Stany Zjednoczone

10 najważniejszych celów podróży McKinley County
Podróżnicy w tym miejscu
    • Canyons - Craters - Forrests

31 sierpnia 2022, Stany Zjednoczone ⋅ ☀️ 20 °C

Intelligent: Vor ca 800 haben ca 60 Sinagua- Familien den idealen Wohnsitz im WALNUT-CANYON entdeckt und ausgebaut. Aus dem Canyon wächst ihre "Insel", die aus verschieden harten horizontalen Gesteinsschichten besteht und sich hervorragend eignet, einzelne Wohn- und Lagerräume herauszuschlagen und zu bauen. Sie wohnen im Sommer auf der Westseite und im Winter auf der wärmeren Ostseite Ihrer Insel - klimatisiert. Wir steigen aus weitem Kiefernwald die ca 200 Treppenstufen hinab und sind überzeugt: hier hat es sich gut leben lassen!

Unglaublich: Vor ca 50`000 Jahren hat ein gar nicht so grosser (150 feets) Eisen-Nickel-Meteorit mit enormer Energie (150 Hiroshima-Bomben) in der Nähe von Flagstaff eingeschlagen. Der Krater ist riesig (150 feets tief / 1 mile Durchmesser) und die Verwüstungen sind auch in grossem Abstand nachzuweisen. Die Wissenschaftler sind beeindruckt und haben aus diesem Ereignis ihre Kenntnisse bezüglich unseren Nachbarn im All wesentlich erweitern können. - Das mussten wir uns natürlich anschauen und die 45 Dollars (!) haben wir "gerne" bezahlt: Das eindrückliche interaktive Museum und all die Plattformen mit fixen Fernrohren etc muss ja auch unterhalten werden. - Auch wir waren beeindruckt!

uralt: Vor ca 250 Mio Jahren muss hier ein richtiger Urwald mit ganz dicken Bäumen gestanden haben. Klimaveränderung: Heute ist hier trocken Wüste und Wasser hat die Bäume luftdicht mit Erddreich abgedeckt. In 250 Mio Jahren passiert etwas: Minerale haben das Holz ersetzt und deshalb die Baumstücke "erhalten". Sie präsentieren sich nun vor dem Hintergrund "farbiger" Gesteinsschichten ...und bilden natürlich eine gerne benutze Grundlage für einen weiteren Nationalpark: 25 Dollar Eintrittsgebühren und wir nehmen ca 100 Mehrkilometer unter die Räder. Tip: Ausfahrt Sanders der Route 40 benutzen und etwas zurückfahren: In 1 Stunde hast du 90% der Eindrücke mit viel weniger Aufwand gesehen. - Aber wir haben ja Ferien!

Uebernachtung: KOA bei Grants: sehr passend (natürlich wieder das mit Abstand kleinste RV)

• Dzień 25

Dag 25, Grants

1 czerwca, Stany Zjednoczone ⋅ ☀️ 23 °C

4:30, de wekker gaat. Ik moet even wennen aan mijn omgeving, geen tent dit keer maar miljoenen sterren. Snel een ontbijtje naar binnen, tanden poetsen en tas inpakken. En dan weer de weg op, zucht. Ik heb nog een paar gedownloade podcasts op mijn telefoon, ik zet er maar één op om de tijd iets sneller te laten passeren.

Ik heb de weg naar Grants grofweg in twee delen opgedeeld, ongeveer halverwege ga ik een snelweg over met een tankstation en een subway. Dus op de helft is er een beloning, je moet iets doen om gemotiveerd te blijven 😜.

Als ik om 8:30 zoiets mijn footlong naar binnen heb gewerkt begin ik aan deel twee, met eindbestemming het postkantoor in Grants. Er is niet veel te zien onderweg en het is alweer aardig warm aan het worden. Ik denk dat ik de eerste verschijnselen van een zonnesteek ervaar als er een flinke pickup truck voorbij komt gereden met een enorm geronk en ik mezelf hardop vroem, vroem, vroooem hoor uitspreken. Ik verbaas mezelf een beetje maar kan er dan ook hardop om lachen 😂.

