Rhodos 2022

May 2022
A short but fine adventure by Dieter
  • 72kilometers

Aankomst

May 22, 2022 in Greece ⋅ 🌙 21 °C

Ik heb deze bestemming gekozen om te relaxen na een paar stressvolle weken, met vrijwel geen voorbereiding, in de stille hoop dat ik nu terug het vliegtuig kan nemen met hetzelfde gemak als de trein. Vrijwel alle corona maatregelen zouden verdwenen moeten zijn, maar het ongemak 'zou ik geen formulier zijn vergeten in te vullen' bleef op de achtergrond van mijn gedachten.
    Alles verliep zeer vlot, zoals vroeger, behalve de wachtrij om in te checken bij Tui. Ze moeten toch dringend werk maken van hun app en online checkin. In rhodos aangekomen werden we met de bus opgepikt van de vlieger, die dan een toertje rond het vliegtuig reed om ons 20 meter verder te laten uitstappen. Uit gemak heb ik de taxi genomen naar het hotel, hoewel het 26 euro was. Dat krijg je wanneer je niets voorbereidt. Uit nog meer gemakzucht heb ik een best western hotel gekozen, gezien ik daar goede ervaringen mee heb, en dit lijkt op het eerste zicht terug ok, vooral de locatie.
    Veel meer dan wat eten en rondwandelen heb ik niet meer gedaan, ik was vrij moe. Aan restaurants geen gebrek hier, de moeilijkheid zal een goeie vinden zijn. Mijn eerste gok was niet slecht, maar gewoontjes. Morgen leg ik de lat hoger.

Rhodos oude stad

May 23, 2022 in Greece ⋅ ☀️ 22 °C

Vandaag stond de oude stad van rhodos op mijn planning. Na een groot ontbijt, en het reserveren van een paar dagtrips voor de komende dagen vertrok ik op mijn dooie gemak richting centrum. Het was voor 10 uur, dus ik was een van de eerste touristen. Het paleis van de ridders is het enige dat ik bezocht heb, daarna was het rondwandelen en terrasjes doen.
    Er is veel competitie, ondanks het relatief grote aantal touristen hoorde ik toch obers bekvechten omdat de ene touristen lokte naar zijn terras op een paar meter van de ander. Mijn lunch was op een rustig plekje, zeer goed maar wat weinig. Na wat gezwommen te hebben in het hotel besloot ik om een tweede lunch te gaan eten. Die was dan weer meer dan voldoende, een twee uur durende wandeling was nodig om te verteren. Die wandeling bracht mij langs een paar oude stenen die een stelling nodig hadden om recht te staan en de akropolis moesten voorstellen, en een zeer winderig strand met honderden ligzetels en 6 touristen.

Na wat op bed gelegen te hebben was het opnieuw tijd om te eten, en ik besloot opnieuw om het oude centrum te nemen. Ik had al een restaurant in mijn hoofd, maar heb toch nog een uurtje rond gewandeld in het geval ik nog iets beter zag. Ik merkte vooral katten op, misschien zijn er zelfs meer dan inwoners.
    Het restaurant was goed, maar weer een kleine portie, wat ietswat vreemd is gezien de grote porties die de Griekse restaurants in België geven.
    Om de avond af te sluiten ben ik nog chocolade gaan kopen in de supermarkt, nog open om 21:30, en dan op cafe naast het hotel deze blog zitten typen.

