New Zealand
Westland District

Here you’ll find travel reports about Westland District. Discover travel destinations in New Zealand of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Eerst wassen en in de droger voor de zekerheid, dan richting Hokitika, daar zoeken naar iets leuks vlakbij zee en de glowworms. Hm. Uiteindelijk half 11 echt aan het fietsen. Afstanden niet helemaal tof ingeschat. Weer oefenen voor in het moment. Maar als je 5 km haarspelt voor wat 2 op de kaart lijkt wordt het toch wat zorgelijk. Wel knettermooi. Om half 1 miezer, om half 2 niet meer te negeren. Vanaf Cowboys Paradise wordt de route wat rechter. En het bordje zei Blue ducks, maar volgens mij zijn het Nieuwzeelandse toppereenden. Ook zeldzaam. Ik ben om half 5 ongeveer, na 82 km, en zo koud dat ik mijn helm zelf niet meer los krijg, weer "thuis". Wat is een hete douche dán lekker zeg. Het waait ook wat, tent meteen erg eng, dus ik eindelijk de boze mail aan Nigor gestuurd, nadat ik het vasthouden van de stokken heb opgegeven wegens kramp. En, afgeklopt: hij staat nog. Niet meer droog geweest, maar ik zit wel lekker met mijn wijntje. Het water loopt gelukkig van de binnentent af. 😣Read more

6-11 Kaihinu

November 6 in New Zealand

Dag begint weer druilerig maar wordt weer lekker zonnig. Begonnen met naar de Coal Creek Falls te wandelen. Niet speciaal vanwege de waterval, maar weer een ander soort bos. En ik vind een doel wel leuker wandelen.
    Toen Greymouth. Veel boodschappen en lunch op het einde van de pier voir de Hector dolfijnen. Die waren helaas niet thuis vandaag. Daarna West Coast Wilderness trail. Mooi fietspad langs zee.
    En dan doe ik stom. Ik wil een leuke camping want het wordt weer slecht weer, maar kijk niet goed op de campermate. Daarom zie ik de trail landinwaarts niet zitten bij gebrek aan campings, en fiets highway tot bijna Hokitika, ook omdat een camping op de kaart er niet blijkt te zijn. En het was niet alleen druk, maar nog saai ook. Neem de eerste camping omdat die o.k. lijkt.
    Krijg daarna een appje van Becky dat de wilderness trail super goed te fietsen was en erg mooi en zie daarna dat er een camping was in Kumara, precies handig. Maar nu zit ik 17 km ver langs de snelweg, en om dat nou weer terug te fietsen..... Morgen ga ik een stuk doen zonder bagage. Maar slim is anders🙁.

11-11 Ross

November 11 in New Zealand

De lucht is blauw, ik voel niets van mijn teen, het fietsen kriebelt. Er ligt verse sneeuw op de bergen.
    De glowworm dell gisteravond was vooral een bruin bord, een heras hekwerk en een horde toeristen. Blij dat ik ze op andere plekken al op een andere manier heb gezien.
    Ik doe de West Coast Wilderness track naar Ross. Het is prachtig. Oude trambaan, oude treinbaan, zo recht en vlak dat het bijna saai werd. Kwam ik langs een bord, er zouden white herons en valken moeten zitten. Niet gezien, maar wel spannend. Daarvoor verdween de track even geheel in een meer (letterlijk!). Op maps and me kon ik zien dat het maar ongeveer 300 meter zou duren. Óók spannend, op een vlonder onder water rijden. Rechter voet voor de zekerheid in plastic zakjes gepakt.
    Vlak daarna kom ik Nicole en Rob tegen. We drinken samen koffie bij the Treetop. Vergeet een foto van ze te maken. Te gezellig aan het beppen. Ze nodigen me uit om te logeren, ik ga toch door naar Lisa, ik ben pas 10 km onderweg. Maar wel lief.
    Met veel getrut en alle bordjes lezen ben ik na 35 km om half 3 toch al bij Lisa en Xaby.
    Alles kan, zij gaan redelijk hun eigen gang, ik ook. Lisa neemt mij en de kinderen (Ainoa en Tana) mee naar het strand want ze moet daar in de buurt plantjes water geven. Zij en Xaby hebben elkaar in Zuid Amerika ontmoet, op de fiets! Veel over fietsen gepraat en veel tips gekregen. Goed om te merken dat ik zeker de helft zelf al bedacht had.
    Ik slaap in de caravan.