Het is bijna half elf als ik mijn pakketje ophaal bij het postkantoor, mijn nieuwe schoenen! Blij als een klein kind haal ik ze uit de doos en na de eerste stappen word ik al bedankt door mijn voeten. Dit voelt veel beter, mijn vorige paar was nog verder heen dan ik eigenlijk in de gaten had.

In Grants is een kleine markt opgezet vandaag, ik hang er even rond en loop dan richting mijn motel aan de andere kant van het dorp. Onderweg stop ik nog even voor lunch en ontmoet nog twee divide fietsers. We wisselen wat ervaringen uit en gaan dan ieder weer onze eigen weg.

Het is 13:00, misschien wat vroeg om in te checken. Dus eerst maar even langs de walmart voor wat drinken, fruit en zakkie chips. En dan naar het motel, hopelijk kan ik vroeg inchecken. Geen probleem blijkt, mooi. De douche in, de was doen en dan een paar uurtjes op bed liggen. Dat had ik even nodig.

Om 18:00 steek ik de straat over naar een restaurant, en niet zomaar een restaurant. Een Aziatisch buffet! Een buffet is een wandelaars paradijs, onbeperkt eten na een paar lange dagen lopen is een gouden combinatie.

Puur toeval dat 10 minuten na mij Backtrack en Luitenant Dan binnen komen lopen. Beide heb ik ontmoet in Pie Town een paar dagen terug. Wat gezelschap tijdens het eten maakt het nog een stuk beter!

Morgen lekker uitslapen, eten halen voor de komende dagen en dan rond de middag weer terug de weg op. Jep, nog een keer een lang stuk over de weg. Ik begin steeds meer te verlangen naar Colorado, waar de bergen serieus worden en er geen wegwandelingen meer zijn. Even volhouden nog 😅.

• Petrified Forest Nationalpark 16.10.2022

16 października 2022, Stany Zjednoczone ⋅ ☁️ 9 °C

•Nachere regnerische Nacht simer am Morge relativ früeh richtig Petrified Forest NP gfahre. Dert gseht me versteinerets Houz wo über 215 Millione Jahr aut isch.
      •Di historischi Route 66 isch aube o dert düre gange.
      •Gege Mittag hets wieder afa regne, drum heimer dr Nami ufem nöie Camping in Grants vrbracht.

• Dzień 124

BLM nahe Grants, New Mexico

22 października 2023, Stany Zjednoczone ⋅ ☀️ 24 °C

Es gibt hier sowas wie öffentliches Land, auf dem man offiziell „freistehen“ darf.
      Für Zola wars ganz spannend, und wir haben die Weite und die Sonne genossen. Allerdings ist es eine ziemlich staubige Angelegenheit. 😅 Czytaj więcej

• Dzień 26

Dag 26, Make or Break

2 czerwca, Stany Zjednoczone ⋅ 🌙 15 °C

Zes uur en al wakker, jonguh jonguh ik had gehoopt een beetje uit te slapen. Ik moet denken aan een gesprek dat ik met Leroy had een paar dagen terug, ik vertelde hem dat Grants voor mij een beslissingsmoment zou zijn. Als mijn dan nog steeds pijnlijk of opgezwollen is aan het eind van de dag dan zou dat zo maar eens het einde kunnen betekenen. Dus voor mij is Grants make or break. Nou hoef ik nu gelukkig die keuze niet te maken, dat heb ik onbewust afgelopen dagen al gedaan. Ik heb geen last meer van mijn voet en het zwelt ook niet meer op, dus zeker ‘make’! Dit gaat mij er niet van weerhouden om Canada te bereiken.

Ik sukkel weer een beetje in slaap als ik Netflix serie aanzet. En zo kom ik een groot deel van de ochtend door. Ik ga nog even douchen, pak mijn spullen weer in en ben er weg van. Naar de supermarkt, lunchen en dan weer de weg op. Uiteraard moet ik een kilometer of tien over de weg lopen.

