A 35-day adventure by Wendela Read more
  • 80kilometers
  • 33kilometers

Here we go

June 15, 2023 in Norway ⋅ ☀️ 18 °C

Gisteravond arriveerde ik om 22:30 uur in het hotel en we hadden natuurlijk razend veel verhalen uit te wisselen. Toen ik eenmaal de gordijnen dichtdeed en Matthijs al vanuit bed aan het spelen was met de (op afstand bestuurbare!) Luxaflex bij het raam van de loft, constateerde ik tot mijn verbazing dat het al vijf voor 12 was. Een vreemde gewaarwording dat het nog gewoon licht was buiten, of hooguit schemerig, terwijl het toch al bijna middernacht was.. Logisch natuurlijk, een week voor de zonnewende. De zon kwam ook om een uur of 4 weer op.

Ik weet niet of het daardoor kwam of door de stress van de reis hier naartoe, maar echt goed sliep ik niet. Ik vond het ook wel extra spannend, deze vakantie. En wel om een aantal redenen: vandaag was het precies 1 jaar geleden dat Matthijs' vader stierf, en we zouden als eerste naar precies die plek fietsen waar Matthijs vorig jaar het afschuwelijke telefoontje ontving. Ik wilde er vooral zijn voor hem natuurlijk, maar vreesde voor de brok in mijn keel. Maar ook had ik meteen op deze eerste dag bijna 1.000 meter te klimmen. En de rest van de komende weken nog eens 17.000 meter. Ging mijn nieuwe fiets de hooggespannen verwachtingen waarmaken, zou het beter gaan dan met die sporthybride die ik hiervoor had? En ging mijn lijf het ook aankunnen? En hoe zou het allemaal gaan, het kamperen, het fotograferen, de film die we van deze reis willen maken?

Veel tijd om hierbij stil te staan was er niet. Na het ontbijtbuffet, inpakken en uitchecken zou het grote avontuur beginnen. De zon was alweer uitbundig aan het schijnen. Het eerste stuk iets naar het zuiden was al meteen briljant. Het was nog maar gewoon een heuvelachtige asfaltweg, die erg leek op de wegen die we eerder fietsten door de Oostenrijkse Alpen en de Dolomieten. Aan weerszijden van de weg akkers en groene weides, links van ons een helling naar boven, rechts het dal en helemaal aan de overkant weer een bergkam. Met plukjes sneeuw op de toppen! Ik had daar ook al naar zitten staren vanuit de ontbijtzaal van het hotel, die zwarte bergtoppen met spierwitte "vlekjes", en vroeg me nu hardop af: wat maakt het toch zo betoverend, waarom vind ik dat toch zo absurd mooi? Matthijs had er geen antwoord op maar ervoer het exact zo.

Na een paar shotjes voor onze film (waarvoor Matthijs bereid was in de brandnetels te duiken) sloegen we linksaf en moest ik er echt aan geloven. De klim verliep eerst nog over asfalt maar na een wildrooster werd het gravel. Up, up, up we go. En het ging verrassend goed! Tijdens eerdere fietsvakanties in de bergen moest ik vaak bij stijgingspercentages vanaf 12% afstappen en gaan lopen, zeker als het ook nog een zand- of grindpad was zoals in de Dolomieten. Hier en nu ging het gewoon! Ondans de 14-16%! Het was zwaar, toegegeven, en heet en heftig, en ja, ik had alsnog pauzemomenten nodig. Maar lopen was er niet bij. Echt een persoonlijke overwinning!

Bij de ingang van het nationale park Rondane namen we een serieuze pauze. Schaapjes werden begroet, shirts gingen uit, foto's werden geschoten, en in een verfrissende beek iets verderop konden we de handen wassen en onze bidons opnieuw vullen. Toen we er klaar voor waren fietsten we door, nog een klein stukje verder naar de plek waar we Henk zouden herdenken. Dat was fijn en goed. We namen de tijd, Matthijs belde even met zijn familie en ik maakte intussen vanaf daar een foto van een pluk sneeuw op een berg verderop, waar ik een hart in zag. Als aandenken. Daarna konden we door. Letterlijk en figuurlijk.

