Családhoz családdal mielőtt beköszönt a tél
Few days in Israel - With family to family before the winter is coming
  • 4.1kkilometers

Airport Debrecen, az első akadály

November 14, 2022 in Hungary ⋅ 🌙 3 °C

Újabb úticél, újabb kaland, újabb kihívások... De kezdjük az előzményekkel.

Mivel nyáron nem sikerült összehozni egy Izraeli utat ( részben azért mert kb egy fél autó ára lett volna, részben mert 2 gyerekkel a nyári fennakadásokat, várakozási időket, csomagkeresési kalandokat inkább nem vállaltuk) most úgy döntöttünk megpróbáljuk újra. Legalább Artúr is átesik a repülős tűzkeresztségen, Brúnó meg megteszi 7.repülőútját hosszú élete 9.évében.
    Novemberben nagyjából semmilyen nagy zsidó ünnep nincs, így olcsóbbak a repjegyek is, szóval vágjunk bele.

A cél: Izrael, rokonok, Bnei Atarot (a Ben Gurion reptér és Tel-Aviv mellett)
    Útvonal: Otthon- Debreceni Nemzetközi Repülőtér- Tel-Aviv- aztán majd meglátjuk. Nincs konkrét terv csak ötletek, minden attól függ milyen hangos lesz a fáradtság bárkiben a családból

Előkészületek:
    Biztosítás éves van az egész családra: Pipa
    Konzuli regisztráció: pipa
    Beutazáshoz szükséges: jelenleg kb semmi, a 3 oltási igazolványt azért betettük, és 3 héttel indulás előtt Zsuzsinak is eszébe jutott hogy kéne új útlevél, de mivel novemberben a kutya se utazik, 1 hét alatt kész is.

Pakolás 1 db 20kg-os feladott bőröndbe, 3 kicsi kézipoggyász méretű bőrönd és egy hátizsák. Minden elfért, szóval jók vagyunk.

A gép hétfőn 5:20-kor indul, és szombaton este 9kor jön visszafele, szóval van teljes 6 napunk.

Ébresztő 2:15 (nekem), kávé, család ébresztés és mindentmégegyszercsekkolunkkétszer, és jöhet is a taxi 3:30-ra. Viszont ha valaki még 1x azt mondja hogy Debrecenben ki kell jönni 2 órával indulás előtt tuti agyoncsapom. Kb 10 perc volt feladni a csomagot, becheckolni, útlevelet ellenőrízni szóval sajnos van több mint 1 óránk amit el kell tölteni hajnal 4kor 2 gyerekkel. Nem lesz egyszerű, főleg hogy Arti már a csomagellenőrzésen kiakadt hogy ő nem adja oda a táskáját, meg nem veszi le a kabátot, szóval visítás, átcipelés és már bent is vagyunk.

Induljon a nagy kaland...

Check-in-and out -and in -and out

November 14, 2022 in Israel ⋅ ⛅ 26 °C

Jelentem szerencsésen megérkeztünk Tel-Avivba a Ben Gurion reptérre. Szerencsére az úton nem volt semmi gond, mindketten imádták fentről a napfelkeltét és a felhőket, de még a turbulenciákra is az volt a reakció hogy HUHUUUUU HULLÁMVASÚT!!! De azért nem baj hogy Brúnónak tegnap letöltöttünk vagy 15 könyvet ebookra, mert egyet el is olvasott az úton. Szóval ezt is túléltük.

Mi már tudtuk de a gyerekeknek nagy meglepetés volt hogy ez nem egy Debrecen Airport méret. Nagyjából 2-2,5 km míg kijutsz a repülőtől a kijáratig, amit szerencsére mozgó járda is segít így a srácok is tempósan tudtak haladni.

Aki még nem járt itt annak fontos infó lehet, hogy az Izraeli reptéri szabályok kicsit èrtelmetlennek tűnhetnek de mindennek oka van.

