Portugal
Joana Alves

Faial!

April 28, 2022 in Portugal ⋅ 🌧 13 °C

Wie war das doch gleich mit dem Azorenhoch? 🤣 So wie der Tag endete, begann er heut Morgen auch. Es goss wie aus Kannen den ganzen Tag über! Wir waren bis auf die Knochen nass geworden.
      Nun ja und die berühmte Caldera des Capelinhos Vulkans ließ sich nur erahnen... Daher auch 2 Bilder, die nicht von heute stammen aber zeigen, wie es aussehen könnte. 😉Read more

Ribeirinha

July 8, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 22 °C

Wir sehen ein Schild "Farol - Lighthouse" und biegen direkt nach rechts ab. Ein schmaler, holpriger Weg führt zum 1915 erbauten Leuchtturm, der den Schiffen nachts den Weg durch die Meerenge zwischen Pico, São Jorge und Faial wies. Auch diesen hat 1998 das Erdbeben erwischt.
      Unsere Runde geht weiter durch den Norden, bis wir am nordwestlichen Zipfel Halt machen. Aber bis dahin müssten wir mal tanken. In dem Moment kommen wir an einer Tanke vorbei. Geht nur mit Karte - ach komm, wir nehmen die nächste! Dumm nur, wenn man googelt und es nur drei Tanken gibt - also wieder 1 km zurück. SB- Tanke, was soll's? Karte rein .... und abgelehnt, nächste Karte rein, gleiches Spiel. Hm, gegenüber eine Bar, fragen wir mal. Der Inhaber grinst und meint, dass dort nur eine portugiesische Tankkarte geht. Na super! Aber er schlägt sofort vor, dass er tankt und wir ihm das Geld bar geben. Das macht wirklich Spaß hier 😃. Er hat das wohl öfter, sagt er lachend.

Trilho da Levada

July 7, 2022 in Portugal ⋅ ☁️ 19 °C

Die Orientierung ist jetzt ganz einfach - immer dem Wasser folgen. Die Levada schlängelt sich durch den schönen Wald. Manchmal wird die Levada zu einer Brücke und innen hört man es vor sich hinplätschern.
      Nach 3 km verlassen wir die Levada und wir kommen an eine Weggabelung. Eigentlich müssen wir rechts entlang aber mein Navigator sagt "links muss irgendwas sein, lass uns schnell gucken, ist gleich um die Ecke". Wir steigen links den Weg kurz nach oben, sehen einen Pfad mit Holzpfählen und kurz darauf stehen wir vor einem Tunnel. Nichts wie rein da! Ich zähle 80 Schritte und wir finden uns direkt in einem Kraterboden vom Cabeco dos Trinta wieder. Das sieht von unten riesig aus. Von oben wirkt es viel kleiner. Wie klettern wieder heraus und gehen die Levada weiter, bis wir auf offene Wiesen und Weiden treffen. Auf Faial sind diese nicht durch schwarze Lavasteinmauern getrennt, sondern riesige Hortensienhecken dienen als Wegeinfassung. Überall leuchtet es weiß und blau. Faial heißt hier auch Ilha Azul, was Blaue Insel bedeutet - zu Recht.

Caldeira do Faial 1043 Hm

July 7, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 19 °C

Heute morgen sehen wir gegen 7 Uhr aus dem Fenster und die Sonne lacht. Wir frühstücken auf der Veranda und beobachten das Treiben im Hafen. Drüben auf Pico ziehen sich die Wolken zusammen und keine 10 Minuten später treiben die Wolken waagerecht den Regen über Faial. Wir sind optimistisch, ziehen unsere Wanderschuhe an und auf dem Weg zum Taxi scheint schon wieder die Sonne. Natürlich fahren wir, je höher wir kommen, durch die Wolken. Oben angekommen, steigen wir aus und sehen wie erwartet - nichts.
      Wir haben die Wahl: links um den als aktiv geltenden Vulkan ca. 1/3 des Weges am Kraterrand oder nach rechts 2/3. Wir ziehen die Regenjacken über und nehmen den längeren Weg. Es bläst wie verrückt. Wir haben die Wolken im Rücken und deshalb die Hoffnung, je mehr Wind, desto schneller sehen wir was. Unser Plan geht auf, so dass wir in 400 Meter Tiefe sogar den kleineren Vulkan in der 2 Kilometer im Durchmesser fassenden Caldera sehen können. Der letzte Ausbruch war vor 1000 Jahren und hat 75% der Insel mit glühendem Bimsstein bedeckt. Bis zum Ausbruch des Capelinhos 1958 schimmerte ein tiefblauer See im Krater, ein Teich blieb übrig.
      Wir folgen immer dem schmalen Pfad am Caldeirarand bis wir über einen Weg absteigen. Durch einen Sicheltannenwald kommen wir irgendwann an eine traumhaft gelegene Levada.

