Dag 20: Franz Josef

November 29, 2022 in New Zealand ⋅ 🌧 11 °C

We moeten 's morgens nogmaals langs de zeehonden-kolonie want de surfers uit de groep hadden de beestjes nog niet gezien.
    De lucht ziet er grijs uit, dus dat betekent niet veel goeds. Tot Franz Josef staat er niet veel op de planning.
    We maken nog een stop bij de Pancake Rocks (de stenen lijken op opgestapelde pannenkoeken)
    Als we wegrijden begint het natuurlijk weer met zeiken van de regen.

Verder converseren wij onderling weinig, want wij dragen allemaal koptelefoons. De buschauffeur kan nog steeds niet stil zijn en om hem niet een kopje kleiner te maken luisterden we maar naar muziek .

Onze heli-hike werd gecanceld voor de volgende dag. De moed zakte in de schoenen met steeds minder plannen beschikbaar.

Om niet te lang binnen te zitten liepen we naar de voet van de gletsjer, die in rap tempo krimpt door klimaatverandering. Het frustreert mij dat mensen zeggen dat het zo erg vinden en zich zorgen maken om klimaatverandering, en niks veranderen aan hun eigen gedrag. Zowel de toeristen die lekker blijven consumeren(er moet natuurlijk elke dag vlees worden gegeten) en de Nieuw Zeelanders doen ook weinig moeite om het tij te keren.

We kookten, want er is hier geen proper restaurant, en speelden kaartspelletjes tot er iemand van de groep opperde naar de Blue Ice te gaan. In dit uitgestorven dorpje, alleen bekend voor het toerisme, was dit een verrassend leuke bar. Met een groep van 45 hadden we de bar al snel vol.
    Audrey en ik dronken te weinig om op te gaan in de bezopen capriolen van de andere reizigers, dus het was om 23.00 tijd te gaan. We beloofden dat we morgen wel meer shots gingen doen en tot langer doorgingen. Een wijze beslissing?