Zambia
Macha

Onderzoek in de sphere begonnen!

March 20, 2018 in Zambia ⋅ ☀️ 12 °C

Mijn onderzoek in de sphere is begonnen! Groot onderdeel van mijn onderzoek hier is een onderzoek in de semi field system of terwijl the sphere. Hierin zijn Afrikaanse traditionele huisjes gebouwd en omdat het dus in een kas zit kan je muggen loslaten en terug vangen of zoeken. En doet het geen kwaad voor de omgeving of gering in vergelijking als je het in de echte wereld zou doen. Want deze muggen die ik gebruik, zijn erg gevoelig voor de malaria parasiet en kunnen dat heel makkelijk overdragen. Van de netten die ik verzameld heb ik het veld gebruik ik 1 die genoeg insecticide heeft, 1 met te weinig en 1 control met helemaal geen insecticide. Savonds laten we tussen de 150-300 muggen los in de kamers. Elke met een andere net en dan slaapt er iemand onder elke net. De volgende ochtend ga we alle levende muggen vangen en stoppen we in die witte bekers en monitoren we voor een week of ze later nog dood gaan. De doden muggen tellen we ook. En we kijken of ze in de hut gevonden zijn of in de rest van de kamer. Zo kan je toch wat beter zien hoe goed een net nog werkt. De netten roteren in de kamers en dit wordt allemaal drie keer gehaald dus 9 nachten in totaal. Eerst wilde we ook nog tegen een positieve controle uitzetten, dus nieuwe insecticide net maar deze week gingen bijna alle muggen in de insectary dood dus het onderzoek is vertraagd en dat lukt niet met mijn planning. Sochtend de muggen weer vangen is vaak heel grappig. Achter ze aan rennen of wachten tot hij op je zit en dan snel opzuigen en in de beker stoppen. En ook gezellig want er zijn rond de negen mensen, 3 per kamer voor 2 uur zoeken en vangen.Read more

International Women's day

March 14, 2018 in Zambia ⋅ 🌬 18 °C

Na het lange weekend werd ik verrast op mijn stage dat alle vrouwen woensdag (vandaag) tijdens thee pauze ervens andere pauze gingen houden. In het kader van International Women's day hadden de mannen van MRT wat georganiseerd. Ik was het vergeten, hihi. Dus toen ik naar gebruikelijke tea break locatie ging, kreeg ik allemaal gekke gezichten. Waarom was ik hier? Even begreep ik het niet en toen had ik hem door. Gelukkig was ik nog op tijd en toen kwam er een hele grote cake. Echt super lief! En lekkere drankjes. Was een mooie verrassing. Ik vond het wel erg interessant wat ze hier allemaal voor doen. Het is een internationale feestdag, allerlei steden worden er optochten georganiseerd. Er wordt echt veel gedaan hiervoor. De cake was erg lekker en gezien er niet zoveel vrouwen zijn op mijn stage plek, hebben we veel ervan gegeten. En voor dde vrouwen die er niet waren stukken bewaard. De paar mannen die er waren hebben ook wat mogen eten, erg lief van ons. Ik hoefde twee uur later niet meer zoveel te lunchen. HahaRead more

Malou in Macha

February 10, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ -3 °C

Op 7 februari was het zover Malou kwam aan in Macha! Heel leuk!! Ze kwam savonds aan en toen hebben we samen gegeten, bijgekletst en daarna heb ik haar meegenomen naar mijn bijbelstudie. De volgende dag heb ik tot half elf stage gelopen en Malou uitgeslapen. Daarna heb ik haar rondgeleid in de laboratoria en hebben we gelunched. Vanaf dat moment heeft het twee dagen geregend. We hebben smiddags met een Nederlander die een civiele technieker is een rondje gemountainbiked en savonds traditioneel Zambiaanse gegeten, opgedroogd en bij mijn buurmeisje langs geweest. Vrijdag zijn we naar de dam gefietst en heb ik mijn stages bedrijf compound laten zien. Volgens wilden we naar Livingstone. Echter vanwege de vele regen de afgelopen dagen was de brug aan het einde van de zandweg ondergelopen met water. Het waterpeil was ruim een meter hoger dan de brug. Naar vijf uur wachten hebben we besloten om om te keren en de volgende dag te proberen, want het water zakte heel langzaam. Gelukkig is het zaterdagochtend gelukt en waren we mooi op tijd in Livingstone!Read more

