MEX - GUA - NCA - USA

12-05-2022 Atlanta, Verenigde Staten
06-06-2022 Calgary, Canada

San Cristóbal de las casas, deel 2🌄

March 17, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 22 °C

De laatste dagen in San Cristóbal heb ik alles op mn gemak gedaan. Ik heb zelf overdag wat rondgewandeld op woensdag (overal behalve het noorden). Uitzichtpuntjes bezocht, heerlijke empenadas gegeten van een heul oud mexicaans vrouwtje. Heel leuk. Om 5 uur was de free walking tour. Erika was onze gids, hele leuke vrouw! Ze vertelde dat er dinsdag toen ik de Canyon tour had er een kleine schietpartij was in het noorden van de stad op de groente en fruitmarkt. De gemeente wilt deze markt vernieuwen, maar de mensen hebben dan geen inkomsten meer. Helaas waren er mensen op afgestuurd om de mensen van de markt bang te maken. Dus het advies hierna was, ga niet meer naar het noorden van de stad. Ze vond het heel vervelend voor ons maar wel nodig om uit te leggen wat er was gebeurd. Behalve de kerken van de stad, liet Erika ons ook de moderne kunstkant van de stad zien en alle nieuwe tentjes. Een aantal proeverijtjes van taco’s en pox, dit is een likeur. Alleen de chocoladepox was lekker haha. Donderdag ben ik met 3 nederlanders (Anouk, Rens en Jelle) en iemand uit Oostenrijk (Yi) naar Chamula gegaan. Dit is een dorpje net buiten San Cristóbal waar ze een beetje vreemd ritueel in de kerk hebben. Over de hele vloer liggen pijnnaalden, de bewoners maken een plek vrij voor zichzelf en steken dan kaarsen aan op de vloer waarna ze offeranden doen zoals cola, fanta, 7up, pox of een kip. Het is heel bizar om te zien.. helaas was hier verder weinig te doen, met zn 5en in een taxi naar een ander dorpje nog: Zinacantán. Weer in de kerk gekeken en toen de bus terug naar San Cristóbal. Het was St. Patrick’s day, en de kok van het hostel komt uit Ierland, dus die heeft opgetreden met zijn band. Heel leuk! Gezellig in het hostel een biertje gedaan en gelachen. En daarna hebben we bin Frida’s frites een puntzak patatje oorlog gehaald. Ik kon het niet laten haha. Vrijdags weer een rondje gedaan naar een ander uitzichtpunt waar ik nog niet was geweest, hier op de trap lekker een boekje gelezen. Om 6 uur had ik nog een massage geboekt. Ook heel interessant, voor de volgende keer moet ik wat meer doorvragen. Ik stond in de massageruimte en de masseur kwam binnen met een bosje oregano(?) kruiden iets. En hij mept me zo op mn hoofd ermee en begint te bidden. Oeps. Ik proberen mn lach in te houden. Lekker hoor. Nee, de massage erna was wel lekker haha! Nu na een busreis van 13 uur ben ik aangekomen in Puerto Escondido. Weer een lekker warm kuststadje. Brak van de rit, straks even bij het strand kijken hoe het daar is!Read more

