Philippines
Tomonoy River

Moalboal

September 29, 2022 on the Philippines ⋅ 🌧 29 °C

Bussturen till Moalboal i södra delarna av ön Cebu tog ca 5-6 timmar, väldigt mycket längre än kartan visade, eftersom vi, framför allt de sista milen av resan stannade i princip var hundrade meter och släppte av och på folk. Målet med denna korta 1,5-dagarstur var att besöka Kawasan Falls som ska vara ett av de vackraste vattenfallen i Filippinerna. Dessvärre upptäckte vi när vi kom dit att enda sättet att besöka vattenfallet just nu var om man gjorde en så kallad canyoneering. Det är att man klär i sig hjälm och flytväst och kanar/badar/hoppar sig ner för fallen ner till botten. Det var inte riktigt vad vi ville göra, eller hade möjlighet till, så vi fick besviket nöja oss med att titta på nedersta delen av forsen, fortfarande vackert, men förstås inte vad vi kommit för. Det var lite surt, för de skyllde på att vägen/något hus (?) var förstört efter tyfonen, men vägen upp till nedersta fallet var oskatt, folk som hade gjort canyoneering tog den vägen ner från nedersta fallet. Vi frågade om vi inte bara kunde få gå upp och kika, men det tog tvärstopp.
      Lite bittra försökte vi istället ta oss ner till stranden. Lång historia kort var det inte heller så enkelt. Vi åkte de 4 km från stan mot stranden. Blev stannade vid ett partytält med 5 män, en km innan vi var framme, och där visade det sig att vi behövde ett "pass slip" för att få åka vidare. Detta kunde man bara få på turistbyrån tillbaka inne i stan. Vi åkte tillbaka och tog oss dit. Processen för att få en pass slip var bisarr. Först skrev vi våra namn på ett papper hos 5 nya män på utsidan av turistbyrån. Sen tog vi med den papperslappen in, där en kvinna skrev av namnen på en ny lapp. Därefter tog vi med oss den nya lappen en meter till höger där en annan kvinna skrev ett kvitto och tog betalt. Sen skulle vi ta med papperslappen med våra namn, samt kvittot, tillbaka till de första 5 männen, vi gav honom lappen och han stämplade en stämpel, och sen fick vi åka vidare.

Väl framme vid stranden försökte ytterligare en person ta betalt igen, nu bara för att få gå ner på stranden. Men då ledsnade vi och letade oss istället fram till någon Resort som låg längs stranden, köpte varsin snordyr (i filippinska mått mätt) öl, och fick sen gratis gå ner till stranden. Trots att det kostade oss mer kändes det lite som om att vi vann, haha!

Som jag skrev på instagram, vi har inget emot att betala avgifter om de faktiskt används till att fixa vägarna och ta hand om stränderna, men vägen var kass och stranden full av skräp. Vi köpte istället lite grejs och dryck från de lokala försäljarna för att gynna dem så istället.

Vi åt middag den eftermiddagen/kvällen på en svenskägd bar, Three Crowns, som bland annat serverade pytt i panna, köttbullar med mos och lite andra svenska rätter. Vi träffade dock inte ägaren eftersom vi var lite tidiga, bartendern sa att stället brukade vara riktigt livat runt 20 på kvällen, men vid den tiden var vi nästan o säng redan, eftersom vi skulle ta bussen tillbaka till Cebu kl 4 på morgonen dagen efter. Denna resa tillbaka till Cebu City gick i alla fall hur som helst smidigt eftersom det var mitt i natten, dvs nästan inga stopp innan Cebu City, och vi ankom i god tid innan vår flight till Puerto Princesa på ön Palawan senare samma förmiddag.
      Justja! Vi hann få ett favorithak i Moalboal dit vi gick båda kvällarna där. Det var en beer garden där större delen av serveringen var på en plattform byggd av bambu, och hette Tambayan sa Baybayon. Vi åt bland annat helt magiska små grillspett där. Mums!

Turen till Moalboal var kanske den mest "misslyckade" delen av vår resa hittills, vilket visar hur ofattbart smidigt allt gått hittills, och hur bra vi har haft det. Peppar peppar ta i trä så var detta den enda gången det inte blev som vi tänkt oss...

Where are the Sardines?