Eerste gravelpad, eerste hoogvlakte

June 15, 2023 in Norway ⋅ ☀️ 19 °C

Lunch aan een meer

June 15, 2023 in Norway ⋅ ⛅ 20 °C

De hoogvlakte waar we nu overheen fietsten was schitterend. Hoewel de zon inmiddels zo fel was dat we bang waren dwars door de factor 50 heen te verbranden, fietste het nagenoeg vlakke gravelpad heerlijk, de vergezichten waren indrukwekkend en we genoten. Het begon wel tijd voor een boterham te worden, maar die wilde ik liever in de schaduw opeten dan in de brandende zon. En pardoes doken er een paar hüttes op en bovendien hing er ineens een wolk voor de zon, en nota bene was er vlak langs ons pad ook nog een meertje met een picknicktafel. Alsof het zo gepland was!

Het was inmiddels wel ietsje koeler geworden en Matthijs plukte handig een shirt met lange mouwen uit zijn bepakking. Zo voorbereid was ik nog niet. Maar bovendien maakten de vele aanwezige muggen onze lunchpauze toch wat haastig, en vrij snel lieten we de tafel weer aan de gele kwikstaart die we daar bij aankomst bovenop hadden zien zitten.

Grimsdalen

June 15, 2023 in Norway ⋅ ⛅ 19 °C

We vervolgden de Grimsdalsvegen en kwamen via een steeds ruiger wordende bergweg terecht in "misschien wel een van de mooiste valleien van Noorwegen" (aldus internet). Matthijs baalde ervan dat 'ie had besloten die drone toch echt niet te kopen, en toegegeven, dat had hier wel briljante footage opgeleverd. In plaats daarvan stopten we om de zoveel meter voor shots met de GoPro en onze camera's natuurlijk. Alle schapen langs de kant van de weg staarden ons onophoudelijk aan en na, tenzij ze al hysterisch waren weggerend.

De omgeving? Eigenlijk niet goed in woorden te omschrijven, zo mooi. Het deed eerst denken aan de Shropshire Hills waar ik een jaar geleden was, in Engeland. Verderop was het toch weer unieker. Het beschermde landschap van Grimsdalen, grenzend aan het Rondane National Park, was een landschap dat ik eigenlijk nog niet eerder zag.
    Je moet de foto's (en over een tijdje de filmbeelden) maar bekijken. Of ga zelf, ik kan het aanraden!

Het perfecte wildkampeerplekje

June 15, 2023 in Norway ⋅ ⛅ 17 °C

Na een paar stops hiervoor, op zoek naar de ultieme plek om de tent op te zetten, vonden we deze spot. Aan de rivier de Grimse, met een picknicktafel en met spectaculair uitzicht op het meest noordoostelijke deel van het Rondane-massief. Er zijn in het nationale park Rondane tien bergtoppen van meer dan 2.000 meter hoog, en vanaf hier kon je er vijf zien. De zon was weer tussen de wolken door gaan schijnen op de sneeuw daar in de verte en we konden er gewoon niet over uit hoe mooi dit gezicht was.

In dit gebied zouden nog wilde rendieren leven. Matthijs wilde deze schuwe dieren dolgraag op de foto dus vanaf het moment van afstappen hadden we ogen op stokjes. Maar ook moest er gewassen worden (het water van de rivier was zo ijskoud dat mijn voeten bijna direct in een soort superpijnlijke bloedvatvernauwingskramp schoten en ik me later afvroeg hoe mensen in hemelsnaam de Wim Hofmethode aan kunnen), de tent moest worden opgezet, een waslijn voor de gewassen fietskleding geknutseld, intussen moesten de muggen en midges van ons af worden geslagen (helaas tevergeefs waardoor ik alweer helemaal onder de builen zit), er moest gekookt en gegeten worden en uiteraard moesten we duizend foto's schieten van de bergen waar we op uit keken, de gekke vogel die we hoorden fluiten en van ons briljante plekje daar in die omgeving. Not to mention het weer nabewerken van die foto's, het schrijven van het reisverslag, het installeren van minn camera buiten de tent met bewegingstrigger en oja, was er niet ook nog zoiets als nachtrust?

