Suriname
Paramaribo

Here you’ll find travel reports about Paramaribo. Discover travel destinations in Suriname of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Enorm veel spullen kopen!

June 24, 2017 in Suriname

Vandaag hebben we stad en land afgelopen voor de spullen voor school. Nog enorm bedankt voor het doneren allen, we hebben heel veel kunnen kopen!

We begonnen in de Beyrouth Bazaar, hier hebben ze schoolspullen en schrijfmateriaal. Al snel kwamen we erachter dat het duurder was dan bij Kirpalani dus kochten we hier nog niet zo heel veel. We kochten wel 12 (voor elke klas 1) multomappen en 144 linialen.

Met (nu al) volle tassen liepen we naar Vaco. Dit is een (dure) boekhandel maar ze hadden hier heel veel spullen die we zochten. We hebben bijvoorbeeld een whiteboard gekocht, bordlinialen en 300+ tekenschriften. Er waren ook hele leuke posters voor in de klas dus hebben we er voor elke klas 1 meegenomen.

Allemaal leuk en aardig die spullen, maar we waren nog lang niet klaar voor vandaag maar we konden het nu al niet meer tillen. Helaas was Vaco maar tot 2 uur open dus konden we de spullen daar niet achterlaten. We besloten de spullen naar het appartement te brengen en dan verder te gaan. We regelden een busje waar het whiteboard en de rest van de spullen inpaste.
    Ondertussen was het keihard gaan regenen waardoor de hele straat onder water stond. Bij Vaco deed mijn pinpas het niet dus moesten we contant betalen. Het was een heel gedoe maar uiteindelijk zat alles in het busje en paste ik er nog net bij achterin.

Van het appartement gingen we gelijk terug te stad in om even iets te eten en weer verder te shoppen. We gingen naar Lucky Store en naar Kirpalani. Dit zijn allebei warenhuizen met heel veel verschillende spullen. We vonden schriften, vegers, slijpers en nog wat andere spullen die we nodig hadden of wilden kopen.

Na een hele tijd rondlopen in de Kirpalani, hadden we ongeveer alles gevonden en wilden we afrekenen. Weer konden onze pinpassen niet gebruikt worden. We gingen snel naar de geldautomaat. Het bijzondere is dat ze alle artikelen apart moesten scannen.. dus niet 50x slijper maar elke slijper moest apart worden gescand. Omdat we niet konden betalen moest alles nog een keer worden gescand toen we terug waren met contant geld 😂. Ik weet niet hoe lang we die kassa bezet hebben gehouden maar het voelde heeel lang.

We belden snel een taxi om weer naar het appartement te gaan. Ondertussen was het al 6 uur en waren we heel tevreden met onze aankopen.

's Avonds hebben we lekker roti gegeten in de buurt van het appartement. Jum!

* Op de foto's zie je de enorme regen en de gekochte spullen! De laatste foto is een lijstje van alles wat we tot nu toe hebben gekocht *

Gister zoveel regen, vandaag hele hete zon! Het was eindelijk niet zo regenachtig dus konden we lekker de stad in. We moesten eerst nog naar de vreemdelingenpolitie om een langer verblijf aan te vragen. Bij binnenkomst op het vliegveld krijg je namelijk maar 30 dagen. Wil je langer blijven? Moet je naar de vreemdelingenpolitie. Aangezien ik veel langer dan 30 dagen blijf, en Hanneke ook, moesten we daar nog even langs.

We namen de taxi naar de immigratiedienst toe. We hoopten dat het een kwestie van stempel vragen en gaan was, maar dat viel tegen. Het was heel druk en we moesten meer dan een uur wachten. Gelukkig hoefden we geen moeilijke vragen te beantwoorden en kregen we wel gewoon een langer verblijf.

Ondertussen was het al middag geworden en besloten we naar de Waterkant te gaan met de taxi. Bij de Waterkant hebben we gegeten. Ik had rijst met groentes (kousenband/nog meer dingen waarvan ik de naam niet weet) en het was echt heel lekker. De meneer die het had klaargemaakt was ook echt superlief en vertelde ons nog zijn recept voor de saus die erbij zat.