Als de CDT een afslag neemt, naar een daadwerkelijk pad kruip eerst nog even onder een boom en eet nog een chippie. Ik voel het niet echt vandaag, ik kan niet verklaren waarom. Gelukkig komt daar snel verandering, het pad begint met een aardige klim en de omgeving wordt steeds aantrekkelijker. Ik voel dat het bloed weer begint te stromen. Eindelijk lekker door de bergen rossen!

Tegen het einde van de dag begin ik aan de klim van Mount Taylor. Het doel is niet om de top te bereiken, dat wil ik voor morgen laten met een zonsopkomst. Maar nu heb ik de zonsondergang, de lucht veranderd van kleur, de bergen vangen nog net de laatste zonnestralen op, het is magisch, ik geniet hier enorm van!

Gelukkig vind ik nog een vlak stukje grond tegen ongeveer de laatste bomen, ik ben inmiddels al ruim boven de 3000m. Het zal wel koud worden vrees ik, voor de zekerheid maar het filter en electronica in de slaapzak vannacht.

Enorm veel zin in morgenochtend!

• Dzień 27

Dag 27, Mount Taylor

3 czerwca, Stany Zjednoczone ⋅ ☁️ 8 °C

Zonsopkomst vanaf Mount Taylor is het plan, dus vroeg de wekker. Ik hoef niet ver meer te klimmen, het grootste deel heb ik gisteren al gedaan. Het is een makkelijke klim naar de top en vrijwel op hetzelfde moment dat ik op de top kom zie ik een enorme oranje bol aan de horizon verschijnen. Ik complimenteer mezelf met de timing 😉.

Ik blijf niet lang, het is onaangenaam koud op deze hoogte en dit tijdstip. De afdaling heeft nog wat sneeuw op het pad zo her en der, maar het mag eigenlijk geen naam hebben (maar blijkbaar wel voldoende om erover naar huis te schrijven 😜). Op een splitsing in de afdaling weet ik het voor elkaar te krijgen om het verkeerde pad te kiezen, ik kom erachter als ik 200m ben afgedaald, dus die moet ik weer terug omhoog, zucht, maar ja c’est la vie.

Daarna is er eigenlijk weinig spectaculairs wat er op mijn pad verschijnt. Ik ga van bos naar een open vlakte met enkel lage begroeiing en weer terug het bos in. Dat wisselt elkaar zo een aantal keer af, ik zie wel een 20-tal kalkoenen die snel het bos insprinten als ze mij in de smiezen krijgen.

Ergens midden op de dag word ik bevangen door de hitte, ik word zelfs een beetje misselijk. Bij de eerste plek met schaduw die ik zie ga ik even zitten, dan liggen en een dutje volgt. Ik weet niet hoe lang ik de ogen dicht heb gehad, maar ik voel me een stuk beter. Hop, de benen er weer onder, dit pad gaat zichzelf niet lopen.

En als het einde van de dag nadert daal ik nog even een kloof in om water te halen, dat is wel in een heel fraaie omgeving. Ik moet er ook weer uitklimmen, aangezien dit geen onderdeel van het pad is. Met plezier 😉.

👋😉

• Dzień 23

Dag 23, Land of ice and fire

30 maja, Stany Zjednoczone ⋅ ☀️ 25 °C

Geen haast vandaag, Grants is op iets van 100-110km, dat moet ik makkelijk kunnen halen in twee en halve dag. De ochtend verloopt rustig, ik heb het bos voor mezelf, wat ik ook verwacht had. De enige wandelaars voor mij waarvan ik op de hoogte ben hebben een alternatieve route gekozen.

Het enige doel dat ik vandaag heb is voor eind van de middag bij Bandera vulkaan en ijsgrot te komen. Er is daar een winkeltje en colaatje en wat ijs lust ik wel vandaag. Ergens vroeg in de middag kom ik weer op een zandweg terecht, pff. Maar enkele kilometers verderop verschijnen er enorme lavavelden naast de weg. Ik ben blij dat we daar niet doorheen lopen, been there, done that, did not enjoy it. Dus is heb voor nu vrede met de zandweg.

