Nieuw Zeeland

November - December 2022
A 33-day adventure by Roderick Read more

Dag 2: Bay of Islands

November 12, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 17 °C

Na wel de meest dramatische reis van Amsterdam naar Auckland moest ik beginnen met eerst zo snel mogelijk kleding te kopen aangezien mijn koffer niet aangekomen is, en er nog steeds geen sprake is van dat die nu gevonden is.

Ik heb weinig gezien van Auckland, omdat ik gisterenochtend, 12 november, al vroeg naar Paihia moest in het noorden.
    Gelijk bevond ik mij onder goed volk. In Nieuw Zeeland is de tweede taal Nederlanders en we reizen nu met een groep van 11 Nederlanders door dit gebied. Op de foto's zien jullie mijn favoriete reisgenootjes: Mirte en Mandy uit Nootd-Holland.

Onze reis duurde lang hier naartoe. Veel gebieden zijn onder gelopen waardoor onze reis lang duurde. Snel hebben we onze tassen gedumpt en zijn op onze eerste hike geweest van 4 uur.

Ik heb leuk een GoPro gekocht maar zelf bijzonder weinig kennis hoe die werkt met bestanden snel op de telefoon zetten. Daarom moeten jullie het op deze site het doen met crappy telefoonfbeelden.

Het is hier vreselijk duur. Gisteren drie maanden salaris uitgegeven aan drie bier. Abstinentie here I come

De bus rijdt verder en jullie krijgen om de dag een verslag.
    Veel liefs!

Dag 3: Paihia en Cape Reinga

November 13, 2022 in New Zealand ⋅ ☀️ 19 °C

Wij ruilden regen en overstromingen in voor een heldere hemel met een heerlijk ongezond sterk zonnetje. De ozonlaag is hier echt beduidend minder dik dus in twintig graden voelt het aangenaam warm. De trui was dus overduidelijk een beetje overdreven maar ik had( ja ja, de koffer is er!!!!) geen alternatief.

De bus vertrok voor dag en dauw al naar Cape Reinga, het meest noordelijke puntje van Nieuw Zeeland. Inclusief in de Tour zat ook een buschauffeur die uitlegde wat wij konden zien maar door het zware accent en de snelheid waarmee men hier praat, konden wij net zo goed luisteren naar muziek van Frans Bauer en even veel leren.

Nog steeds met de Nederlandse delegatie hebben wij de ruige kust van het Noordereiland ontdekt. Met een falafelsalade en een stevige discussie over Zwarte Piet vervolgden wij onze tour naar onze volgende activiteit: zandsurfen! Ik heb het welgeteld 1 keer gedaan want je moest tientallen meters klimmen opm bovenop te komen. Maar de resultaten mogen er zijn zie je in het filmpje.
    Scheurend over het strand (afschuwelijk voor flora en fauna daar, dat heb ik de chauffeur laten weten) crossen we weer terug. Nieuw Zeeland heeft zulke prachtige uitzichten, die moeilijk vast te leggen zijn op camera. Zodra de GoPro eindelijk gelinkt is ga ik het proberen om te delen...
    Maar je valt van verbazing in verbazing.
    Is het niet om de uitzichten, is het wel om hoe vriendelijk mensen zijn voor je als reiziger. Als je even rondkijkt en zoekt, vraagt er al iemand of die je de weg kan wijzen. En de "how are you's" zijn echt bedoeld om er achter te komen of alles goed gaat.
    Je voelt je op weinig plekken zo welkom!

Terug naar de reis. Vanwege de hoge prijzen hier is het niet te betalen om elke dag uiteten te gaan. Daarom moesten wij gisteren eraan geloven om te koken. Zelfs ik met mijn kookwalging zal soms blikvoer moeten opentrekken...

Omdat we zo vroeg opstaan lig ik ook rond 22.30 e slapen. Echt stappen komt er niet van. Maar wie doet dat ook voor 8 euro per biertje...
    Weer een aantal sfeerimpressies!

