Zambia
Southern Province

Here you’ll find travel reports about Southern Province. Discover travel destinations in Zambia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Tagsüber kann man von hier aus auch die Sprühnebelwand, die aus den nur 300 Meter entfernten Viktoriafällen aufsteigt, bestaunen. Abends malt die sich zurückziehende Sonne den Himmel in den schönsten Farben von goldorange bis blassrosa, während nur wenige Meter weiter im Sambesi von Zeit zu Zeit ein Nilpferd auftaucht und mit lautem Röhren auf sich aufmerksam macht. Bei diesem Anblick ist es kein Wunder, dass das Royal Livingstone Prominenz wie Will Smith und angeblich sogar Prinz William zu seinen Stammkunden zählt. Für mich haben sich allein für diesen traumhaften Sonnenuntergang die zehn Stunden Flugzeit schon gelohnt!
    Mehr Infos im Blogpost auf www.lilies-diary.com

Huishouden: wassen

January 21 in Zambia

Het leek me leuk om een soort mini serie te doen over de huishoudelijke taken die ik hier doe. Wat het verschil is met hoe ik dingen in Nederland doe. Ik had dit idee al langer en daar is het dan! Vandaag gaat het over wassen. In Nederland deed ik altijd hop even tussen door wasmachine vullen en aanzetten en dan naar een afspraak/college of studeren. Ik had zelf geen droger maar ik hing het altijd op in mijn kamer. Hier gaat het iets anders. Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gelezen heb ik maar een paar uur per dag water en ik zou afvragen hebben ze hier wasmachines hoe gaat dat dan. Nou zoals je ziet op de foto's een wasmachine maar dan net anders. Deze machine is niet op een kraan aangesloten. Op vrijdag einde van de middag wanneer ik water heb, sluit ik een tuinslang aan van mijn wasbak in mijn badkamer naar het schuurtje in de tuin in de linker bak van de machine en zo komt er water in. Tegenover de machine staat nog een bak om mijn kleding te spoelen en die vul ik ook met water. Zaterdagochtend als ik hier ben doe ik meestal de was. In de linker bak stop in waspoeder in. Je kan niet zoveel als in een wasmachine aan was in stoppen. Dus een aantal kleding stukken per keer. Ik begin met wit en eindig met hardloopkleding en onderbroeken en sokken. Ik stop het in de bak. Laat de machine draaien voor iets van 9 minuten. Daarna beetje uitwringen en in de centrifuger voor zo'n twee minuten zodat het meeste sop eruit is. Vervolgens in de grote bak zo veel mogelijk sop uit spoelen en dan weer voor een paar minuutjes centrifugeren. En dan tadaaaaa was is klaar en kan opgehangen worden! Zoals je leest een intensievere methode maar in 1.5-2 wel al mijn wasje gedraaid inclusief beddengoed. Op deze manier heb je geen continue aanvoer van water nodig. Wasmachine die wij kennen zullen vast hebben in Zambia maar dit is een stuk beter dan de handwas!
    Naja zo doe ik het dus. Lekker in het zonnetje op zaterdagochtend! Over de zon gesproken. Het zou nu dik anderhalve maand regentijd zijn. Maar nu is het al ruim 3 weken droog en op dit moment 38 graden.. pffff. Hopelijk komt snel de regen want de maïs en andere gewassen beginnen er niet meer goed uit te zien.

Heerlijk weekendje

January 14 in Zambia

Ik heb echt een heerlijk weekend gehad! Na 3 weken was het weer eens tijd om naar de supermarkt te gaan. Ik ben met mijn begeleider Jenny en haar zoontje Kito naar Choma gegaan op zaterdag. Eerst hebben heerlijk geluncht. Vervolgens heb ik goed ingeslagen in de supermarkt. Weer genoeg eten voor de komende tijd!! Jeeeh! Daarna zijn we bij een lodge even gaan zwemmen. Heerlijke om na een maandje in het zwembad te liggen. Vooral omdat het al 1,5 week geen regen is geweest en ruim boven de 30 graden. Zondag heb ik lekker geslapen tot 8 uur. Pannenkoeken gebakken voor ontbijt. Naar de kerk geweest. Vervolgens beetje opgeruimd in huis en met Yvonne gebeld. Daarna ben ik met Chris en groep van 10 nurse students uit Amerika die hier voor 2 weken zijn de watertoren opgeklommen. Er zijn hier twee toeristische attracties de dam en de watertoren. Dus het was tijd om hem te beklimmen. En het was super mooi! Zo mooi dat ik een tweede post vol met foto's ga plaatsen. En nu kijk een film samen met de nurse students. Zoals ik zei een heerlijk weekend!!Read more