February 16, 2023 on the Philippines ⋅ 🌧 24 °C

Nach dr lange Reis mitem Roller zum Osmeña Peak simer wieder zrügg in Moalboal und chum simer dert regnets wie us chüble. Da mir aktuell ke Hoffnig uf besserig hei schnappe mir üsi sache und mache üs düre Rege uf zu de Sardine.
      Mir wöi si uf eigeni Fust finde und nid e Guide drfür zahle wo üs are Boje hinter sich herziet.
      S‘Meer isch hüt düre Rege und dr Wind wild und ar Küste entlang chame Welle Beobachte wo unruhig übers Meer tanze.
      O wenn me bim Schnorchle uf de suechi nach de Sardine eh nass wird beschliesse mir no e Moment z’warte und hoffe das o s’Meer chli zur rueh chunnt.
      Sobald dr rege chli nach laht lege mir üsi Flosse und Brille und Schnorchel a und mache üs ufe Weg zum Riff.
      I schwimme immer witer ufs offene Meer ir hoffnig dasi Sardine finde jedoch ohni Erfolg. Sie blibe eifach weg. Villich dür Unruhe vom Sturm irgendwo is Meer tribe.
      Bim Usecho frage alli Hoffnigsvoll öb me de Sardine het gfunde, weme verneint ghört me immer die glichi Antwort: where are the sardines?? Hüt werde mir se nüm finde.
      Am Abe esse mir no imme chline lokale Restaurant wome sich cha Spiessli ussueche, die werde de ufe Grill gschmisse und eim mit verschidene Bilage serviert. Me cha alles mögliche wähle, vo Hüener Darm, Herze, Lebere Puletbrust, Schweine Buch, schweinespiessli usw oder o früsche Fisch, Garnele und no vieles me.
      S‘Esse isch sehr fein gsi und dr Gruch vom Grill het viele Aglockt, wo de ufne freie
      Platz vorem Restaurant gwartet hei.

Where are the sardines? I found them!!!

February 17, 2023 on the Philippines ⋅ 🌧 24 °C

Am Morge teile mir üs uf, dr Rob geit ines Open Gym und trainiert dert und i packe wieder mini Brille, Schnorchel und Flosse und stürze mi it Welle. Mis Ziel Sardine finde!
      Guides chöme mit entüschte Kunde usem Wasser, sie säge mir scho grad sie gloube nid dasi Glück wirde ha, sie sige nüm da, sit drü Täg werde die grosse Sardine schwärm vermisst!
      Lächelnd äusseri nur: i‘m an optimist!
      I schwümme bis zum Riff und de am Riff entlang ar Küste uf und ab, einisch lani mi mit dr strömig la tribe und einisch schwimmi wieder gege strömig ufwerts.. ar küste findi se nid, drum schwimmi immer witer use ufs offene Meer, umgä vom tüfe Blau und vo de Welle wo immer grösser werde je witer duss i bi. O da schwimmi uf und ab mini Ouge is dunkle blau grichtet.
      I gniesse s‘Meer um mi ume, die Schönheit wo tief unde verborge ligt und das Blau wo uf mi sone Aziehig usüebt dases mi no witer usezieht.
      Nachere stund im Wasser hani Hoffnig scho fast verlore dasi Sardine finde, würum sött i se gseh wenn si sit 3 Täg verscholle si und die güebte Guides se nid mal finde. Ar Küste wit weg vo mir gsehni wieder alli Schnorchler mit de Schwimmweste wo sich a de Boje festhalte und sich vo ihrne Guides löh la vorwerts zieh, kenne ziehts so wit use wie mi. I frage mi wie lang i no söll usschou halte und öbi evt glich zrügg söll und genau denn blitzt öpis i mim Ougewinkel uf und woni mi undreie und genauer ane luege gsehni e rise schwarm Sardine vor mir.
      Mis Herz macht e gump und i würd mini Freud am liebste userüefe: I FOUND THEM!
      Scho schwimmi mitte imne risige Sardine Ball. Sardine Bewege sich mit eim im Rhythmus vom Meer, sie teile sich uf sobald du abtouchsch und du befindisch di ihrem Kreis umgä vo hunderte vo chline glitzerne Fische, wenn du wieder uftouchsch verschliesst sich dr Ball wieder unter dir. So blibe ca gueti 10min für mi ellei und luege dem Spektakel zue und gniesses das Erlebnis für mi ellei z‘ha!
      (Leider gits kes Foto da GoPro beschliesst das dr Akku leider leer isch sobald i se erblickt ha)
      Nach ca 10min winki as Ufer und rüefe lut: i found the sardines und scho stüre alli wo sich troue s‘offene Meer a um am Sardines run zuezluege.
      I mache mi zrügg as Ufer und uft suechi nachem Rob.
      Woner ghört dasise gfunde ha und nid ha chöne es Bild ufnäh bietet er a e neue Akku im üsere Unterkunft z‘hole, woni de nomal s‘offene Meer astüre mitemne neue Akku und erneutem Optimismus findi se nüm. Es söll wohl e Erinnerig i mim Herz blibe!

Tomonoy River