New Zealand
West Coast

Here you’ll find travel reports about West Coast. Discover travel destinations in New Zealand of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Hokitika Gorge

December 8 in New Zealand

Es ging wieder weiter in den Süden. Wir machten einen Spaziergang am Beach von Hokitika, danach einen Abstecher zu der Hokitika Gorge. Der Fluss von Gletscherwasser gespiesen schlängelt sich durch die engen Felsen und hat durch die Anreicherung von Gesteinssedimente eine hellblaue Farbe, als hätte jemand einen Farbtopf in den Fluss geleert. Liam hatte am meisten Spass auf der schaukelnden Hängebrücke, die den Fluss überquert.

Wir machten Free camping an einem idyllischen See der zum Baden einlädt, bis man aus dem Auto aussteigt und merkt, dass die Sandflies ihr Abendessen noch nicht gehabt haben. Zum guten Glück gibts Antisandfly-Spray!

5-11 Rapahoe

November 5 in New Zealand

De ochtend begint met miezer, van die motregen die bij ons de hele dag duurt.
    Hier niet: uurtje later: zonnetje. Droog ingepakt en op weg naar een cavern. Grote overhang, bijna grot. Grappig. Dan de schoenenwinkel bij de ingang van de pancake rocks. Hoera! Maat 37 valt klein! Ik heb weer zolen!
    En dan de pancake rocks. Handig dat het rondje linksaf begint. Bij het tweede uitzichtspunt krijg ik toch een beetje het gevoel "heb ik daar al die moeite voor gedaan". En dan: WAUW. Práchtig. Ik ben er 1 uur na hoog water. De rotsen zijn fantastisch, maar ik ben nog het meest onder de indruk van de blowholes en de zee. Je staat toch ongeveer 50 meter hoog, en daar slaat het dan overheen. Fantastisch. Ik twijfel, zal ik terug naar de camping en dan vanmiddag nog een keer? Mooier dan dit wordt het waarschijnlijk niet. Fiets door, na 10 meter terug, doe nu nog een rondje. Had ik nog een blow hole gemist. Weer drie kwartier ademloos. En dan toch door voor 30 km met heuvels. Voelt toch relaxter als je dan om 12 uur gaat fietsen (en de heuvels minder steil en hoog). Ik lunch aan zee "voordat ik de bui in rijd". Als ik echter terug kijk waar ik vandaan kwam ziet het er net zo buiïg uit. Rijd ik toch de hele dag in de zon! En de weg is vanaf onder Barrytown echt heel erg mooi. Wauw. 3 uur camping, niemand thuis. Ik peuter hopelijk het laatste stukje ingegroeide teennagel uit mijn grote teen.
    Leermoment: iets eten in een pub in mijn eentje voelt o.k. biertje in mijn eentje niet. (Het is ook een beetje suffe pub).
    Halfedelstenen zoeken op het strand is vast leuker met Mats er bij (en ik ben toch ook moe). Wel 3 hele mooie stenen gevonden.
    Als ik net even ben plassen en alles open staat: mini regenbui. Hm.
    Maar die en die kleine daarna waren de enige. Mazzel. Pracht dag.

Eerst wassen en in de droger voor de zekerheid, dan richting Hokitika, daar zoeken naar iets leuks vlakbij zee en de glowworms. Hm. Uiteindelijk half 11 echt aan het fietsen. Afstanden niet helemaal tof ingeschat. Weer oefenen voor in het moment. Maar als je 5 km haarspelt voor wat 2 op de kaart lijkt wordt het toch wat zorgelijk. Wel knettermooi. Om half 1 miezer, om half 2 niet meer te negeren. Vanaf Cowboys Paradise wordt de route wat rechter. En het bordje zei Blue ducks, maar volgens mij zijn het Nieuwzeelandse toppereenden. Ook zeldzaam. Ik ben om half 5 ongeveer, na 82 km, en zo koud dat ik mijn helm zelf niet meer los krijg, weer "thuis". Wat is een hete douche dán lekker zeg. Het waait ook wat, tent meteen erg eng, dus ik eindelijk de boze mail aan Nigor gestuurd, nadat ik het vasthouden van de stokken heb opgegeven wegens kramp. En, afgeklopt: hij staat nog. Niet meer droog geweest, maar ik zit wel lekker met mijn wijntje. Het water loopt gelukkig van de binnentent af. 😣Read more

6-11 Kaihinu

November 6 in New Zealand

Dag begint weer druilerig maar wordt weer lekker zonnig. Begonnen met naar de Coal Creek Falls te wandelen. Niet speciaal vanwege de waterval, maar weer een ander soort bos. En ik vind een doel wel leuker wandelen.
    Toen Greymouth. Veel boodschappen en lunch op het einde van de pier voir de Hector dolfijnen. Die waren helaas niet thuis vandaag. Daarna West Coast Wilderness trail. Mooi fietspad langs zee.
    En dan doe ik stom. Ik wil een leuke camping want het wordt weer slecht weer, maar kijk niet goed op de campermate. Daarom zie ik de trail landinwaarts niet zitten bij gebrek aan campings, en fiets highway tot bijna Hokitika, ook omdat een camping op de kaart er niet blijkt te zijn. En het was niet alleen druk, maar nog saai ook. Neem de eerste camping omdat die o.k. lijkt.
    Krijg daarna een appje van Becky dat de wilderness trail super goed te fietsen was en erg mooi en zie daarna dat er een camping was in Kumara, precies handig. Maar nu zit ik 17 km ver langs de snelweg, en om dat nou weer terug te fietsen..... Morgen ga ik een stuk doen zonder bagage. Maar slim is anders🙁.