Lindos

May 24, 2022 in Greece ⋅ ☀️ 26 °C

Mijn eerste uitstap was met een busje naar lindos, een dorp gevuld met restaurants en souvenirwinkels naast wat oude stenen. Voor we daar aankwamen was er een tussenstop aan een bron genaamd seven springs, en hoewel die bron niet de moeite is, was het wel een mooie kleine wandeling.
    Lindos zelf is een mooi dorp, volledig autovrij, gezien geen enkele straat breder is dan twee meter. Alle huizen zijn in wit geschilderd, en de terrasjes waren op de daken van de restaurants, wat mij betreft de voornaamste attractie. Gezien ik drie uur had heb ik er twee getest, met tussendoor een blitzbezoek aan de akropolis die niet echt de moeite is. Ik was vlug weg uit de akropolis door de hitte die weerkaatste van de oude stenen.
    Eenmaal terug in rhodos ben ik naar een restaurant gegaan waar ze speciaal bieren hadden van Griekenland, en het was de eerste keer dat ik degelijk bier dronk. Uit gemak heb ik daar ook gegeten, en het was best dat ik daar vroeg was, want het is een populaire plek. Wel had ik al te veel gegeten waardoor het avondeten eigenlijk niet nodig was, en toen ik er eindelijk in slaagde om het laatste brokje hamburger binnen te proppen, kwamen ze met een bol ijs van het huis. Ik zit al aan mijn 10000 stappen, maar een avondwandeling zal nodig zijn om dit te verwerken.

Uitstapje

May 25, 2022 in Greece ⋅ ☀️ 22 °C

Mijn trip van de dag, terug geregeld door het hotel uit luiheid, was naar de vallei van de vlinders met een tussenstop op een heuvel met een kerk. Iedere godsdienst heeft de neiging om de hoogte op te zoeken en hier hebben ze een oude kerk en en groot kruis geplaatst op een heuvel met een mooi uitzicht. We kregen een uur de tijd daar, wat drie kwartier te veel was. Gelukkig kan ik mijn boek verder lezen om mijn telefoon, en waren er ook veel pauwen om te proberen te fotograferen.
    De vlinder vallei, met welgeteld vier vlinders, was een mooie vallei en wandeling die de uitstap toch de moeite maakte. Het herinnerde mij er wel aan hoeveel beter het is dat ik zelf mijn uitstapen regel. We kregen twee uur voor een wandeling die ik deed in een half uur, veel sneller dan alle oudere mensen en kinderen. Zelf zou ik een grotere wandeling ingepland hebben. Het viel mij ook terug op dat mijn leeftijd hier niet aanwezig is tussen de touristen. De meeste zijn ofwel 20 jaar ouder of jonger.
    De rest van de dag werd terrasjes en lezen. En ontdekken dat sommige restaurants het concept van een voorgerecht niet kennen en alles tegelijk brengen.

Symi eiland

May 26, 2022 in Turkey ⋅ ☀️ 22 °C

Een grotere uitstap stond op het plan vandaag, om 8 uur moest ik klaar staan om naar symi eiland te gaan. Ik stond klaar tien minuten voor tijd, net als het busje, die dan via een grote omweg mij afzette een paar straten van het hotel voor de boot. De vraag of ik savonds ook transport terug wilde vond ik nogal retorisch.
    Hoewel het bakken is in de zon, eenmaal op zee is het fris met een sterke wind en gelukkig geen golven. De eerste stop op het eiland was een dorp met twee straten en een klooster, waarvoor we een uur kregen om het te bezoeken. Ik bezocht het in twee minuten en ging dan op een terrasje zitten.

Het hoofddoel was meer de moeite, het dorpje symi is zeer mooi, en ligt beschut in een baai waardoor het stukken warmer aanvoelt dan 26 graden. Het voornaamste dat ik daar gedaan heb was eten, een stuk vis dat naar kip smaakte, en dan wat rondgelopen, zo veel mogelijk in de schaduw. De vier uur op dat eiland was te lang om het dorp te zien en te kort om een degelijke wandeling te doen. De koelte van de airco op het schip was welkom op de terugweg.
    Terug in rhodos heb ik nog een goed restaurant gevonden, zebrano, het beste van de reis eigenlijk. Ik had een voor en hoofdgerecht besteld en kreeg er nog soep en dessert bij van het huis. Een avondwandeling was terug nodig om het te laten zakken. Morgen jammergenoeg terug naar huis, maar ik denk wel dat ik alles hier gezien en vooral gegeten heb.