Zambia
Southern Province

Here you’ll find travel reports about Southern Province. Discover travel destinations in Zambia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Tagsüber kann man von hier aus auch die Sprühnebelwand, die aus den nur 300 Meter entfernten Viktoriafällen aufsteigt, bestaunen. Abends malt die sich zurückziehende Sonne den Himmel in den schönsten Farben von goldorange bis blassrosa, während nur wenige Meter weiter im Sambesi von Zeit zu Zeit ein Nilpferd auftaucht und mit lautem Röhren auf sich aufmerksam macht. Bei diesem Anblick ist es kein Wunder, dass das Royal Livingstone Prominenz wie Will Smith und angeblich sogar Prinz William zu seinen Stammkunden zählt. Für mich haben sich allein für diesen traumhaften Sonnenuntergang die zehn Stunden Flugzeit schon gelohnt!
    Mehr Infos im Blogpost auf www.lilies-diary.com

Macha Half Marathon!!

May 12 in Zambia

Jaaaa vandaag was het zover! De Macha half marathon! 21,1 km of 13.1 miles (Chris is Amerikaanse dus hij zegt alles in miles en onderhand ben ik er gewend aan geraakt). Ik ben sinds december hier aan het hardlopen met Chris. Sinds maart, na mijn vakantie break toen Malou en Steven op bezoek kwamen, ben ik meer serieus gaan trainen en toen bedachten dat de halve marathon een mooi doel ging worden. Begin april kwam er een trainingsschema te pas en werd het vier keer per week serieus trainen. Door de week maximaal 8km en op zaterdag opgebouwd tot 16km. Hiervoor rende we 3x per week (dinsdag, donderdag en zaterdag). Door de week 5km en in het weekend 8km. Het hardlopen ging meestal wel erg goed. Onze laatste lange run voor de halve marathon op zaterdag 5 mei hadden we 10 miles gelopen (16km) en toen had ik het gevoel dat het me ging lukken. Vandaag was het dus zover. We verzamelde om kwart voor zeven s'ochtends, omdat het anders over dag te heet ging worden en ik wist van mezelf dat als het boven de 30 graden wordt dat ik het erg lastig ging krijgen van de hitte. En deze dagen was het opeens erg warm geworden makkelijk boven de 30 graden overdag. Ohja het is geen officiële race, maar met Chris, Eric en Carolyn (een Amerikaanse vollenteer die in de buurt van Macha woont), maar alsnog super leuk omdat het in een supere mooie omgeving is. Om zeven uur was het startschot en begonnen we. Begin was een rondje in de MRT campus en daarna begon het echt werk. Ik had ongeveer het hele parcours gerend maar in verschillende keren. Het ging erg lekker in het begin, naja tot 16km. Ging echt vanzelf, bizar eigenlijk. Bij 10 miles hadden we een drink en gel stop voor extra energie. Daarna moest ik er echt inkomen en was het een stuk zwaarder geworden. Gelukkig kende ik de laatste 5km heel goed dus wist ik precies hoe ik terug moest en kon ik mooi op mijn eigen tempo terug. Na 2 uur en 10 mooi minuten ben ik gefinished als derde van de vier, haha. Was echt een goed gevoel, maar ik was ook echt op. De hele dag ben ik moe geweest. Daarna hadden we met z'n allen een heerlijk Amerikaans ontbijt en s'avonds een feestmaal! Heerlijk! En een mooie afsluiting van de dag! Ik wil nog zeker een keer een officiële halve marathon lopen.Read more

Huishouden: de tuin

April 14 in Zambia

Ik heb een prachtige tuin en daar wil ik het vandaag over hebben! Ik deel de tuin met mijn buurmeisje, Amanda. Beginnen bij mijn achterdeur daar staat een mooie peperplant met hete pepertjes. Altijd handig. Er zit veel eetbare dingen in onze tuin. Te beginnen bij de bomen. We hebben een citroenboom, bananenboom, papaya, mango en sinaasappelboom. Nu is het de tijd van de citroenboom. Omdat je vrij veel hebt in 1 keer maak ik lekkere lemonade of ijsblokjes van citroensap. Heerlijk!! Verder hebben we ook net een bananentros opgegeten en eentje is nog aan het rijpen dus die komt binnenkort. Daarnaast hebben we ook een moestuin. Jeeej!! Altijd al willen hebben! Waar op dit moment boontjes, sla, lente ui rijp zijn. Verder komt er nog kool en wortels. En hebben we twee maanden geleden veel tomaten gehad! Lekker!! Heel fijn om verse groente te hebben vooral omdat de supermarkt 1.5 uur van mijn huis vandaan is en daar ga ik ongeveer 2-3 weken heen. En het mooie is dat we een tuinman hebben die er voor zorgt! Heel chill!!Read more