11-11 Ross

November 11 in New Zealand

De lucht is blauw, ik voel niets van mijn teen, het fietsen kriebelt. Er ligt verse sneeuw op de bergen.
    De glowworm dell gisteravond was vooral een bruin bord, een heras hekwerk en een horde toeristen. Blij dat ik ze op andere plekken al op een andere manier heb gezien.
    Ik doe de West Coast Wilderness track naar Ross. Het is prachtig. Oude trambaan, oude treinbaan, zo recht en vlak dat het bijna saai werd. Kwam ik langs een bord, er zouden white herons en valken moeten zitten. Niet gezien, maar wel spannend. Daarvoor verdween de track even geheel in een meer (letterlijk!). Op maps and me kon ik zien dat het maar ongeveer 300 meter zou duren. Óók spannend, op een vlonder onder water rijden. Rechter voet voor de zekerheid in plastic zakjes gepakt.
    Vlak daarna kom ik Nicole en Rob tegen. We drinken samen koffie bij the Treetop. Vergeet een foto van ze te maken. Te gezellig aan het beppen. Ze nodigen me uit om te logeren, ik ga toch door naar Lisa, ik ben pas 10 km onderweg. Maar wel lief.
    Met veel getrut en alle bordjes lezen ben ik na 35 km om half 3 toch al bij Lisa en Xaby.
    Alles kan, zij gaan redelijk hun eigen gang, ik ook. Lisa neemt mij en de kinderen (Ainoa en Tana) mee naar het strand want ze moet daar in de buurt plantjes water geven. Zij en Xaby hebben elkaar in Zuid Amerika ontmoet, op de fiets! Veel over fietsen gepraat en veel tips gekregen. Goed om te merken dat ik zeker de helft zelf al bedacht had.
    Ik slaap in de caravan.

12-11 Harihari

November 12 in New Zealand

Lekker geslapen. Ik krijg nog ontbijt ook. Ik ga echt proberen om een foto te sturen.
    Ik bel over mijn nieuwe tent, problemen met de levering, maar nou is hij wel besteld zonder dat ik hoef aan te betalen. Als hij niet komt heb ik nu een tip voor een vergelijkbare.
    Ik verzin zelf een stukje weg van de snelweg. Wel spannend of er niets is weg gespoeld, maar het gaat goed. Hugh uit Ierland fietst me achterop, we fietsen een stukje samen. Mijn teen gaat na 40 km een beetje kloppen, dus ik stop braaf in Harihari onder het motto: luister naar je lijf en doe rustig aan. Bovendien ben ik veel dichter bij de gletsjers dan ik dacht, en ik kan mijn schoenen nog niet aan. Kan gelukkig in de luwte staan en kijk van onder een zonnetje naar allemaal dreigende wolken.Read more

16-11 Lake Moeraki

November 16 in New Zealand

De enige bezienswaardigheid vandaag was een "historical plaque". Ik werd weer aangevallen door een bonte kraai, maar toen ik dat wilde filmen deed hij het niet meer. De Doc site waar ik wil stoppen heeft alleen gravel, of een weiland vlak aan het meer, ruim achter het bord "als het heftig regent kan het meer tot hier stijgen". En bedankt, want er wordt regen voorspelt en het drupt al vaag. Dan toch maar door naar Haast. Ik neem me voor om bij de eerste mogelijkheid te stoppen, ik ben aan het haasten en gisteren klopte mijn teen toch wel behoorlijk. Nu niet meer, maar toch een beetje voorzichtig.
    Eerste mogelijkheid blijkt een Lodge, 300 nzdollar per nacht. Toch gedaan! Inclusief 4 gangen diner en ontbijt, koffie en thee en koeken en fruit op de kamer. Ook gratis wassen. Ik zit een tijd met mijn voet omhoog en loop dan naar de gele wenkbrauw pinguins. Niet thuis. 20 min staan wachten. Ik vertrek als het behoorlijk begint te regenen. Gelukkig gaat het echt storten als ik thuis ben. 's Avonds mijn Maori oorbel terug gevonden in mijn stuurtas, helemaal blij.