Puerto Escondido, stad🌮🌅🌊

March 19, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 29 °C

Na een nachtbus vanuit San Cristóbal kwam ik zaterdag aan in Puerto Escondido. Helemaal gesloopt. Maar gelukkig een heerlijke privé kamer bij Regina. Dus in de tuin wat bijgekomen en einde middag een kleine wandeling in de buurt en naar het strand (Playa Zicatela) voor de zonsondergang. Daarna bij de super wat gehaald en zelf een pastaatje gemaakt. Tijdens het ontbijt op zondag raakte ik aan de praat met Scarlet (Engels) en zij nodigde mij uit om mee te gaan naar de Mercado. Dus naar de weg gelopen en dan zwaai je voor een collectivo (‘bus’ voor 10 pesos = €0,45). Nadat we nog wat hebben gegeten zijn we over het strand gewandeld naar La Punta. Dit is het uiterste puntje van het strand Zicatela en hier zijn de hippere alternatieve eettentjes. Heel leuk straatje! Hier een ijskoffie gedaan en wat rondgelopen. Ik zou eigenlijk naar een bootfeestje gaan (daarom ging ik uberhaupt naar Puerto Escondido), maar ik had het zo naar mijn zin dat ik dat heb laten varen (snap je😂). En het was ook aan de andere kant van de stad. Toen de collectivo terug naar onze kant van het strand en daar hebben we de zonsondergang gekeken. Daarna bij La Olita garnaal ceviche en garnaal taco’s gegeten! Dat was me een partijtje goddelijk!! 🤤🤤 Scarlet werkt op Engelse tijd, dus we zijn na het eten terug gegaan naar onze appartementjes. Heerlijk gedoucht en nog een biertje gedaan met de andere gasten in de tuin. Maandagochtend heb ik een walvistour gedaan, maar hier maak ik een apart verhaal van, veelte veel foto’s haha. Na de tour ben ik met Pierre (Frans) en Sezan (Zwitsers) naar een strandje gegaan om de hoek: Playa Carrizalillo. Heel mooi strandje en hier lekker ontbeten, gezwommen en gezond. Zij gingen na de lunch terug naar hun hotel en ik ben nog even blijven liggen. Rond half4 ben ik richting het centrum gelopen, helaas vond ik er weinig aan dus rechtsomkeert en in een collectivo terug naar La Punta. Hier weer lekker vistaco’s gegeten en de zonsondergang gekeken met een paar honderd man haha. Terug naar het appartementje, lekker douchen en weer even gekletst met de andere gasten. Daarna op tijd naar bed aangezien ik dinsdag om 7 uur sochtends weer een bus heb. We gaan door naar Oaxaca stad! Dit keer maar 10 uur 🙃Read more

Puerto Escondido, dolfijnen🐬🐬

March 21, 2022, North Pacific Ocean ⋅ ☀️ 27 °C

Maandagochtend om 7 uur op het strandje Puerto Angelito. Ik had van een Pools stel een whatsapp nummer gekregen van Luis. Die een berichtje gestuurd op zondag en hij zei hier verzamelen en vragen naar Luis op het strand. Uiteindelijk was ik de enige die zich had aangemeld bij Luis dus werd ik op een ander bootje gedropt. Onze kapitein hield contact met de andere boten waar de dolfijnen (of walvissen) zijn. Na ongeveer 20 min waren we bij de eerste dolfijnen familie! Zo gaaf!! Ik had eigenlijk een stoeltje achterin maar ben al snel in de neus van de boot gekropen 💪🏽 ongeveer 10 min wat rondgevaren. Daarna naar de volgende spot. Tussendoor zag je zeeschildpadden! Die waren enorm zeg. Hier helaas geen foto’s of video’s van, omdat ze maar heel kort aan het oppervlak zijn om adem te halen. En toen kwamen we bij dolfijnen familie 2 uit. Overal, maar echt overal waar je keek zag je vinnen uit en water komen. Honderden dolfijnen! En ze bleven zo leuk bij de neus van de boot draaien en springen om je heen. Wat een bizar mooie ervaring! Uiteraard ook even in het water gesprongen. De kapitein gaat voor de familie varen en je hoeft alleen maar te dobberen en dan komen de dolfijnen zo op je af gezwommen en gaan dan mooi om je heen. Zo bijzonder! Echt een hele mooi ochtend! We waren best ver uit op het water dus moesten al om 9 uur beginnen met terugvaren. Op de terugweg nog even een tankstop. Mijn dag kon niet meer stuk. Wow! 🤩🐬Read more

Oaxaca de Juárez 🎨🍺☕️

March 23, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 27 °C

Voor Ruben de korte versie: weinig gedaan, mooie muurschilderingen, en goei koffie wel.
    Voor de rest: 3 nachtjes in Oaxaca stad in de provincie onder dezelfde naam. Ik had al snel bij mijn hostel 2 goeie koffieshops gevonden en een bakkerijtje met eeeindelijk lekkere broodjes. Ik had mij aangemeld voor de walking tour van 4 uur ‘s middags! Een super leuke rondleiding van de stad gehad. Oaxaca is een best moderne provincie voor Mexicaanse begrippen in het zuiden. Daarmee bedoel ik dat bijvoorbeeld vrouwenrechten en homorechten hetzelfde zijn als in Nederland. Verder staat de provincie bekend om hun Mezcal. Dit is een likeur die ze hier nog steeds met de hand maken van Agave. Laat ze niet horen dat je tequila lekkerder vind. Zijn ze niet blij mee. Gelukkig vind ik beide niet te zuipen 👌🏼 verder eten ze hier best veel insecten. Sprinkhanen, mieren en wormen (van dezelfde agave planten als de mezcal) worden goed gekruid en kan je uiteraard in een tortilla eten. Mijn maag en darmen waren wat van slag, dus ik heb er uiteindelijk niets ervan durven eten. Rond de stad is er heel veel kunst op de muren. Heel veel mooie kunst over día de muertos (=dag van de doden op 1 en 2 november). Rondom de stad hangen overal paarse vlaggen. Dit is voor Holy week (wat voor ons de week voor pasen is) wat heel groot is hier in Mexico. In de avond mole gegeten. De zwarte mole is van donkere chocolade met chilipepers en andere kruiden. Maar je hebt ook groen en geel. Het was wel lekker, maar niet geweldig. De volgende dag vooral van cafeetje naar cafeetje gegaan. Oaxaca staat er om bekend dat ze veel protesteren en dit betekend dat zonder aankondiging ze met bussen straten afsluiten. Hierdoor kon ik geen tour boeken naar Hierve el agua (watervallen). In de avond naar een dakterras gegaan voor de zonsondergang maar het begon te stormen. Lekker gegeten en op tijd terug naar mijn hostel. Nu in de bus naar Puebla. Hier ben ik weer 3 nachten. Morgen hoop ik een vulkaanwandeling te maken ☺️Read more

