Israël-Jordanië

August 2023
Volg onze culturele vibe verlof
Xx
Joren-Arthur-Robbe-Miguel-Maarten

Dag 9- Dode dobber zee

August 24, 2023 in Jordan ⋅ ☀️ 36 °C

Vandaag hebben we na 2 pokkehete maar prachtige dagen de woestijn weer verlaten. Voor we echt konden vertrekken moesten we natuurlijk wel, voor de 3e(!!!) keer achter elkaar exact hetzelfde ontbijt te eten… maar hey, het was wel oke. Daarna gingen we terug naar onze prachtige Chevrolet en knalden we richting de Dode zee! Onderweg moesten we nog op een hoogst culturele plek stoppen… Mount Nebo. Dit zegt vele van jullie waarschijnlijk niks, maar dit is DE berg waar Mozes voor het eerst het Beloofde Land zag (wij vonden het een beetje warm en dor maar oke, was leuk). Na al die dagen woestijn en hetzelfde eten (wat jullie al hebben gemerkt na al het gezaag op de Penguin) waren we super blij dat we nog is met zen allen Bier en Burgers konden verorberen. Tegen de avond kwamen we aan in ons resort aan de Dode zee, dat mogelijks veel te fancy was. Uiteraard gingen we lekker pootjebaden in de Dode Zee (die 400 keer zouter is dan een gewone zee). Het was nog zotter dan gedacht, het was alsof je een dobber aan een vishengel was, verdrinken = onmogelijk. Na een lekker modderbad hebben we ons dan een laatste keer afgespoeld en zijn we de keuken ingedoken voor een overheerlijke freestyle pasta met chicken tender en ui. Na een goed kaartspel sloten we dan deze relax dag af in onze heerlijke brede bedjes!
    De Schapen

Dag 10- Kruistocht in korte broek

August 25, 2023 in Palestine ⋅ ☀️ 31 °C

Bye bye Jordanië! Vandaag gaan we vanuit ons fancy resort richting de grens, om zo naar the Holy Jerusalem te gaan. Maar eerst moet er nog genoten worden van een laatste ochtendduik en regendouche, want ja als je ervoor betaalt pak je het er best van. Eens aangekomen aan de grens ging alles weer enorm vlot (behalve dat onze koffers nogal louche werden ingeladen). Mannen grapten dat we de beautiful 5 waren en lachten als wij hun dan ook maar een complimentje gaven, zelfs de paspoortcontrole deed vrolijk mee! Verder verliep de rit naar Jerusalem vlot, met af en toe een volledig bewapende soldaat dat onze paspoortjes kwam controleren. Eens aangekomen gingen we naar ons kruipkot, waar we kort hebben gerust voor we de city introkken. Eens aangekomen werden we erg aangenaam verrast door de gezellige straatjes van de Old City. We slenterden wat rond tot we ineens aan een of andere muur kwamen, blijkbaar de Klaagmuur. De culturele “shock” was wel tamelijk groot toen we een hoop jonge Joden zagen die dansten en zwaar Orthodoxe Joden die hun hoeden met veel passie tegen de muur aanbeukten. Alle religie terzijde leken dansende en drinkende Joden best veel op onszelf in den Boule. Daarna slenterden we wat verder naar blijkbaar de belangrijkste kerk van het Christelijk geloof (ja we waren niet super goed ingelezen, scuzi) waar we enorm veel passie zagen bij de Christenen, die letterlijk op hun knieën vielen aan het graf van Christus. Toen was het tijd om Jerusalem kennis te laten maken met ons geloof: het geloof van het goud gerstenat. Na een hoop biertjes en wat gedans in de straten, zijn we dan maar snel gedoucht en op cafe gegaan. Dit was moeilijker dan gedacht aangezien het weer eens Sabbath was, maar toch waren we gestrand in een gezellige keet.
    Ziezo, dat was het weer.

Dag 11 - We hadden de benen niet

August 26, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 30 °C

Vandaag worden de schaapjes voor het eerst in lange tijd wakker met een zalig gevoel: een lichte kater en grote honger. (Voor de gevoelige lezer: dit betekent dat je blij bent dat je KON drinken de dag ervoor). We trokken de stad in richting een gezellige ontbijtkeet, met een overheerlijke mix van traditionele en westerse gerechtjes. Daarna trokken we als echte toeristen naar de tower of David, een oud fort in de old city. Hier leerde we in een museum enorm veel bij over de rijke geschiedenis van de stad (die 101 keer is overgenomen door jan en alleman) en genoten we van een prachtig uitzicht over de oude stad. Toen we die introkken gingen we eerst nog eens snel naar de heilige Grafkerk, want enkel Robbe mocht gisteren binnen omdat de rest een short aanhad (wederom mochten onze sexy benen niet gezien worden door zo’n heiligheid). Na een vettig droge falafel stootten we op een groot probleem: de Sabbath. Blijkbaar mogen dan enkel Joden binnen in Joodse monumenten. Omdat de Moslims ons ook wilden pesten mochten we hun prachtige moskeeën ook niet in. Volledig verloren, met opgeblazen alcohol benen (nu begrepen we wat fietsers bedoelden met de benen niet hebben), dwaalden we dan maar wat rond, tot er een geloof ons niet in de steek liet: we zagen een cafe!! (Eindelijk eens een thuismatch voor de boys). Na een goede pasta en enkele vazen zijn we de feeststraten ingetrokken, waar we enorm verrast waren van de party-capaciteiten van de Heilige Stad. Naar Belgische gewoonte nog even snel een durum binnen gestoken en dan gaan slapen!