Die nacht ervoer ik pas echt goed het bizarre fenomeen van de zonnewende. Niet alleen bleef het ontzettend licht tussen 12 en 4 uur 's-nachts, ook raakte mijn kompas zoals mijn vader me die ooit leerde in het kader van het zeilen helemaal in de war. De zon ging namelijk niet onder in het westen en weer op in het oosten, maar maakte een ruime driekwart om ons heen. Zo cool, dat besef dat je je op een draaiend hemellichaam bevindt rond een ster die zorgt voor al het leven.

Een iets rustiger dagje

June 16, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 21 °C

Met enige pijn in het hart namen we vanochtend afscheid van de mooie plek waar we gekampeerd hadden. Het inpakken ging heel relaxed en traag want we hadden weinig spannends op de planning verder, dus no need to rush. Het volgende doel: een hotel, slechts 45 kilometer verderop, en daar wat ontspannen, schrijven aan de reisverslagen en werken aan de foto's.

Het eerste deel van de fietstocht ging door een zoetgeurend naaldbos, de vallei uit. Het tweede deel over glooiend asfalt naar een dorpje waar we koffie of zelfs boodschappen voor ogen hadden. Maar het plaatsje Folldal leek uitgestorven, de grote supermarkt aan de rand van het dorp was gesloten (ik heb serieus even gekeken of het niet zondag was, maar het was pas vrijdag) en geen restaurantje of terrasje te bekennen. Maar gelukkig was de buurtsuper genaamd Joker wel open. Mooi, daar konden we onze voorraad zonnebrandcrème aanvullen, en fruit, broodjes en plakjes kaas kopen. Ze hadden bij de Joker een aparte ruimte voor de klanten ingericht met een gezellige zithoek, langere tafels met houten stoeltjes, een koffieautomaat, aanrecht met gootsteen en de doorgang naar een brandschone wc was er ook. Ideaal. Daar hebben we het grootste deel van onze boodschappen ook maar meteen opgegeten, dan hoef je het niet meer mee te sjouwen.

Het laatste deel van de rit was nog 250 meter klimmen over 27 kilometer afstand, naar de Hjerkinn Fjellstue aan de rand van het natuurpark Dovrefjell. Hoewel dat stijgingspercentage reuze meevalt had ik het toch wat zwaar met het fietsen vandaag. Matthijs kachelde lekker vooruit (hield zijn eigen tempo aan vanwege de knie) maar ik had zware benen. Zo'n route over asfalt is ook een stuk minder leuk, moet ik zeggen. Je wordt niet afgeleid door de mooie natuur om je heen, want je moet je gewoon inspannen om vooruit te komen en intussen goed concentreren op het gemotoriseerde verkeer dat langs je komt razen. Om die reden was Matthijs ook ineens gestopt bij een afslag met een brak bruggetje over het water. Er stond een bordje 'Hjerkinn'. Komoot, waarmee we navigeren, had dit pad oorspronkelijk niet aangereikt als suggestie, maar liet nu wel zien dat er inderdaad een onverhard (fiets)pad was naar dezelfde bestemming ongeveer. Dat leek ons eigenlijk wel een prima plan: in plaats van nog 11 kilometer over de asfaltweg, zo'n 17 een omweg nemen over een gaaf gravelpad! Dus resoluut sloegen we af, de brug over en blij probeerden we een stukje van deze weg. Maar we kwamen al snel weer stil te staan bij een volgende afslag. Volgens Matthijs' navigatie moesten we daar rechts, bij mij zei 'ie dat we nog een stukje rechtdoor moesten. Er waren inderdaad twee paden. Bij het opnieuw programmeren hadden onze telefoons elk een eigen weg gekozen. En ineens twijfelden we nu weer. Hoeveel hoogtemeters was deze detour eigenlijk? En: wilden we vandaag niet vooral ontspannen?
    We maakten rechtsomkeert, terug naar de "makkelijke", oorspronkelijke route. Er zouden nog zat briljante gravelpaden komen, merkte Matthijs terecht op, en zo snel mogelijk een warme douche en de benen laten rusten leek mij bij nader inzien eigenlijk ook wel een aantrekkelijke vooruitzicht.