Ik begin wel weer mijn rechtervoet te voelen, waar ik gisteren een flinke blaar heb gelopen. Hoe kan het dat, det nu weer op begint te spelen terwijl ik er de hele dag nog geen last van heb gehad. Het is nog niet echt pijnlijk dus ik ga snel richt Bandera. Het is 16:00 als ik er aan kom, ik haal mijn ijsje en cola en ga er eens goed voor zitten, dit is genieten zeg 😊. Ik besluit ook maar de vulkaan en de ijsgrot te gaan bekijken nu ik er toch ben, ik moet al twee kilometer extra lopen om hier überhaupt te komen dus wat maakt het nog uit.

Ik sta op en mijn rechtervoet protesteert al wat, oh oh. Even opwarmen waarschijnlijk. Eerst klim ik naar de rand van de Bandera vulkaan, leuk, niet iets wat ik nog niet eerder gezien heb. Daarna ga ik naar de ijsgrot, het zijn 72 trappen omlaag. En vanaf de 50e ofzo voel je de temperatuur in enkele treden minimaal 25 graden zakken. Heel maf, onder in de grot is het net onder het vriespunt en dat is het hele jaar zo blijkbaar, terwijl het niet eens zo heel ver afdaalt. Fun fact, voordat dit een toeristische attractie was, was er hier een saloon en danshal en werd het bier in deze grot koud gehouden.

Laatste stop van de dag is een ranger station, vijf kilometer verderop. Het lopen wordt steeds oncomfortabeler en ik ben blij als er ben. Totdat ik een bord zie, CDT closed, detour ➡️. Ja gvd, wat nu weer? Ik stap over het lint heen en vraag de mannen bij het station wat er gaande is, ze hebben blijkbaar een gecontroleerd fikkie gestookt en de grond is nu nogal warm. Ok, ja laat maar daar hoef ik nu niet perse doorheen. Ik vraag ze wel of ik hier misschien mijn tentje neer mag zetten aangezien de omleiding over de harde weg is en kamperen niet echt mogelijk lijkt de komende kilometers. Geen probleem, ze wijzen me er zelfs op dat er een kraantje (wist ik 😜), dixie en een picknick tafel. Wat een luxe.

Nu ik even zit, eerst maar eens naar mijn voet kijken. Holy moly, ik heb al aardig wat blaren gehad maar dit ding spant de kroon. Dat ik het tot hier heb gebracht is een hele prestatie. Ik weer niet precies wat de oorzaak is, maar het moet iets met de harde ondergrond van de weg zijn denk ik. En in combinatie met mijn vieze sokken, er is zo weinig water beschikbaar hier, dat sokken uitwassen niet echt te doen is. Door het zweet en fijne zand hier wordt de onderkant aardig hard, dat kan ook niet meehelpen.

Ik laat de blaar maar wat opdrogen, morgen een verbandje in plaats van een pleister en kijken hoever ik kan komen. De CDT stelt me wel erg op de proef…

• Dzień 80

Horror Tripp

1 grudnia 2022, Stany Zjednoczone ⋅ ⛅ 5 °C

Wir fahren weiter zur "Ah-shi-sle-pah Wilderness". Dort wollten wir weitere Hoodoos aufspüren, was uns aber nicht gelang. Enttäuschend nach so einer weiten holprigen Anfahrt🤔🥴
      Wir befanden uns im Navajo Reservat, dem größten Reservat in den USA. Blind folgten wir unserem Navi. Welch ein Fehler. Es dauerte nicht lange, bis wir die Orientierung verloren hatten, das Navi spielte verrückt, wir waren nur noch offline und der Tank war nur halb voll. Manchmal lag unser Auto so schräg, daß nur noch wenige Grad zum Umkippen fehlten. Schweißgebadet fanden wir nach Stunden einen Ausgang. Es war so unglaublich verrückt, da konnten uns auch die Wildpferde, die wir des öfteren sahen, nicht aufmuntern. 🥴
      Ab sofort werden wir keine 'Dirty Road" mehr fahren. Wir haben das Gefühl, unser Glück bereits überstrapaziert zu haben🥴👍