Dag 12- Blankenberge van Israël

August 27, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 30 °C

Vandaag namen we afscheid van Jerusalem, erg sip. Toch konden we niet vertrekken voor we enkele must-see’s afstreepten. Voor we op pad gingen, moesten we nog even onze koffers droppen in het station, dat vol stond met zwaar bewapende mensen onderweg naar hun legerdienst. We trokken voor de laatste keer de oude stad binnen met als hoofddoel de Temple Mount, een heilige plek waarin doorheen de historie bijna elke religie wel enkele tempels heeft gezet, die dan jaren later door een andere religie werden afgebroken. De uiteindelijke winnaar: de Moslims, met als resultaat een prachtige moskee bovenop de berg. Na wat rond te dwalen rond de Moskee (waar we jammer genoeg niet binnenmochten) zijn we met een omweg langs de Zara naar het station gegaan. Daar haalde we de trein richting Haifa, onze laatste stop. De trein zat bomvol en de schaapjes besloten dan maar films te kijken op de vloer. Eens aangekomen in Haifa stonden we wel even perplex bij aankomst aan ons verblijf… we zaten precies in de luchtbal. Grellige blokken, veel afval en straatkatten deed de moed in onze schoenen zakken. Alle geluk zit schoonheid vanbinnen, dus waren we erg blij te zien dat ons appartement zelf dik inorde was. Savonds trokken we da stad nog in voor een gezellig en goedkoop cafetje te doen. Een eerlijke opinie: Haifa heeft ons hartje nog niet gewonnen, maar we blijven uiteraard gelukkige jongens (geef ons goedkope pils en het is wel oke).

Dag 13- Ku(s)tstad

August 28, 2023 in Israel ⋅ 🌬 29 °C

Na lekker lang te dommelen is het toch al 12:00 wanneer we ontwaken. We maken rustig ontbijt en pakken een frisse douche voor we de stad in trekken. De eerste indruk was eerlijk gezegd best wel slecht, aangezien het overal wat vuil was en ongezellig. Waar we normaal rustig aan het zeetje wilden wandelen lag dan een dikke industriële haven. Samenvattend: Haifa niet direct ons hartje gewonnen. Maar wij zouden onszelf niet zijn als we dan niet dapper doorzochten naar een strandbar met bier. Zo strandden we uiteindelijk een halfuur verder met een fris pint en later een pizza, allemaal bij prachtig zeezicht. Na een korte regenbui trokken we dan nog een uurtje verder de kustlijn af waar een gezellig strandje lag, met nog belangrijker: een volleybal veld. Om toch ons steentje bij te dragen in de globale crisis hebben we daar wat vriendelijke Russen tot tweemaal toe een goei pak slaag gegeven. ‘S avonds zijn we weer naar de Iza (goedkope) bar gegaan om daar te eten en vooral ook eentje te drinken!

Dag 14- Last night in Tel Aviv

August 29, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 31 °C

Vandaag was het zover: de laatste dag😢 Hoewel dit normaal een pijnlijk moment zou zijn, keken we er toch hard naar uit omdat we nog een laatste keer naar Tel Aviv gingen. Voor we vertrokken gingen we nog even een monument van het Baha’i (ofzoiets). Wat normaal de moeite kon worden sloeg, klassiek voor Haifa, tegen. De poort naar boven was gewoon dicht en dat was dan het einde van het verhaal. Uit pure miserie zijn we dan maar zsm met de trein naar Tel Aviv gegaan. Eens aangekomen en ingecheckt doken we direct de stad in voor een durum/falafel en een koffietje. Daarna zijn we via het zeetje terug gewandeld richting de hostel voor een powernap, want de boys waren op. Eens op kracht gekomen zijn we weer naar Dede’s bar gegaan om vollenbak happy-hour-cocktails te drinken. Uiteraard hebben we weer goed ons best gedaan en lichtelijk beschonken trokken we dan verder naar de volgende bar waar we snel een beetje pizza binnenstaken voor we naar de grote club gingen. Hier hebben we het mogelijks een klein beetje zitten begaaien, alvorens we met een nieuw gevonden (niet gestolen @ouders) tshirt weer naar huis trokken.
    Morgen zal pikken, want slaap is schaars, maar oh wat hebben we genoten!!
    Tot snel x