Daarna zijn we een stukje langs het water gelopen, richting het onafhankelijkheidsplein en fort Zeelandia. We waren helaas te laat om het museum binnen te gaan (alles is dicht na 14u) maar daar kom ik vast nog wel een keer. Het was echt heel erg heet om door te stad te wandelen maar we wilden zo graag nog wat zien, dus zijn we nog even (al zwetend) doorgelopen richting de Palmentuin. Dat is eigenlijk een soort parkje met allemaal palmbomen, heeeel mooi. We zagen toen ook nog het beruchte Zus&Zo vol Nederlandse toeristen.
    Een stukje verder hebben we nog het paleis gezien, een soort Amsterdamse gebouwen en een paar bijzondere kerken.

Toen we bijna smolten onder de brandende zon zijn we teruggelopen naar Fanna en hebben we nog even met de rest van de mensen daar gezeten op de binnenplaats. We hadden het eten van de lunch meegenomen omdat het heel erg veel was. 's Avonds hebben we dat opgewarmd en nog wat spinazie/ei/groentes bijgebakken. Was heel lekker!

Morgen gaan we alweer richting Mariënburg. Daar kunnen we verblijven bij kennissen van Hanneke. Superlief dat we daar morgen slapen en ik ben heel benieuwd hoe het daar is!

*op de foto's zie je het eten bij de Waterkant, de Waterkant zelf, een Leguaan, palmbomen in de palmentuin, Amsterdamse gebouwtjes & het beruchte I❤Su beeld*

Eleven down, one to go

September 2, 2017 in Suriname

Nog maar een maand te gaan en we kijken ondertussen redelijk uit naar de terugkeer naar Nederland. Niet dat we nu al gelijk het liefste naar huis zouden willen gaan. Maar over een maandje, want we willen eerst nog een beetje vakantie houden. Even helemaal lekker niets doen. De afgelopen 11 maanden reizen hebben er toch best wel een beetje ingehakt. Vooral het altijd maar wachten en de busreizen zullen we missen als kiespijn. Jullie hoeven nu echt geen medelijden met ons te krijgen hoor, want we weten heel goed hoe bevoorrecht we zijn geweest dat we dit allemaal hebben mogen meemaken. Maar het is gewoon heel erg mooi geweest tot nu toe en vandaar dat we even lekker gaan uitrusten. Ons originele plan was om vanaf Frans Guyana deels overland naar Belem (Brazilië) te reizen, maar we hebben gewoon geen zin meer om weer een paar dagen in de hete krappe busjes te zitten. Laat nu ook de vliegtickets van Cayenne naar Fortaleza (waarschijnlijk) goedkoper zijn dan de bus, boot én vlucht naar Belem dus de keuze is makkelijk. Vanaf Cayenne vliegen we naar Fortaleza om te werken aan onze bruintint, om vanaf hier door te vliegen naar de aller aller laatste eindbestemming, namelijk Rio de Janeiro!

In de afgelopen maand hebben we ons stempelboekje genaamd paspoort ook weer aardig kunnen vullen. Maar liefst 4 landen hebben we aangedaan en ook 4 heel verschillende indrukken op gedaan. Colombia blijft een land met heel veel potentie om een topbestemming te gaan worden voor de komende jaren. Zolang ze de veiligheid maar kunnen blijven garanderen. Aruba is een heerlijk vakantie-eiland met prachtig mooie stranden. Suriname kan helaas zoveel meer halen uit toerisme, maar dan moeten ze echt iets meer van hun eigen land gaan houden. Dus stoppen met het kappen van grote delen van het oerwoud, stoppen met afschieten van bedreigde diersoorten en helemaal stoppen met weggooien van afval waar en wanneer je maar wilt. Dat het nog erger kan qua viezigheid, hebben we helaas in Georgetown ontdekt.