Weekendje Livingstone #2

January 28 in Zambia

Na twee weken veldwerk ben ik weer even lekker een weekendje naar Livingstone gegaan om bij te komen en af te koelen in het heerlijke zwembad. Zaterdag heb ik ook nog wat boodschappen gedaan, want hier heb je de grote supermarkt die veel meer heeft. Dus jeeej kon ik weer los gaan en lekker eten kopen. Vandaag ben ik naar de brug gegaan tussen Zimbabwe en Zambia en daar zie je een stukje van de Victoria Falls. Ik was namelijk heel benieuwd hoeveel meer water er zou fijn. En wat voor effect het heeft gehad, doordat het hier de afgelopen drie weken niet of bijna niet geregend heeft, terwijl we midden in het regenseizoen zitten. Vrij problematisch voor de gewassen. Maar wooow wat veel water en wat een contrast met twee maanden geleden!! Daarna heb ik nog heerlijk in het zwembad gezwommen en nu weer onderweg naar Macha. Als laatste nog twee foto's van de zonsondergang van vorige week zondag bij de dam. De foto's zijn mooier hoe het eruit zag. Haha, vaak is het andersom!Read more

Macha Half Marathon!!

May 12 in Zambia

Jaaaa vandaag was het zover! De Macha half marathon! 21,1 km of 13.1 miles (Chris is Amerikaanse dus hij zegt alles in miles en onderhand ben ik er gewend aan geraakt). Ik ben sinds december hier aan het hardlopen met Chris. Sinds maart, na mijn vakantie break toen Malou en Steven op bezoek kwamen, ben ik meer serieus gaan trainen en toen bedachten dat de halve marathon een mooi doel ging worden. Begin april kwam er een trainingsschema te pas en werd het vier keer per week serieus trainen. Door de week maximaal 8km en op zaterdag opgebouwd tot 16km. Hiervoor rende we 3x per week (dinsdag, donderdag en zaterdag). Door de week 5km en in het weekend 8km. Het hardlopen ging meestal wel erg goed. Onze laatste lange run voor de halve marathon op zaterdag 5 mei hadden we 10 miles gelopen (16km) en toen had ik het gevoel dat het me ging lukken. Vandaag was het dus zover. We verzamelde om kwart voor zeven s'ochtends, omdat het anders over dag te heet ging worden en ik wist van mezelf dat als het boven de 30 graden wordt dat ik het erg lastig ging krijgen van de hitte. En deze dagen was het opeens erg warm geworden makkelijk boven de 30 graden overdag. Ohja het is geen officiële race, maar met Chris, Eric en Carolyn (een Amerikaanse vollenteer die in de buurt van Macha woont), maar alsnog super leuk omdat het in een supere mooie omgeving is. Om zeven uur was het startschot en begonnen we. Begin was een rondje in de MRT campus en daarna begon het echt werk. Ik had ongeveer het hele parcours gerend maar in verschillende keren. Het ging erg lekker in het begin, naja tot 16km. Ging echt vanzelf, bizar eigenlijk. Bij 10 miles hadden we een drink en gel stop voor extra energie. Daarna moest ik er echt inkomen en was het een stuk zwaarder geworden. Gelukkig kende ik de laatste 5km heel goed dus wist ik precies hoe ik terug moest en kon ik mooi op mijn eigen tempo terug. Na 2 uur en 10 mooi minuten ben ik gefinished als derde van de vier, haha. Was echt een goed gevoel, maar ik was ook echt op. De hele dag ben ik moe geweest. Daarna hadden we met z'n allen een heerlijk Amerikaans ontbijt en s'avonds een feestmaal! Heerlijk! En een mooie afsluiting van de dag! Ik wil nog zeker een keer een officiële halve marathon lopen.Read more

Wandeling in Macha

November 30, 2017 in Zambia

Afgelopen maandag was mama's laatste en tweede dag in Macha en toen hebben we in de middag een rondje gelopen. In de ochtend was ik begonnen met stage. We hebben langs de markt en naar de dam net buiten het dorp gelopen. We waren aan het begin even aan het twijfelen of we konden gaan vanwege de donkere wolken die naderde maar ze gingen de andere kant op. Heeft wel tot veel mooie foto's geleid!!