Huishouden: afval

February 3, 2018 in Zambia ⋅ 🌧 12 °C

Vandaag leek het me leuk om het te hebben over hoe afval verwerking gaat in Zambia. In Nijmegen zetten ik de vuilniszakken aan de straat. In Wageningen hebben we verschillende containers. Hier in Zambia gaat het wat anders. Ik verzamel restanten van eten bij elkaar en dat gooi ik in de composthoop. Resten tomaatjes geef ik aan de kippen want die vinden dat erg lekker. De rest van het afval is heel makkelijk, namelijk gewoon alles bij elkaar verzamelen een als ik mooie hoeveelheid heb, leg in het achterin de tuin in een gat. Papier er een beetje tussen, lucifer aansteken en lekker laten branden. Echt wel anders dan Nederland. Plastic verbranden maakt niet uit. Heel gek vind ik dat. Zelf heb ik twee keer mijn afval verbrand maar meestal laat ik het nu staan voor mijn schoonmaakster en die doet dat voor me. Hoef ik zelf niet in de vieze lucht te staan :)Read more

Mijn kamer en huisdieren

December 5, 2017 in Zambia ⋅ ☀️ 36 °C

Ik slaap nu op de compound van het research institute in het hostel. Ik heb er een eigen kamer. Mijn kamer heb ik nog niet helemaal ingedeeld en opgeruimd want ik weet nog niet helemaal hoe ik dat ga doen. Keuken, woonkamer en badkamer deel ik met de rest. Op dit moment woont er nog 1 ander Nederlands meisje tot het einde van de week. Daarnaast deel ik dit gebouw met erg veel spinnen en andere leuke en interessante insecten. Zoals de rainspider (zie foto). Aan het begin van het regenseizoen, nu dus, komt hij graag naar binnen. Deze laat ik met liefde weer vrij buiten en is het onderwerp hier in het dorp net zoals slingen die nu ook wel eens in huizen verschijnen. Ik heb zelf liever spinnen dan slangen binnen want spinnen zijn hier niet giftig en slangen allemaal wel. Meeste mensen hebben hier katten om de slangen uit hun huis te houden. Ik heb ook een kat die buiten bij de deur waakt alleen is totaal geen waaghals en gaat zelfs niet achter de spinnen aan...Read more

Watertoren!

January 14, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag voor het eerst op de watertoren gestaan. De watertoren is ongeveer 75 meter hoog en van binnen klim je via een ladder naar de top. En het uitzicht is fantastisch. Je ziet de hele omgeving van Macha. Ik was met de nursing students en ze hadden avondeten om 6 dus helaas konden we niet de zonsondergang zien. Maar ik ga zeker nog een keertje terug! Op de tweede foto wijs ik in de richting van mijn huisje en de derde foto zie je achter mij een aantal heuvels. En dat word mijn eerste hardloop doel. Ongeveer 14km os dat rondje. En hopelijk kan ik het over een tijdje rennen, nu ren ik 8km. Ik vind het echt zoooo mooi groen hier! De kleuren met het zand en de lucht, prachtig! Ik geniet er elke dag van!!Read more

Eerste hele weekend in Macha

December 4, 2017 in Zambia ⋅ ⛅ 20 °C

Afgelopen weekend ben ik in Macha gebleven. Ik heb zaterdag eerst mijn kleding gewassen. Lekker met de hand, want de wasmachine mag ik zelf niet gebruiken. Daarna naar de markt geweest samen met Lieneke om wat eieren, brood, tomaten en fruit te halen voor de hele week. De supermarkt is hier niet om de hoek. Ruim een uur rijden, ligteraan ook met wat voor auto rijdt. 4x4 gaat wel sneller. De helft van tijd rij je over een zandweg. Dat wordt nog interessant als het hier echt regenseizoen is. Dus dat is even wennen. Vervolgens zijn we nog naar de dam gelopen die hier in de buurt is en het water staat daar heel laag. Ben benieuwd hoe het eruit ziet over een paar maanden als het lekker geregend heeft.Read more