En dus kan ook het terugkijken op de reis tot nu toe gaan beginnen en alle opgedane herinneringen weer proberen naar boven te krijgen en een plaatsje te geven. Wat we in ieder geval wel geleerd hebben, en waar we vooral nog niet naar uitkijken, is dat het best nog wel een uitdaging gaat worden om ons straks weer aan te passen aan het drukke leven, de hipster- en prestatiescène waar we ons straks weer naar aan 'moeten' passen. In dat opzicht kunnen we allemaal nog wat leren van de Surinamers. "Maak je niet druk, 'no spang' en geniet. Het leven moet geen straf zijn". En daar zijn we het helemaal mee eens! Maar ja, de hypotheek moet ook gewoon betaald worden dus hoogst waarschijnlijk moeten we straks ook weer de etentjes 3 weken van tevoren in de agenda zetten zodat men tijd heeft om af te spreken. Begin dus maar met plannen, want over een paar weekjes zijn we weer in het koude, maar toch ook wel fijne en goed geregelde Nederland!

De Grote Regentijd

May 22, 2017 in Suriname

Vanochtend zijn we rustig opgestaan. We hadden niet echt meer lekker ontbijt in huis dus we zijn eerst even naar een winkeltje gegaan. Daar hebben we ontbijt en nog wat ander eten gehaald. Er is hier echt veel eten dat we in Nederland ook hebben. Ik zag zelfs speculaasjes in de winkel!

We hebben even wat standaard dingen gekocht zoals pindakaas, koekjes en brood en zijn daarna terug gegaan om te ontbijten. Het was ineens heel warm buiten en ik moet echt nog even wennen aan dit vochtige klimaat. Na het ontbijt heb ik nog even buiten gezeten, beetje geslapen want 's middags wilden Hanneke en ik naar een warenhuis gaan om inkopen te doen voor in Brownsweg. We stonden klaar om weg te gaan toen het ineens HEEL hard ging regenen.. Dit seizoen heet niet voor niks de Grote Regentijd. We wilden even wachten tot de bui over was maar het bleef maar regenen. We zouden eigenlijk gaan lopen maar hebben nu de taxi genomen naar het warenhuis. Dat heet Kirpalani en dat is hier heel bekend. Het is een grote winkel waar je eigenlijk alles kan kopen. Wij hebben bijvoorbeeld beddengoed gekocht, maar er waren ook telefoons/kleding/cosmetica/lappen stof etc. te koop. Heel leuk om even rond te kijken!

We wilden eigenlijk met de taxi naar een restaurantje om wat eten af te halen alleen onze taxichauffeur kende het restaurant niet. We vroegen of hij iets anders wist en toen zette hij ons af bij Souposo. We hebben daar echt heel lekker gegeten. Pompoensoep op z'n Surinaams met rijst. Het was heel lekker maar de tent was een beetje té toeristisch. Er waren bijna alleen maar Nederlanders dus dat was wel jammer. Morgen gaan we proberen echt lokaal te eten.

In de taxi's van vandaag zagen we hoe het regenseizoen hier is. Sommige straten staan helemaal onder water dat de auto's er nog maar net doorheen kunnen rijden. De taxichauffeurs zeiden dat dat normaal is voor deze tijd van het jaar maar dat het wel heel slecht voor hun auto is.

Na het eten zijn we lekker terug gegaan om nog even te relaxen. We hebben een was gedraaid om alle lakens enzo even de wassen (die roken heeeel erg muf).
    Vanochtend hadden we ook nog een soort stokjes gekocht met kruiden die we nu eten. Het smaakt gewoon heel gefrituurd eigenlijk haha, maar wel lekker.

Straks ga ik lekker slapen, morgen weer een dag!