15-11 Vlak voor Jacobs River

November 15 in New Zealand

Tsjonge, dat was best een heftig stukje tussen Franz Jozef en Fox. Van de andere kant volgens mij wat minder steil, maar het blijven 3 dikke heuvels. Wel héle lekkere ijsmokkacino in Fox.
    Het fietspad naar Fox Glacier is dicht vanwege een landslide. Ik neig nog even naar een andere weg nemen, maar zie dan dat alles boven de 1500 meter in de wolken zit. Prima, door. Dat is toch niet zo 2 vingers in je neus naar beneden als Maps en Me zei, dus na 50 km ben ik het spuugzat en mijn teen doet zeer en ik zou toch nu al bij dat motel en camping zijn? Nee hoor, nog bijna 8 km met wind tegen. Ik denk dat ik een valk zie, maar is toch een duif. Wordt morgen een kort dagje naar de Doc site, want Haast is weer net te ver met die pas er tussen. Een tegenligster gaat om 3 uur nog 30 km fietsen (wel wind mee) ondanks dat ze moe is. 2 andere fietsters Anna en Ruth staan hier wel.Read more

4-11 Punakaiki

November 4 in New Zealand

Ik voelde me redelijk suf in mijn "huisje" vanochtend, vannacht sterren (ik geen cabin genomen omdat ik dan alsnog door de stromende regen naar de wc moest) en opgestaan met zon. Bij de receptie zeiden ze dat het mega gestormd had.
    Als ik 2 min. Op weg ben: regenpak. Tegen de tijd dat ik weer fiets: droog. En zo blijft het wel ongeveer al is het meer droog dan nat.
    Ik fiets naar Cape Foulwind, mooi, niet naar de vuurtoren gegaan. Dan door naar de sealcolony. Blij dat ik die ander met Becky heb gedaan. Hier kijk je van achter een hekje naar beneden op 2 seals. Dan door naar Charleston, daar wil ik een treinritje door de jungle doen. Het klimt best veel, ik moet nog gaan opschieten ook zeg, laatste rit om 2 uur, ik wil er om 1 uur zijn en dan daar lunchen. Kom ik ook nog langs een oude goudmijn. Toch maar gedaan, wel een beetje gehaast. Was toch wel grappig, ook het verhaal erbij. Ben ik eindelijk in Charleston, gaat de trein niet want ik ben de enige. Wil ik net doorfietsen: auto met 2 personen. Gevraagd: ja zij willen ook met de trein. Lukt! Was minder specta dan ik gedacht had, er wordt ook niets verteld. Was toch leuk. Wel mijn waterfles kwijt. We zijn om 3 uur al terug, ik ga door naar Punakaiki, is maar 30 km.
    Uhhhh, relatief en zo? Eerste uur is bijna alleen maar fors klimmen. Na anderhalf uur ben ik pas 9 km op geschoten en de wind is ook niet echt achter. Nog wat eten, rustig doortrappen, het is nog lang niet donker.
    Gehaald! Kwart voor zes. Tada! Na de burger met Tuï in de tavern nog een regenbuitje in mijn tent. Zit ik lekker warm, want het waait best koud.

13-11 Franz Josef Glacier

November 13 in New Zealand

Leuke dag, tot aan Franz Josef. Weer mooi weer, gezien op het weerbericht dat de regendagen die er aan kwamen zijn veranderd in "bewolkt". Fietsen ging lekker; af en toe uit voorzorg een wat langere pauze met mijn voet omhoog. Ik was om kwart over 12 al op de helft, en ik was pas om 10 uur vertrokken. Door naar de gletsjer.
    Grrrr. Alle campings in het dorp zijn alleen voor campers (alleen gravel). Ik kon wel bij het Chateau staan, tussen een gebouw en een hoge rotswand, op een groen tapijtje (letterlijk!) in altijd schaduw. Kom ik toch bij Top 10 terecht, waar ik langs gefietst was want die zijn altijd duur. Nou, deze niet hoor, deze is héél duur. Baalde ik al van, zijn ze ook nog de paden opnieuw aan het aanleggen met een buldozer, een schraper en zo'n aanstampding. Lekker rustig. Gelukkig gaan ze morgen "pas" om 8 uur verder. En dan wel hoogseizoen prijzen vragen! Nu maakt die herrie niet zo veel uit, want er zijn 5 of zo aanbieders van helicoptervluchten en zo te horen doen die goede zaken. (? Het is echt dúúr!). Gletsjertocht is ook heel duur. Vind ik het opeens niet zo erg dat ik mijn schoenen nog niet aan kan. Morgen wandelen naar de gletsjer (dus niet er op). Blijf ik toch maar niet 3 nachtjes 🙁. Gelukkig is het nu wel rustig al komen er andere tenten op "mijn" veldje staan. Zal wel even wennen worden in het zomerseizoen.

West Coast, Уест Коуст, Okcidentmarborda Regiono, West Coast eskualdea, החוף המערבי, ウェスト・コースト地方, უესტ-კოსტის რეგიონი, 웨스트코스트 지방, Te Tai-poutini, Wilayah Pantai Barat, West Coast på New Zealand, Costa Oeste, Уэст-Кост, 西岸大区