Het hotel bleek een paardrijwalhalla waar vele paardenmeisjes een paardrijvakantie vierden. Ervoor was een weide waar misschien wel 40 paarden stonden of lagen. Binnen ademde het houten gebouw historie en liefde voor de natuur. Overal hingen kleine zwartwitfoto's die minstens een eeuw geleden moeten zijn vastgelegd, en juist op groot formaat waanzinnige foto's van natuurfotograaf Roger Brendhagen (https://rogerbrendhagen.com) van dieren die hier in de omgeving leven. De lobby was prachtig ingericht met rechts van de receptie verscheidene smaakvolle zithoekjes met comfortabele stoelen en banken vol kussens. Op planken aan de muren en boven de ingang stonden opgezette vogels en er hing een muskusossenhuid aan een muur.
    Na het inchecken, douchen en fietskleding wassen konden we ons daar prima vermaken met onze laptop resp. tablet, een biertje resp. witte wijn en een zakje chipjes.

Om 19u werd in het restaurant een buffet geopend van ongekende klasse. Wederom supersmaakvol in uiterlijk maar ook in de mond. Hier geen shafing dishes met vette gebakken aardappeltjes, maar schalen met heerlijke gekookte krieltjes in schil, in de oven gegaarde zalmfilet met grote stukken perfect gekookte broccoli, er stond een bak coleslaw, van spitskool denk ik, zoals ik het nog nooit geproefd had... En ga zo maar door. Echt een feest.

Die avond in bed bespraken we de plannen voor de volgende dag. Zouden we het watervogelrijke Fokstumyra nog kunnen combineren met Dovre? Er was zoveel moois hier, eigenlijk teveel van het goede. We besloten er maar een nachtje over te gaan slapen.

Muskusossen spotten

June 17, 2023 in Norway ⋅ ⛅ 18 °C

Na een prima ontbijt, het prepareren van de fietsen en het uitchecken (waarbij Matthijs nog enkele tips van één van de eigenaren van dit hotel, Martin Hjerkind, had gekregen over het nationaal park Dovrefjell-Sunndalsfjella), vertrokken we om 10:00 uur sharp. Dit natuurgebied - en meer specifiek: het zien van de mythische muskusossen, stond al zo'n 1,5 jaar op Matthijs' verlanglijstje dus nu moest het er eindelijk maar eens van komen.

De muskusos is een plomp, zeer harig, prehistorisch hoefdier uit het arctisch gebied. Hij leefde al in de ijstijd naast de uitgestorven wolharige mammoet. De muskusos is, ondanks wat zijn naam doet vermoeden, nauwer verwant aan geiten, schapen en gemzen is dan aan het rund. Het is dus eigenlijk een schaap van 400 kilo met lange haren. Het beest was 3.000 jaar geleden uitgestorven in Europa, maar is sinds ongeveer 1950 dankzij herintroducties terug. Weliswaar maar een heel klein aantal op nog maar op heel weinig plekken, maar in en rond Dovrefjell struint het dier dus rond. Naast dit ene leefgebied in Noorwegen leeft de muskusos binnen de poolcirkel van Alaska, Groenland en Siberië (waar ze opnieuw zijn uitgezet).
    In Dovrefjell en de omliggende gebieden, bij elkaar zo’n 4.367 km2 groot, leven ongeveer 200 muskusossen. Omgerekend is dat 1 dier per 22 km2. Best uniek dus als je ze weet te vinden zonder een gids. Maar optimistisch als wij zijn gingen we ervoor!