* op de foto's zie je het huis waar we nu verblijven, onze straat, de heerlijke pompoensoep, de gekruide stokjes en een gangpad in de Kirpalani! *

Paramaribo

August 22, 2017 in Suriname

Na aankomst in Paramaribo bevinden we ons even in een taal identiteitscrisis. Na het Nederlands, Engels en Papiamento op Aruba én het Spaans van de afgelopen maanden, moeten we even zoeken of we hier nu Nederlands kunnen praten of ook Engels (wat men hier veelal doet) of toch het echte Surinaams (wat een mix is van alles!). Als we een echte talenknobbel hadden gehad dan zouden we ook een woordje Hindoestaans kunnen praten. Welkom dus in multiculti Suriname!

Na een korte nacht worden we wakker in een klein kamertje in het hete (snikhete) Paramaribo. Vanaf nu is de ventilator onze beste vriend. Als de extreme hitte ietsiepietsie minder is geworden, wagen we ons naar buiten om naar het centrum te lopen. We weten gelijk dat we volgende keer gewoon een taxi pakken, want hebben we al gezegd dat het hier warm is...? Een terras aan de waterkant lokt ons al snel en het ijskoude Parbo biertje samen met Moksi Alesi (een lokaal nasi gerecht) smaakt dan ook heerlijk! We lopen een klein rondje door de stad en na een korte tussenstop voor een toetje en vooruit, een cocktail met de oldskool Passoa likeur pakken we dit keer wel een taxi terug naar het appartement.

Één van de bekendste zondagochtend activiteiten in Paramaribo zijn de vogelfluit wedstrijden. Deze beginnen heel vroeg, al voor 7 uur, en hier komen de mannen met hun vogels (die hun grote liefde zijn) naar het park om te laten zien welke vogel het mooist of hardst zingt. Alleen...deze ochtend was het heel erg stil. We voelden ons net als de Koninginnedagvierders in Amsterdam die een oude Lonely Planet hebben gelezen. De taxichauffeur rijdt nog een extra rondje om te kijken of de wedstrijd ergens anders is maar helaas.. geen vogelzangwedstrijd voor ons! We wachten in het centrum tot dat Fort Zeelandia open gaat om hier een rondleiding bij te wonen. Traditiegetrouw begint deze ook 'iets' later dan gepland maar ach.. we hebben alle tijd. We leren veel over de geschiedenis van Suriname en wat de invloed van Nederland hier bij is geweest. Tevens zien we de plek waar de decembermoorden zijn gepleegd, maar heel veel extra informatie krijgen we hier helaas niet over.

's Middags huren we fietsen welke ooit nog voor het olympisch dorp zijn gebruikt tijdens één van de spelen. Soepel rijden we terug naar het guesthouse, al moeten we niet vergeten dat men hier links rijdt!Na het uitpuf/afkoel-uurtje gaan we op zoek naar een leuk eettentje en belanden bij restaurantje waar ze een enorm gedreven cocktailmaker hebben. Hij laat ons lokale Surinaamse kruiden ruiken waaronder een anijs basilicum en citroen munt blad. Vooral dit laatste smaakte heerlijk in een gin cocktail.

De volgende dag gaan we met de fiets op pad richting Nieuw Amsterdam. We voelen ons natuurlijk al helemaal thuis! Hier ligt het strategisch beter gelegen tweede fort van Paramaribo waar je zicht hebt op de twee rivieren die hier samen komen. De zon is al fel, maar we moeten tot 9 uur wachten tot de poort open gaat. Bij dit openluchtmuseum is ook een tentoonstelling over de Surinaamse strijders van de tweede wereldoorlog. Hele interessant! We lopen verder een rondje over het terrein, Robert doet nog even een dansje bij het theater en we moeten snel door om de meest extreme hitte voor te zijn. We fietsen door naar Mariënberg waar een oude (vervallen) suiker- en rumfabriek staat. We worden vriendelijk ontvangen door Soekardi, tegenwoordig een gids, die zijn hele leven in deze fabriek heeft gewerkt. Hij schets voor ons een goed beeld door middel van zijn leuke verhalen (en foto schriftje) zodat we precies kunnen voorstellen hoe de fabriek er ooit uit heeft gezien.