Einfach atemberaubend schön was Ihr da erlebt, erkundet 🙌

7/7/22Reply

F A I A L ~ Dia 1

September 20, 2021 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

Heute Morgen waren wir noch etwas ratlos. Zunächst einmal haben wir uns eine Backerei gesucht, in der wir etwas zum Frühstücken bekommen haben. Unser Gepäck durften wir bei Naturalist abgeben, da der Laden unseren Vermietern des Zimmers gehört. Dort haben wir uns auch Unterstützung auf der Suche nach einem Mietwagen geholt. Denn egal, wo wir fragten, nirgends gab es einen freien Mietwagen. Nach einem Anruf durch die Dame von Naturalist, hatten wir endlich Glück und konnten zumindest für heute bis morgen Abend einen Mietwagen bekommen. Das Angebot nahmen wir an und machten uns auf den Weg zum Mietwagenverleih. Das war zwar kein Schnäppchen, aber wir waren froh überhaupt einen fahrbaren Untersatz zu haben und machten uns dann direkt zu unserer neuen Unterkunft auf. Auf diese habe ich mich besonders gefreut, denn es handelt sich um eine Mischung aus Zelt und Tinyhouse mitten in einer Baumplantage namens Azul Singular. Dort angekommen fühlten wir uns direkt wohl. Nach einer kurzen Pause machten wir uns auf, um die Insel zu erkunden. Also fuhren wir unter anderem zum Morro de Castelo Branco sowie zum Farol da Ponta dos Capelinhos. Dort besuchten wir das Museum und stiegen auf den Leuchtturm. Irgendwie kam man sich landschaftlich vor, wie auf dem Mond. Abends in unserer Unterkunft angekommen, genossen wir ein Glas Wein auf der Dachterrasse und kochten uns dann leckere Pasta mit Gemüse und Meeresfrüchten. Gute Nacht, Faial! Heute warst du gut zu uns.Read more

Schöne Bilder, liebe Grüße und schöne Tage noch für euch!

9/27/21Reply

Daytrip to Island Faial

August 24, 2022 in Portugal ⋅ ☁️ 19 °C

Early in the morning we took the ferry to Faial and drove straight to the big crater for a hike. Caldeira do Cabeço Gordo is the center of the island. The volcanic crater is definitely one of the highlights of the island. The huge crater is about two kilometers in diameter and 400 meters deep.

After the hike we wandered around the town visited the iconic Peter Café Sport which is a place all the sailors go to when they stop at Faial during their sailing trip around the world. You can also find hundreds of paintings along the coast with all the teams who sailed around the world.

Ilha do Faial

August 28, 2022 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

Dopo una lunga camminata in cui abbiamo già assaporato l'isola abbiamo affittato un motorino: la nostra Dora.
      Raggiunto il paese di Verdadouro ci siamo fermati a mangiare una BIG PIZZA all'americana con una vista pazzesca!Read more

- - Eiland Faial en haven Horta - -

September 6, 2020 in Portugal ⋅ ⛅ 18 °C

- Eiland Faial en haven Horta -

- zondag 6 september -
      Na een welkome nacht ontbijten we de volgende ochtend in het beroemde 'Peter’s Café Sport'.
      Dit café is een begrip onder zeilers uit de hele wereld. Elke zeiler, onderweg tussen Europa en Amerika stop in de haven van Horta, de laatste stop tussen de twee continenten.
      De zeilmaker komt langs voor de Spinaker, kijk bedenkelijk maar neemt hem toch mee.

Sam gaat met een duikschool een trip maken.
      Juan en ik nemen de ferry naar Pico om daar het voetpad langs de zee en wijngaarden te verkennen.
      Bij die wijngaarden staan regelmatig cafeetjes en proeflokalen.  Juan, een liefhebber, moet ze allemaal uitproberen.
      Ondanks regelmatige drink-pauzes lopen we die dag toch 15 km.

- maandag 7 september -
      Wij, Juan en ik, huren een autootje, Sam gaat weer duiken.
      We willen de vulkaan bezoeken, je kunt op de smalle kraterrand helemaal rondom lopen een tocht van 10 km. Wel zachtjes stappen, je wilt geen slapende vulkaan wakker maken....
      We hebben die dag geen geluk, op 200 meter onder de top komen we in een dichte wolkenlaag, bij de krater is het zicht 25 meter en het lijkt er niet op dat de wolken snel verdwijnen, morgen wellicht nog een poging wagen?
      Onze volgende stop is aan de uiterste westkant van het eiland.
      Daar is in 1957 een uitbarsting geweest en een nieuw stuk eiland ontstaan.
      Op de oude westkust van het eiland was toen net een grote vuurtoren gebouwd.
      Deze staat er nog steeds maar is als vuurtoren nutteloos geworden omdat er nu een hoge lavaberg voorligt, ze hebben er toen maar een museum van gemaakt.
      Ondanks dat de eruptie 73 jaar geleden plaatsvond is het nog steeds een kaal stuk eiland. De wind heeft er vrij spel en zandstraalt iedere nieuwsgierige bezoeker met zwart glasachtig lavazand.