• Dzień 12

Holbrook - Gallup

10 maja, Stany Zjednoczone ⋅ ☀️ 17 °C

Hola Amigos ! Arizona good by hola New Mexico. Wir erreichen den 3. Staat der Tour, es für mich neues Terrain bedeutet.
      Aber erst einmal zu heute. Alexander startet wären ich auschecke und noch einkaufe und Fotos in Holbrook mache. Ich hatte dabei auch auf die Tankanzeige schauen sollen. Wir treffen uns am südlichen Eingang zum Petrified Forest Park. Alexander wartet schon eine halbe Stunde! Also kurz umschauen und weiter. Ich halte an fast jeden Aussichtpunkt und komme wieder in Verzug, hole Alex aber doch ein. Ein Warnsignal ertönt, Sprit wird knapp, und ich hab heute morgen noch bei einer Tankstelle eingekauft. 🫣
      Es gibt zum Glück gibt es ein Tankstelle in Reichweite zu der ich fahre. Diese ist aber außerhalb des Parks. Komme ich dann wieder rein? Also zurück zum Treffpunkt, nichts riskieren. Als wir dann zusammen raus fahren ist die Tankstelle wegen Bauarbeiten nicht zugänglich. Wir könnten einen Kanister befüllen und so zur nächsten Tanke kommen. Das funktioniert wegen der Sperrklappen im Tankstutzen aber nicht. Alex besorgt schlussendlich einen Kanister und nun ist gut. Denkste, der Weg den ich mit dem Rad fahren soll befindet sich innerhalb des Parks da kann ich nicht rein. Alternative wäre die, i,40- Nein Alex kommt zurück, einladen, reinfahren, der Weg ist nur für Berechtigte.- Transfer.
      Alex lädt mich aus und fährt über die I40 in Richtung Hotel.. Kurz danach knallt ein Teil gegen die Frontscheibe des Leihwagens.
      Alex ist außer einen Riesenschreck zum Glück nichts passiert und das ist das Wichtigste.. Er managed das super - bekommen in Albuquerque einen anderen . Trotzdem ist die Stimmung mies. Schreck lass nach.

• Dzień 126

Spare Part in Empfang nehmen in Gallup

24 października 2023, Stany Zjednoczone ⋅ ☁️ 18 °C

Es ist halt so ne Sache auf Reisen: Wie/wo soll man Ware in Empfang nehmen, wenn es sie nicht im Laden zu kaufen gibt? Dann heisst es vorausschauen und irgendwo hin bestellen, hoffen es wird dort zugestellt und angenommen, und dann on time dorthin fahren. Diesmal wars ein RV Park in Gallup, und das Paket kam aus Taiwan. Der zweite Wechselrichter, der bei Blu zuständig fürs Aufbau-Batterien laden beim Fahren ist, hatte sich mit einem Kurzschluss verabschiedet. 1:1 Replacement war angesagt – und das gabs eben nur aus Fernost. 🤷‍♂️ Czytaj więcej

Możesz znać też następujące nazwy tego miejsca:

McKinley County, مقاطعة ماككينلي, Маккинли, ম্যাককিনলে কাউন্টি, Condado de McKinley, McKinley konderria, شهرستان مک‌کینلی, Comté de McKinley, McKinley, okrug, McKinley megye, Մակ-Քինլի շրջան, Contea di McKinley, マッキンリー郡, McKinley Kūn, Naʼnízhoozhí Bił Hahoodzo, Hrabstwo McKinley, مککنلے کاؤنٹی, Comitatul McKinley, Мак-Кинли, Округ Макинли, Маккінлі, مک کنلی کاؤنٹی، نیو میکسیکو, Quận McKinley, Condado han McKinley, 麥金萊縣

Dołącz do nas:

FindPenguins dla iOSFindPenguins dla systemu Android