Ahogy lejösz a gépről van egy előzetes utlevél ellenőrzés, aminek a végeredménye egy nyomtatott kék kártya a fotóddal és alap adataiddal ( egyfajta vízum). Szerencsére mostanra itt is sok mindent automatizáltak, van egy csomó útlevél leolvasó (de csak ha már biometrikus az útleveled). Nem is mi lettünk volna ha mind a négyünknek működik a leolvasó. Artit persze nem tudta lefotózni, leszakadt a rendszer szóval be kellett állni a manuális sorba ami nem gyors. De legalább közben megtudtuk hogy bárki aki először jön Izraelbe automatikusan a manuális sorba kerül ellenőrzésre.

Na szóval a kis kék papír kell ahhoz hogy kigyere a repölőtől a terminálba. Akinek van az elindulhat keresztül a terminállabirintuson az útlevélellenőrzésre ahol megnézik még 1x az útlevelet majd adnak egy rózsaszín papírt pass board felirattal. Ezt 2 méterrel arrébb kell felmutatni, mert ez igazolja hogy megnézték az utleveled, majd 3 méter múlva meg egy kapunál leolvassák az eredetileg kapott kék vízumot és már át is jutottál a bőröndödhöz. Onnan már csak 3 kanyar meg vagy 500 méter és kint is vagy. Egyszerű nem? 😀😀

Áldottam az eszem hogy a hajnali 3 fokban póló-pulcsi-vékony kabát mellett döntöttem, mert ahogy kiértünk 28 fok, verőfényes napsütés. Na ezért is jöttünk ide...
    Kisebb egyeztetés után megtaláltuk azt a parkolót ahol már a rokonok vártak ránk, szóval irány Bnei Atarot, egy kis Mosav (falu) Tel-Avivtól nem messze.

Barátkozás a kutyusokkal, rokonok és ismerősök váltott beköszönése míg eszünk, aztán gyorsan ellenőríztük hogy a gránátalma már leérett, a narancsnak meg még kell egy kicsi, de a trambulin müködik ( a családban 8-9 gyerek lakik egy blokkon belül szóval minden van)

Mivel korai kelés volt, és a repülőn a 2 gyerek nem akart pihenni, próbálkozunk egy délutáni sziesztával. Hátha...

Kommunában zajlik az élet

November 14, 2022 in Israel ⋅ ⛅ 19 °C

Szerencsére a délutáni szieszta bejött, aludt mindenki, majd irány egy kis játszóterezés ahol végül a nagycsaládból elég sokan összetalálkoztunk. Volt ott minden, kutyaaimogatás, csúszdázás, macskakergetés, kondipark és kellemes későnyári este hangulat. Nem hiába vágytunk a melegebb éghajlatra.
    Apropó macskák: annak idején még palesztinai korában az angol gyarmatosítók behoztak jó pár macskát az országba hogy gyérítsék a patkányinváziót. Ez mostanra macskainvázióvá alakult át, szóval az hogy 6-7 macska molesztálja a szegény kutyasétáltatókat a játszótéren már nem is meglepő.

Kis vacsi, sok kutyasimogatás, szobák átvariálása és már ágyban is a két gyerek.... egész addig míg megelepetésként haza nem tér a legifjabb Braun lány Bécsből 1 hónapra a kislányával, szóval gyors nappali átrendezés és mindjárt úgy vagyunk mint egy kisebb menekülttábor, minden szobára jut legalább 1 gyerek és 1 szülő.

Akkor szép ha zajlik....

