Israël-Jordanië

August 2023
Volg onze culturele vibe verlof
Xx
Joren-Arthur-Robbe-Miguel-Maarten

Het grote vertrek

August 16, 2023 in Belgium ⋅ ☁️ 16 °C

Het is zover! We zijn vertrokken. Charleroi was vriendelijk en vlot, dus er was genoeg tijd voor een laatste hapje. See you on the other side x
    De Schapen
    Ps
    Zie hier een foto van jullie favoriete reisgang(st)ersRead more

Aangekomen in Israël

August 16, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 32 °C

Waanzin vluchtje gehad (behalve Arthur = uber slecht gezet), eerste indruk was vaag… het ks hier de gewoonte na het plassen de edele delen voor de spiegel (jaja waar wij onze handen wassen) te inspecteren! Ook hebben we jammer genoeg geen stempel voor ons paspoort gekregen, wel een groen kaartje.
    We leven wel.
    Kusjes

Dag 1

August 16, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag ons eerste dagje Tel Aviv! Een speciale stad vol verschillende culturen, met gebouwen van steen oud tot hyper modern. We hebben Jaffa bezocht, de oude wijk, wat heerlijk rustgevend was. Daar hebben we de “Wishing Bridge” gezien (iets met horoscopen en wensen) waarna we gyros (ja oke niet van hier, sorry) zijn gaan eten met de zonsondergang. Savonds een comedy show en bar tochtje gemaakt met ons hostel, maar vooral optijd onder de wol. We leven nog x

Tel Aviv

August 17, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 31 °C

Dag 2 op onze prachtige reis. Sochtends wakker geworden en rechtstreeks naar ons lekker vegan ontbijtje gegaan (wel gewoon enige gratis optie :-) ). Daarna hadden we het briljante plan in UV 10, 35 graden, de 5 km lange dijk van Tel Aviv af te wandelen. De dijk deed ons veel denken aan Venice beach, zeker omdat we Ninja Warrior hebben kunnen spelen. Na een oververdiend fris pintje, hebben we dan besloten via de vlooienmarkt terug te gaan richting het host- ow foutje, cafe!!! Daar hebben we happy hour meegepikt en wat typisch Israëlitisch spul gegeten (Shadaya nog wa Playa yaya ofzoiets). Savonds besloten een stapje de wereld in te zetten, dat voor een deel van het reisgezelschap eindigde in een nachtelijk tripje in het water en een korte kebab/mosselstop!!
    De schapen

Dag 3-“Hier zouden we kunnen wonen”

August 18, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 31 °C

De conclusie van de dag is simpel: hier zouden de boys wel kunnen wonen. Hierbij de korte uitleg waarom. Vanmorgen/vanmiddag gaan we na een grote stap de wereld in rustig op ons gemak wat slenteren door de stad. Eerste doelwit: eten. We eindigen in een typisch Joods etablissement waar we veel hummus, brood, sla en andere pikante specerijtjes hebben gesmikkeld, gewoon super lekker. Daarna stond Venice Beach op de agenda, ideaal voor mensen die bekomen van de avond ervoor!! Wat extreem warm water en grote golven later zijn we dan teruggekeerd naar ons hostel. Daar hebben we een Sabbath maal meegedaan. Kleine cultuur injectie: Joden zegenen alles (oprecht alles alles, als ik ook de fles waar de wijn inzit enzo). Na enkele frisse jongens achter de kiezen te steken want morgen vroeg op om naar Jordanië te trekken!

Dag 4 - Welcome to Jordan

August 19, 2023 in Jordan ⋅ ☀️ 37 °C

Het is pokkevroeg wanneer de wekker gaat. (Eigenlijk maar 6:45 ma shhh) Op automatische piloot verlaten we onze beddenbak en maken we ons klaar om de taxi te pakken. Deze brengt ons veilig en wel naar de grens. Hier geraken we eigenlijk erg makkelijk uit Israël, joepiee!! Maar oh wat lachten we te vroeg… we stapten op een bus (die al bijna instant werd afgebroken door Robbe) die ons naar Amman zou brengen… maar we stonden 2 uur vast voor paspoortcontrole van Jordanië. Toen we eindelijk binnen mochten beseften we dat we nog belange niet in de hoofdstad waren. Uiteindelijke zijn we dan maar in een of andere louche taxi gegaan, met 4 op da achterbank, in volle snelheid (als in met rechtsinhalen en veel claxonneren) richting de eindbestemming. Eens daar aangekomen zijn we dan redelijk snel de stad ingetrokken. Deze was behalve pokkeheet ook gigantisch groot. (Door die hitte waren Maarten en Miguel ook een beetje knockout op cafe). Na een welverdiende kebab, zijn we naar het oude stadsdeel gegaan, waar de echte drukke-schreeuwen-op-straat-en-iedereen-wilt-u-iets-aansmeren kant van Amman bovenkwam. Toch was het enorm gezellig en sfeervol en voelde we ons welkom bij dit lief volk. Savonds zijn we dan gezellig lokaal Jordaans eten gaan eten (Kofta’s en Mansaf) en afgesloten met een typische Jordaanse dessert: een sishabar met overvriendelijke mensen en een metergrote sishapijp. (Aan alle ouders die dit lezen, dit was een louter culturele beleving en we zijn uitermate braaf geweest, we missen jullie hoor!)