Puebla, dag 1 🚶🏽‍♀️🏰🍿

March 27, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 25 °C

Totaal 5 nachten in Puebla geweest. Het plan was 3, maar ik had het zo gezellig met een aantal mensen uit het hostel dat ik langer ben gebleven. Gaat ten koste van Mexico-stad. Maar ach. Zaterdag ben ik naar de historische tunnels van 5 mei geweest (pasaje histórico 5 de Mayo). Dit is van Wikipedia:
    “Op 5 mei 1862 werd de Slag bij Puebla gevochten. De Mexicaanse generaal Ignacio Zaragoza wist het Franse leger, dat als het sterkste ter wereld beschouwd werd, te verslaan. Deze gebeurtenis wordt nog elk jaar in Mexico gevierd als cinco de mayo.

In Puebla bevinden zich het hoofdkwartier en de belangrijkste fabriek van Volkswagen in Mexico, de New Beetle wordt hier gemaakt.

Puebla wordt beschouwd als de oorsprong van de mole, een gekruide saus met chocolade, kaneel en noten.”
    Bovenstaand is een perfecte samenvatting van vandaag!

Dus na een rondje door de tunnels kwam ik uit bij een park waar een belangrijk fort van deze slag was. Hier had je ook een mooi uitzicht over de stad. Om 4 uur had ik weer een free walking tour door de stad. Leuke gids en ik vond Puebla echt een hele leuke stad! Je zag dus veel beetles en de verschillende mole’s geprobeerd tijdens de tour. In de avond had ik met Manon (Frans) afgesproken om naar de film te gaan. Batman! Er waren maar een paar bioscopen die de film in het engels hadden, dus we wilden een taxi of uber naar de bios pakken. Maar de gids vroeg of hij mee mocht en dan kon hij ons in zijn beetle naar de bios rijden. Dus kwam perfect uit en ritje in een beetle! Hoe leuk. De film was niks helaas haha. Maar leuke avond gehad!

Puebla, dag 2+3 🍻👯‍♀️🫂

March 27, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 25 °C

Zondag na het ontbijt een koffietje gaan doen met Manon en Angela (Duits), waar later Oscar en Tom (beide Engeland) aansloten. Een rondje door de stad gedaan en toen hebben we wat biertjes gehaald om wat te kaarten en te zonnen op het dakterras! Gewoon een super gezellige dag gehad en heel leuk gehad met deze groep.
    Benoît (zwitserland) en Sia (Engeland) zijn ook nog tussendoor aangesloten.