12-11 Harihari

November 12 in New Zealand

Lekker geslapen. Ik krijg nog ontbijt ook. Ik ga echt proberen om een foto te sturen.
    Ik bel over mijn nieuwe tent, problemen met de levering, maar nou is hij wel besteld zonder dat ik hoef aan te betalen. Als hij niet komt heb ik nu een tip voor een vergelijkbare.
    Ik verzin zelf een stukje weg van de snelweg. Wel spannend of er niets is weg gespoeld, maar het gaat goed. Hugh uit Ierland fietst me achterop, we fietsen een stukje samen. Mijn teen gaat na 40 km een beetje kloppen, dus ik stop braaf in Harihari onder het motto: luister naar je lijf en doe rustig aan. Bovendien ben ik veel dichter bij de gletsjers dan ik dacht, en ik kan mijn schoenen nog niet aan. Kan gelukkig in de luwte staan en kijk van onder een zonnetje naar allemaal dreigende wolken.Read more

15-11 Vlak voor Jacobs River

November 15 in New Zealand

Tsjonge, dat was best een heftig stukje tussen Franz Jozef en Fox. Van de andere kant volgens mij wat minder steil, maar het blijven 3 dikke heuvels. Wel héle lekkere ijsmokkacino in Fox.
    Het fietspad naar Fox Glacier is dicht vanwege een landslide. Ik neig nog even naar een andere weg nemen, maar zie dan dat alles boven de 1500 meter in de wolken zit. Prima, door. Dat is toch niet zo 2 vingers in je neus naar beneden als Maps en Me zei, dus na 50 km ben ik het spuugzat en mijn teen doet zeer en ik zou toch nu al bij dat motel en camping zijn? Nee hoor, nog bijna 8 km met wind tegen. Ik denk dat ik een valk zie, maar is toch een duif. Wordt morgen een kort dagje naar de Doc site, want Haast is weer net te ver met die pas er tussen. Een tegenligster gaat om 3 uur nog 30 km fietsen (wel wind mee) ondanks dat ze moe is. 2 andere fietsters Anna en Ruth staan hier wel.Read more

13-11 Franz Josef Glacier

November 13 in New Zealand

Leuke dag, tot aan Franz Josef. Weer mooi weer, gezien op het weerbericht dat de regendagen die er aan kwamen zijn veranderd in "bewolkt". Fietsen ging lekker; af en toe uit voorzorg een wat langere pauze met mijn voet omhoog. Ik was om kwart over 12 al op de helft, en ik was pas om 10 uur vertrokken. Door naar de gletsjer.
    Grrrr. Alle campings in het dorp zijn alleen voor campers (alleen gravel). Ik kon wel bij het Chateau staan, tussen een gebouw en een hoge rotswand, op een groen tapijtje (letterlijk!) in altijd schaduw. Kom ik toch bij Top 10 terecht, waar ik langs gefietst was want die zijn altijd duur. Nou, deze niet hoor, deze is héél duur. Baalde ik al van, zijn ze ook nog de paden opnieuw aan het aanleggen met een buldozer, een schraper en zo'n aanstampding. Lekker rustig. Gelukkig gaan ze morgen "pas" om 8 uur verder. En dan wel hoogseizoen prijzen vragen! Nu maakt die herrie niet zo veel uit, want er zijn 5 of zo aanbieders van helicoptervluchten en zo te horen doen die goede zaken. (? Het is echt dúúr!). Gletsjertocht is ook heel duur. Vind ik het opeens niet zo erg dat ik mijn schoenen nog niet aan kan. Morgen wandelen naar de gletsjer (dus niet er op). Blijf ik toch maar niet 3 nachtjes 🙁. Gelukkig is het nu wel rustig al komen er andere tenten op "mijn" veldje staan. Zal wel even wennen worden in het zomerseizoen.