Dag 5 - Meugen met de grote M

August 20, 2023 in Jordan ⋅ ☀️ 36 °C

Hohoho wat was vandaag een pareltje!! Dag 5 was veruit de meest culture dag tot nu toe. (Disclaimer: het wordt een lange post maar enjoy) Vandaag sliepen we redelijk uit en tegen dat we een en al klaar waren om da stad in te gaan was het al na de middag. Onze eerste stop van de dag was de King Abdullah II moskee, de grootste in Jordanië. Hier geraakten we heel gemakkelijk binnen, met als voorwaarde dat we onze sexy blote benen bedekten met een traditioneel gewaad! De moskee zelf was prachtig en de mensen over het algemeen heel vriendelijk (Op een paar “wie denkt ge wel niet dat ge bent” blikken na). Daarna trokken we door naar iets wat meer in ONZE vrienden cultuur lag, namelijk schaamteloos 4,5 liter bier drinken tijdens ons middageten. Lichtelijk aangeschoten (zeker onze pinguïn Schmiguel) ging we onze tocht verder tot de citadel. Deze lag op een hoge rots en was eigenlijk het paleis en fort van Amman doorheen de jaren. Dit met een mix van een oude moskee en romeinse tempels. Hier zijn we ook onze dubbelgangers tegengekomen, dus we moesten hen natuurlijk even op de foto zetten! Onze laatste culturele stop van de dag was het oude Romeinse theater, dat in bijna perfecte staat was. Daar keken we naar hoe de zon onder ging achter de stad. Na al dit cultureel gedoe kregen we weer trek in iets van onze boys cultuur: enorm goedkope falafel (1euro ofzo) gaan eten aan een kraampje! Een stop aan de liquor store en de kapper voor Joren en Maarten later sloten we de dag af met een rustig kaartspelletje op ons terras met uitzicht over het prachtige Amman!
    De cultureel gevormde Schapen

Dag 6- Wereldwonderwaardig

August 21, 2023 in Jordan ⋅ ☀️ 32 °C

Iedereen kent die zeven wereld wonders wel toch? Awel, de Jordaanse stad Petra is er een van. We zeggen dit niet voor niks, je kent ons, neenee dat was de bestemming van vandaag! Sochtends gingen we in Amman onze auto van Sixt ophalen, waarna Miguel zich als claxonspecialist door het bruisende chaotische verkeer van Amman begaf! Na een korte switch bracht Robbe ons tot in Petra. Daar hebben we niet veel tijd verloren en zijn we bijna ineens naar de prachtige stad Petra gegaan. De weg daarheen was toch ook weer Jordaans, op een goede SnoopDogg schijf zaten we opeen gepropt in een auto waarvan de chauffeur wel erg enthousiast door de bochten vlamde. Eens aangekomen deden we eerst Little Petra, waarna we richting de Monastery stapten. Dit was mogelijks wel een 8-10 km lange woestijntocht, dat met momenten wel intens werd (maar wij zijn hikers dus no problemo). Vlak voor we de Monastery mochten aanschouwen, besloot er nog vrouw zodanig hard op haar teut te gaan dat wij (onder leiding van onze Ambulancier) een rescue donkey hebben moeten sturen. Na een lange trappen-afdaling (+-900) kwamen we dan aan in Petra zelf. Het is heel moeilijk te beschrijven hoe groot dat is, maar man wat was het prachtig. Op een paar kameel/ezel-ritjes verkopers met gangster muziek, grellige zwerfhonden en gigantische mercedes vrachtwagens die voor het monument voorbijreden, was het echt ongelofelijk. Zo zot dat we savonds nog eens terug gingen voor een show met traditionele muziek en lichten. Savonds ging ons licht echter snel uit, want na een pintje waren de Schaapjes volledig uitgeteld…
    We leven nog, maar door de woestijn gaan we even niet kunnen antwoorden!
    Xxx