World Malaria Day

April 25 in Zambia

Vandaag was het world malaria day! Mijn stage bedrijf had een bijeenkomst georganiseerd! Het was in Macha central, niet ver van de labs vandaan. We verzamelende in de ochtend vroeg maar we moesten even wachten op transport. Daar in de community hall was het. Eerst zouden we een walking march houden en daarna was binnen de ceremonie met praatjes van belangrijke mensen zoals de district commissionair en chief en nog wat mensen en ondertussen al entertainment toneelstukjes van een drama groep. Daarna hadden wij buiten twee partytenten staan om te laten zien wat we allemaal doen. En tot slot een lunch. De belangrijke mensen moesten uit Choma komen (1.5 uur rijden) en onderweg was iemand wat vergeten dus reden ze weer terug. Waardoor we twee uur op ze gewacht hebben. Dat was best lang. Daarna ging het programma vrij snel en uiteindelijk rond drie uur hadden we lunch. Ik was wel uitgehongerd haha. De ceremonie was erg interessant en leuk om te zien dat het ook in de community leeft.Read more

Vandaag is het dag van de arbeid en dat betekend in Zambia een nationale feestdag! Jeeeeh! Alsof we er niet genoeg hebben, haha, elke maand hebben ze er wel minstens 1 gemiddeld. Vanochtend heb ik het rustig aan gedaan en aan het einde van de middag ben ik met Amanda, Sarah en Christy naar de dam gegaan voor een mooie zonsondergang en een lekker picknick. Iedereen had wat lekkers gemaakt en de zonsondergang was prachtig! Het was heerlijk en een perfect manier om een nationale feestdag te spenderen! Het weer wordt dat iets frisser en savonds moet je nu meestal wel een vest aandoen, omdat we nu langzaam naar de droge koude seizoen gaan. Hier hebben ze drie seizoen: regentijd (november-april), droog koud (april-september) en droog heet (september-november). En met het toppunt van oktober waarbij het echt wel makkelijke elke dag boven de 40 graden is. Iedereen heeft het hier over. De laatste echt regen was hier eind maart/begin april. Waarbij begin april een paar dagen echt koud was (rond de 20 graden, haha ja ik ben echt aan 30 graden gewend) en voor de rest was april heel aangenaam, ik denk elke dag tussen 25 en 30 graden. Je merkt dat de wind wat frisser wordt en langzaam wordt het steeds een beetje kouder. In juni en juli is het koudst. Ben ik mooi op tijd weg, haha!Read more

Goodbye Macha

May 21 in Zambia

Vandaag is mijn laatste dag in Macha. Ik had om 11 uur mijn presentatie om mijn onderzoek te presenteren aan iedereen van het lab die wilde komen. En dus waren er een man of 20 gekomen om naar mijn presentatie te luisteren en achter te komen wat ik de afgelopen 6 maanden had gedaan. Vanochtend eerst heb ik wat dingen opgeruimd in mijn kamer. Koffers pakken was ik nog niet aan begonnen. Nog mijn presentatie geoefend en ik had gisteren (zondag) twee taarten gebakt een echte Hollandse appeltaart en een bananencake voor de half elf thee pauze. Ik had nog om 10 uur een meeting met Jenny mijn supervisor of de afronding van mijn verslag enzo. Mijn presentatie ging er goed. De audience was heel erg gemengd. Mensen met academische achtergrond en mensen die net een middelbare schooldiploma hadden gehaald. Dus aan mij de taak om het zo duidelijk uit te leggen maar wel met genoeg diepgang. Ik vond het erg goed gaan! Daarna ben ik naar huis gegaan om mijn keuken op te ruimen en uitsorteren, ik had nog best wel wat voedsel over. Om 15.00 had ik nog een meeting met Jenny voor evalueren en feedback van mijn presentatie. Cijfer heb ik niet maar ze vond het wel goed gaan dus jeej. Daarna begon het afscheid op mijn stage. Was toch wel erg gehecht geraakt aan veel mensen daar. Ik had trouwens vorige week ook nog een lunch met een man of 12 georganiseerd. Ik ben naar huis gegaan om mijn huis verder op te ruimen en daarna naar Chris en Marlys waar Marlys een last minute erg gezellig en leuk dinnertje had georganiseerd met Amanda, Christy en Sarah. Wat erg gezellig en lekker was en een hele mooie afsluiting van mijn tijd in Macha. Morgenochtend ga ik vroeg op staan en gewoon alles inpakken en dan rond half tien richting Livingstone! Wel heel gek om deze plek te verlaten met de gedachte dat ik binnenkort niet terug kom. Heb heel erg het gevoel dat ik een vakantie heb en over twee weken terug ben. Laat iig zien dat ik me thuis heb gevoeld.Read more