Dag ,4: Russell en terug naar Auckland

November 13, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 22 °C

Ik wil nog niet weg. Zoveel eilandjes om te ontdekken, terrasjes om op onderuit gezakt te zitten en mijn blonde vriendinnen wil ik nog helemaal niet missen. Maar er is een tijd van komen en gaan...
    Met zijn drieën vertrokken we vroeg naar de pont om de oversteek te maken naar Russell, het meest idyllische kustplaatsje dat je je maar kan voorstellen met huizen met prachtige veranda's, met nog schitterendere uitzichten. We bezochten de oudste kerk van Nieuw Zeeland en genoten van een koele zeebries op een bankje overkijkend op de baai.
    's middags hebben we nog met zijn drietjes geproost met een Nieuw Zeeuwse rosé, en scheiden helaas onze wegen voorlopig. M&M blijven nog in Bay of Islands en mijn bus gaat verder richting het zuiden. Altijd jammer als je leuke mensen ontmoet met wie het zo klikt, waarvan je zo snel weer afscheid moet nemen.

De bus vertrok om 13.30 en ik zag huizenhoog op tegen Auckland. Het beeld van de zielloze en grauwe Auckland, dat veel mensen in de bus hadden, stemde mij niet gelukkig.
    Natasha en Patricia verzekerden mij echter dat zij mijn mening konden veranderen over de stad als we op pad gingen in de avond.
    De rondleiding rond de "highlights" werd ik niet warm van
    Een lekkere vegan pizza en een aantal pils verder, was de foto die ik heb bijgevoegd het meest vrolijke moment van het verblijf in de stad. Èn een Starbucks die om de hoek zat, maar Gingerbread Lattes horen geen hoogtepunten te zijn van een stad

Het vooruitzicht was gelukkig slechts een nachtje en daarna snel weg. Ik verklap al dat het een verademing is om nu ergens anders te zijn!

Dag 5: Hot Water Beach

November 14, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 21 °C

De nieuwe buschauffeur mocht elke snelheidsregel breken om weg te scheuren uit Auckland. Met een stampvolle bus vertrekken wij zuidwaarts.
    De groep met wie ik nu reis is helemaal nieuw, dus het was weer een beetje aftasten bij wie ik aansluiting vond. Er was dit keer wel een grote tweedeling: de Britten vs de rest van Europa. Gelukkig maar ook, want onze overburen zijn luidruchtige ordinaire mensen die zich verheven voelen boven de rest.
    Ik klikte meteen wel weer met onze landgenoten, maar het is vaak voor anderen spannend omdat vrouwen eerst moeten doorhebben dat ik geen predator ben en mannen dat ik niet achter hen aan zit.

De rit naar Cathedral Cove was niet bijzonder behalve de tropische begroeiing die ons vergezelde op onze kronkelende bergavonturen.
    In Cathedral Cove durfden wij het eindelijk aan: zwemmen. Typisch was wel dat alléén de Nederlanders durfden. Anderen vonden het te koud of wilden zich niet verkleden.
    Na het opdrogen op het strand (en het letterlijk wegbranden met de felle bol) was de tocht slechts kort tot Hot Water Beach.

Deze plaats heer zo vanwege de warmwaterbronnen die zich onder de kust bevinden, en die met twee keer scheppen omhoog te halen zijn. Het kan wel 65 graden worden dus je bent ondertussen je kuil aan het aanvullen met koud zeewater. Grappig is het om tussen al die mensen te zitten in een heet bad!

Het werd op een gegeven moment wel erg heet, en toen een meid haar billen letterlijk had verbrand, besloten we terug te gaan naar de camping. Ik had voor mijzelf een klein chaletje geboekt. Hostels zijn prima om te slapen maar ik slaap heel licht waardoor ik uiteindelijk chagrijnig word, dus dat is niet handig.

Ik kookte nog een inspirerend maal van bonen, pasta en carbonara saus en heb toen heerlijk lang genoten van de stilte in mijn hutje.

Dag 6: Waitomo

November 15, 2022 in New Zealand ⋅ ☀️ 25 °C

Next stop: Waitomo. Er lag een oninspirerende reisdag voor ons, waarbij wij moesten haasten naar ons hostel omdat alle 48 mensen van de groep mee deden aan de tocht in de Waitomo grotten.
    Bijzonder aan deze grotten zijn de gloeimaden op de muren, die licht geven in het donker.
    Best uniek, en moeilijk vast te leggen dus ik heb een foto van Google bijgevoegd.
    Wij gingen met de banden zo'n 70 meter diepe grotten in waarbij wij moesten kruipen, klauteren en van hoge watervallen moesten springen in het pikkedonker en in ijskoud water.