Holnap irány Tel Aviv

• Day 2

Tel Aviv without turists

November 15, 2022 in Israel ⋅ ⛅ 18 °C

Ma reggel fogtuk magunkat és terveinknek megfelelően elindultunk Tel Avivba. Mivel viszonylag jó ( bár sosem pontos) a tömegközlekedés, busszal vágtunk neki.
    Néhány infó az itteni tömegközlekedéshez: megszűnt a buszsofőrnélkp-raveszekjegyet rendszer, csak utazókártyás (mint az Amsterdam Card) vagy applikációs utazás van. Ezt szerencsére tegnap este mondták a rokonok, szóval letöltöttem az itteni társaság saját applikációját, gondoltam biztos az kell.... hát igen, a gond csak az hogy se angol nyelvű menüje, se általam olvasható formátumú betűtipusa nincs, szóval ez kuka. Helyette a Moveit működik külföldieknek (is). Az viszont tök egyszerű. Elindítod, leolvasod a buszon a QR kódot, kiválasztod a járatszámot meg a célálomást és fizetsz az előtte regisztrált bankkártyáddal.
    Ettől függetlenül azért rápróbáltunk reggel a KP-s jegyre, még szerencse mert mikor a sofőr megértette hogy nincs utazókártyánk, beengedett grátisz. Jó turistaként ezt 4 utból csak 2x játszottuk el, utána már vettünk négyünknek két jegyet 😀😀 (5 év alatt nem kell, Brúnó meg velünk van úgy döntöttem egyedül úgyse szállítják le).

A Central Bus Station-ig sima volt az út, ott jött az első kavar. A buszpályaudvar 7 emeletes, mi a 6.szintre érkeztünk. Elvileg a busz amivel be akartunk menni a városba a 3.szintről megy, ki is volt táblázva szépen. A baj csak az volt, hogy az a szint mostanra egy kihalt raktár, Brúnó szerint egy horrorfilmhelyszín, és az árúsok fele távolkeleti, szóval fogalma sincs hol van. Végül megtudtuk hogy egyszerűbb ha kimegyünk a pályaudvarról az utcára a következő megállóhoz, de kijutni se könnyű ám abból a labirintusból. Végül csak sikerült fél óra alatt elhagyni a pályaudvart és megtalálni a buszunkat 😀 Innen már sima liba volt eljutni egy itt lakó ismerőshöz látogatóba.

Persze itt is van kutya, szóval a srácok azonnal lecsaptak rá (szó szerint) így tudtunk beszélgetni. A tegnapi macskás bejegyzés jutott eszembe, mert úgy látszik hogy miután az angolok macskákkal akartak véget vetni a patkány inváziónak, mostanra az izraeliek a macskainvázióra felkészülve betáraztak kutyából. Mindenkinek van szinte...

Látogatás után irány a Shuk (Shook Hacarmel), a helyi piac, mert Artinak megígértem hogy jóllakunk szőlővel, mandulával meg mogyoróval. Szerencsére arab típusú piacok vannak ami azt jelenti hogy bár nem biztos hogy szeretik, de nem vágják le a kezed ha megkóstolod az árút, mielőtt úgy döntesz, hogy kösz nem kérek. Kis kesudió, kis mandula, szőlő, és mehetünk ebédelni valami piacos kis gyorskajáldába, a lényeg hogy humusz meg falafel legyen. Sikerült is rendesen bekajálni, bár Artúr adott az elején egy kisebb koncertet mert beleittunk a gránátalmalevébe, de ezen röpke 20 perc alatt túlestünk aztán túlettü(n)k mindenkit. De azért az utolsó mag árúsnál még megkóstoltuk újra a mandulát, meg a pirított babot de itt már vettünk is belőle utána.

Shuk után már közel volt a tengerpart ahol mivel nincs már strandidő nem sok ember volt, de mi azért rendeztünk egy mezitlábas galambkergetést meg néztük a windsurf-ösöket, hogy emelgeti fel őket a szél a vízről sokszor több méter magasra.
    Még egy nagy játszótér (ahol belefutottunk egy kb 150 fős cserkész találkozóba), egy búcsúölelés a barátok kutyájának, aztán irány a busz. Visszafele kaptunk egy jegy ellenőrzést, ahol mivel csak 2 jegyet vettem 3 helyett már készültem a turista védőbeszédemmel, de az ellenőr mikor megtudta hogy 4en vagyunk, nemes egyszerűséggel leolvasott 1 jegyet a telefonomról majd továbbment. Még szerencse, mert így a másikat tudtam az átszállást követően is használni, így összesen 4 jeggyel utaztunk 4en 4 járaton. Mindenkire jutott egy legális út 😀