Dag 7- De woestijnvosjes

August 22, 2023 in Jordan ⋅ ⛅ 39 °C

Na een goede nachtrust beginnen we onze dag met een typisch Jordaans ontbijt: droog brood, hummus, ei… (lekker voor één keer, onthoud dit goed). Daarna zijn we met onze Chevrolet helemaal naar het zuiden getrokken… het prachtige woestijnplekje Wadi Rum. Dit is een groot beschermd woestijn gebied. Eens aangekomen was er een beetje chaos omdat we wat laat waren aangekomen en daardoor de jeeptour niet meer ging gaan. We hebben dan een big switcheroo gemaakt en zijn rond een uur of 13 op de kamelen geklommen. Deze boys: Mich Mich (Maarten), Racemachien (Miguel), Aylan (Robbe), Susu (Joren) en Fufu (Arthur), droegen ons een uur lang door de Wadi Rum Desert. Daarna pikte Yussef ons op en gingen we richting ons Bedoeïnen Kamp waar we de komende twee nachten verbleven. Omdat het daar pokkeheet was (40+), waren we door Yussef verplicht eerst even platte rust te nemen. Na een heerlijk kaartspelletje en onze eerste theetjes (van heeeel velen) sprongen we vanachter in de Toyota en knalden we richting de White Desert. Daar wandelden we rustig rond en beklommen we een hoge rots voor een prachtig uitzicht over de woestijn! Yussef nam ons dan weer mee voor een gezellige tea (door houtvuur verhit)by sunset. Eens terug bij ons kamp dineerden we van een heerlijke kip die heel de dag ondergronds had zitten garen in een oude olieton (verrukkelijk en mals!!) gecombineerd met een groentebuffetje.
    Savonds dronken we nog een theetje aan het vuur en keken we naar vallende sterren!
    We leven nog, en zijn terug iets bereikbaarder (dus geen excuses voor afwezigheid van communicatie)
    Xx
    De Schapen

Dag 8- Yalah Yalah Habibi

August 23, 2023 in Jordan ⋅ ⛅ 39 °C

Vanmorgen werden we wakker in puur mentaal conflict: we hadden slecht geslapen door de woestijnhitte maar tegelijkertijd waren we wakker en klaar voor een van de (in ons hoofd toen) leukste dagjes van de verlof. Vandaag ging Yussef ons meepakken op jeeptour!! Na EXACT hetzelfde ontbijt als gisteren (jaja ei en brood enzo, alweer..) en een frisse douche vertrokken we met onze nieuwe vriend op een soort woestijntour. De stops waren de volgende.
    Stop 1: een uitzichtpunt waar het kind in ons naar boven kwam en we een zandduin zijn afgelopen.
    Stop 2: een kloof met heeeeel oude (2000jaar ofzo) muurkervingen waarvan Miguel zei “die zijn hier misschien gewoon 10 jaar geleden gezeg” (cultuurbarbaar)
    Stop 3: een “little bridge” waar Yussef ons verplichtte fotomodel te spelen
    Na een heerlijke koude cola gingen we naar..
    Stop 4: de woonplaats van Lawrence of Arabia (WO1 held, zoek hem op, tis de moeite) waar Tuur en Joren een prachtige steentoren maakte die nog 101 keer groter was dan op de foto
    Stop 5: een “Mushroom rock” + een theetje bij een grote (zelfbenoemd) snakehunter
    Na een heerlijk middagdutje en middagmaal bereid door Yussef gingen we dan naar…
    Stop 6: snake valley, op zoek naar slangen (niet gevonden helaas, maar Miguel was waarschijnlijk blij want Migi = slang-bang)
    Stop 7: het Wadi-Ball (gewoon keihard volleybal) veld waar we buiten Wadi Ball spelen met locals, ook locals hun auto hebben moeten bevrijden van het zand in ruil voor koud water
    Stop 8: Sandboardcity, waar we een enorm stijle berg naar beneden vlamde, de ene wat cooler dan de andere
    Sorry voor de vele leesminuten, maar hou nog eventjes vol aub xoxo
    Na een wederom briljante sunset met Yussef zijn we naar ons kamp getrokken waar we WEERAL hetzelfde avond maal hadden (jaja weer kip en groenten). Tot slot hebben we dan sterren gekeken en wat gebabbeld met Spanjaarden, een heerlijke afsluiter van de Wadi Rum woestijn!