Na meters vrije val en teugen grotwater te drinken trokken wij weer naar ons hostel. Het bleek dat iedereen zijn zuinigheid is overkomen en er kwamen grote pakken bier op tafel. Lallend en verbroederd eindigden wij de avond.

Het 'leuke' was dat wij weer in chalets sliepen maar dit keer moest ik in hetzelfde formaat huisje met zijn vieren overleven.. Dit hostel-leven is toch wel afzien. Omdat het hostel aan de snelweg lag denderden wij om 05.30 al uit bed door een grote vrachtwagen. Was dit nou toch een kater die ik voelde?

Dag 7: Rotorua

November 16, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 21 °C

Het is inmiddels meer dan een week dat ik op weg ben.
    Uitbrakkend in de bus vertrekken wij naar Rotorua. De reis is kort, maar wij moeten rap want er is een groep die niet genoeg kon krijgen van het water en gaat raften(ik was wel even uitgebibberd). We mochten nog even een wandelingetje maken onderweg en stopten voor koffie
    Bij de bakker eet ik de smerigste chocolademuffin die de mensheid ooit heeft gekend. Zo erg dat ik hem na twee happen heb weggegooid.

Als we eenmaal aankomen bij het hostel slaag ik een gilletje en word wederom niet goed. Mijn hostelkamer is een kamer van nog geen 15m², met 12 bedden erin en GEEN RAMEN OF VENTILATIE. Iedereen moest het vervolgens ontgelden want ik heb zo vreselijk geklaagd.

Terwijl andere waaghalzen zichzelf nu met wagentjes van een berg stortten met grote snelheden, ging ik met de meiden Rotorua in.
    Deze stad ligt aan een vulkanisch meer, met nog steeds actieve warmtebronnen en regelmatig aardbevingen.
    Het stinkt hier dan ook de hele dag naar rotte eieren (zwavel) maar je hebt dus wel prachtige kokende meren, modderpoelen en ook bijbehorende wellness(maar die bezoek ik pas later). In de stad heb je dus ook een aantal publieke baden waar je in kan zitten met je voeten. Dat wilden wij proberen! Daarna nog even een selfie maken met de rook en door naar de Aziatische madame voor een beautybehandeling.

Rotorua is een belangrijke stad als het gaat om het behoud van Maori cultuur. Zo zie je veel mensen die getatoeëerd zijn op traditionele wijze, wordt er veel Maori gesproken en is er ook een speciale avond waar je een oud Maori dorp bezoekt en een inkijkje krijgt. De filmpjes zijn een voorbeeld van zowel een gebed als een feestnummer.
    Vaak zijn dit soort avonden niet mijn ding, want te toeristisch. Maar alles wat wij zagen liet zien hoe trots dit volk is op hun cultuur. Veel van ons vonden het indrukwekkend!
    De Maori keuken is erg gericht op vlees, dus dat was voor mij niet echt geweldig. Maar de wijn was koel en de bijgerechten waren weg te spoelen.

Iemand had begrepen dat we in de stad nog wel een drankje konden doen. Ik kon ook niet nuchter in de hel slapen, dus vertrokken wij met 15 naar de enige bar die open is na 21.00, de Sobar. Die bereikten wij maar net, want de bijgerechten vielen niet goed en heb ik mijn eerste spuugje hier gedaan. Geen zorgen, maten met bier en de smaak was weer weg.
    Om twaalf uur moest ik er aan geloven, de kamer zonder zuurstof. En het was erger dan ik verwacht. Twee uur later kreeg ik het benauwd en heb ik geslapen in de hal.
    De volgende ochtend moest ik vroeg op en daarna ging ik gelukkig naar een ander hostel.
    Een dag vol AFZIEN.

Dag 8: Rotorua pt 2

November 17, 2022 in New Zealand ⋅ 🌧 20 °C

Puffend en happend naar frisse lucht liep ik met al mijn zware tassen naar het tourism centre. Vandaag staat er een hele bijzondere plek op de planning: Hobbiton!
    Hier staat een groot deel van de externe set van the Hobbit en in kleinere mate die van Lord of the Rings en zij hebben het grootste deel laten staan omdat er misschien OOIT weer wordt gefilmd.
    Hoe tof om dit te zien! We lunchten in de herberg van de film en wij dronken bier dat DAAR werd gebrouwen. Wat een ervaring. Herken je het huis van Bilbo en Frodo Baggins?