Hosszú nap volt, sok sétával, sok jókedvvel, szóval a srácoknak irány az ágy. Hátha este 10kor már kidőlnek

• Day 3

Gyereknap-Kid's day

November 16, 2022 in Israel ⋅ ⛅ 18 °C

Tegnap még az volt a terv hogy ma Jeruzsálembe megyünk, de egyrészt egész napra esőt mondott, másrészt a srácok szerettek volna egy pihenős napot a tegnapi nagy városnézés után, szóval reggel úgy döntöttünk maradunk a mosavon.
    Szeretem az Izraeli esőt, ugyanis legtöbb esetben 16 csepp után vége. Na persze van amikor tényleg esik, akkor viszont mint ha dézsából öntenék de ma szerencsére nem ez volt, már reggel verőfényes napsütés várt kint a kávémhoz.

Azért a nagy semmittevés is tud mozgalmas lenni pedig Bnei Atarot igazi kis falunak számít itt. Délelőtt kimentünk a helyi játszótérre ahol csodák csodájára a fiúk vagy 2 órát úgy elvoltak mint a befőtt, pedig valójában egy darab csúszdalabirintus van csak. De azon lehet különböző útvonalakon gyorsasági versenyt rendezni. A játszi mellett van egy focipálya is így Brúnó is tudott kicsit focizni velem, hogy teljes legyen a boldogság. Délután 1 órára már teljesen kifárasztottuk őket.

Eddig írtam macska és kutyahelyzetről, ma pedig találkoztunk egy újabb invazív jelenséggel. Nem tudom hogy az első papagáj itt csak elszabadult valahonnan vagy mindig is itt laktak, de a falu központjában százszámra csivitelnek mindenhonnan. Még a fészküket is felfedeztük, és így ki is tudtam használni a digitális zoomot a telefonomon, hogy csináljak róluk néhány közeli képet.

Ebéd után pedig még mindig volt mit csinálni, ugyanis a család egyik ismerőse 2 telekkel arrébb mini állatkertet üzemeltet, kígyók, gyíkok, óriáspókok, papagájok, teknősök és nyuszik tömkelegével szóval a délutáni trambulinőrület előtt egy kis gyerekkultúra is belefért a napba. Sőt, a végén még felfedeztük a helyi traktortemetőt is a hátsó udvarban, így teljes a nap.

• Day 4

Kikőtői séta és chill nap

November 17, 2022 in Israel ⋅ ⛅ 21 °C

Ma igazi chill napot tartottunk egy kis sétával délutánra. A srácok fél 9-9 -ig aludtak reggel, aztán kényelmesen pizsamában hol a teraszon hol a szobában mindenki elvolt kb 10-ig.

Volt olyan terv ma is hogy elmegyünk Jeruzsálembe, de nem az óvárosba, mert mostanában megint zavargások vannak, max az egyik legnagyobb Shuk-ra a környéken. De végül mivel fél 11 után kezdtünk neki a reggeli készítésének, elengedtük ezt a programot is. Viszont nagyon profi shakshukát kaptunk reggelire (11-kor). Aki nem tudja, a shaksuka hagymás paradicsomban sült tükörtojás, fincsi keleti fűszerekkel. Laktató és finom szóval az ebéd az elfelejtve egy ilyen reggeli után.

Végül sikerült eldönteni mi legyen a program délután, szóval elindultunk a Tel Aviv-i kikötőbe sétálni.
    Az idő vegyesen napos/esős volt jó nagy hullámokkal, és jóval kevesebb hajóval, de szuper sétaútvonal van a parton szóval sétáltunk egy nagyot, közben ettünk óriáscukrosfánkot, meg egy új francia pékségben csodadesszerteket (óriásmacaron málnávan meg vaniliakrémmel, illetve valami mogyorócsodával töltött bagel).