14-11 Franz Josef glacier

November 14 in New Zealand

Om 8.20 op weg want de werklui beginnen. Voor een goed doel! Ik ben gelukkig zo slim om meteen mijn wandeling naar de gletsjer te doen. Op de terugweg zit hij al in de wolken! De rotsen en watervallen onderweg zijn mooier dan de gletsjer vind ik.
    Op de terugweg nog een miniwandelingetje naar een ketelmeertje.
    Daarna boodschappen en met oordoppen in toch voor de tent. Het was te heet in de zon! Internet is hier zwaar kl... dus ik doe eerst tekst en ooit foto's erbij.

Fox Glacier

November 25 in New Zealand

Heute sind wir zum Fox Glacier gefahren. Auf dem Weg waren wir an den Blue Pools - die genauso aussehen, wie sie heißen! Später auf dem Weg waren noch zwei Wasserfälle und Flüsse. Es ist wirklich verrückt, wie Türkis das Wasser hier immer ist! Zwischendurch haben wir auch mal wieder kurz das Meer gesehen. Hier in Fox Glacier angekommen waren wir am Lake Matheson, indem sich die Berge spiegeln, wenn er ganz still ist. Das Wasser war noch ganz schön in Bewegung, weswegen wir dann erstmal zu einem Lookout gefahren sind, von dem aus man den Gletscher sehen kann. Danach sind wir nochmal zum See in der Hoffnung, dass er ruhiger ist. Tatsächlich war er schon sehr still und ist auch immer noch glatter geworden, sodass sich die Berge und Bäume perfekt darin gespiegelt haben. Wenn man das Bild dreht, weiß man fast nicht mehr, welche Seite echt ist 😄
    Als es dunkel war, waren wir dann noch im Wald hier im Ort, weil es da Glühwürmchen gibt. Der ganze Wald hat geleuchtet, es sah aus als wären überall kleine Lichterketten angebracht, das war ziemlich cool! Jetzt ist es nicht mehr ganz so schlimm, dass aus unserer Glühwürmchentour im Te Anau nichts geworden ist 😬

Rolli Tour in Hokitika

December 4 in New Zealand

Komplett Planlos sind wir erstmal ins Info Center und haben uns erkundigt, was man ohne viel wandern machen kann... nicht viel was das Ergebnis ! Aber netterweise brachte uns die Dame auf die Idee mit nem Rollstuhl und wir konnten uns auch direkt dort einen Rollstuhl ausleihen (gute Verkäuferin 😅). Sie empfiehlt uns zum Blue Gorge zu fahren, da könnte man wohl ne schöne Runde mit Rollstuhl mache und traumhaft Türkises Wasser sehen...
    Marion und Max waren auch am Start und los ging es...

Angekommen und nach knapp hundert Metern das Schild 🚫Rollstuhlfahrer🚫 😁 wir hatten zum Glück einen 'Off Road Rolli' also weiter gehts. Ziemlich holprig, eng, steil bergab, wieder bergauf und über ein paar kleinere Brücken... Jan war wieder wie 12 und musste heizen 🤪 anstrengend wurde es aber erst auf dem Rückweg, zumindest für Ihn 😂 Als wir am Wasser ankamen, war der Fluss nicht strahlend blau sondern einfach grau, leider...

Da niemand heute noch KM abreißen wollte haben wir uns mit Max und Marion entschieden noch eine Nacht auf der gleichen Campsite zu verbringen.
    Den Abend haben wir dann mit Chilli con Carne zusammen ausklingen lassen, während draußen mal wieder die Welt unterging...

Hokitika Gorge

December 8 in New Zealand

Es ging wieder weiter in den Süden. Wir machten einen Spaziergang am Beach von Hokitika, danach einen Abstecher zu der Hokitika Gorge. Der Fluss von Gletscherwasser gespiesen schlängelt sich durch die engen Felsen und hat durch die Anreicherung von Gesteinssedimente eine hellblaue Farbe, als hätte jemand einen Farbtopf in den Fluss geleert. Liam hatte am meisten Spass auf der schaukelnden Hängebrücke, die den Fluss überquert.

Wir machten Free camping an einem idyllischen See der zum Baden einlädt, bis man aus dem Auto aussteigt und merkt, dass die Sandflies ihr Abendessen noch nicht gehabt haben. Zum guten Glück gibts Antisandfly-Spray!

Westland District