Puebla, vulkaan La Malinche 🌋

March 29, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 10 °C

Vulkaanhike la Malinche. Dinsdag een hike naar de top van een slapende vulkaan. Met Carlos (Zwitserland), Matt en Lauren (Engeland). Om 7 uur een uber naar het startpunt. Er waren meerdere dingen die niet zo goed gingen. Vooral mijn eigen schuld haha. Elke blog die ik heb gelezen en iedereen die ik heb gesproken die er al waren geweest vertelden dat er een winkel/restaurant bij het startpunt is. Dus daar wilde ik mijn laatste drinken en eten halen. Maarja. Mexico he. Dus: gesloten. Niemand aanwezig, nergens. Dus: te weinig eten en drinken bij me. We starten de hike op 3100 meter hoogte. De top zelf is 4462 meter hoog. Puebla is op 2135 meter hoogte. Ik loop voor 10 min en ik heb ontzettend heftige hoofdpijn en ben duizelig. Iedereen zegt dit van tevoren. Je hebt geheid hoofdpijn. Maar de duizeligheid was echt verschrikkelijk. Dus het Engelse koppel is verder gelopen en Carlos is bij me gebleven. Ik moest vaak stoppen om weer even te settelen. Toen voelde ik blaren opkomen, wat vreemd was want mijn schoenen zouden goed moeten zitten en ik had mijn hielen ingetapet. Carlos en ik hebben toen besloten dat ons doel de boomlijn werd. Tot daar, eerste uitzicht halen, kijken hoe we ons voelen (hij had ook veel last van de hoogte). Dat hebben we gehaald! De treeline was op ongeveer 3900 meter. Mijn voeten deden veel pijn al en ik wilde niet verder omdat ik mijn voeten wil sparen voor de vulkaanhike in Guatemala met Ruben! Carlos is nog zelf doorgelopen naar een ander uitzichtpunt. En ik ging mijn schoenen controleren en toen ontdekte ik wat er mis was. Ik had mijn goede zooltjes in het donker in mijn schoenen gedaan en ik heb compleet gemist dat er nog andere zooltjes in zaten…. Dus mijn eigen schuld weer. Die eruit gehaald en mijn schoenen zaten al meteen stukken beter. Ik heb toen heerlijk in de zon gelegen met uitzicht. Carlos kwam terug en toen verder naar beneden gelopen toen het Engelse koppel terug kwam. Er was een groot park naast de ingang. Hier hebben we een ander restaurant gevonden, wat gegeten en toen een lange rit terug met verschillende bussen en taxi’s. Al met al. Veel geleerd haha!Read more

Mexico-stad🌃🌇

March 30, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 27 °C

Woensdagmiddag aangekomen in Mexico-stad. Ik had een nachtje in een hotel geboekt, met een warme douche en groot bed. Ik had ook vooral dit hotel gekozen omdat ze een wasservice hadden en een jacuzzi hadden 🥰 rond 16:30 nog een rondje door de straten gedaan, maar voor het donker terug. Voelde me niet zo fijn in de stad. Het was ook ontzettend amerikaans. Verschrikkelijk. Donderdag naar het antropologie museum. Was mij aangeraden door andere reizigers die ik sprak in Puebla. Er waren veel zalen, en ik ben vooral de zalen afgegaan van de plekken waar ik zelf geweest ben. Nog naar een kasteel (Castillo de Chapultepec) met uitzicht op de stad geweest. En toen moest ik al terug naar het hotel en richting de airport! Wat een verschrikkelijke airport is dit haha. Heel veel zin om Ruben te zien en om naar een nieuw land te gaan! Gracias Mexico! Hasta luego!Read more

Guatemala-stad 🛫🫂💁🏽‍♀️🙋🏽‍♂️

March 31, 2022 in Guatemala ⋅ 🌙 17 °C

Ruben landde 31 maart om 11 uur savonds op Guatemala stad. Ik heb hem op het vliegveld opgewacht! Daarna opgepikt door het hostel. Lekkere douche, bedje en ontbijtje. Ik heb een simkaartje gehaald en we hebben geld gepind. 1 april meteen door naar Antigua! 🤗 Ruben vliegt 11 april weer terug :)Read more

Antigua 🍻🛺

April 1, 2022 in Guatemala ⋅ ⛅ 27 °C

1 april kwamen we in de middag aan in Antigua. Vanwege holy week (Goede vrijdag) zit het echt oooveral vol in de hostels. Bizar. Ook is alles (voor mij vooral) best duur. Dus we hadden in Yellow hostel een privekamer moeten boeken. In de middag met Linsey afgesproken. Linsey is een collega van de GGD en dit was de eerste keer dat we in het echt hebben afgesproken!! Super grappig. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Samen wat gegeten, toen zijn we naar een uitkijkpunt gelopen en hebben we een biertje gedaan. Yi (uit San Cristobal) is ook nog even aangesloten. Al met al een leuke dag. De dag erna was de taak om een tour bedrijf te vinden voor onze hike de vulkaan op. We moesten ook naar een ander hostel. Ik sliep in een gedeelde kamer en ruben had weer een privekamer. Ontzettend groot hostel. De beste koffie van de stad zit hier om de hoek dus dat is top. In de middag een free walking tour gedaan. Na de tour op een pleintje taco’s gegeten en marquesita’s (met karamelsaus en kaas), het duurde even maar ruben is verkocht. Weer een biertje en op tijd naar bed. Om 9 uur worden we opgehaald voor de vulkaanhike!Read more