Het was nog maar een kort stukje fietsen naar de parkeerplaats van Dovrefjell. We wilden eerst naar het Snøhetta viewpoint (https://www.snohetta.com/projects/viewpoint-sno…), een architectonisch hoogstandje aan het einde van een 1,5 km lang pad naar boven, waar je kunt uitkijken op een schitterend dal waar die beesten mogelijk dan ook lopen. En zo niet, dan is het in elk geval een iconisch gebouwtje op een iconische plek. Daar wandelden we dus eerst naartoe, de fietsen op de parkeerplaats achterlatend. Met voor het eerst een regenjas aan trouwens, want er kwam ineens een minibuitje over waaien. Een Duitse meid vergezelde ons naar boven nadat Matthijs een foto van haar had gemaakt. Man, wat een kletskous was zij. Ze had al muskusossen gezien en hoe dat allemaal ging werd in zoveel geur en kleur verteld dat ik op den duur helemaal afhaakte (dus zó voelen mannen zich met van die kakelende vriendinnen). Ik was trouwens ook meer bezig met de klim, die na een kilometer toch best voelbaar werd in de beentjes.

Bij aankomst in het uitkijkpunt vielen we meteen met de neus in de boter. Daar stonden een paar jongens, park rangers vermoedelijk, met een monitor en een camera met telelens gericht op twee muskusossen bij de rivier diep in de vallei waar je hier vandaan op uitkeek. Iedere bezoeker werd vriendelijk welkom geheten en direct op de ossen gewezen. De jongens beantwoordden in keurig Engels (of Noors) alle vragen van bezoekers, jong en oud, vertelden alles over het gebied en de biodiversiteit daar, of hoorden geduldig de verhalen aan van praatgrage toeristen zoals de Duitse die nu bij hen stond. Naast hun apparatuur lagen items op de grond uitgestald van dieren die in het gebied leven, zoals huiden van de muskusos, poolvos, gewone vos, van een rendier plus z'n gewei en nog meer educatief materiaal. Je mocht alles aanraken en aaien maar ik ben daar nooit zo van, dus wij zochten een plekje aan het raam en zetten onze eigen statieven op, terwijl we luisterden naar alle uitleg die door de jongens gegeven werd. De muskusossen waren ook door onze lenzen zichtbaar, maar wel heel ver weg. Dat was leuk voor even, maar al gauw besloten we dat het tijd was om zelf op ontdekkingstocht te gaan.

Vanaf de parkeerplaats (waar een uitstekende, brandschone wc was trouwens, daar zijn de Noren echt goed in) konden we, in tegenstelling tot wat we eerst dachten, maar één kant op het park in fietsen. Volgens Youtubefilmpjes die Matthijs had gekeken als voorbereiding op deze reis zou er een rondweg zijn, maar Martin Hjerkind had vanochtend verteld dat één kant van dat pad vernietigd was of niet meer onderhouden werd of om onduidelijke redenen in elk geval niet meer begaanbaar was. Dus we kozen de enige optie: via de oostzijde naar het noorden, naar de voet van de berg* waar we in de buurt wilden wildkamperen.

*De Snøhetta is met 2.286 meter hoogte, buiten de Jotunheimen bergketen, de hoogste berg van Noorwegen.

Ongeveer 16,5 kilometer fietsen en ca. 500 meter stijgen over een grindweg, met muggen die je bij elke stop kwamen lastigvallen, viel nog niet mee. En we moesten wel stoppen vanwege de fenomenale uitzichten om te fotograferen (of om uit te blazen met als excuus de fotografie). Bovendien waren we op de uitkijk naar muskusossen, wilde rendieren, poolvosjes en ander gespuis dat alleen hier leeft. En zo gebeurde het dus dat we bij een groepje verrekijkers met gids alweer voor de zoveelste keer de fiets aan de kant legden voor een muskusos in de verte. En toen waren we nota bene nog geen 3 kilometer het gebied in.