Als je op tour gaat is het makkelijk om nieuwe contacten op te doen. Je spreekt gewoon andere mensen aan die alleen reizen. Zo had ik alweer snel een stuk groep Amerikanen gevonden met wie ik daarna nog heb geluncht en praatten we na over hoe vet het was om zo in de Tolkien boeken te stappen.

Ik reisde terug met Madison, een Canadese, die in hetzelfde hostel bleek te zitten. ik vertelde haar over het vooruitzicht van mijn eigen slaapkamer met eigen badkamer. Zij zei dat dat niet klopte, en later bleek dus ook dat ik genept was en er inderdaad geen prive badkamer was. Maar ik was al zo intens verheugd dat ik een aantal nachten alleen kon slapen dat ik het delen van de badkamer voor lief heb genomen.

Eenmaal ingecheckt ben ik naar de bioscoop geweest. Even een rustige activiteit maar toch nog wel erop uit gaan. Mensen vertrouwen hier elkaar zo dat zij meestal geen kaartjes checken omdat men blijkbaar gewoon altijd zullen betalen.
    Na een lange film appte Madison mij dat ze in de stad drankjes aan het drinken was met een vriend. Snel nog wat snacks eten en weer op pad. Wat jammer is, is dat de ratio mannen-vrouwen verstoord is en er vooral mannen zijn in de kroeg, dus vrouwen ongewild veel aandacht krijgen. Maar soms betalen zij ook rondjes voor ons dus kappen wij het niet helemaal af.

Ik kom er thuis achter dat mijn koptelefoon gestolen is. Dat is wel heel vervelend, maar het is een les dat ik beter moet opletten.

Dag 9: Rotorua pt 3

November 18, 2022 in New Zealand ⋅ 🌧 19 °C

"waar laat ik mij ook tot overhalen" dacht ik vanochtend om 07.00. Nee het was geen kater, en ik was sowieso al vroeg wakker want de naastgelegen sportschool besloot om 06.00 een groepsles te geven met keiharde techno. Ik had weer toegezegd om te gaan ziplinen door de boomtoppen van de bossen hier. Weer mijn leven op het spel moeten zetten, om dertig kilometer per uur over tientallen meters hoogte te roetsjen. Maar ik had nu eenmaal aanbetaald en beloofd aan Bianca om mee te gaan.

De eerste afdaling voelde ik al de touwen en zekeringen gesprongen zijn en zou ik te pletter slaan op varens (de nationale plant van NZ). En dat 12 keer.
    Ik had spijt. Maar toen vertelden zij dat zij veel doen voor natuurbehoud (is ook zichtbaar) en kon ik de guides iets minder schieten. Dat was wel van korte duur, want de verrassing was dat ik ook nog naar beneden moest abseilen. Je kan wel zien hoe veel plezier ik daar in had. Lukte het mij nog om tijdens de kabelovertochten om niet te gillen, heb ik bij deze afdaling geheel krijsend doorgebracht.

Toen ik uitgevloekt was en weer in het vervoer richten het kantoor zet bekroop mij het gevoel van triestheid. Niet zozeer om mijzelf, maar wel om de situatie met exoten hier. Deze exoten (possums, ratten, hermelijn en wallabees) zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de ontbossing tegenwoordig, bedreigen inheemse soorten dieren en zorgen voor een dramatische daling van het aantal vogels. Nu worden er veel gedood en niet altijd op een humanere manier. Al deze exoten zijn geïntroduceerd door de mens. Ook al begrijp ik de noodzaak, is het wel zeer verdrietig dat deze exoten moeten sterven.
    Ook lees ik nog dat ontbossing door mensen ook orde van de dag is en dit ook nog veel illegaal plaatsvindt.

Met deze vrolijke gedachtenstroom ga ik op jacht naar nieuwe oortjes. Ik eet een vegan burger (gelukkig niet ZELF gebakken) en besluit even te rusten.
    Om 17.00 besluit ik toch nog iets te willen doen. Ik appte een reisgenootje en die wilde, he bah, koken. Mijn creatie van magnetron rijst, erwtjes uit blik en curry saus streelt al mijn smaakpapillen als schuurpapier. In de hostelkeuken besluiten wij naar Redwoods Night Walk te gaan. Met de hoop dat dit even tof is als Amsterdam Light Festival is, stappen wij met zijn vieren de taxi in. Als we aankomen regent het vreselijk hard. Dat stopt de hele tocht niet meer. Toch lukken nog een paar kiekjes, maar het valt wat tegen. Doorweekt trek ik mij maar terug in mijn hok.
    Terwijl ik dit schrijf in de Starbucks (soms moet ik lekkere koffie hebben) stort het ook weer...
    Voorjaar in Nieuw Zeeland.