Dierenverzorgen van het lab

December 7, 2017 in Zambia

Ik loop stage in het macha research truste, een onderzoeksinstituut. De afgelopen twee dagen heb ik meegelopen met de verzorging van de dieren die ze hier hebben. Ze hebben twee insectary met muggen die ze houden voor hun experimenten. En om de populatie in stand te houden kweken ze ook. Dit is een vrije grote taak waar iemand een halve dag mee bezig is. Een vrouwetjes mug heeft bloed nodig om eitjes te ontwikkelen, daarom wordt je ook door muggen gestoken. Hiervoor hebben ze muizen als de muggen in de insectary zitten en drie leuke geitjes voor het semi field system, een grote kas met zes compartimenten waarin een hut is gebouwd om een huis in afrika na te bootsen. Om meer te begrijpen hoe de cyclus van de mug is en het opzetten van onderzoeken hier heb ik dus meegelopen en geholpen met het verhuizen van deze dier. Erg interessant en de twee collega's hebben veel uitgelegd en mij ve geleerd!!Read more

Stage week 3

December 16, 2017 in Zambia

Afgelopen week stond vooral in het teken om mijn visa te verlengen. Ik ben binnen gekomen in Zambia met 30 dagen touristen visa of business visa. Geen idee welke ik eigenlijk gekregn heb. De bedoeling was een business. Deze verloopt morgen (zondag) en daarna moest ik vrijdag een aanvraag doen van een nieuwe visa. Hierdoor ben ik maandagmiddag met Chris van mijn stage naar Choma te gaan om daar bij de immigratiedienst te vragen voor welke visa of permit ik überhaupt een aanvraag moet indienen. Dit ging allemaal heel soepel en makkelijk. Omdat we op z'n vrouw wachten, want ze kwam vanuit Lusaka. Gingen we maar een ijsje eten (om een beetje het sneeuw gevoel te krijgen in NL, want ik mis de sneeuw wel). Hebben we over de markt gelopen, naar een museum geweest en al mijn papieren in orde gemaakt die gecertificeerd moesten worden. Dinsdag, woensdag en donderdag had ik gewoon stage dagen. Vrijdag ging ik ben in naar Choma gegaan om mijn aanvraag voor een temporary work permit in te dienen. Na een uur stond ik buiten met een permit. Jeeeeh!!! Daarna ben ik doorgereisd naar Livingstone voor het weekend. Om lekker bij te komen en boodschappen te doen. Oh en de vierde foto is de weg van mijn dorpje Macha naar Choma. Nu nog redelijk in prima staat. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als het regenseizoen in volle gang is!Read more

Zonsondergang bij de dam

January 7 in Zambia

Het was een heerlijk weekend hier. Strak blauwe lucht en rond de 33 graden. Heerlijk na twee weken veel regen en af en toe koud genoeg om een vest aan te trekken. Jaja als het rond de 20 graden is en het is bewolkt en afgekoeld door de regen dan is het hier KOUD. Ik hoor jullie al lachen. Zaterdag gewassen en buiten wat gewerkt voor stage en savonds naar de dam geweest. Met zo'n mooie strak blauwe lucht dan is de zonsondergang vast heel mooi. En wat was het prachtig!! Echt helemaal genieten kon ik niet want vijf meisjes zijn hier door wat meiden die hiervoor zijn verwend met speelgoed en luisteren totaal niet en zaten continue aan me, op me en mijn haar was erg interessant. Dus twee uur gedram om eten, drinken, zonnebril of speelgoed was ik op het einde kapot. Niks gegeven natuurlijk maar wel jammer dat ze zo zijn geworden hier. Een avontuur dus. Vandaag lekker rustig aan gedaan en bijgekomen!Read more

Watertoren!

January 14 in Zambia

Vandaag voor het eerst op de watertoren gestaan. De watertoren is ongeveer 75 meter hoog en van binnen klim je via een ladder naar de top. En het uitzicht is fantastisch. Je ziet de hele omgeving van Macha. Ik was met de nursing students en ze hadden avondeten om 6 dus helaas konden we niet de zonsondergang zien. Maar ik ga zeker nog een keertje terug! Op de tweede foto wijs ik in de richting van mijn huisje en de derde foto zie je achter mij een aantal heuvels. En dat word mijn eerste hardloop doel. Ongeveer 14km os dat rondje. En hopelijk kan ik het over een tijdje rennen, nu ren ik 8km. Ik vind het echt zoooo mooi groen hier! De kleuren met het zand en de lucht, prachtig! Ik geniet er elke dag van!!Read more

Southern Province