengen.

De beoogde 3,5 uur bleek voor Djo-Djo al snel een ‘time to beat’. Hij wurmde zijn auto door de spits van Cebu alsof zijn leven er van af hing. Sharona kon het niet aan zien en kreeg een wegtrekkertje van 2 uur.

Rens vergaapte zich aan de nimmer eindigende sliert van eettentjes, winkeltjes etc etc.

Het verkeer op Cebu leek heel lawaaiig met veel getoeter. Toen ik me iets beter focuste kwam ik tot de conclusie dat het getoeter voornamelijk door 1 auto geproduceerd werd, namelijk die van ons.

Ik denk dat Djo-Djo ergens in zijn carrière als chauffeur de overtuiging moet hebben opgevat dat hij een Wondertoeter in zijn auto had. Telkens als hij op die toeter drukte, zo leek het, waande de beste man zich 4 seconden onsterfelijk. Dit moet voor hem bijzonder geruststellend zijn geweest bij de halsbrekende inhaalmanoeuvres, voor ons allerminst.

Halverwege de rit werd Sharona wakker met de woorden “Ik moet plassen.” Djo-Djo zwiepte snel de auto naar een benzinepomp waar het met de corveedienst niet zo nauw werd genomen.

Het moment dat mevrouw Bolander ging plassen was voor Djo-Djo het moment een praatje aan te knopen met meneer Wegerif.

“So wherry you from?”

“The Netherlands.”

“I have a meteorite in the back do you want to see it?”

“Does a bear shit in the woods?”

De achterklep ging open en daar lag ie. Drie kilo schoon aan de haak. Duizend euro per gram, zo vertelde Google later. En ja, ik geloof dan dat dit soort dingen voorbestemd zijn hè. Beetje de Afrikaanse prins die geld aan je wil overmaken. Maar hee, je kan ook geluk in het leven hebben toch?

“So, what can you do with it?”, vroeg ik, de kikkers met hun helende frequenties in mijn achterhoofd.

“You can sell it. I want to sell it.”

“Does it have special powers?”

“Yes.”

De verleiding werd bijna te groot toen Sharona gelukkig terug kwam van het gat in de vloer dat door moest gaan voor toilet.

Het gevaar voor weer een te optimistische koop was voor even geweken.

De schemer was inmiddels ingezet wat een tweede superkracht van Djo-Djo’s taxi onthulde: Groot Licht.

Nu werd elke scooter of auto die te langzaam reed gewaarschuwd met Getoeter en Groot Licht! En het Licht ging pas uit als de slome duikelaar volledig was ingehaald.

Tegenliggers waren hier zichtbaar blij mee, getuige hun aanmoediging door ook
    Groot Licht te ontsteken als we op hun weghelft kwamen. Het gevoel van community en saamhorigheid was magisch.

Na een enerverende reis onder de drie uur kwamen we in het donker aan bij Sambag Hideaway Bungalows. Heel rustig en voor nu heel donker. We bestelden eten bij een nabijgelegen restaurant en peuzelden dit op op het terras. We kletsten met Marcella, die een oranje fiets had neergezet in het gras na een bezoek aan Amsterdam. En zo zijn we toch best dicht bij huis.

Morgen worden we om 09:15 opgehaald voor de Canyoneering toer!

Dag 9 - een dag met ongekende hoogtes

October 5, 2023 on the Philippines ⋅ 🌙 28 °C

Na ons eerste nachtje op het nieuwe eiland Cebu hadden we vandaag alweer een vol programma voor de boeg. We hadden ons opgegeven voor een dagje “canyoneering”. Ik wist eerlijk gezegd niet zo goed wat ik ervan kon verwachten, maar deze activiteit stond hoog op de verlanglijst van de heer Wegerif.

Ik heb het net even opgezocht op Google “wat is
    canyoneering” en ik ben het eens met de omschrijving:

“Canyoning is een sport waarbij men de loop van een rivier door een kloof volgt. Om de rivier te volgen is het daarbij nodig te wandelen, af te klimmen, te springen, te zwemmen en te abseilen.”

We aten ons ontbijt. En om 9:15 kwam daar een schattig klein blauw busje aangereden volgeladen met toeristen om ons op te halen. Mijn eerste gedachte was: hopelijk hoeven we niet te lang in dit busje te zitten.

1 uur en 25 minuten later bereikte we onze bestemming.

Genoeg tijd om alle aanwezigen in de bus volledig doorgrond te hebben. Je zat namelijk ook zo lekker tegenover elkaar én schouder aan schouder. Verder was er niks te doen.

Korte samenvatting. Met nadruk op kort want ik kan je nog veel meer info geven.

1 stel uit Duitsland. Meid jaar of 28 en zeer luidruchtig. Constant praten. Zingen. En snakte naar een glimpje aandacht. Ze riep heel hard dat ze single was en een gebroken hart had. Terwijl haar (ex) vriend naast haar zat. Relatiestatus: “gecompliceerd”.

