Goodmorning Vietnam

April 15, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 20 °C

Det er længe siden sidste blogindlæg, men vi har også haft travlt.
    Da vi ankom til Hanoi brugte vi først lige lidt over 2 timer i Immigration, før vi fik lov at komme ind i landet. Men ind det kom vi da.
    Vi ankom til Hanoi Søndag D. 15. Her undgik vi den første transport scam i lufthavnen, da taxachauffører vil køre os ind til byen “billigere end busserne”, som de selv sagde. Vi fandt så selvfølgelig lynhurtigt en bus for kun 30.000 Dong (7-8 kroner) pr. mand - en tiendedel af prisen for en taxa.
    Hanoi er en stor by, og selvom man bor i den Gamle Bydel, der med sine smallere gader skulle være mindre trafikerede, er trafikken et stort kaos. Hundredevis af motorcykler på hvert eneste gadehjørne - halvdelen af dem med en kæmpe oppakning af alt fra sammenfoldet papæsken i hundredevis til levende høns og kyllinger. Tricket til at krydse en gade i Hanoi er, uanset hvor meget trafik der er, bare at gå langsomt over vejen. Så finder de lokale selv ud af at køre uden om dig. Det er lidt stressende i starten, men man vender sig til det.

Vi haft nogle kulturrige dage hvor vi har besøgt et par muséer, heriblandt et museum for Vietnamesisk kunst, Ho Chi Minh Muséet samt B52 Victory Museum, set byen, søerne og mosaikmuren der går gennem byen.

I allerbedste “God-Dansk-Ungdom”-stil ha vi selvfølgelig også set nattelivet i Hanoi. Her lukker alle barer, efter lovgivningen ved 12-tiden. I hvert fald officielt. Fordi når klokken er lidt over 12 står en gammel mand med en fløje og en cykel ude på gaden og fløjter alle hen til sig, hvorefter han langsomt triller hen til en bar, der angiveligt er lukket. Han banker to gange på den lukkede gitterdør, hvorefter en bartender gener os alle derind, og lukker døren efter os igen. Her er man så en times tid, før processen starter forfra - hele natten lang.

Når byturen slutter, og folket i byen vågner op, kan man iagttage hvordan de lokale gadeboder gør klar til en ny dags arbejde.
    Slagtede køer ligger på den åbne gade, hvor familier er i gang med at udskære kødet, og læsse skelettet ind i nogle ladvogne, der kører dem væk. Fødevarersikkert? Nok ikke. Lovligt? Næppe. En oplevelse man nok aldrig får igen? Ja, det er det helt bestemt.

Men det er også brændet hvor længe man kan se en by. Vi besluttede os derfor for at tage på et par ture. Den første af disse blev et Cruise rundt i Ha Long Bay - men det kan i læse mere om i næste blogopslag.