- dinsdag 8 september -
      Omdat we de auto pas in de middag hoeven in te leveren doen we nog een poging het voetpad op de kraterrand te bedwingen.
      Het lijkt te lukken, soms prikt de zon door de wolkenlaag die rond de krater hangt.
      We gaan op weg, eerst flink klimmen in de dichte mist, verdwalen kan niet er is maar één smal pad met soms diepe afgronden aan weerszijde.
      De wind wordt aan de noordzijde van de vulkaan omhoog geblazen daar ontstaan de wolken, nu we daar steeds verder vandaan komen wordt het zicht beter.
      Plotseling waaien de mistflarden weg en opent zich het hele panorama, een soort Jurassic Park landschap waar alleen de dinosauriërs ontbreken.
      De krater is erg groen, begroeid met lage struiken, gras en veel hortensia's, diep beneden zijn kleine meertjes en moerassen met in het midden een kleinere centrale conus.
      Vogels vliegen krijsend in de diepte van de vulkaan met wat fantasie waan je je een paar miljoen terug in de tijd.
      Ik vind vulkanen fascinerend, de schaal en de krachten die deze bergen veroorzaken zijn zo ver buiten de menselijke maat dat je je er maar moeilijk een voorstelling van kan maken hoe het is als z’n vulkaan uitbarst.
      Gedurende de hele wandeling kwamen we maar een stel wandelaars tegen, de Covid crisis heeft ook zo zijn voordelen.

- Planning en hoe nu verder -
      Sam wil nog graag nog een tijd op de Azoren blijven, hij weet nog niet precies hoelang. Zou ook de winter kunnen blijven. Wil nog meer duiken, misschien met walvissen als die mogelijkheid zich aandient.
      Juan heeft een deadline moet uiterlijk 18 september terug zijn, deze datum lijkt al niet haalbaar.

De komende 10 dagen is er nog geen zicht op een gunstig weervenster voor de terugreis.
      Het Azoren-Hogedrukgebied ligt nu ten noordwest van de eilanden.
      Om een gunstige wind voor de thuisreis te hebben zou het AZ-hoog beter ten zuidoost van de Azoren moeten liggen.
      Dan varen we op de rand van het hogedrukgebied met de wind in de rug in een grote boog rechtsom naar Brest. (Fr)
             - hogedrukgebieden draaien op het noordelijkhalfrond rechtsom -
      Wel z'n 1500 zeemijl (2800km) ten minste 10 dagen zeilen waarschijnlijk langer.
      Nu we zo laat in het seizoen zijn wordt de kans op storm snel groter.
      De orkanen die nu het Caribisch gebied en zuiden van Amerika teisteren komen vanaf september in een grote boog als storm richting Europa en kunnen op de Atlantisch oceaan voor een hoop ellende zorgen. Orkaan Francis was er zo één.

Hoe nu verder, Juan wil graag naar huis.
      Ik twijfel, heb mij tenslotte opgegeven voor de hele reis t.m. Brest (Fr), maar zonder mijn maat Juan lijkt mij het moeilijk worden.
      De houdbaarheidsfactor van het team speelt ook een rol, een soort moeheid.
      We hebben alle drie een passie voor zeilen maar zijn toch verschillend.
      Na 6 weken met z’n drieën op een bootje met minimale privacy verlang je naar rust.
      Sam verzekerd ons dat hij een solo-terugreis niet erg vindt, ziet het als uitdaging en prestatietocht, oefening voor Groenland volgend jaar. Stoere vent!
      Het besluit wordt genomen, tickets besteld en mentaal omgeschakeld.

Juan en ik vliegen eerst naar het grootste eiland op de Azoren: Ponta del Gada daar overstappen en met een tweede toestel naar Lissabon. Een overnachting en de volgende dag ga ik door naar Schiphol en Juan naar Madrid. Daarna de trein naar Margreet in Zwaagdijk-oost en Juan naar zijn Anna in de woonplaats; Alamillo, 200km zuid van Madrid.

Als je met 500 knopen reist gaat het vlot, met 5 knopen duurt het genieten langer.
      Over de vliegreis valt weinig te vertellen, behalve dat in deze tijd, reizen gedomineerd wordt door maskers, handgel en waarschuwingen.
      Tijdens het ontbijt, in het lege Holliday-Inn, waren handschoenen verplicht, mondkapje op als je nog een broodje ging halen.
      Lissabon is mooie stad, was er graag wat langer gebleven maar is nu een rood risicogebied.
      Als je dan in Nederland komt valt op hoe makkelijk er met de Coronaregels wordt omgegaan.

nog een laatste schrijfsel dan is het klaar..

Grappig ook het begin van mijn bestaan 😁

9/12/20Reply

Hi Karin, Dat moet je mij toch eens uitleggen. Het begin van je bestaan, een café? of vulkaan?..

9/13/20Reply

Alleen dit al is de hele tijd waard. Prachtig.

9/12/20Reply

Nee 1957 is mijn geboorte jaar. 😂 dus mijn begin van mijn bestaan.

9/13/20Reply

Caldeira

September 14, 2021 in Portugal ⋅ ☀️ 19 °C

Haben auch die Caldeira besucht ⛰ und hatten richtig glück mit denn wetter,da wir auch einen schönen ausblick nach Pico hatten.
      Mann konnte den Vulkan in seiner vollen pracht genießen.

Joana Alves