Filmpje stageplek

January 12, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 17 °C

Gisteren heb ik een filmpje gezien wat ze een jaar geleden gemaakt hebben voor Bloomberg om te laten zien dat ze waar hun geld heen gaat en waarom de financiering door moet gaan. De beelden in Macha vind ik echt heel mooi en laat mooi zien hoe mijn plek hieruit. Het mooie groene gras, de gewassen en de lab, semi field system, veldwerk en de auto's waarmee we op veldwerk gaan. Daarnaast zie je Jenny mijn begeleidster praten. Dr Thuma, hij heeft dit onderzoeksinstituut opgericht en Limonty, met wie ik het meeste samenwerk. Om een beetje een idee te krijgen is hierbij de link. https://youtu.be/K_cpLf4b8Qs Het gaat echt om de beelden en inhoudelijk is natuurlijk ook interessant.

Omdat dit een fotoblog is. Hierbij mijn nieuwe huisgenoten. Schildpadden!!! Ja deze leuke dieren spot ik af en toe lekker waggelend in mijn tuin. Super leuk! Ze zijn helemaal niet zo bang en ik vind ze echt geweldig! Elke keer weer bijzonder om ze tegen te komen in mijn tuin of op straat!

Verhuisd!!

December 20, 2017 in Zambia ⋅ 🌧 5 °C

Sinds vandaag ben ik verhuisd! Een week hiervoor is een Amerikaans stel na 40 jaar terug naar USA gegaan en dus kom dit leuke appartementje/huisje vrij. Mij buurvrouw Amanda vroeg of ik naast haar wilde wonen. Het is zeg maar een twee onder een kap huis. Ik heb het linker gedeelte en zij de rechterkant. Ik had toen even gekeken en vrij snel mijn keuze gemaakt om hierheen te verhuizen. Ik vond het hostel te groot voor mij alleen. Het voelde erg leeg en het was zo groot als er bijvoorbeeld een slang naar binnen was gekomen had ik het waarschijnlijk lang niet door gehad. Wat niet echt een fijne gedachten is. Ik heb nu een woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer en ik deel een grote tuin met washok, moestuin en allemaal fruit bomen. Daarnaast heb ik een tuinman en een schoonmaakster. Enigste luxe wat ik heb ingeleverd is dat ik geen continue water heb. Ochtends en savonds drie uurtjes van ongeveer 5 tot 8 en het is ook geen drink water dus ik moet het filteren. Daarnaast gaat de generator maar beperkt aan als de stroom uitvalt. Hiervoor had ik altijd water en stroom. Dus dat is even wennen, maar zo waardeer je de luxe in Nederland steeds meer en ik ben steeds handiger geworden met trucjes om ermee om te gaan. Een heerlijke plek tussen de mensen. Ik ben blij dat ik verhuisd ben!!Read more

Zonsondergang bij de dam

January 7, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 24 °C

Het was een heerlijk weekend hier. Strak blauwe lucht en rond de 33 graden. Heerlijk na twee weken veel regen en af en toe koud genoeg om een vest aan te trekken. Jaja als het rond de 20 graden is en het is bewolkt en afgekoeld door de regen dan is het hier KOUD. Ik hoor jullie al lachen. Zaterdag gewassen en buiten wat gewerkt voor stage en savonds naar de dam geweest. Met zo'n mooie strak blauwe lucht dan is de zonsondergang vast heel mooi. En wat was het prachtig!! Echt helemaal genieten kon ik niet want vijf meisjes zijn hier door wat meiden die hiervoor zijn verwend met speelgoed en luisteren totaal niet en zaten continue aan me, op me en mijn haar was erg interessant. Dus twee uur gedram om eten, drinken, zonnebril of speelgoed was ik op het einde kapot. Niks gegeven natuurlijk maar wel jammer dat ze zo zijn geworden hier. Een avontuur dus. Vandaag lekker rustig aan gedaan en bijgekomen!Read more

Macha