Séta után vissza a kocsiba és megtapasztalhattuk milyen a dugó Tel Avivban. Hát valami csodálatos dolog, főleg hogy jó balkáni módon a sávok csak azért vannak az úton hogy megfeleljenek az előírásoknak, mert az biztos hogy nem a kocsikat választja el, ugyanis mindenki keresztbe kasba közlekedik, és a sávelválasztó felett tarja a kocsi közepét. Még jó hogy nem én vezettem, mert egy párszor biztosan jókat káromkodtam volna ráfeküdve a dudára.

Mivel ebéd nem volt, most nekiállunk falafelt sütni itthon, aztán megprobáljuk lerakni a srácokat.

Mára állatos inváziós sztori nincs, de azért annyit megjegyzek, hogy teljesen kivagyok attól, hogy míg otthon évekig próbálok egy-egy szál leandert életben tartani (általában kevesebb sikerrel, mert télen elfelejtem locsolni és meghal), itt gyomnövénykènt terjed, virágzik, és nagyjából annyi szerepet szánnak neki hogy válassza el egymástól az autópálya két oldalát, vagy legyen belőle kerítés. Na mindegy....

• Day 5

Arab piac, emlékek és lovak

November 18, 2022 in Israel ⋅ ☀️ 23 °C

A Tel Avivi Shuk úgy látszik tényleg hatással van az emberekre, de még a gyerekekre is. Mióta ott keresztülmentünk a piaci forgatagon többször mondta Brúnó, hogy neki annyira tetszett a hangulata, hogy az árúsok is meg a vevők is hangoskodnak, dumálnak, és mindenbe bele lehet kóstolni.
    Mivel ma délután bejön a Shabbat, és minden bezár, délelőtt úgy döntöttünk a piacra megyünk beszerezni pár dolgot amit haza akarunk vinni. Igazából magokat viszünk mindig (kesudió, mogyoró, stb...) és az amúgy is jobb a piacról, ahol megkóstolhatod mit veszel, illetve a holnapi hazaútra a szendvicshez valami péksütit.

Sabrina elvitt minket Ramla-ba egy igazi arab piacra. Egy dolgot kért az elején: pénz és telefon legyen biztos helyen mert hamar lába kél.
    Na Tel Avivban ehhez képest suttogtak az árúsok, itt tényleg mindenki próbálta túlkiabálni a másikat, hogy nála most csak 1 shekel az uborba, meg olcsó a mangó. Vettünk is gyorsan 2 óriásmangót, aztán sétálgattunk tovább a forgatagban. Mikor rátaláltunk a magárúsra a gyerekek mint valami őrült vígjátékban, vigyortól eltorzult arccal vetették rá magukat a cukorkapultra. Gumicukrok, gumikigyók, színesszagosmindenfélék tömkelegét tömték magukba percek alatt míg mi kiválogattuk mit akarunk venni. Aztán hogy ne haragudjon az eladó, úgy gondolták hogy 3-3 nyalókát venni is kell, mert akkor legalább elvész a betömött mennyiségű gumicukor.

Délután nem maradt más hátra mint elsétálni egy helyi lovardába, lovat még úgyse simogattunk a héten. Útközben kaptam választ a papagájinvázióra is. Elvileg őshonosak, de már nagyon kevés vadon élő egyed volt belőle így védetté nyilvánították, ami mostanra kicsit túlzásba is esett hiszen annyira elszaporodtak hogy már kártékonyak a terményekre. Majd talán a macskák megoldják 😀😀

Séta után vacsi az unokatestvéreknél, fagyi gyümölcs, süti és irány az ágy. Reméljük mindjárt alszanak...

• Day 6

Utolsó nap és Ben Gurion

November 19, 2022 in Israel ⋅ ☀️ 25 °C

Elérkezett az utolsó nap is. Már reggel elszokorodott a csapat hogy haza kell ma menni, de hát ez van, ilyen a nyaralás. Egyszer csak vége lesz.