Huishouden: wassen

January 21 in Zambia

Het leek me leuk om een soort mini serie te doen over de huishoudelijke taken die ik hier doe. Wat het verschil is met hoe ik dingen in Nederland doe. Ik had dit idee al langer en daar is het dan! Vandaag gaat het over wassen. In Nederland deed ik altijd hop even tussen door wasmachine vullen en aanzetten en dan naar een afspraak/college of studeren. Ik had zelf geen droger maar ik hing het altijd op in mijn kamer. Hier gaat het iets anders. Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gelezen heb ik maar een paar uur per dag water en ik zou afvragen hebben ze hier wasmachines hoe gaat dat dan. Nou zoals je ziet op de foto's een wasmachine maar dan net anders. Deze machine is niet op een kraan aangesloten. Op vrijdag einde van de middag wanneer ik water heb, sluit ik een tuinslang aan van mijn wasbak in mijn badkamer naar het schuurtje in de tuin in de linker bak van de machine en zo komt er water in. Tegenover de machine staat nog een bak om mijn kleding te spoelen en die vul ik ook met water. Zaterdagochtend als ik hier ben doe ik meestal de was. In de linker bak stop in waspoeder in. Je kan niet zoveel als in een wasmachine aan was in stoppen. Dus een aantal kleding stukken per keer. Ik begin met wit en eindig met hardloopkleding en onderbroeken en sokken. Ik stop het in de bak. Laat de machine draaien voor iets van 9 minuten. Daarna beetje uitwringen en in de centrifuger voor zo'n twee minuten zodat het meeste sop eruit is. Vervolgens in de grote bak zo veel mogelijk sop uit spoelen en dan weer voor een paar minuutjes centrifugeren. En dan tadaaaaa was is klaar en kan opgehangen worden! Zoals je leest een intensievere methode maar in 1.5-2 wel al mijn wasje gedraaid inclusief beddengoed. Op deze manier heb je geen continue aanvoer van water nodig. Wasmachine die wij kennen zullen vast hebben in Zambia maar dit is een stuk beter dan de handwas!
    Naja zo doe ik het dus. Lekker in het zonnetje op zaterdagochtend! Over de zon gesproken. Het zou nu dik anderhalve maand regentijd zijn. Maar nu is het al ruim 3 weken droog en op dit moment 38 graden.. pffff. Hopelijk komt snel de regen want de maïs en andere gewassen beginnen er niet meer goed uit te zien.

Heerlijk weekendje

January 14 in Zambia

Ik heb echt een heerlijk weekend gehad! Na 3 weken was het weer eens tijd om naar de supermarkt te gaan. Ik ben met mijn begeleider Jenny en haar zoontje Kito naar Choma gegaan op zaterdag. Eerst hebben heerlijk geluncht. Vervolgens heb ik goed ingeslagen in de supermarkt. Weer genoeg eten voor de komende tijd!! Jeeeh! Daarna zijn we bij een lodge even gaan zwemmen. Heerlijke om na een maandje in het zwembad te liggen. Vooral omdat het al 1,5 week geen regen is geweest en ruim boven de 30 graden. Zondag heb ik lekker geslapen tot 8 uur. Pannenkoeken gebakken voor ontbijt. Naar de kerk geweest. Vervolgens beetje opgeruimd in huis en met Yvonne gebeld. Daarna ben ik met Chris en groep van 10 nurse students uit Amerika die hier voor 2 weken zijn de watertoren opgeklommen. Er zijn hier twee toeristische attracties de dam en de watertoren. Dus het was tijd om hem te beklimmen. En het was super mooi! Zo mooi dat ik een tweede post vol met foto's ga plaatsen. En nu kijk een film samen met de nurse students. Zoals ik zei een heerlijk weekend!!Read more

Weekendje Livingstone #2

January 28 in Zambia

Na twee weken veldwerk ben ik weer even lekker een weekendje naar Livingstone gegaan om bij te komen en af te koelen in het heerlijke zwembad. Zaterdag heb ik ook nog wat boodschappen gedaan, want hier heb je de grote supermarkt die veel meer heeft. Dus jeeej kon ik weer los gaan en lekker eten kopen. Vandaag ben ik naar de brug gegaan tussen Zimbabwe en Zambia en daar zie je een stukje van de Victoria Falls. Ik was namelijk heel benieuwd hoeveel meer water er zou fijn. En wat voor effect het heeft gehad, doordat het hier de afgelopen drie weken niet of bijna niet geregend heeft, terwijl we midden in het regenseizoen zitten. Vrij problematisch voor de gewassen. Maar wooow wat veel water en wat een contrast met twee maanden geleden!! Daarna heb ik nog heerlijk in het zwembad gezwommen en nu weer onderweg naar Macha. Als laatste nog twee foto's van de zonsondergang van vorige week zondag bij de dam. De foto's zijn mooier hoe het eruit zag. Haha, vaak is het andersom!Read more

Wandeling in Macha

November 30, 2017 in Zambia

Afgelopen maandag was mama's laatste en tweede dag in Macha en toen hebben we in de middag een rondje gelopen. In de ochtend was ik begonnen met stage. We hebben langs de markt en naar de dam net buiten het dorp gelopen. We waren aan het begin even aan het twijfelen of we konden gaan vanwege de donkere wolken die naderde maar ze gingen de andere kant op. Heeft wel tot veel mooie foto's geleid!!

Southern Province