Picknick under the bridge

June 17, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 18 °C

De zon was fel en de muggen hadden me de afgelopen dagen al goed te grazen genomen, dus toen ik van Matthijs de beste plek om te lunchen mocht uitkiezen zag ik bij deze brug mijn kans schoon. Eronder was wellicht wat schaduw te vinden (want veel bomen groeiden op deze hoogvlakte niet). Bovendien kon je er makkelijk afdalen naar het stromende water met een plak sneeuw ernaast, en ik kon me nauwelijks voorstellen dat daar ook muggen waren. En die sneeuw zelf tenslotte vond ik ook erg aantrekkelijk, die had ik nog niet gevoeld deze reis, alleen gezien. En om mijn brandende kuiten (vol muggenbeten) op die ijskoude sneeuw te leggen leek me wel wat.

Was leuk. En spannend, want het smeltwater liep onder die plak sneeuw door als een kolkende en ijskoude beek. Dus liever niet doorheen zakken svp. Maar de muggen waren ook hier. Dus de lol was van korte duur.

Donder en bliksem

June 17, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 17 °C

Up, up, up we went. Steeds vaker moest ik afstappen om de steile hellingen met grind en kuilen te overbruggen. Matthijs is daar echt beter in, die stoomtreint gewoon door - en wacht altijd op mij bij een nieuwe bocht of slimme parkeerplaats. Maar op den duur trok ik het echt niet meer. "Kunnen we niet hier al eens kijken naar een geschikte plek voor de tent," suggereerde ik voorzichtig. Ik wist dat Matthijs eigenlijk door wilde maar ik kon gewoon echt niet meer. Hij ging akkoord. Als het maar buiten het gezichtsveld van het pad zou zijn en met uitzicht op de Snøhetta. Het was ook een beetje gaan spetteren dus we moesten sowieso de regenjasjes weer uit de fietstassen plukken. We legden daarna de fietsen voorzichtig op de grond naast het pad en gingen te voet verder. Eens kijken of er een vlak stukje grond te vinden was voor de tent.

Achter het heuveltje was het wél heel mooi ineens. Nergens een vlak stukje te bekennen maar wél schitterende klauterrotsen vol kleurrijke korstmossen en weer van die sneeuwplakkaten naast een wildstromende stroom water (eigenlijk geen beek meer te noemen, eerder een rivier). Intussen betrok de lucht verder en ineens hoorden we donder en zagen we een bliksemflits in het dal. Ik telde tot de volgende donderslag... gelukkig was het onweer ver weg van ons. Immers, ik ben daar doorgaans niet zo dol op (hè Karlien). Maar op deze afstand was het wel een spannende en vooral fotogenieke ervaring. De regen die wel daar maar niet hier viel, en de wild stromende rivier nabij maakten het helemaal af. Wat een natuurgeweld! Dus: camera's uit de rugtas en aan het werk.

Missie Vind Perfecte Kampeerplek

June 17, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 16 °C

Na de onweershoot kon ik wel weer even verder. Dat moest ook, want zoals gezegd was daar achter het heuveltje ook geen geschikte plek voor de tent te vinden. Het pad kronkelde omhoog en ik wandelde er grote stukken van. Nadeel van steeds later zijn, is dat je dan mist hoe een poolhaas (!!) wegvluchtte in Matthijs' blikveld.

Op ca. 1.500 meter hoogte ongeveer lag de toeristenhut Snøheim, die in tegenstelling tot Martin Hjerkind z'n verhaal nog gesloten was. Geen biertje hier dus. Dan maar verder zoeken naar de beste kampeerplek, want inmiddels waren we wel aan de voet van de Snøhetta beland. We kozen het wandelpad achterlangs de herberg, over het bruggetje, het pad op dat niet meer zou bestaan. Dat klopte ook wel, fietsen zat er nu niet meer in. Het hele pad was soms zelfs niet meer zichtbaar of normaal begaanbaar. Het grindpad had definitief plaatsgemaakt voor keien, rotsen, stroompjes water en plakkaten sneeuw. Mooi! Hier waren we waarschijnlijk echt alleen. Nu nog ergens de tent neerzetten.