Mint ha az idő is akart volna még egy utolsó D-vitamin csomagot adni, nagyjából magyar nyári hőség volt egész nap.

Nagy tervezés nem volt mára, akartunk még a srácoknak egy kis mozgást, játékot, szóval megbeszéltük a családban a többi gyerekes szülővel, hogy irány Savyon, ott van egy jó kis park, vigyünk labdát, takarót, kaját és piknikezzünk együtt.

Ezzel együtt átéltem ma első Izraelben vezetésemet, ugyanis mivel már mi is négyen vagyunk, nem férünk el egyik családdal se egy kocsiba, szóval kaptam egy kocsikulcsot és indulás.

Először reggeliért indultunk, ami rengeteg falafel humusz, burakas, és minden egyéb volt, aztán irány a park. Savyon a környék elit helye, puccos új villákkal, szóval tényleg jó kis park lett ahova mentünk. És szerencsére a játszótér mellett hatalmas füves placc ahol Brúnónak gyorsan megkérdeztük a helyi srácokat hogy beállhat e hozzájuk focizni, és hamar kialakult a nagy focimeccs. Először 4en voltak, 10 perc múlva már vagy 14 gyerek rúgta a bőrt. Szóval jól sikerült a kiruccanás. Utána még egy hatalmas fagyi party, és irány vissza Bnei Atarotba pakolni.

Összeszedni mindent egyszerűbb volt, mint otthon kitalálni mit hozzunk, szóval délután még egy pihenő is belefért.
    Indulás előtt még nagy búcsú mindenkitől, a kutyusoktól többször is, és irány a reptér.

Már idefele is irtam hogy ez nem egy Debrecen Airport, óriási területen van maga a reptér is, a terminálok között konkrétan autópályák vannak csinálva a távolságok és a sok kocsi miatt.
    Mi a Terminal 3-ról indulunk most haza, amit szerencsére a Wizzair elküldött még tegnap, hogy tudjuk. Arról viszont hogy várhatóan 30 perc késés lesz, már csak akkor írtak mikor a reptérre értünk.
    A kiléptetés is többlépcsős mint a belépés volt. Először van egy előzetes csomag check, aztán a csomag feladás, jegy ellenőrzés. Innen átmentünk egy másik emeletre ahol elkezdődött a csomagátvilágítás, utána még 1 útlevél ellenőrzés és már bent is vagyunk.

Mivel akartunk egy kis édességet még hazafele, a srácokat beszabadítottuk a DutyFree shop-ba, ahol már a méretektől is elámultak. Be is vásároltunk rendesen, aztán elsétáltunk a beszállókapuhoz, ahol kis szendvics, kis játszótér, és röpke 1,5 óra el is telt mire végre elkezdődött a boarding.

Most 22:06 van, a 21:00-s gép épp a kifutót keresi szóval órák kérdése és elindulunk 😀😀

Last Check is from Debrecen...

• Day 7

Home again

November 20, 2022 in Hungary ⋅ ⛅ 1 °C

Végül sikerült hazaérni, 40 perc késéssel de leszálltunk Debrecenben. Kis reptér, kis séta, kis várakozás aztán Taxi és 1-re haza is értünk.

Természetesen a fiúk teljesen hullák, Artúr aludt a gépen de az ébresztés elszakította itthonra a mécsest, Brúnó meg mivel csak az utolsó fél órában aludt felvette a fonalat, de talán most már mindenki lenyugszik és alhatunk egyet újra a saját ágyunkban.

És a szokásos statisztika a végére:
    4112 km repülőn
    254 km kocsival, busszal, vagy gyalog
    71.164 lépés ami 50,13 km gyalog
    A futócipőm csak utazott de nem koszolódott
    És Brúnó 8 könyvet olvasott el a 6 nap alatt

Aztán hogy mi a következő úticél? Azt majd még kiderül....