Ondertussen is het het heetst van de dag dus helaas Ron en Jill, we hebben jullie toekomstige woonplaats Alkmaar niet kunnen bezichtigen. We fietsen heel snel door om naar onze laatste stop te gaan, namelijk de koloniale koffie bij plantage Peperpot, maar laat deze nu net op de maandagen dicht zijn.. We pakken dus de boot terug naar Paramaribo en kunnen niet wachten op de lunch in de schaduw en een ijskoud drankje!

De avond sluiten we af bij Roopram Roti, een rotitent waar we in Amsterdam ook regelmatig voor een snelle hap te vinden zijn, en even zijn we de identiteitscrisis vergeten... Hoog tijd voor een nieuw land, want morgen vertrekken we heel (heel!) vroeg naar Georgetown in Guyana.

Aankomst en dag 1!

May 21, 2017 in Suriname

Gisteravond kwam ik rond 8 uur (Surinaamse tijd) aan in Zanderij op het vliegveld. Ik moest nog best wel lang in de rij bij de immigratiedienst en bij de bagageband duurde het ook nog wel een tijdje. Bij de immigratiedienst vertelde de meneer achter de balie dat je maar 30 dagen mag blijven, voor verlenging moet je naar de vreemdelingenpolitie. Dat moet ik dus nog regelen binnenkort ;)

Toen ik op mijn bagage stond te wachten kwam er een meneer naar me toe. Ik had hem al gesproken op Schiphol en hij bood aan een lift te geven naar mijn verblijfplek, als ik die nodig had. Super lief maar ik had al een taxi geregeld dus het was niet nodig. Uiteindelijk kwam mijn bagage en kon ik het vliegveld verlaten. Er stond een enorme rij aan mensen die familieleden kwamen onthalen en alle passagiers moesten daar echt zo doorheen lopen. Ik belde even het guesthouse en toen kreeg ik te horen bij welke taxi ik moest zijn. Dat ging allemaal heel makkelijk. Ik moest nog even wachten want misschien gingen er nog andere passagiers mee. Er was nog iemand anders aan het wachten, Joyce, dus daar heb ik even mee gekletst. Ze ging een vriendin verrassen die hier dierenarts is. Heel leuk!

De taxichauffeur was heel erg enthousiast toen ik vertelde over mijn plannen om naar Brownsweg te gaan. Hij zei dat dat de mooiste plek in heel Suriname was. Nou, ben benieuwd!

Eenmaal aangekomen bij mijn slaapplek, guesthouse Fanna, stond Hanneke me al op te wachten. Ik was super moe dus na alles even bekeken te hebben ben ik lekker gaan slapen.

Vanochtend werd ik rond 5 uur wakker omdat ik niet meer kon slapen. Toch een beetje een jetlag misschien. Gelukkig ben ik daarna nog wel even in slaap gevallen.
    We hebben vandaag heel rustig aan gedaan. Eerst hebben we lekker ontbeten met broodjes ei, spinazie, tomaat, kaas. Ze hebben hier gewoon boterhammen en die zijn ook nog eens heel lekker!

's Middags zijn we even naar de Hermitage Mall gegaan om nog wat kleding te scoren voor Hanneke als we naar school gaan. We moeten daar best nette kleren aan dus daar gingen we nog even voor kijken.
    We gingen met de taxi. Het was ongeveer 20 minuten rijden. Onze taxichauffeur hoorde onze plannen om naar Brownsweg te gaan aan en besloot ons een paar zinnen van de taal daar te leren. Het is een soort mengeling tussen Nederlands en Engels maar dan heel anders uitgesproken, alsof het een soort straattaal is. Het was wel heel grappig want hij was er heel enthousiast over.