Het volgende stel kwam ook uit Duitsland. Een Aziatisch meisje (25 jaar) met echt een poppen gezichtje. Heel knap. Met een man (35+ jaar). Volgens Rens status: gold digger. De meid that is.

Daarnaast een stel uit Japan. Ieder stukje huid was bedekt met kleding. Een enorme angst voor huidverkleuring. Toch vreemd dat je dan dit soort landen kiest als vakantiebestemming.

En het laatste stel. De leukste uit de bus. Had je gewoon weinig last van. Ik mocht ze gelijk wel. En wat bleek: Nederlandse jongen uit Amsterdam. Heeee MAATJES!

Aangekomen bij de locatie kregen we een zwemvest aan en helm op. En daar begon onze tocht. Rens en ik liepen voorop samen met één van de tourguides.

Na 20 minuten lopen kwamen we aan bij de rivier. Daar begon onze tocht. Een van de tour guides deed nog even een korte check of iedereen er klaar voor was en adviseerde een Franse man om z’n horloge af te doen. Waarop hij zei: “komt wel goed”. Ik keek zelf ook nog even naar m’n eigen Apple Watch en dacht hetzelfde: ach komt goed en daar heb je een reisverzekering voor toch…

We liepen door de rivier, klommen over rotsen, sprongen van klifjes en we gingen zo’n 1000x samen op de foto. Niet per sé omdat we dat zelf wilde, maar we hadden geen keuze. De tour guide stond erop: “Come come, nice picture”. Oke oke. 1,2,3 say cheese!

En toen was daar het hoogtepunt van de tour. Een jump van zo’n 10 meter hoogte. Je kon kiezen uit iets lager en HEEEEL HOOG. Rens koos natuurlijk meteen voor het hoogste segment. Tja dan ik ook.

Rens sprong. Dat ging goed. Oké nu ik:

Terwijl ik in de lucht hing dacht ik een split second aan “oh misschien niet zo handig met een dubbele hernia” maar aan het einde van die gedachte plonsde ik al het water in.

Wow wat een klap. Ik was wel even gedesoriënteerd.

Toen begon het wachten op de rest van de groep. Niet iedereen sprong zo naïef snel als ons. En hier en daar hadden sommige nog wat aanmoediging nodig.

Op het moment dat we eindelijk konden starten aan de terugtocht, want dit was de laatste etappe van de tocht werden we terug geroepen:

De Frans man was z’n Apple Watch kwijt. Z’n nonchalantheid was compleet ingewisseld voor stress. Shit hij is weg. Gelukkig had 1 van de tour guides duidelijk ervaring met eigenwijze toeristen. Hij pakte z’n duikbril en dook naar de DIEPE bodem. Ik maakte me meer zorgen om de jonge man dan om de Apple Watch. Maar na een paar minuten was die gevonden. En konden we door.

Weer langs dezelfde rivier. Nog een paar relatief kleine sprongetjes gemaakt. Tja alles viel in het niet bij die enorme klif.

De tocht had zo’n 3 uur in totaal geduurd toen we weer in het busje stapte. Halverwege was er een stop om te lunchen. Inmiddels was dat ook wel nodig om 14:30 uur want het humeur van de groep begon met de minuut te dalen.

Kippenpoot, 3 loempia’s, rijst en noodles. En als toetje mango.

En toen weer snel de bus in. Inmiddels kon ik de aandachtsmeid niet meer aan horen. Ze bleef elke keer 1 zin van een liedje zingen. Maar GODDANK werd het stel als eerste uit de bus gezet en uitgezwaaid.

Aangekomen bij ons stond daar gastvrouw “Lisa” ons al op te wachten. Beiden waren we een beetje vermoeid maar we hadden nog wel een paar vragen. Scootertje huren. En info over de tour naar de walvishaaien.

Lisa bleek een spraakwaterval te zijn. Wij hadden aan de eerste 3 zinnen al genoeg. Maar ze ging maar door. Rens werd steeds stiller en ik begon langzaam stappen naar achteren te nemen om aan te geven dat we weg wilde.

Na 20 minuten slaagde we succesvol in om het gesprek te beëindigen. En met resultaat: scooter zou er om 18:00 uur zijn en morgenochtend worden we om 4:00 uur !IN DE OCHTEND! opgehaald door de tour met walvishaaien.

Uitgeput drinken we een cola’tje in de zon. En om 18 uur stapte we op de scooter na het stadje Moalboal. We aten een heerlijke maaltijd bij een grill restaurant en liepen een stukje verder voor een ijsje. Snow ice. Heerlijk luchtig en fluffy.

Nu liggen we op bed en gaan we zo de ogen voor een paar uurtjes sluiten want morgen 3:30 gaat de wekker.

Ps: zie video voor een klein verslagje met beelden