Sweden
Lilla Barnäsholmen

Auf der Insel

August 28, 2019 in Sweden ⋅ ⛅ 22 °C

Ar Ostküste vo Schwede hets so ä länglechi grossi Insle womer grad mau si ga abcheckä :-) Öland heisst si. Dert simer so ufeme ganz stinklängwilige typische Cämper-Cämpingplatz glandet, wo äue vorwiegend us Duurcämper besteit. Mir si üs e chli wi imene Meersöili-Gehege vorcho, so strickt si dört d Positionsvorgabe vode Mobil gsi :-)
      Nichtsdestotrotz, mir hei zmingst i ei Richtig e super Ussicht gha, nämlech an Strand und zum Meer. I letzterem hets de när bi gneuerem häreluege nüm so iladend usgseh zum ga bädele...:-j

July 16, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 18 °C

We rijden naar Borgholm, de hoofdstad van het eiland Öland en gaan hier het oude slot bezoeken.

Het barokke Slot dateert uit de 17de eeuw en is in 1806 verwoest door een brand.

Voordat we het Slot bereiken komen we eerst door een gebied waar de koeien vrij rondlopen.
      We hebben iets met koeien de laatste dagen 😂
      Het is druk bij het slot en we vinden nog net een parkeerplekje. We kopen een ticket voor SEK 100 p.p. en mogen doorlopen.

Er wordt ontzettend veel voor kinderen gedaan. Ze mogen over hangbruggen lopen, op een nep paard zitten, stenen torentjes bouwen, spijkers in een balk timmeren, hun krachten meten met een toverzwaard enz. enz.

We lopen hier een heel tijdje rond te dolen door allerlei doodlopende gangetjes, door exposities en zien hoe alles opgebouwd wordt voor een festival dat vanavond zal plaats vinden.

We zijn er moe van geworden en zoeken buiten het kasteel een terrasje op en besluiten hier een hapje te gaan eten.

Van hieruit rijden we 1 km verder naar het andere Slot.
      Sollidens Slot, het zomerverblijf van de Zweedse Koninklijke familie.

Er is een hele grote parkeerplaats waar je ook met de camper mag staan. Aan de buitenkant en je mag er gratis blijven overnachten.
      En dan wordt de parkeerplaats leeg gemaakt op de campers na die aan de buitenkant staan. Handhavers komen en alles wat in het midden staat geparkeerd moet weg.
      De Parkeerplaats loopt helemaal vol met auto's totdat er geen een meer bij kan.
      Rond 23 uur als het festival is afgelopen verdwijnen de auto's weer en een uurtje later is er niet meer te zien dat het hier eerder zo vol stond.
      En dan komen de auto's. De een na de ander en rij na rij worden er auto's geparkeerd. Allemaal mensen die naar het festival komen in het Slot.

July 17, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 20 °C

In de namiddag maar eens actie ondernomen en gaan wandelen richting de zee. Eerst een stuk door een dor grasveld gelopen en daar door een "koninklijk" hek gegaan dat niet op slot was.
      Frits dacht dat we zo wel bij de zee zouden komen. "Maar mogen we dan wel door dat hek, Frits?" "Ja natuurlijk. Het is toch ook niet op slot en trouwens via google-maps zie ik dat daar een dorpje is."
      Oei als dat maar waar is.

We liepen verder door het veld en kwamen langs een "koninklijke" tennisbaan. Er hing nog een badhanddoek aan het hek. Vast een "koninklijke" 😉
      Wat is het hier heerlijk rustig.
      En daar is dan de zee maar we zien nergens een strandje.

We lopen nog wat rond hier. Wat een mooie wilde bloemen groeien hier.

Op de terugweg gaan we even zitten uitrusten op een bankje en dan zien we een rode Buggy aankomen rijden. Hij stopt aan de overkant. Een man met een zwarte pet op stapt uit en maakt een praatje met een echtpaar dat langs komt fietsen. Ze wijzen naar ons en lachen vriendelijk en wij lachen vriendelijk terug.
      Terwijl we zo zitten te kijken zegt Frits, "Die man zou best koning Carl Gustav kunnen zijn. Hij heeft een beetje een boeren uiterlijk."

Die Frits toch. De man met de pet stapt weer in de Buggy en rijdt over het dorre land naar de tennisbaan en even later horen we gekerm dat tennissers soms uitstoten 😁 Ik ga toch eens googlen naar Carl Gustav en zie dat de afbeeldingen van Carl Gustav verdomd veel op de man lijken.

Ach, het zal vast wel niet ...........
      Wij lopen weer verder en zien nog een paar prachtige reeën op de dorre "koninklijke" velden lopen.

Na het eten die avond komt er een koets langs rijden en horen we van andere campergasten dat dit prins Carl Philip is met zijn vrouw en dat de koning nu in zijn buitenverblijf verblijft.
      Was het dan toch de koning die we zagen en zo vriendelijk naar lachte?

Kijk ook op @fritsellen you tube.

July 18, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 20 °C

We blijven vandaag nog op ons plekje staan. Voormiddag willen we gaan wandelen hier in de buurt en namiddag naar Borgholm fietsen maar ons kennende pakt dat weer helemaal anders uit.

We lopen richting het strand. Eerst langs het beeld van koningin Victoria uit 1938.

Dan zien we een wegwijzer bordje waarop staat, Borgholm 2 km.
      Twee kilometer????? Dat moeten we kunnen lopen. Zullen we?

Ja, we doen het.
      Het wordt een mooie wandeling door het bos en voor we er erg in hebben staan we in de mooie haven van het stadje.
      We wandelen nog wat door de gezellige straatjes en lopen een paar leuke souvenirs winkeltjes binnen waar je uiteindelijk zelden iets vind wat je zou willen kopen 😉

We willen ergens een hapje gaan eten voor we aan de terugtocht gaan beginnen want terrasjes zijn er hier genoeg. De lucht ziet er een beetje donker uit dus we willen ergens binnen zitten maar daar denken meer mensen zo over. We zien bij de restaurantjes de mensen in de wachtrij staan om een plaatsje te kunnen krijgen.
      Wat doen we? Wachten en aansluiten aan een rij wachtenden of naar de camper?

We zijn het er snel samen over eens dat we naar de camper willen gaan voordat de regen gaat vallen. Doorlopen dan maar.

In het bos voelen we al de eerste druppels vallen maar de bladeren houden het meeste nat tegen en zo goed als droog komen we buiten adem bij de camper aan. Ffffffff we voelen onze benen bijna niet meer en zien dat we dik 11.000 stappen hebben gelopen.

Lilla Barnäsholmen, Lilla Barnasholmen