Het was wel leuk om de mall te zien. Er was een enorme game hall, een bioscoop en superveel fastfoodketens. Ook waren er best veel winkels die we ook in NL hebben (merken vooral) en allemaal onbekende Surinaamse winkeltjes.
    Bij een bakkertje kochten we voor 5 SRD (8 SRD is 1 euro) amandelcake. Heel erg vers en heel erg lekker!

Om terug te gaan belden we weer een taxi. Het is hier heel gebruikelijk om de taxi te nemen dus dat gaat wel lekker makkelijk. Onze taxichauffeur was deze keer ook echt heel grappig. Vanuit de taxi zagen we een bijzondere moskee, heel leuk om te zien!

"Thuis" hebben we pizza besteld met twee andere meisjes die hier ook verblijven. We wilden eigenlijk naar een local tentje maar die was dicht. En ach, pizza is altijd goed toch? Op aanraden van Mitchell, de zoon van Lucien (Lucien runt dit huis), namen we cheesy bites als korst bij een large pizza. Het was heel erg lekker maar supermachtig!

Na het eten zijn we lekker gaan slapen. Ondertussen was het al best laat geworden en we waren toch nog wel moe van de reis.
    Morgen gaan we kijken wat we allemaal moeten inslaan voor in Brownsweg en willen we echt Surinaams eten. Moet lukken!

De markt en even naar Mariënburg!

June 10, 2017 in Suriname

Zaterdagochtend begon ongepland vroeg. Rond half 7 's ochtends werd ik wakker van gebonk op onze deur. Hanneke werd er ook wakker van. Ik kon niet 1 goede reden bedenken om ons zo vroeg uit bed te halen. Ineens hoorde we ook geklop op ons raam bij de slaapkamer (met een stok want we zitten op de eerste verdieping). Met tegenzin toch maar even kijken dan.. Staat de jongen van het appartement er die doodleuk kwam vertellen dat we nog moesten betalen. Lekkere planning hier :')

Goed, nadat we betaald hadden lagen we weer goed en wel in bed. Maar niet voor lang.. 5 minuten later weer dat heerlijke gebonk op de deur. Gelukkig waren we nog wakker dus wij gaan weer kijken wat er is. "Misverstandje, laat maar er is niks". Nou top!

Gelukkig daarna nog wel een uurtje kunnen slapen. Als ontbijt at ik lekker een bara, gevuld met kousenband en aardappel (lekker gezond) en daarna hebben we de taxi naar het centrum genomen. We wilden eigenlijk fort Zeelandia en nog een museum bezoeken maar blijkbaar is alles dicht op zaterdag. We gingen voor plan: rondstruinen op de centrale markt. Dat was een goede keus, het was heeel leuk om te zien en we hebben heel veel inkopen kunnen doen!

Toen we weggingen bij de markt, hadden we zoveel zware tasjes bij ons dat we besloten eerst even ergens te gaan eten. We wilden even snel iets afhalen maar toen we op het punt stonden te bestellen, vertelde het meisje dat we naar boven moesten als we het hier op wilde eten (ipv meenemen). Wij struinden de trap op met alle bagage om ineens terecht te komen in een Chinees restaurant. We wilden eigenlijk even snel wat eten maar besloten toen maar rustig te gaan zitten.

Aan het eind van de middag zijn we opgegaald door Gaby en zijn we naar Mariënburg gegaan. Daar hebben we bijgekletst met Don & Gaby (en de rest van de fam) en we slapen straks ook hier!

Paramaribo, Paramaribô, ፓራማሪቦ, باراماريبو, Горад Парамарыба, Парамарибо, པེ་ར་མེ་རི་བོ།, Παραμαρίμπο, پاراماریبو, પારામારિબો, פרמריבו, पारामरिबो, Պարամարիբո, PBM, Paramaríbó, パラマリボ, პარამარიბო, 파라마리보, Paramaribas, पारामारिबो, ਪਾਰਾਮਾਰੀਬੋ, பரமாரிபோ, ปารามารีโบ, Парамарібо, פאראמאריבא, 巴拉馬利波, 帕拉马里博