Dag 10: Rotorua

November 19, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 22 °C

Ik werd weer vroeg uit mijn bed geblazen door de geschifte sporters om half 6. Mijn buurvrouw, die 's nachts tot twee uur kinderliedjes zong, hervatte weer haar melodieën en zo was de hele fanfare weer aanwezig.
    Het was mooi weer, dus ik kon op mijn dooie akkertje naar de bus lopen. Als eerste stond de National Kiwi Hatchery op het programma. Het percentage kiwi's is dramatisch afgenomen van ca 6-7 miljoen eerder tot slechts 60.000 a 70.000 nu.
    De broederij fokt kiwi's om ze weer te kunnen introduceren in het wild, en redden ook eieren die achtergelaten zijn. Wat een lieve pluizeballen zijn het zeg! Helaas mochten wij geen foto's maken dus moeten jullie het doen met een foto van Google.
    Na een uur rondleiding te hebben gehad moest ik mijn cafeïne fix halen en vertrok ik terug naar de stad.

Om 15.00 stond er een spa-bezoek op de planning samenn met een wandeling langs de geisers en pruttelende wateren. Het begon om 14.00 met regenen en is niet meer gestopt. Omdat de regen op de gloeiend hete oppervlakte kwam, was er nog meer stoom en kon ik niks zien. Werd er niet vrolijk van.

Het modderbad daarna was heerlijk en ik heb nog een boekje gelezen in een ander thermisch bad, met half Rotorua.

Rond half 6 haastte ik mij naar de stad want mijn grote vriendinnen van de eerste dagen waren ook 1 dag in Rotorua voor ze vertrokken naar Taupo.

Een passievruchtcider, werd wijn en eindigde in shots en we verruilde de beer garden voor een Italiaans restaurant en uiteindelijk een club waar wij tot 05.30.
    Wat een heerlijke avond, die de oneindige regen goed maakte.

Dag 11: Taupo

November 20, 2022 in New Zealand ⋅ 🌧 17 °C

Ja ja, na al die dagen Rotorua eindelijk weg!
    Duidelijk nog onder invloed verwelkomde ik mijn vriendinnen 's morgens met een dansje. Onze wegen zouden scheiden voor de ochtend: zij zouden naar een thermische bron gaan en ik zou een gratis wandeling maken door het bos.
    Eenmaal onderweg merkte ik op dat ik toch wat brakker was dan menig ander, en dat luide gekwetter van die Britse dellen kon ik nog even niet aan.
    Uiteindelijk stoof iedereen het bos in, en besloot ik maar de wandeling alleen te doen.

De wandeling was veel langer dan verwacht en bij elke stap werd ik labieler. Met als gevolg dat ik op het einde de hele reis niet meer zag zitten en naar huis wilde. Toen de dames weer de bus in kwamen vloeide er even een traan en kreeg ik vervolgens boterhammen met jam, want ik was ontbijt vergeten. De labiliteit verdween weer snel

De bus maakte nog een korte stop bij watervallen(ja die zijn er hier wel heel veel) alvorens wij aankwamen bij Taupo. Wat een geweldige binnenkomer daar: we hadden een ensuite badkamer dus alleen met ons groepje hoefden we maar te delen!

Ik kon het niet meer vermijden, er moest gekookt worden in Taupo dus al klagend naar de supermarkt. Maar het koken mocht nog 1 dagje uitgesteld worden, want wij hadden een romantische zeiltocht bij zonsondergang met pizza. We zouden even stoppen mij een Maori gravering, want die mochten we niet missen.

Het werd natuurlijk weer een regenachtig tochtje, pizza was koud karton en de Maori carving was slechts 50 jaar oud. Maar we hebben weer gegierd op de boot.

In het hostel, verkleumd, toch nog snel even zakken soep opwarmen maar de magnetron stopte halverwege en werd het toch gazpacho.
    Om 21.30 op stok want de volgende dag de wekker om 04.45 voor een grooooote hike

(Speciaal voor mijn moeder nog een foto van heuvels en schapen)